beantwoord

Vakkenpakket voor machinist/HC?

• 1 november 2017
  • 25 reacties
  • 627 Bekeken

Hallo iedereen,
Ik ben Leon, 14 jaar oud en zit momenteel in havo 3. Nou moeten wij rond januari een vakkenpakket kiezen. Ik weet nu al dat ik machinist wil worden (heb het al helemaal uitgestippeld, via roc). Nu komt mijn vraag: is er voor machinist een bepaald vakkenpakket of maakt het niet uit?

Alvast bedankt,
Leon
icon

Beste antwoord door Slidestops 1 november 2017, 16:17

Er is geen verplicht vakkenpakket voor de middelbare school om machinist/HC te worden. Dat kan met alle vakken. Het belangrijkste is je diploma:)
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een meer bèta gericht pakket zal de kansen om aangenomen te worden als machinist wel verhogen. Overigens is het onverstandig als je 14 bent je blind te staren op maar een specifiek beroep of bedrijf omdat je geen enkele garantie hebt dat je daar ooit door de test komt.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn hier machinisten en conducteurs actief op het forum en die zullen je alles kunnen vertellen. Ze zijn hier niet altijd, dus even geduld.
Reputatie 7
Er is geen verplicht vakkenpakket voor de middelbare school om machinist/HC te worden. Dat kan met alle vakken. Het belangrijkste is je diploma:)
@Tamzin: Ben zelf totaal niet van de beta vakken, wiskunde is (momenteel) ook niet bepaald mijn beste vak.
@thom: Geen zorgen, heb nog 2 maanden🆒
@slidestops: Is er binnen de NS wel een pakket waardoor ze je eerder aannemen, of dat niet?

Allemaal bedankt voor de antwoorden tot dusver!

Mvg,
Leon
Reputatie 7
Nee, de NS kijkt niet naar een bepaald pakket. Als je via het ROC gaat komen, dan loop je waarschijnlijk sowieso stage bij NS. Waar dan wel naar gekeken wordt is jouw gedrag, jouw houding, jouw professionaliteit etc. Van alle aanmeldingen die er komen - waarom zouden ze jou moeten houden. Probeer jezelf die vraag te stellen en je zo ook op te stellen richting de NS. Ook al ben je jong (middelbare school) de NS zal je uiteindelijk de verantwoording geven over een trein met misschien wel 1000 reizigers erin. Zorg ervoor dat je die verantwoordelijkheid ook aan kan en daar niet laconiek mee omgaat.

Ik zie om mij heen een aantal leerlingen komen die "het wel even komen doen" en alles beter weten. Die worden sowieso niet aangenomen.

Ik hoop dat ik een klein beetje een beeld heb kunnen schetsen, anders zal ik het nog verduidelijken.
@slidestops: Ik denk dat ik wel een beeld kan schetsen, Maar ik begrijp ook erg goed dat als je een verantwoordelijk van iets krijgt, dat je daar ook goed mee om moet kunnen gaan. Ik kan de vraag waarom ze mij zouden moeten houden wel beantwoorden:
1: Heb al 1000+ uur in simulatoren (zijn realistischer dan je zou denken(denk aan dodeman,ATB etc)).
2: kan lange tijden geconcentreerd blijven.
3: Kan prima alleen maar ook met anderen werken.

Zou dit genoeg zijn?

Mvg,
Leon

(gefeliciteerd met de overstap naar V&S trouwens)
Reputatie 7
De laatste 2 wel, de eerste zou ik zeker niet benoemen. De NS (en ook andere vervoerders) willen geen machinisten die het te graag willen. Als je gek bent op treinen en noem het maar op, wordt je makkelijk direct afgekeurd. NS wil namelijk professionele machinisten die verantwoordelijk omgaan met hun baantje.
Reputatie 7
Badge +4
Liefhebbers van modeltreinen hebben inderdaad weinig kans, dat is ook wat je steeds hoort.
Reputatie 7
Het klinkt alsof we jou goed kunnen gebruiken Leon, wat tof dat je zoveel tijd in de simulatoren steekt. Nu snap ik ook waar jouw passie vandaan komt.
Zoals Slidestops aangeeft wordt er niet specifiek gekeken naar een vakkenpakket wanneer je solliciteert, maar een bètakant sluit natuurlijk goed aan op de technische kant van het machinist zijn. Mijn advies: kies de vakken die goed bij jou passen, waardoor jij aan het eind van jouw opleiding een zelfverzekerd beeld kunt schetsen. Wellicht zijn er nog machinisten op dit forum die je ook wat meer kunnen vertellen. Ik zou, als ik jou was, er optimaal gebruik van maken!
Liefhebbers van modeltreinen hebben inderdaad weinig kans, dat is ook wat je steeds hoort.

David Hahn heeft zijn ambities ook nooit kunnen realiseren. 🆒
Reputatie 7
Badge
Het is wel handig om wiskunde/natuurkunde in je pakket te hebben. Het is niet verplicht, maar je gaat wél met techniek werken en met die vakken in je pakket zul je waarschijnlijk sommige dingen wat beter kunnen begrijpen.
Verder zou ik inderdaad die Trainsim/Railsim niet noemen, komt niet heel lekker over (we spelen geen spelletjes, maar vervoeren per dag duizenden echte mensen waar je echt de verantwoordelijkheid over hebt).

Ik hoop dat je je droom kunt verwezenlijken, maar zorg er ook voor dat je iets anders 'achter de hand' hebt, voor het geval je niet door de (strenge) keuringen heen komt.
Het is inderdaad handig om vakken als wiskunde en natuurkunde te volgen. Je moet namelijk in staat zijn berekeningen te kunnen maken en wat te snappen van de technische kant.

Maar via een ROC kijken ze hier niet heel erg naar, maar voor jezelf is het wel fijner zodat je het wat beter kunt volgen. Ze kijken op een ROC meer naar je houding etc, zoals Slidestops al zei.
Ga dus zeker geen verhalen over simulators ophangen, daar zoekt NS niet naar. NS zoekt machinisten die de verantwoording over échte reizigers willen dragen.
Ik weet dat de simulator totaal niet hetzelfde is, en ik wil hier natuurlijk ook niet het beeld scheppen van 'treintjes besturen, dat lijkt me wel eens leuk', zo ben ik niet. Dat bedoelde ik dan ook niet met de simulatoren. Het gaat me meer om het feit dat ik al redelijk wat weet over de werking van de ATB bijv.
@Edwin Ik zie buschauffeur ook wel zitten, het is maar te hopen dat ze de leeftijd verlagen van 21 naar 18.
Een andere grote reden dat ik graag iets in het OV (bussen en treinen in speciaal) wil doen is om mensen te 'helpen'.
"Mensen helpen? Ooit gedacht aan een baan in de zorg?"

@Leon,
Je hebt een doel en dat is machinist. Dat je de functie van buschauffeur ziet zitten zou ik persoonlijk niet te snel vermelden als je solliciteert op een functie als machinist. Misschien een tip. Hoe ziet je dag er over 10 jaar uit?
Reputatie 6
Badge
Ik wil niet flauw doen, maar zou je je als Havist niet beter kunnen richten op een hoog beroep als Psychiater of Tandarts?
Een hoog beroep?

Er is niks mis met de beroepen machinist of conducteur landrsthrn.

Dus niet zo flauw doen.
Reputatie 6
Badge
Een hoog beroep?

Er is niks mis met de beroepen machinist of conducteur landrsthrn.

Dus niet zo flauw doen.

Waar heb ik gezegd dat er iets mis is met die beroepen? Over flauw gesproken.
Ik wil niet flauw doen, maar ...
Reputatie 7
Persoonlijke meningen daar gelaten: ik denk dat wij Leon graag als machinist hebben, als ik zijn motivatie zo lees. Het is een prachtig beroep, uiteindelijk moeten we gewoon doen wat we leuk vinden.
@Nooduitgang: Bedankt voor de tip! Mijn dag over 10 jaar ziet er zo uit: Lekker vroeg uit de veren: 5 uur om precies te zijn. Eerste slagje haarlem-Den haag cs om 05:55. Dan slagje terug naar Haarlem. Dan laaste stukje IC vlissingen-Amsterdam van Haarlem naar Amsterdam. Dan Amsterdam-Deventer, IC Deventer-Adam tot Amersfoort, Dan IC Vanuit Groningen Vanaf amersfoort naar Rotterdam, Spr Rotterdam-Amsterdam, IC Vanuit Maastricht Vanaf Amsterdam tot Alkmaar En dan als laatste Spr Vanuit hoorn Van Alkmaar tot Haarlem.

@landrsthrn Sorry hoor, maar hier kan ik dus echt niet tegen. Ik ken mensen die ook zo'n soort dingen tegen mij zeggen, en dan denk ik dat die mensen meer uit zijn op geld IPV gelukkig aan het werk gaan...

@Thomas NS Bedankt voor de positieve woorden:D
Reputatie 6
Badge
Sorry als dat beledigend overkwam, ik wist niet dat je écht machinist wilt worden en dacht dat je alleen informatie wilt. Dan ligt het wat mij betreft anders.
Reputatie 4
Misschien zou je ook kunnen oriënteren op de baan van Rayonmanager.
In die baan geef je leiding aan een groep buschauffeurs, machinisten of conducteurs.

Heb een vacature gevonden ter illustratie
https://vacatures.ez2xs.com/kenv/15-0894/
Reputatie 7
Badge
Misschien zou je ook kunnen oriënteren op de baan van Rayonmanager.
In die baan geef je leiding aan een groep buschauffeurs, machinisten of conducteurs.

Heb een vacature gevonden ter illustratie
https://vacatures.ez2xs.com/kenv/15-0894/

Dat is wel heel wat anders dan machinist. Een leidinggevende zit praktisch nooit op de trein (een Teammanager af en toe, maar een rayonmanager heeft een hele regio onder zijn/haar hoede) en ik denk niet dat dat ook maar in de verte vergelijkbaar is met rijdend werk.
Reputatie 7
Badge +3
Heb je al gekeken op:
https://werkenbijns.nl/nieuws/machinist-een-beroep-voor-jou/

Op zo'n open dag zul je denk ik ook dingen kunnen vragen.
Reputatie 7
Badge

Wat een onzin lees ik hier toch weer. Jaren lang had een werkplaats in het Westen van NL zelfs een modelbouwclub, met een prachtige modelbaan. Ooit nog eens bewonderd op een Open Dag. Laat je niet van de wijs brengen @leon538 .......

Reageer