beantwoord

Verhoogde tegemoetkoming en de lijn

  • 29 augustus 2018
  • 42 reacties
  • 522 Bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

ik heb ze al verstuurd maarja die hangen natuurlijk niet op email even afwachten dus
maar ok verwijder maar mijn vraag zo komen we niet verder ik wacht gewoon op hun reactie fijne avond verder
Het statuut Verhoogde Tegemoetkoming geldt natuurlijk alleen voor mensen die bij een Belgisch ziekenfonds zijn ingeschreven. Anders valt er niets tegemoet te komen.

Hij krijgt dus geen korting op een Buzziepas bij De Lijn en zijn VT attest is ook niet meer geldig bij de NMBS.

wat kan ik nog doen als moeder zijnde moet er een kortingskaart in nederland aangevraagd worden kan hij iets in nederland aanvragen om met de bus te rijden in belgie ik heb daar geen verstand van hoor en dat hij nog steeds op die kortingskaart reist ik dacht dat het overal geldig was niemand die mij wat verteld dus weet ik er ook weinig of helemaal niks van

ik hoop dat u mij een beetje op weg kan helpen
Ik begrijp dat dit erg vervelend is, maar denk dat je toch het beste deze vraag bij De Lijn neer kan leggen. Hier vind je hun contactmogelijkheden. Ik hoop dat zij je hier verder mee kunnen helpen.
Ik begrijp dat dit erg vervelend is, maar denk dat je toch het beste deze vraag bij De Lijn neer kan leggen. Hier vind je hun contactmogelijkheden. Ik hoop dat zij je hier verder mee kunnen helpen.
ik heb die vraag ook naar hun gestuurd maar nu hoor of lees ik dat ik die verhoogde tegemoet kaart niet eens mag gebruiken maar daar weet ik dus niks van moeten ze daar waar hij nu verblijft een nederlandse kortings kaart aanvragen waarom verteld niemand mij niks ik weet ook niet hoe dat te werk gaat ik ben blond en 61 ik hoop dat je mij een beetje op weg kan helpen zodat ik kan zorgen dat hij de juiste treinkaart krijgt
Als ik het goed begrijp heb je deze reactie niet van De Lijn zelf ontvangen, klopt dat? In dat geval kun je toch het beste hun reactie afwachten, aangezien zij je hier het beste over kunnen informeren. Als toch blijkt dat er een Nederlandse kortingskaart aan te pas moet komen dan kunnen wij je hier vast en zeker verder bij helpen.
Als ik het goed begrijp heb je deze reactie niet van De Lijn zelf ontvangen, klopt dat? In dat geval kun je toch het beste hun reactie afwachten, aangezien zij je hier het beste over kunnen informeren. Als toch blijkt dat er een Nederlandse kortingskaart aan te pas moet komen dan kunnen wij je hier vast en zeker verder bij helpen.
hij woont in een gesloten home en heeft een bewindvoerder dus mocht het zo zijn dat ik deze niet meer kan gebruiken dan moeten ze dat in nederland regelen en niet ik maar ik heb 3 zoons met een beperking waarvan 1 nog in belgie
en nee ik heb dat niet van de lijn gekregen het ging mij erom dat die jongen (mijn jongste dus) nog steeds op een mobib wacht hij had een geschreven kaartje gekregen van de lijn dat het onderweg is ofsoiets een datum staat erop maar dat is nu verlopen ik ben bang als er controle komt dat hij dan in de problemen zit die jongen snapt er niks van en kijkt elke dag in mijn brievenbus of zijn kaart erin ligt ,dat kan dus niet omdat hij niet meer hier ingeschreven staat vandaag of morgen zal ik wel bericht krijgen van de lijn
ik kan niet zeggen ik ga daar even naar een station toe om te vragen ik woon in een gat en daar hebben ze geen de lijn of een balie waar je een treinkaartje kunt kopen en dat is zeker heel vervelend
Begrijpelijk dat je je dan een beetje zorgen maakt. Ik zie dat De Lijn morgenvroeg vanaf 07.00 uur weer bereikbaar is, dus misschien is het goed om dan even te bellen. Dan heb je direct een reactie en weet je hopelijk waar je aan toe bent.
Begrijpelijk dat je je dan een beetje zorgen maakt. Ik zie dat De Lijn morgenvroeg vanaf 07.00 uur weer bereikbaar is, dus misschien is het goed om dan even te bellen. Dan heb je direct een reactie en weet je hopelijk waar je aan toe bent.
dat ga ik zeker doen ,ik heb die tegemoetings kaart tot nu aan toe gewoon gebruikt maar straks gaat het verkeerd en dan zit ik met de problemen en een zoon die in paniek raakt want dat snapt hij niet echt geen buskaart en dan kan hij zijn treinkaart ook niet gebruiken bedankt dat je het mij een beetje op weg hebt geholpen
Ja dat moet voorkomen worden. Succes met het contact met De Lijn morgen!
Badge +3
Ik zie dit met lede ogen aan.. ook al gaat het maar zijdelings over NS natuulijk, maar een grensgeval. En daar begint de ellende natuurlijk.

Mensen met een beperking die van het spreekwoordelijke 'kastje naar de muur gestuurd' worden.. En dan niet dit kastje en muur... (voor de melkboer vroeger, hartstikke logisch toch?)


Ik hoop dat De Lijn (die rijden ook gewoon trajecten in Nederland) je kan helpen!
Reputatie 6
U heeft inderdaad gelijk, dat die bewindvoerder dit soort zaken moet regelen (en mogelijk ook al heeft geregeld).

Het Nederlands Openbaar Vervoer heeft (net zoals de NMBS) een Begeleiderskaart: https://www.argonaut.nl/regeling-ov-begeleiderskaart
Net zoals bij de NMBS moet hij gewoon een kaartje kopen, maar er kan tenminste een begeleider mee. Dat is al wat. maar daar heeft hij zelf niets aan.

Nu, bij mijn weten heeft de NS (of de busbedrijven) geen enkele kortingsregeling voor invaliden, alleen maar omdat die invalide zijn. "Sociaal tarief" bestaat niet in Nederland.
Tenzij iemand hier ineens iets uit zijn hoge hoed tovert, dan zal hij dus gewoon zijn buskaartje aan normaal tarief moeten kopen. Welke reis moet hij precies maken ? Van Hulst naar ???
Afhankelijk van dat traject kunnen er hier wel een paar personen het goedkoopste kaartje vinden.

In Nederland krijgen mensen die het niet zo breed hebben vaak wel extra hulp - zelfs in de vorm van kaartjes voor het openbaar vervoer - via de Bijzondere Bijstand. Dat is iets wat zijn bewindvoerder bij de gemeente aan kan vragen. Het hangt van de gemeente af wat ze nu precies verstrekken.
Hier staat een mooie samenvatting over de Nederlandse regelgeving voor invaliden: https://www.argonaut.nl/wet-en-regelgeving
Reputatie 7
Ik zie dit met lede ogen aan.. ook al gaat het maar zijdelings over NS natuulijk, maar een grensgeval.

Welk deel dan 😂. Ik heb nog niets gezien wat met NS te maken heeft..
Reputatie 6
Speciaal voor Slide Stops: heeft de NS een speciale kortingsregeling voor invaliden ?
Reputatie 7
Nee, dat gaat via argonaut (maar dan heb je het over een begeleiderskaart)
Reputatie 7
Badge +3
Speciaal voor Slide Stops: heeft de NS een speciale kortingsregeling voor invaliden ?
Nee, want in tegenstelling tot de NMBS krijgt NS geen oeverloze subsidies van de overheid. NS moet zijn eigen broek ophouden.
Reputatie 6



Speciaal voor Slide Stops: heeft de NS een speciale kortingsregeling voor invaliden ?Nee, want in tegenstelling tot de NMBS krijgt NS geen oeverloze subsidies van de overheid. NS moet zijn eigen broek ophouden.


Onzin in het kwadraat.
Alle Belgische gas- en elektriciteitsmaatschappijen, alle telecombedrijven (vast en mobiel) en de TV-kabelaars moeten een verplichte korting geven aan invaliden. Het zogeheten "sociaal tarief".
Inderdaad, net zoals de OV-bedrijven.
Dat heeft niets met subsidie te maken - Telenet krijgt echt geen bakken subsidie.

Natuurlijk moet de overheid ook geld bijleggen bij de exploitatie van de NS. Jouw kaartje kan dat echt niet voor de volle honderd procent betalen.

@ Slide Stops: bedankt voor de bevestiging. Ik was er al bang voor.
Reputatie 7
Badge +3
.
Alle Belgische gas- en elektriciteitsmaatschappijen, alle telecombedrijven (vast en mobiel) en de TV-kabelaars moeten een verplichte korting geven aan invaliden. Het zogeheten "sociaal tarief".
Inderdaad, net zoals de OV-bedrijven.
Dat heeft niets met subsidie te maken - Telenet krijgt echt geen bakken subsidie.

Natuurlijk moet de overheid ook geld bijleggen bij de exploitatie van de NS. Jouw kaartje kan dat echt niet voor de volle honderd procent betalen.

België is vooral een socialistisch land (naar Franse stijl) en Nederland is vooral angelsaksisch georiënteerd. Beide landen zijn sociaal-economisch dan ook totaal verschillend. Er zijn hier dan ook geen sociale tarieven voor gas, elektriciteit, telefoon, kabel, internet of trein.

Overigens krijgt NS toch echt al sinds 1996 geen subsidie meer, vandaar dat de treinkaartjes in Nederland ook veel duurder zijn dan in België. Alleen regionale spoorlijnen die zijn aanbesteed en door andere maatschappijen worden gereden krijgen een zekere mate van subsidie.

Reageer