beantwoord

Veel gele locomotieven lijken werkloos te zijn.

Laatst een dagje met de trein door Nederland gereden met een dagkaart.
Wat mij opviel is, dat op station Amsterdam centraal op het rangeer terrein wel een stuk of twintig van die gele locomotieven geparkeerd staan.
Staan die daar weg te roesten, want je ziet ze nog nauwelijks rijden. Op het traject Enkhuizen Hoorn Purmerend Zaandam nog wel,
maar voor de rest niet meer lijkt het wel.

Ook op andere grote stations zie je ook veel ander trein materiaal staan op rangeer sporen. Is dat allemaal voor pech en nood situaties bedoeld?
Bij elkaar een aardig kapitaal. Kosten ze niet een miljoen per stuk o.i.d?
icon

Beste antwoord door Slidestops 3 juli 2017, 12:23

Als je een trein aan de kant ziet staan, zijn er eigenlijk heel veel mogelijkheden:

1 de trein wordt gesloopt
2 de trein wordt verkocht
3 de trein wordt geplukt voor onderdelen (en daarna gesloopt)
4 de trein wordt gebruikt voor instructie
De meeste van deze treinen die je ziet zijn vaak niet meer (zelfstandig) mobiel..

5 de trein staat te wachten op reparatie
6 de trein staat reserve(kort of langdurig)
Dit zijn vaak de "huidige treinen" die je elke dag rond ziet rijden. Denk aan bijvoorbeeld vlak bij Haarlem bij de werkplaats, maar ook gewoon op elk ander opstelterrein buiten de spits, als de volledige capaciteit niet nodig is.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Materieel is na 25 jaar afgeschreven. Alles wat het daarna nog rijdt is meegenomen.
De meeste van die locomotieven staan werkeloos omdat de NS niet meer werkt (vrijwel) met getrokken materieel. Nog niet zo lang geleden waren er veel trajecten waarop met getrokken materieel werd gewerkt, bijv. Venlo-Den Haag en Roosendaal-Zwolle.

Dit én het feit dat de Fyra een debacle is geworden, waardoor men in allerijl het nog beschikbare (inmiddels ook bijna 40 jaar oude!) getrokken materieel in allerijl geschikt is gaan maken voor de HSL, waar echter de reguliere locomotieven niet kunnen rijden, heeft in versneld tempo gezorgd voor het terzijde stellen en feitelijk afschrijven van in feite nog prima dienstvaardige locomotieven. En ja, daar is dus óók kapitaal door vernietigd en geld mee weggegooid.
Badge +3
Bij NS is heel veel geld weggegooid door slecht beleid en verkeerde keuzes. Maar het niet (meer) gebruiken van de 1700- en 1800-serie locs valt daar niet onder.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je reëel moet zijn: NS heeft ze niet meer nodig en ze zijn door het afwijkende stroomsysteem onverkoopbaar.
Het overgrote deel is overbodig geworden door de ombouw van DD-AR naar DDZ en de inzet van de ICR-rijtuigen op de HSL, waar deze loc's niet kunnen komen. Het zijn locomotieven voor 1500 volt gelijkstroom.
Er zijn niet veel plekken waar dat nog meer gebruikt wordt. Frankrijk bijvoorbeeld, maar daar hebben ze al een flink overschot.
Met wat technische aanpassingen zou je ze nog geschikt kunnen maken voor 3000 volt gelijkstroom, waarmee de mogelijkheden wat groter worden. Maar het zijn loc's van tegen de 25 jaar oud waar je niet veel geld in gaat steken, want ook na zo'n ombouw blijven ze beperkt inzetbaar.
Reputatie 4
Merendeel van oude treinen gaat naar het Oostblok of Zuid-America. Dit gaat dan meestal over rijtuigen en diesels. Elektrische locs gaan meestal naar de sloper omdat 1.5 kv gelijkstroom alleen in Nederland en Frankrijk gebruikt worden. Ontwikkelingslanden hebben meestal diesellocs. De locs bij Amsterdam zijn oude locs die vaak deels gestript zijn van bruikbare onderdelen om de nog aanwezige locs te laten rijden, omdat deze eigenlijk een revisie nodig hebben, maar dit niet krijgen omdat ze binnen korte tijd uit dienst zullen gaan.
Reputatie 7
Badge
Dat treinen gesloopt worden vind ik wel echt super zonde. Die dingen zijn hartstikke duur, miljoen per stuk ofzo?
Waarom worden ze niet gewoon weer opnieuw gebruikt? En als ze niet goed genoeg meer zijn voor regulier gebruik en teveel kosten aan onderhoud, waarom worden ze dan niet gewoon aan een pretpark verkocht ofzo?

Als treinen volledig gesloopt worden dan word er eigenlijk gewoon geld weggegooid lijkt het wel.
Reputatie 3
Dit zijn locomotieven van de 1700-serie, die vroeger voor DDM-treinen op het traject Utrecht-Zwolle werden gebruikt.

Ze zijn al geplukt voor onderdelen en zullen dus waarschijnlijk gesloopt worden. Ik vermoed dat ze wachten met slopen tot alle 1700-locomotieven buiten dienst zijn.
Reputatie 7
Yes, Afrika weet ik overigens niet, de meestal gaan richting het Oostblok
Oké, dit geeft wat meer duidelijkheid. Het viel me zo maar op, toen ik daar rond reed.
Dus oude treinen worden verkocht aan bijvoorbeeld Afrika en andere ontwikkelings gebieden, waar ze misschien nog jarenlang dienst doen. Telkens opgeknapt met oude onderdelen. Net als oude auto's.
Reputatie 7
Als je een trein aan de kant ziet staan, zijn er eigenlijk heel veel mogelijkheden:

1 de trein wordt gesloopt
2 de trein wordt verkocht
3 de trein wordt geplukt voor onderdelen (en daarna gesloopt)
4 de trein wordt gebruikt voor instructie
De meeste van deze treinen die je ziet zijn vaak niet meer (zelfstandig) mobiel..

5 de trein staat te wachten op reparatie
6 de trein staat reserve(kort of langdurig)
Dit zijn vaak de "huidige treinen" die je elke dag rond ziet rijden. Denk aan bijvoorbeeld vlak bij Haarlem bij de werkplaats, maar ook gewoon op elk ander opstelterrein buiten de spits, als de volledige capaciteit niet nodig is.

Reageer