Verloren portemonnee terug. Dank!

• 18 januari 2020
  • 3 reacties
  • 130 Bekeken

In de trein terug van Hoorn naar Purmerend kreeg ik kaartcontrole. Portemonnee niet in mijn zakken en ook de speurtocht in mijn rugtas leverde niets op. Onder de bankjes gekeken, rijtuig afgespeurd, maar ullegaar naks te vinden. Dus ging ik op de bon. Gelukkig zat mijn paspoort in de rugtas en verder geen gezeik. De conducteur was begripvol, maar moest toch schrijven. En zei dat de boete geseponeerd kon worden als ik incheckgegevens had ofzo. Mooi.

Ik was gewoon netjes ingecheckt in Hoorn, dus wist ik dat ik m’n portemonnee daar nog had. Dan maar meteen terug naar Hoorn. Met de trein. Eigenlijk zwart. Maar goed, nood breekt wet.

In Hoorn perron afgespeurd, op het spoor gekeken, maar niet te vinden tussen alle andere dingen die mensen waren verloren. De meeste mensen noemen dat dan zwerfafval.

Dan maar naar de servicebalie. Die hebben ze daar gelukkig nog. En dan kom je in een catch22: je komt niet door de poortjes zonder ov-kaart. De mevrouw achter de balie kon me net niet zien, dus ben ik voor de tweede keer in overtreding gegaan en door een poortje geglipt nadat iemand netjes was ingecheckt.

In de rij met twee mensen voor me zag ik hem liggen achter het raampje! Netjes wachten, duurde lang want de meneer voor me liet wel tien passen tegelijk opladen, maar daarna had ik hem dus gewoon terug. Er miste niets.

Ze kon me niet zeggen wie de eerlijke vinder was die hem daar heeft achtergelaten. Ze had geen naam gekregen. Dus bedank ik die persoon bij deze met veel hartjes en knuffels!

Wat fijn dat er nog zoveel goede en eerlijke mensen zijn in de wereld!

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En dan kom je in een catch22: je komt niet door de poortjes zonder ov-kaart.

Volgens had dat wel gekund met de UvB (de boete) die u ontvangen heeft.  Maakt verder niet uit, u heeft gelukkig uw portemonnee terug.

Zou best kunnen inderdaad. Ik ging er wel vanuit dat ik me eruit zou kunnen lullen 😄

Badge +3

Je hebt extra geluk gehad dat ze hem met alles er in wilden bewaren, want in andere recente topics beweert de NS dat ze alle passen (ov-chipkaarten, ID kaarten, rijbewijzen en bankpassen*) NIET in bewaring mogen nemen, maar direct moeten vernietigen.

Iets onder het mom van privacy en dat er misbruik van gemaakt zou kunnen worden (heel vaag, want door wíe dan, als de vinder het bij de NS in bewaring geeft?)

OV-chipkaart (TLS) gaat mee in die bewering, een gevonden ov-chipkaart krijg je NIET terug maar wordt vernietigd.

* Rijbewijzen moeten overigens naar de RDW, ID kaarten naar de Marechaussee. Als de NS die vernietigt zijn ze in overtreding.

Reageer