Vakantiedagboek 2017

Reputatie 2
Dag 1: 16 augustus
Dit jaar heb ik besloten mijn vakantie te besteden aan dagtochtjes per trein. Ik had al een weekendvrijabonnement 2e klas, maar voor één maand heb ik een dalvrijabonnement 1e klas aangeschaft, zoveel scheelt het niet in prijs, en ik dacht: je weet maar nooit, het kan best eens druk zijn, en dan heb ik in elk geval een zitplaats. Prijs: €139, geen 65+-korting.
Eerst, het was al na middernacht, heb ik het abonnement besteld. 21 minuten later kwam de bevestigingsmail, weer 11 minuten later het bericht dat ik het kon ophalen bij de kaartautomaat.

Vandaag wilde ik naar kasteel het Nijenhuis bij Heino. Vanmorgen om 9 uur was ik op het station, de tijd waarop de dalvrijperiode ingaat. Eerst het abonnement opgehaald en toen ingecheckt. Inderdaad, het poortje gaf 1e klas en gratis aan.
Eerst moest ik per stoptrein naar Schiphol, daarna de intercity naar Zwolle en vandaar de stoptrein naar Heino. Mijn trein ging om 9.20 maar ik was vroeg genoeg voor een trein eerder. Dat bleek geen overbodige luxe, want door een wisselstoring was de helft van de treinen uitgevallen, inclusief de trein uit mijn planning. Het was dan ook behoorlijk druk op het perron, en in de trein ook. Zelfs in de 1e klas stond het gangpad vol. Ik was net op tijd voor de laatste zitplaats, na me tussen wat koffers doorgewurmd te hebben. Niemand neemt nog de moeite die in het bagagerek te plaatsen. Ik vraag me af hoeveel mensen daar werkelijk een 1e-klaskaartje hadden.
Eenmaal op Schiphol bleek de intercity ook vertraagd, wat pas na de geplande vertrektijd werd aangegeven; eerst 15, toen 20, en uiteindelijk 24 minuten. Vanaf Zwolle per stoptrein; het bleek een diesel, terwijl er wel een bovenleiding hangt, merkwaardig. Die reed op tijd, maar het was wel een latere dan gepland. Vertraging: ruim 30 minuten, dat wordt dus claimen.
Bij het kasteel aangekomen (Google maps geeft er twee aan, maar er is er echt maar één kasteel), eerst een broodje gegeten, toen de beeldentuin bekeken. Om 2 uur had ik weer honger, want dat broodje vulde niet echt. De soep bleek toen al op. Dan maar appeltaart. Daarna het kasteel in.
Op de terugweg, om even voor 4 uur aangevangen vanwege de spits, geen vertraging, al waren de problemen nog niet voorbij, want andere treinen, o.a. de intercity direct, reden nog niet.
Zowel op de heen- als de terugweg kwam ik in een stiltecoupé terecht. Ook in de 1e klas zitten daar altijd wel mensen die geen moment hun mond kunnen houden.
Aantal keren gecontroleerd: 0.

66 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Enschede wordt in de komende weken/maanden de elektrificatie afgerond. Daarom hangt er nu al een 'waslijntje'. Vanaf december gaat Syntus op deze trajecten rijden met als ik het goed heb Flirts. Die kunnen dan wél gebruik maken van de bovenleiding.

Leuk verhaal trouwens, verbazend dat je op zo'n reis helemaal niet gecontroleerd bent.
Reputatie 2
Aha, vandaar.
Reputatie 2
Dag 2: 17 augustus
Vandaag naar Tilburg geweest. Ik was wat later op. Ik zet nu eenmaal geen wekker in de vakantie. Eerst met de stoptrein van 9.37 naar Schiphol. Die reed op tijd en was lang niet zo vol als gisteren. Daarna met de Intercity Direct van 9.53 naar Breda; geen toeslag nodig vandaag, zo bleek. Onderweg controle. Een Engels sprekende persoon enkele plaatsen voor mij gebruikte de persoonlijke kaart van een ander en kreeg te horen dat dat fraude was, maar kreeg wel de kaart terug en geen boete. Even voor Breda werd gestopt en daarna langzaam verder gereden. Daardoor kon ik nog net de perronoversteek halen. Op tijd aangekomen in Tilburg.
Daar eerst wat gegeten en door het winkelcentrum gelopen, toen naar het Natuurmuseum Brabant. Wel een beetje een pretpark met al die rondrennende kinderen. Tot half 5 gebleven, daarna weer wat winkels bezocht en om 18.26 weer bij het station ingecheckt. Op het perron stond niet de geplande Intercity van 18.28 naar Breda, maar de vertraagde sprinter van 18.19. Die heb ik toen genomen want de Intercity kan hem toch niet inhalen lijkt me. Hij vertrok om 18.27 en kwam om 18.45 in Breda aan, 1 minuut nadat de Intercity Direct vertrokken was, als die al reed, zie verder. Toen besloot ik eerst maar wat te gaan eten. Daarvoor moest ik het station uit, en aangezien de poortjes daar gesloten zijn moest ik uitchecken en bij terugkomst weer inchecken, zodat ik de tot dusver opgelopen vertraging helaas niet meer kon claimen. Eenmaal buiten het station viel niets meer te eten binnen een half uur. Teruggekomen bleek de volgende Intercity Direct niet te rijden wegens een defecte trein. Wel haalde ik nog net een 20 minuten vertraagde Intercity richting Den Haag, die niet verder dan Rotterdam ging, over hetzelfde traject nota bene. Vanuit Rotterdam reed de Intercity Direct van 19.41 niet, wel die van 19.57. Onderweg weer controle. Op Schiphol weer de stoptrein genomen. Totale vertraging op de terugweg 54 minuten.
Aantal keren gecontroleerd: 2.

Wat mij overigens al meerdere keren opviel in de stoptrein is dat zodra ik de vrijwel lege 1e klas binnenging, er direct een hele horde achter mij aankwam die al eerder was ingestapt dan ik.
Reputatie 2
Dag 3: 18 augustus
Vandaag weer naar Tilburg geweest.
De geplande trein naar Schiphol van 9.11 werd voorafgegaan door de 7 minuten vertraagde trein van 9.07, zodat ik maar net op tijd op Schiphol was. De Intercity Direct was weer toeslagvrij. Deze kwam 7 minuten te laat binnen en was 8 minuten te laat in Breda, dus daar de overstap gemist. De volgende trein naar Tilburg ging 17 minuten later. Dat was dan ook de totale vertraging.
In de Intercity Direct kwam de conducteur langs. 4 passagiers werden zonder boete naar de 2e klas gestuurd, 2 Nederlands en 2 onbekend, te ver weg om ze te verstaan.
Deze keer museum de Pont bezocht. Ik was er onlangs nog geweest, maar door alle films had ik nog niet alles gezien.
Tegen 4 uur weer vertrokken, net op tijd ingecheckt, 16:03, maar het was nog te vroeg om terug te gaan, dus nog even via Den Bosch voor koffie met een Bossche bol. Daarna om 16.53 via Utrecht naar Amsterdam Centraal. In Utrecht liepen enkele passagiers via de 1e klas naar de 2e, maar toen die vol bleek kwamen ze terug naar de 1e. Daarna de laatste etappe met de stoptrein. Die zat als gewoonlijk weer propvol, ook de 1e klas zat vol luchtreizigers. Hij staat ook eigenlijk te ver weg opgesteld, helemaal voorbij de westtunnel. Dan stapt iedereen achteraan in. Achterin vond ik nog een plek niet bezet door passagiers of koffers. In het bagagerek lag welgeteld één rugzak. Geen vertraging op de terugweg.
Aantal keren gecontroleerd: 1.

Het is mij niet duidelijk of je vertraging vanaf een kwartier met de Intercity Direct op een toeslagvrije dag kunt claimen. Zo ja, dan kan ik de vertraging van gisteren ook claimen, en heb ik tot nu toe voor elke dag een claim...
Reputatie 6
Badge +1
Ja, in principe wel. De mogelijkheid om bij een kwartier vertraging geld terug te krijgen voor de IC Direct staat los van de toeslag. En moet de IC direct in je reisadvies voorkomen of uit je check ins gebleken zijn dat je ermee gereisd hebt.
Reputatie 2
Ja, dat had ik ook uit de voorwaarden begrepen. Ik vroeg me alleen af hoe ze dan kunnen zien dat je de Intercity direct genomen hebt.
Reputatie 2
Dag 4: za 19 augustus
Vroeg wakker vanmorgen. Dat komt mooi uit, ik hoef immers niet tot 9 uur te wachten.
Om 8.03 op het station. Eerst via Schiphol en de Flevolijn naar Leeuwarden. Tussen Kampen Zuid en Meppel reed een pendelbus. Bij de uitgang van Kampen Zuid werd meegedeeld niet uit te checken. De officiële procedure is anders meen ik. Zonder vertraging in Leeuwarden aangekomen. Ik had overigens een eerdere trein richting Schiphol dan in de planner. Eerst naar het Fries museum geweest, daarna per sneltrein, waarin ik het rijk alleen had in de 1e klas, naar Groningen en het Groninger museum bezocht. Met de intercity van 17.18 terug naar huis. Tussen Groningen en Meppel voor het eerst vandaag controle. In Kampen Zuid vertrok de intercity ruim 5 minuten te laat doordat iemand met een scootmobiel moest worden geholpen. Die had al een trein voorbij moeten laten gaan doordat er geen assistentie was, aldus de conductrice, die er nog bij vermeldde dat het eigenlijk niet haar taak was. De vertraging was bij Schiphol nog iets opgelopen, waardoor ik met een latere stoptrein dan gepland huiswaarts ging. Totale vertraging: 10 minuten. De eerste claimvrije dag! Ook geen grote drukte op de Schiphollijn meegemaakt.
Aantal keren gecontroleerd: 1.
Reputatie 6
Badge
Met betrekking tot post 4: Hier kun je niets claimen, omdat Tilburg je eindstation is en daar geen ICD rijdt. Je kunt dan pas claimen vanaf 30 minuten te laat aankomen, al dan niet als gevolgd van ICD.

Stel, dat je 17 minuten te laat in Breda was aangekomen -als eindstation- met en door ICD, dan had je wel kunnen claimen. Het in het bezit zijn van een toeslag is het controlemiddel voor NS qua GTbV.
Reputatie 2
Ja, inderdaad. Nog eens in de voorwaarden gekeken. Bij punt 5 gaat het over de vertraging van de ICD, niet van de hele reis. Deze claim had ik gelukkig nog niet ingevuld.
Van dag 2 kon ik een kwartier claimen. Als ik het station in Breda niet had verlaten een half uur.
Badge +3
Toen besloot ik eerst maar wat te gaan eten. Daarvoor moest ik het station uit, en aangezien de poortjes daar gesloten zijn moest ik uitchecken en bij terugkomst weer inchecken, zodat ik de tot dusver opgelopen vertraging helaas niet meer kon claimen.
Dat is in de praktijk niet juist. Bij het indienen van een claim via Mijn NS kan elke combinatie van check-in en check-uit gekozen worden. Bij een claim via dit formulier kunt u ook de hele reis opgeven een opmerking toevoegen waarin u toelicht even de poortjes gepasseerd te hebben, maar dat dit geen gevolgen had voor het gevolgde reisadvies. Zou u na uw uitstapje buiten de poortjes dus dezelfde trein hebben genomen vanuit Breda als u had kunnen halen als u niet door de poortjes was gegaan, dan was Geld terug bij vertraging in de praktijk gewoon mogelijk.

Ja, dat had ik ook uit de voorwaarden begrepen. Ik vroeg me alleen af hoe ze dan kunnen zien dat je de Intercity direct genomen hebt.
U geeft dat op dit formulier expliciet aan.

Tussen Kampen Zuid en Meppel reed een pendelbus. Bij de uitgang van Kampen Zuid werd meegedeeld niet uit te checken. De officiële procedure is anders meen ik.
Bij geplande werkzaamheden, waarvan hier sprake is, is een geldig vervoerbewijs vereist in treinvervangend vervoer. Daarvoor moet dus niet uitgecheckt worden in Kampen Zuid. Bij ongeplande verstoringen ligt dit anders.

Met betrekking tot post 4: Hier kun je niets claimen, omdat Tilburg je eindstation is en daar geen ICD rijdt. Je kunt dan pas claimen vanaf 30 minuten te laat aankomen, al dan niet als gevolgd van ICD.

Stel, dat je 17 minuten te laat in Breda was aangekomen -als eindstation- met en door ICD, dan had je wel kunnen claimen. Het in het bezit zijn van een toeslag is het controlemiddel voor NS qua GTbV.

Dit is onjuist. De vertragingsregeling voor Intercity direct geldt zodra de Intercity direct deel uitmaakt van de reis. Het hoeft niet het laatste deel van de reis te zijn. Het maakt daarbij zelfs niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.
Reputatie 2
Dat is dan een andere lezing dan mijn interpretatie van de voorwaarden. We zullen zien wat er uitkomt.
Reputatie 2
Dag 5: zo 20 augustus
Vandaag pas vanmiddag vertrokken, naar Haarlem. Eerst met de trein van 15.37 naar Sloterdijk. Ik stapte aan de voorzijde in. Voor het eerst zat de 1e klas helemaal vol, voornamelijk met luchtreizigers, en de 2e waarschijnlijk ook, maar daar was geen doorkomen aan, zodat ik moest staan. Er stond wel een conductrice bij de ingang maar die controleerde niemand. Maar het was maar een ritje van 3 minuten. Na de overstap richting Haarlem had ik weer bijna het rijk alleen. Om 19.26 weer terug, toen was er genoeg plaats. Geen vertragingen opgelopen.
Reputatie 2
Dag 6: di 22 augustus
Vandaag naar Den Haag geweest. Vanmorgen de stoptrein van 9.11 naar Schiphol, 2 minuten vertraging. Daarna de intercity van 9.27 naar Den Haag Centraal, 5 minuten vertraging. Eerst naar het Gemeentemuseum, daarna het Fotomuseum. Dat is tot 6 uur open. Toen terug naar het station, waar ik om precies 18.30 aankwam. Met de intercity van 18.33 naar Schiphol. Onderweg kwam de conductrice binnen. Eén Nederlands sprekende passagier werd naar de 2e klas gestuurd, zonder boete. Voordat ze mij kon controleren kwam er een andere passagier voorbij. Toen ze naar zijn kaartje vroeg liep hij snel door. Zij er achteraan. Hoe dat afliep weet ik niet. Verder geen vertraging.
Reputatie 2
Dag 7: wo 23 augustus
Vandaag was Amersfoort het reisdoel. Gisteren al een overdosis Mondriaan, vandaag nog twee schepjes er bovenop.
Eerst de stoptrein van 9.03 naar Amsterdam Centraal, daarna de intercity naar Amersfoort. Geen vertraging. Ik kwam een beetje te vroeg aan en ben daarom even met de Valleilijn naar Barneveld heen en weer gereden. Daar kwam tegelijk een trein van de andere kant (daar kunnen ze elkaar passeren) maar doordat de overweg voor die trein dicht ging kon ik niet oversteken en moest dus op de volgende trein wachten. Die kwam een kwartier later. In de Valleilijn was geen conducteur, ook nauwelijks passagiers. Een had met zijn fiets de deur naar de 1e klas geblokkeerd, en zette hem doodleuk weer terug nadat ik er langs was gegaan. De stoelen in de 1e klas zien er niet anders uit dan in de 2e klas. In Amersfoort eerst naar het Mondriaanhuis, toen naar Kunsthal KAdE. Die laatste viel nogal tegen, vroeg nog toeslag ook. Met de intercity van 15.56 terug naar Amsterdam Centraal. Daar vertrok 2 minuten later op hetzelfde perron de stoptrein, maar daarvan gingen de deuren plompverloren dicht terwijl er nog mensen instapten. Wel vaker meegemaakt daar. De volgende trein ging 10 minuten later.
Badge +3
Geweldige verhalen Alex1!

Vooral de 0 controle (zelfs op lange reizen) steekt me, en het lawaai in de stiltecoupés door reizigers.

Dat mag beter, en heb ik volgens mij al eens een topic over gestart.
Jij betaalt tenslotte voor 1e klas, vervolgens nemen anderen jouw zitplaats in, er wordt niet gecontroleerd, etc.

Jammer voor je claims. Succes!
Reputatie 2
Dank je. Ik vroeg me al af of het niet te eentonig werd. De claim van dag 2 is toegekend. Van dag 3 heb ik een kwartier vertraging geclaimd.
Badge +3
had je ICD toeslag nodig op dag 3? Zo te lezen niet, dus dat is jammer, ook al heb je ermee gereisd.

Als je die toeslag geladen had #hoedan krijg je die terug natuuurlijk.
Reputatie 2
De claim van dag 3 is inmiddels goedgekeurd. Nee, als je geen toeslag nodig hebt zijn de paaltjes gewoonlijk uitgeschakeld.
Reputatie 2
Dag 8: do 24 augustus
Vandaag naar Rotterdam geweest. Eerst de stoptrein van 9.07 naar Schiphol, een eerdere trein dan de geplande van 9.11. Had ca. 2 minuten vertraging. 1e klas vrijwel leeg. Toen de Intercity direct van 9.23. Deze vertrok 1m 8s te vroeg. Onderweg controle. Iedereen in de coupé had een geldig kaartje. Op tijd aangekomen. In Rotterdam met lijn 8 naar de Kievitslaan. De Kunsthal, het Belasting- & Douanemuseum, het Wereldmuseum en Witte de With bezocht. Net op tijd terug op het station, 18.26, voor de Intercity direct van 18.28 naar Amsterdam Centraal. Weer kaartcontrole, geen zondaars in de coupé. Aankomst 19.09. Krantje gehaald, uit- en ingecheckt aan de achterzijde, want ik was mijn bestemming voorbij gegaan, en naar huis met de stoptrein van 19.11. Die vertrok 1 minuut te laat, daardoor haalde ik hem nog. Was behoorlijk vol, balkon ook, 1e klas vrijwel leeg.
Aantal keren gecontroleerd: 2.
Reputatie 2
Dag 9: vr 25 augustus
Vandaag naar Rijksmuseum Twenthe in Enschede. Om 9.40 was ik op het station. Ik was er al eerder maar dan zonder chipkaart; die lag nog op tafel. Naar Schiphol met de verlate stoptrein van 9.37. Daar bleek de rechtstreekse trein naar Enschede uit mijn planning maar eenmaal per uur te gaan. Na een blik op de spoorkaart de intercity van 10.05 naar Amersfoort genomen (ben nog van voor de smartphone). Onderweg controle. Goed gegokt, want in Amersfoort vertrok 2 minuten later vanaf hetzelfde perron de intercity naar Enschede. Ook in deze trein controle. Zonder vertraging in Enschede aangekomen. Om 16.02 weer ingecheckt voor de terugreis. De intercity naar Schiphol vertrok om 16.16. Onderweg 2 keer controle, door verschillende conducteurs. Op tijd aangekomen op Schiphol, daar nog wat rondgekeken en boodschappen gedaan en met de 5 minuten vertraagde stoptrein van 19.31 naar huis.
Aantal keren gecontroleerd: 4.
Reputatie 2
Dag 10: za 26 augustus
Vandaag opnieuw naar de Achterhoek. Eerst met de stoptrein van 8.38 naar Amsterdam Centraal. Ik was net op tijd en had geen tijd meer om de 1e klas op te zoeken, maar er was genoeg plaats. Toen met de internationale trein richting Berlijn van 9.03 naar Deventer. Op tijd aangekomen. Daar na 28 minuten met de bus van 10.47 naar Gorssel. Geen ideale aansluiting dus. In Gorssel museum More bezocht. Om 13.02 met de bus naar Zutphen, en toen met de stoptrein van 13.36 naar Ruurlo. Daar het onlangs gereed gekomen kasteel Ruurlo bezocht. Nog wat door het dorp gewandeld. Ik was er lang geleden met vakantie maar herkende niets meer. Met de stoptrein van 16.38 terug naar Zutphen; daar met de stoptrein van 17.06 naar Apeldoorn. Daar reden minder treinen wegens werkzaamheden. De intercity van 17.30 naar Amsterdam Centraal bleek te zijn vervallen. Toen maar de intercity van 17.44 naar Den Haag genomen tot Utrecht. Die was veel te klein: één treinstel, geen dubbeldekker, terwijl andere treinen niet reden. Ik was net op tijd voor een plek in de 1e klas. Die zat helemaal vol, in de 2e klas stond ook het gangpad vol. Twee passagiers naast mij waren voor zichzelf aan het rechtvaardigen dat ze daar zaten, immers ze hadden recht op een zitplaats vonden ze. En ze waren zo te horen niet de enigen. In Utrecht een "onmogelijke" overstap, naar een ander perron binnen twee minuten, naar de trein van 18.26 naar Schiphol. In deze trein was genoeg plaats. Daar opnieuw een "onmogelijke" overstap, naar de stoptrein van 19.01 naar huis.
Ik zoek de terugreis meestal niet in de planner op, ook nu niet. Achteraf blijkt dat als ik in Amersfoort i.p.v. Utrecht was overgestapt, er geen "onmogelijke" overstappen nodig waren om op dezelfde tijd thuis te zijn. En inderdaad, de trein naar Schiphol reed vanuit Amersfoort een eindje gelijk op.
Reputatie 2
Dag 11: zo 27 augustus
Vandaag weer naar Enschede. Eerst met de stoptrein van 9.51 naar Schiphol. Ik was 1 minuut te laat op het perron maar de trein ook. Het was niet druk, bijna niemand in de 1e klas. Op Schiphol de intercity naar Amersfoort van 10.05 en daarna de intercity naar Enschede. Onderweg controle.
In Almelo kwamen twee agenten van de spoorwegpolitie binnen en liepen in de stiltecoupé langs. Iemand zei "goedemorgen" tegen ze en kreeg als reactie van een van de agenten "dit is een stiltecoupé". Daarop werd iets geantwoord als "o, ik groette u alleen". Als reactie kwam een hele preek hoe zich te gedragen in een stiltecoupé. In Hengelo stapten zij uit.
Op tijd in Enschede aangekomen. Daar museum Twentsewelle bezocht. Terug met de intercity van 16.46 richting Den Haag, net zo kort als gisteren, maar veel minder druk. Onderweg weer controle. Nu bij Amersfoort overgestapt. Daar de intercity van 18.10 naar Schiphol. Ook hier controle. Daarna de stoptrein van 19.01 naar huis. Was de enige in de 1e klas. Geen vertraging.
Aantal keren gecontroleerd: 3.
Wat leuk dat u een dagboek bijhoudttttt ik ga meteen lezen!:D
Ik zit nu al heen en weer te hippen van het lachen.

Op een positieve manier dus, als ik lees zie ik alles zo voor me en "gewoon" hoe sommige mensen, waarmee ik verwacht ook u Alex1 schrijven is heel geinig.
Reputatie 2
Fijn dat je het kunt waarderen! Ik doe dit vooral om te kijken hoeveel er waar is van de klachten die je op dit forum tegenkomt, zoals vertragingen, te weinig controle, te volle treinen. Lees je nu alleen de negatieve dingen of niet? Daarom schrijf ik nu maar alles op wat mij relevant lijkt.
Nog een aanvulling bij dag 11: Bij een stop in Apeldoorn zag ik de conducteur op het perron met iemands chipkaart naar de automaat lopen en daar wat handelingen verrichten. Daarna gaf hij de kaart terug aan de passagier, die vervolgens incheckte en instapte. Ik vermoed dat de klassekeus nog niet ingesteld was. Dat is toch klantvriendelijker dan voor iemands neus wegrijden. Het leverde overigens geen vertraging op.
Reputatie 2
Dag 12: di 29 augustus
Vandaag naar Nijmegen geweest. Met de stoptrein van 9.38 naar Amsterdam Centraal. Daar de intercity van 9.55 naar Nijmegen. Onderweg controle. Op tijd aangekomen. In Nijmegen naar museum het Valkhof gelopen en onderweg wat winkels en bezienswaardigheden bezocht. Daarna met de intercity van 15.43 terug naar Amsterdam Centraal. Ik haalde hem net, de conducteur had al gefloten maar stond zelf nog buiten. Onderweg controle. Een Engels sprekende passagier werd naar de 2e klas gestuurd, geen boete. Later opnieuw controle. Vanaf Utrecht ging het wat langzamer; er zat een vertraagde trein voor. Daardoor miste ik in Amsterdam de stoptrein van 17.11, al stond hij wel op het beeldscherm in de trein aangegeven. Dan maar de stoptrein van 17.32 genomen, al was ik met een extra overstap op Sloterdijk eerder thuis geweest. Geen grote drukte in de treinen meegemaakt.
Aantal keren gecontroleerd: 3.

Reageer