Vakantiedagboek 2017

• 17 augustus 2017
  • 66 reacties
  • 1573 Bekeken

Toon eerste bericht

66 reacties

Fijn dat je het kunt waarderen! Ik doe dit vooral om te kijken hoeveel er waar is van de klachten die je op dit forum tegenkomt, zoals vertragingen, te weinig controle, te volle treinen. Lees je nu alleen de negatieve dingen of niet? Daarom schrijf ik nu maar alles op wat mij relevant lijkt.

Ik lees zeker niet alleen de negatieve dingen! Uw gehele bijdragen wil ik graag doorlezen, ik heb al een aantal volledig "gedaan" maar nog niet alles wat ik wel wil. Daarna wil ik graag reageren.
Dit bericht is bedoelt om u te laten weten dat ik er dus wel mee bezig ben maar een reactie nog even uitblijft.

Ga zo door, amusant en informatief!
Reputatie 2
"Je" sloeg niet op jou, maar was in het algemeen bedoeld. Ik zie dat je al behoorlijk actief bent. Meer berichten dan treinreizen zo te zien!
Reputatie 2
Dag 13: wo 30 augustus
Vandaag naar Arnhem geweest. Vanwege het slechte weer wat later vertrokken. Om 10.12 op het station. Met de stoptrein van 10.08 naar Amsterdam Centraal. De vertraging had ik thuis al op de planner gezien. Genoeg plaats in de 1e klas. Hij sloot aan op de ICE richting Frankfurt van 10.37. Die was vrij leeg. Geen toeslag aangeschaft, is niet nodig bij abonnement. Onderweg controle. Op tijd aangekomen. In Arnhem naar museum Arnhem geweest. Terug met de intercity van 16.01. Onderweg controle. De trein ging vrij langzaam. Eerst werd omgeroepen dat we achter een andere trein zaten. Toen werd gestopt en was de boodschap dat de trein ervoor gestrand was, daarna dat die een "bijna-aanrijding met een verward persoon" had. Dan zou je denken dat we na een tijdje weer verder konden, maar de trein ging terug naar Arnhem, aankomst 16.35. Daar stond aan de overzijde van het perron de ICE richting Amsterdam van 16.30 nog. Daarnaar overgestapt, wat meer mensen deden. Die trein zat toen flink vol. In de 1e klas kon ik nog zitten na een koffer voor een stoel verwijderd te hebben, in de 2e klas stond het gangpad vol passagiers. Hij vertrok met 8 minuten vertraging en nam dezelfde route naar Amsterdam, die inmiddels weer vrij was. Aankomst met 16 minuten vertraging. Daar vertrok niet direct een stoptrein naar huis. Dan maar met de intercity van 17.54 naar Sloterdijk. Toen met de stoptrein van 18.08 naar huis. Ik had nog 4 minuten winst kunnen behalen als ik door de regen naar het andere gebouw was gelopen. Totale vertraging 51 minuten, de vierde vertraging die geclaimd kan worden.
Aantal keren gecontroleerd: 2.
Reputatie 2
Dag 14: do 31 augustus
Vandaag Apeldoorn bezocht. Met de stoptrein van 9.11 naar Schiphol. Daarna met de intercity van 9.35 naar Apeldoorn. Onderweg controle. Op station Amersfoort 10 minuten later vertrokken omdat bij Hoevelaken een passagier van een stoptrein per ambulance werd afgevoerd. Museum Coda en paleis het Loo bezocht. Om 18.32 was ik net op tijd voor de 5 minuten vertraagde intercity van 18.30 terug naar Amsterdam Centraal. Onderweg controle. De vertraging was bij aankomst ingelopen. Daarna met de stoptrein van 19.42 naar huis.
Reputatie 2
Dag 15: vr 1 september
Vandaag naar Den Haag geweest. Met de stoptrein van 9.37 naar Schiphol. Twee treinstellen, dus plaats genoeg. Daarna de intercity van 9.57 naar Den Haag Centraal. Ook niet druk. Op tijd aangekomen. Eerst naar het Binnenhof gelopen, toen met de tram naar Scheveningen, museum Beelden aan Zee bezocht. Daarna even naar het eind van de pier gewandeld en toen met de tram weer terug. Die kwam bij Holland Spoor uit. Daar de intercity van 15.03 naar Amsterdam Centraal genomen. Die was vrij vol, ook de 1e klas. Maar die ging via Haarlem; via Schiphol is korter. Dus in Leiden overgestapt. Anders dan gebruikelijk moest ik naar een ander perron, en de trein naar Schiphol kwam uit noordelijke richting. In de trein stond op de beeldschermen als bestemming Den Haag Centraal. Na een poosje kwam de conducteur, die omriep dat de trein toch naar Schiphol en Leeuwarden ging. Er bleek een wissel- en seinstoring tussen Den Haag en Leiden; daarom keerde de trein in Leiden. Met enige vertraging vertrok de trein. Na Schiphol bleek de trein naar Amsterdam Zuid te rijden. Even niet opgelet bij het instappen. Langs het andere perron stond daar een trein terug naar Schiphol. Die haalde ik nog. Op Schiphol was de eerste trein naar Amsterdam Centraal, een intercity direct, uitgevallen en de volgende was een stoptrein. Voldoende ruimte. Flink later dan via Haarlem kwam ik zo op Amsterdam Centraal. Toen naar een bijeenkomst gegaan. Met de stoptrein van 19.32 weer naar huis.
Aantal keren gecontroleerd: 0.
Reputatie 1
Ik lees je dagboek met veel plezier. Het is ontluisterend om te zien dat er van de 15 dagen tot nu toe, maar 2 zijn geweest die precies volgens planning en dienstregeling zijn uitgevoerd.
Reputatie 2
Ja, maar het zijn dan ook relatief lange afstanden. Dan gaat er sneller iets mis.
Reputatie 2
Dag 16: za 2 september
Vandaag naar Rotterdam geweest. Ik was wat later dan anders. Eerst met de stoptrein van 10.37 naar Schiphol. Niet druk. Daarna met de intercity direct van 10.53 naar Rotterdam Centraal. Onderweg controle. Daarna naar Rotterdam Blaak. Ik had een trein eerder dan gepland, nl. van 11.21 in plaats van 11.26. Op tijd aangekomen. Ik had andere plannen, maar er bleken havendagen te zijn. De Erasmusbrug over en langs de Holland-Amerikakade en rondom Katendrecht gelopen en enkele schepen bezocht, o.a. de Karel Doorman. Vanaf Rotterdam Centraal met de intercity direct van 18.11 terug naar Schiphol en de stoptrein van 18.41 naar huis. Voldoende plaats, geen vertraging.
Aantal keren gecontroleerd: 1.
Reputatie 2
Dag 17: zo 3 september
Weer naar Rotterdam geweest. Met de stoptrein van 10.37 naar Schiphol. Niet druk. 2 minuten te laat op Schiphol, geen tijd meer om koffie te halen. Met de intercity direct van 10.53 naar Rotterdam Centraal. Op tijd aangekomen. Met de tram naar de Leuvehaven, van daar langs de noordzijde van het water gelopen, 40 minuten in de rij voor een vrachtschip, verder gelopen tot bij de Euromast, daarna weer terug. Toen had ik alles wel gezien maar het was te laat voor iets anders en ik had al genoeg gelopen, dus weer terug met de tram. In plaats van de intercity direct van 15.57 nam ik de internationale trein van 16.03, die daar tegenover stond. Toen deze vertrok stond de intercity direct er nog, en meldde het bord een vertraging van 15 minuten. Op Schiphol met de stoptrein van 17.01 naar huis. Niet druk, geen vertraging.
Reputatie 2
Dag 18: wo 6 september
Vandaag naar Dordrecht geweest. Met de stoptrein van 9.12 naar Schiphol. Genoeg plaats in de 1e klas. Vanwege een wisselstoring reed de intercity direct de hele dag minder, en andere treinen vielen ook uit of werden ingekort. Met de intercity van 9.27 naar Leiden, daarna de intercity van 9.45 naar Dordrecht. Onderweg controle, op tijd aangekomen. In Dordrecht naar het Dordrechts museum geweest. Daarna wilde ik naar Hardinxveld-Giessendam. Ik checkte om 15.28 in bij Arriva maar toen meldde het poortje Vol tarief in plaats van Gratis. Daar had ik geen zin in en heb weer uitgecheckt en de internationale trein van 15.38 naar Amsterdam Centraal genomen. Die reed vanwege de wisselstoring niet verder dan Schiphol, waar ik de stoptrein van 15.57 naar Amsterdam Centraal nam. Daar op tijd aangekomen. Wat boodschappen gedaan en met de stoptrein van 19.02 naar huis. Geen vertraging.
Aantal keren gecontroleerd: 1.

Waarom het poortje van Arriva Vol tarief meldde is mij niet duidelijk. Voor zover ik begrijp is mijn abonnement daar ook geldig. Met alleen weekendvrij gaat het wel goed. Heeft Arriva moeite met twee abonnementen op één kaart? In elk geval checkte ik niet vlak na iemand anders in.
Reputatie 2
Dag 19: do 7 september
Vandaag naar Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam geweest. Om 9.20 kwam ik op het station. De stoptrein van 9.12 richting Schiphol had eerst 15 minuten vertraging en kwam uiteindelijk helemaal niet, die van 9.21 was 10 minuten te laat. Het waren 2 treinstellen, 1e klas redelijk vol. Op Schiphol haalde ik de intercity direct naar Rotterdam van 9.37 nog doordat die ook 4 minuten te laat was. Onderweg controle. In Rotterdam had ik nog 1 minuut om over te stappen op de internationale trein van 10.09 op hetzelfde perron. Zo kwam ik toch op tijd in Dordrecht aan. Daar overgestapt op de stoptrein van 10.26 naar Gorinchem. Deze maal bij een paaltje op het perron ingecheckt. Hierbij zie je alleen Incheck OK, niet welk tarief wordt berekend. Weinig passagiers, geen 1e klas aanwezig. Op tijd in Gorinchem aangekomen. Daar het Gorcums museum bezocht. Toen met de stoptrein naar Hardinxveld-Giessendam. In Hardinxveld-Giessendam museum de Koperen knop bezocht. Daarna met de stoptrein van 15.18 naar Dordrecht. Onderweg controle. Daar met de internationale trein van 15.39 naar Den Haag HS. Overgestapt op een trein naar Den Haag Centraal. Daar eten gehaald en met de intercity van 17.33 naar Schiphol. Tenslotte met de stoptrein van 18.11 naar huis. Geen vertraging.
Reputatie 2
Dag 20: vr 8 september
Vandaag naar Leerdam gegaan. Heen via Schiphol, Utrecht en Geldermalsen. Terug via Dordrecht en Schiphol. De stoptrein uit de planner, van 9.38 richting Schiphol, was 10 minuten te laat. Die van 9.42 kwam eerder. Twee treinstellen, toch vrij vol, wel voldoende plaats. Hij kwam 1 minuut te laat op Schiphol aan en toen was de intercity van 9.48 naar Utrecht al weg. Om 10.00 ging de volgende. Aankomst 10.34, de stoptrein van 10.35 naar Geldermalsen was niet meer te halen. De volgende ging om 10.52. Onderweg controle. De stoptrein van Geldermalsen naar Leerdam rijdt maar eenmaal per 30 minuten. Dat was dan ook de vertraging. Benieuwd of ik dat kan claimen, immers het laatste deel ging met Arriva, maar de oorzaak lag bij de NS. Naar het Glasmuseum geweest en daarna nog even naar de kristalfabriek. Om half 3 weer vertrokken. Vanwege de regen maar vroeg naar huis. Met de stoptrein van 14.52 naar Dordrecht. Onderweg controle. Zelfde conducteur als gisteren. Verderop kwam hij opnieuw langs om de later ingestapte passagiers te controleren. In Dordrecht de internationale trein naar Schiphol van 15.38 genomen. Daar de stoptrein van 17.01 naar huis. Twee treinstellen, niet druk. Geen vertraging.
Reputatie 6
Badge
Dit kun je niet claimen vanwege meerdere vervoerders. Leve de zogenaamde marktwerking. Dit geldt vrees ik ook voor de mislukte incheck bij Arriva een dag eerder. Het systeem is ontworpen voor de vervoerders en tegen de klanten. ?
Reputatie 2
Dag 21: zo 10 september
Vandaag naar Rotterdam. Met de stoptrein van 10.11 naar Schiphol. Niet druk. Daarna met de intercity direct van 10.23 naar Rotterdam Centraal. Vandaag geen toeslag nodig. Op tijd aangekomen. Eerst de Kunsthal bezocht, 5 nieuwe tentoonstellingen sinds mijn vorige bezoek op dag 8. Daarna naar het Mariniersmuseum. Vlakbij was een gebouw dat meedeed aan de open monumentendag. Ze presteren het in Rotterdam om geld te vragen voor de rondleidingen. Dat maar niet gedaan. Gisteren kreeg ik in Amsterdam zelfs een keer gratis koffie. Tenslotte wat gegeten in de Markthal. Daarna vanaf Rotterdam Blaak de stoptrein naar Centraal van 18.01, gevolgd door de intercity direct van 18.11 naar Schiphol, en tenslotte de stoptrein van 18.41 naar huis. 2e klas vrij vol, genoeg plaats in 1e klas. Geen vertraging.
Reputatie 7
Badge
Dag 19: do 7 september
Vandaag naar Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam geweest.

Dag 20: vr 8 september
Vandaag naar Leerdam gegaan.

Wordt er - naar jouw indruk - bij Arriva vaker gecontroleerd?

Mss krijgen die conducteurs 10% van de geincasseerde boetes...
Reputatie 2
Stand tot dusver:
NS: 24 controles in 4362 km.
Arriva: 2 controles in 211 km.
Connexxion: nog geen controle na 38 km (er was geen conducteur aanwezig).
Maar met 2 controles bij Arriva valt er nog weinig over te zeggen.
Afstanden volgens de tariefeenhedenkaart.
Reputatie 7
Verschil met de conducteur van Arriva en NS is dat die van Arriva geen enkele andere taak dan controle heeft, waar de NS conducteur ook omroept, vetrekprocedure doet etc.

Ook heeft Arriva veel kleinere treintjes 🙂
Reputatie 7
Badge
@Alex1: je hebt 4 ritten met Arriva gehad in 2 dagen. Wel bij de feiten blijven! 🙂
Reputatie 2
Wat klopt er dan niet?
Reputatie 7
Badge
De ene dag naar Gorinchem met Arriva, heen enterug. De andere dag naar Leerdam, ook met Arriva heen en terug. Dat is 4 controles. Dus 50% HOGERE score in controle!
Reputatie 2
Op beide dagen ben ik eenmaal bij de NS en eenmaal bij Arriva gecontroleerd. Zo staat het er ook, aangenomen dat je weet welke vervoerder waar rijdt.
Reputatie 2
Verschil met de conducteur van Arriva en NS is dat die van Arriva geen enkele andere taak dan controle heeft, waar de NS conducteur ook omroept, vetrekprocedure doet etc.
Dat gaat bij Arriva precies eender.

Ook heeft Arriva veel kleinere treintjes :)
Ze rijden tenminste op tijd.
Reputatie 7
Badge
Ik sta er echt versteld van dat er soms gewoon echt 0 keer gecontroleerd word. Zelfs voor lange reizen word er soms gewoon niet eens één keer gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge
Dat is overeenkomstig mijn ervaringen
Reputatie 7
Badge

Ze rijden tenminste op tijd.

Volgens mij rijd Arriva echt niet vaker op tijd hoor (dat is mijn mening in ieder geval). Over Arriva heb ik ook vaak genoeg berichten gehoord van treinen die te laat rijden.

Reageer