beantwoord

vernietigen gegevens

Goedenavond,

Ik heb Ns verzocht mijn gegevens volledig te verwijderen in het systeem ofwel te vernietigen
echter is er niemand die deze vraag kan beantwoorden?

Ik doe beroep op mijn Privacy, en Ns heeft gegevens opgeslagen die niet langer meer nodig zijn voor doeleinde. Ik verzoek u dan ook zo vriendelijk mogelijk doch dringend mijn vraag vooralsnog te beantwoorden, anders ben ik genoodzaakt dit langs de juridische weg te doen.

Ik verneem graag.

Mvg,
icon

Beste antwoord door Henk_NL 30 april 2015, 19:13

Right, en dan probeer je het via een forum. Ik zou zeggen, stuur een brief, noem het juiste artikel Wbp en stuur dat alles naar de Laan van Puntenburg, om precies te zijn:

Postbus 2372

3500 GJ Utrecht

Dan geef ik je meer kans.
Bekijk origineel

13 reacties

Goedenavond,

Ik heb Ns verzocht mijn gegevens volledig te verwijderen in het systeem ofwel te vernietigen
echter is er niemand die deze vraag kan beantwoorden?

Ik doe beroep op mijn Privacy, en Ns heeft gegevens opgeslagen die niet langer meer nodig zijn voor doeleinde. Ik verzoek u dan ook zo vriendelijk mogelijk doch dringend mijn vraag vooralsnog te beantwoorden, anders ben ik genoodzaakt dit langs de juridische weg te doen.

Ik verneem graag.

Mvg,

Hallo Ifi, mag ik vragen om welke gegevens het gaat? En bedoel je in ons systeem of hier op het forum.
In jullie systeem
ik hoor graag.
Right, en dan probeer je het via een forum. Ik zou zeggen, stuur een brief, noem het juiste artikel Wbp en stuur dat alles naar de Laan van Puntenburg, om precies te zijn:

Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Dan geef ik je meer kans.
Dankje Henk!
Succes ermee 🙂 Overigens, verzoeken tot inzage onder de Wbp vergeet men daar in Utrecht gewoon, dus let een beetje op de geldende termijnen 😉
Hallo Lfi,

Stuur ook even voor de zekerheid een kopie van je legitimatie mee, dan kunnen ze jouw verzoek direct in behandeling nemen en weten ze zeker dat de juiste gegevens uit het systeem worden verwijderd.

Vriendelijke groet,
Herman NS
En blur dan op zijn minst je BSN, want dat mogen ze helemaal niet verwerken.
Reputatie 1
dan vraag ik me toch af wat je probeert te verbergen als je de NS zo hard moet vragen om dat beperkte stukje informatie dat zij over je heeft te vernietigen??
Er is een wettelijk recht om hierom te vragen, dat lijkt mij afdoende. Zo nee, ik zou ook niet onnodig met mijn gegevens in allerhande databases willen zitten, simpelweg omdat het de kans op het uitlekken of misbruiken van die gegevens alleen maar vergroot. En wie zegt dat NS van TS maar weinig weet.....?
Reputatie 1
Henk_NL

veel meer dan NAW + bank wordt over het algemeen niet geregistreerd door NS. Dat het een wettelijk recht is wil nog niet zeggen dat je het maar te pas en te onpas hoeft te vragen, deze wet lijkt me meer bedoeld om in uitzonderlijke gevallen je gegevens ergens uit een database te laten verwijderen.
Als je niet wilt dat een bedrijf of organisatie jouw gegevens in de archieven heeft moet je deze ook niet verstrekken.
Dan doe je dus de aanname dat NS van TS niet veel meer heeft dan NAW + bankrekeningnummer. Dat hoeft dus niet zo te zijn. In mijn geval weten ze ook veel meer over me. En ik kan legio redenen bedenken om dat op een gegeven moment uit die databases te willen hebben.
Reputatie 1
Henk_NL

ben toch wel benieuwd wat NS meer zou kunnen weten dan de eerder genoemde gegevens? Ook ben ik wel eens benieuwd naar de redenen die jij ziet om je gegevens uit de db te halen.

Ben misschien een beetje naïef van aard, hoor steeds vaker mensen die hier problemen mee hebben. Maar zelf kan ik me nog steeds weinig situaties bedenken (anders dan dat je wat te verbergen hebt, en dan heeft het wissen van deze informatie ook geen zin) waarin je je gegevens gewist wilt hebben.
Wachtwoorden en andere inlog gegevens, ja daar moet je zorgvuldig mee om gaan, maar verder valt er weinig te halen.
Die wachtwoorden en inloggegevens zijn nou net hetgeen waar ik wat minder bang voor ben, ik mag hopen dat die toch wel versleuteld zijn. Dan moet je nog enige moeite doen.

In mijn eigen geval zijn er bijvoorbeeld (geheimhoudings)overeenkomsten heen en weer gegaan. Stonden genoeg persoonsgegevens in vermeld. Maar TS kan ook ex werknemer zijn, externe, reiziger die wel eens een uitstel van betaling heeft gehad, et cetera, et cetera. Heb destijds bij Translink een inzageverzoek gedaan. Daar word je ook niet vrolijk van, wat dat volk allemaal weet. Terwijl je het niet verwacht.

Maar ook in dit topic gaat het al hopeloos fout. Zo vergeet @Herman NS voor het gemak even om bij die kopie ID-kaart te vragen om foto + BSN (opletten, staat ook in de machine-code) onzichtbaar te maken en op de kopie groot en duidelijk te vermelden 1) datum 2) doel van kopie. U faalt voor de test Herman.

Overigens heb je maar weinig nodig om lol te kunnen hebben. NAW + geboortedatum + BSN. Klaar. Een kopietje ID-kaart die de eerste keer net niet helemaal goed is en bij het oud papier eindigt. Situaties die ik dagelijks zie. "Ja maar ik heb niks te verbergen.". Nee, die kennen we :8. Den Tex heeft goede boeken geschreven erover. Aanrader.

Reageer