beantwoord

Verkleuring DDZ

• 22 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 370 Bekeken

Reputatie 4

Vaak zie ik DDZ-dubbeldekkers voorbijkomen waarvan de laklaag van de trein op sommige plekken (voornamelijk de motorwagens) behoorlijk verkleurd is, of zelfs lijkt af te bladderen. Een meter verderop is er weer niets te zien. Ook verschilt het per wagon.

Bij ander materieel zoals ICM en SGM zie ik dergelijke verkleuringen niet, terwijl deze voorafgaand aan de DDZ gemoderniseerd zijn. Op oudere niet-gereviseerde VIRM-treinen zie je dat vooral de zijkanten van de trein soms behoorlijk verkleurd zijn, maar dit is dan over de gehele trein. Ditzelfde zag je ook bij de oude DD-AR treinen.

Puur uit interesse: Hoe kan het dat er al zo snel van dit soort verkleuringen te zien zijn op veel DDZ-treinen? De meesten zijn immers amper 10 jaar geleden gemoderniseerd. Hoelang zou zo’n verflaag eigenlijk goed moeten blijven?

icon

Beste antwoord door bahnrider 24 oktober 2020, 12:49

Hoeft niet enkel aan de verf te liggen, kan ook komen door:

onderhoudsmodel van de werkplaats-er zijn er meer van, ik denk bvb ook aan de wasstraten

Een bepaald type is meestal thuis in een werkplaats

herstel na vandalisme, graffitti etc.

Nu ben ik ook geen expert in deze zaken, maar hou wel de treinennieuws pers wat bij. Al weer enkele jaren geleden bleek vooral gele verf die toen werd gebruikt te slecht voor het milieu vanwege zware metalen oid-chromaatverf. (bind me hier niet op vast, dit is uit gehuegen van lang geleden). Je noemt ook enkel geel als verschillend. Overigens is bvb veel blauwe en witte kleine cijfers/symbolen allang geen verf meer, maar gewoon stickers. BUSsen worden al jaren niet meer geverfd, maar dat is plastic plaatmateriaal. 

Een treinstel gaat zo´n 30-40 jr mee en krijgt halverwege een midlife revisie. Bedoeling zal wel zijn dat de verf het tenminste tot dan redelijk uithoudt. Tussentijdse enkel-verf beurten zijn bij mijn weten niet gepland, maar in de praktijk zal vrijwel elk stel vroeger of later wel schade of graffitti meemaken.

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemorgen JurgenH. Ik durf je hier echt geen antwoord op te geven, maar wellicht zijn er gebruikers actief die iets meer kennis hebben hierover en dat wel kunnen!

Reputatie 4

Dat is geen probleem @Stijn NS. Mijn leven en toekomstige reizen hangen niet af van deze vraag dus mocht iemand het weten dan zie ik dat vanzelf wel 😊.

Reputatie 5
Badge

Hoeft niet enkel aan de verf te liggen, kan ook komen door:

onderhoudsmodel van de werkplaats-er zijn er meer van, ik denk bvb ook aan de wasstraten

Een bepaald type is meestal thuis in een werkplaats

herstel na vandalisme, graffitti etc.

Nu ben ik ook geen expert in deze zaken, maar hou wel de treinennieuws pers wat bij. Al weer enkele jaren geleden bleek vooral gele verf die toen werd gebruikt te slecht voor het milieu vanwege zware metalen oid-chromaatverf. (bind me hier niet op vast, dit is uit gehuegen van lang geleden). Je noemt ook enkel geel als verschillend. Overigens is bvb veel blauwe en witte kleine cijfers/symbolen allang geen verf meer, maar gewoon stickers. BUSsen worden al jaren niet meer geverfd, maar dat is plastic plaatmateriaal. 

Een treinstel gaat zo´n 30-40 jr mee en krijgt halverwege een midlife revisie. Bedoeling zal wel zijn dat de verf het tenminste tot dan redelijk uithoudt. Tussentijdse enkel-verf beurten zijn bij mijn weten niet gepland, maar in de praktijk zal vrijwel elk stel vroeger of later wel schade of graffitti meemaken.

Reputatie 4

Vooral het feit dat deze treinen er verder nog goed uitzien en zelfs nog mooi glimmen maar dat bepaalde plekken zo lelijk zijn geworden viel mij op. Helemaal omdat de treinen amper 10 jaar geleden gemoderniseerd zijn, en ze (neem ik aan) nog ongeveer 10 jaar mee zouden moeten gaan.

Herstel van graffiti klinkt op zich wel logisch. Dat spul gaat er niet zomaar af lijkt mij. Wellicht dat dat in de verf bijt? De motorwagen heeft grote gele vlakken, en als ik op internet zoek naar: “DDZ Graffiti” dan zie ik direct meerdere afbeeldingen waar deze vlakken er helemaal onder zitten. Dat zou dan verklaren waarom de verkleuring vooral daar te zien is.

Reageer