Verschillende treinen

• 21 januari 2015
  • 10 reacties
  • 1579 Bekeken

Waarom wordt er een speciale trein gebruikt voor het traject waar de sprinters op rijden? Waarom wordt er niet in plaats van de sprinter een intercity(dubbeldeks) ingezet of een dubbeldeks sprinter? Heeft dit er mee te maken dat een intercity(dubbeldeks) te langzaam mensen er in en uit kan laten op een station waardoor ze langer staan op het station dan dat ze willen? Of kan het zijn dat het vermogen van een sprinter kleiner is dan van een intercity(dubbeldeks)? Of kan dit puur een commercieel iets zijn dat ze verschillende treinen willen voor een sprinter en intercity? Maar waar is er dan nog steeds geen dubbeldeks sprinter? Ik ben benieuwd naar wat het antwoord is! Wie redt mij uit deze hevige gedachte spinsels?

10 reacties

Het sprintermaterieel heeft meer deuren, reizigers kunnen dus sneller in- en uitstappen. Verder heeft sprintermaterieel de eigenschap om sneller op snelheid te komen dan intercity materieel. Toch wordt wel eens gewisseld, omdat er materieel defect staat, maar niet alle materielen kunnen tegen het vele stoppen op een lijn, ze kunnen dan oververhit raken, heb ik me laten vertellen. Meer weet ik er nu niet van, misschien dat een ander forumlid nog aanvullingen heeft?
Reputatie 2
Het sprintermaterieel heeft meer deuren, reizigers kunnen dus sneller in- en uitstappen. Verder heeft sprintermaterieel de eigenschap om sneller op snelheid te komen dan intercity materieel. Toch wordt wel eens gewisseld, omdat er materieel defect staat, maar niet alle materielen kunnen tegen het vele stoppen op een lijn, ze kunnen dan oververhit raken, heb ik me laten vertellen. Meer weet ik er nu niet van, misschien dat een ander forumlid nog aanvullingen heeft?de VIRM heeft een vrij laag optrekvermogen, waardoor de sprinterdienstregeling op sommige trajecten niet op te brengen is. Zodoende kan je deze beter actief hebben op langere lijnen waar niet zo vaak gestopt hoeft te worden.
Grappig genoeg is de oude DD-AR getrokken door een 1700loc het snelst (optrekkende) materieel momenteel in dienst. Deze heeft op een aantal plaatsen extra grote deuren voor de extra drukte om deze snel in en uit te laten stappen en is dus uitermate geschikt als invalkracht op de sprinterdienstregeling.

Verder speelt betrouwbaarheid van het materieel min of meer denk ik nog wel een rol. Je hebt liever een defecte mat64 staan op een rustige lijn dan vlak voor Delft waar een defect treinstel een chaos zou betekenen.

Wat ook meespeelt is het aantal zitplaatsen. Het is prettiger om met het materieel wat beschikbaar is de reizigers op lange intercitytrajecten een zitplaats aan te bieden.
Het is ook wel een kwestie van herkenbaarheid: de wit met blauwgeel op sprinterlijnen en geelblauw op de intercitylijnen. Verder dus wat Loes al zegt, meer deuren dus sneller klaar met in/uitstappen, hogere reizigerscapaciteit, een gemiddeld beter optrekvermogen.
Maar naar mijn mening heeft een intercity dezelfde doorstroom mogelijkheid als een sprinter. Per oppervlakte trein lijken er evenveel deuren en de deuren zijn naar mijn mening even groot. Zouden dan niet evenveel mensen er tegelijk in en uit kunnen?
Reputatie 2
Geen trappen in niet-dubbeldekkers verbetert de doorstroming bij de deuren, evenals een gelijkvloerse opening

Dus kan ik stellen dat de reden is dat een enkeldeks intercity niet snel genoeg vermogen heeft voor een klein stuk en dat bij de dubbeldeks de doorvoer mogelijkheid niet optimaal is plus het vermogen?
Badge +3
Ook enkeldeks intercity's hebben minder deuren dan sprinters, wat het in- en uitstappen vertraagt.
niet alle materielen kunnen tegen het vele stoppen op een lijn, ze kunnen dan oververhit raken, heb ik me laten vertellen. Meer weet ik er nu niet van, misschien dat een ander forumlid nog aanvullingen heeft?

Veel stoppen zal ongetwijfeld niet bevorderlijk zijn voor de levensduur van IC-materieel, maar aangezien alle soorten IC-materieel ook als zone-trein worden ingezet (Zwolle-Roosendaal e.d.), lijkt me niet dat er acute oververhitting optreedt. Misschien werd er bedoeld dat zwaar materieel (een VIRM weegt tot twee keer zoveel als een SLT van gelijke lengte) niet even snel op kan trekken als een sprinter, omdat er daarvoor niet genoeg elektrisch vermogen uit de bovenleiding gehaald kan/mag worden.
Vooral DDZ-6 vindt dit niet leuk. VIRM kan er wel wat beter tegen (zie Roosendaal-Vlissingen)
DDZ-6 is toch een als IC verklede stoptrein?
DDZ is gewoon een Intercity.

Maar NS zet de 4-tjes veelvuldig als Spr in. De 6-jes mogen niet als Spr rijden.

DD-AR en de Flirt stellen lossen DDZ af zodat ook de 4-tjes de IC diensten in kunnen.

Reageer