beantwoord

verschillende vervoerders


goede dag,

waarom rijden er verschillendr vervoerders zoals ns arriva connexion valleilijn


en niet gewoon een bedrijf de ns
icon

Beste antwoord door Tamzin 1 december 2018, 19:18

NS heeft te hoge personeelskosten en kon een aantal regionale lijnen daardoor niet meer rendabel exploiteren. Eind jaren 90 wilde NS die lijnen daarom opheffen.

Regionale overheden hebben om die opheffing te voorkomen toen andere vervoerders gezocht die goedkoper werken en de lijnen dus wel rendabel kunnen rijden.

In Duitsland rijden om dezelfde reden zo'n 60 verschillende spoorwegmaatschappijen die reizigersvervoer doen.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS heeft te hoge personeelskosten en kon een aantal regionale lijnen daardoor niet meer rendabel exploiteren. Eind jaren 90 wilde NS die lijnen daarom opheffen.

Regionale overheden hebben om die opheffing te voorkomen toen andere vervoerders gezocht die goedkoper werken en de lijnen dus wel rendabel kunnen rijden.

In Duitsland rijden om dezelfde reden zo'n 60 verschillende spoorwegmaatschappijen die reizigersvervoer doen.
wow haha

wel leuk om zulke dingen te weten.

en dan had ik nog een vraagje ik hoorde iets over vergoeding vanuit de ns iets met jodenvervoer ofzo maar dat is echt super lang geleden waarom komt dat dan nu pas naar boven we moeten toch geen oude koeien uit de sloot halen
Reputatie 7
Badge +3
Het is voor mij ook een groot vraagteken waarom dat laatste nu na bijna 75 jaar komt.
ja haha­čśé
Reputatie 4
Badge
Tamzin schreef:

NS heeft te hoge personeelskosten en kon een aantal regionale lijnen daardoor niet meer rendabel exploiteren. NS wilde eind jaren 90 die lijnen daarom opheffen.

Regionale overheden hebben om die opheffing te voorkomen toen andere vervoerders gezocht die goedkoper werken en de lijnen dus wel rendabel kunnen rijden.]



Belangrijke nuance daarbij is dat NS op het Hoofdrailnet een conducteur moet hebben op iedere trein (verplicht vanuit de overheid). De regionale lijnen staan niet onder regie van de rijksoverheid, maar onder de regie van lokale overheden. Die kunnen bijvoorbeeld kiezen om een conducteur niet verplicht te stellen, maar ook kunnen ze schrappen in het busvervoer waardoor de trein belangrijker wordt. Dan kan het inderdaad goedkoper. Ook bij NS overigens, want NS rijdt de treindienst Gouda - Alphen, waar het aanbod van NS beter was dan dat van Arriva. Daarom mag NS daar nu rijden.

Tenslotte is het belangrijk om te beseffen dat NS de rijksoverheid betaalt om treinen te mogen rijden (ordegrootte 150 miljoen per jaar), terwijl regionale vervoerders allemaal subsidie krijgen van de regionale overheid om treinen te kunnen rijden.
eigenlijk alsnog beetje raar dat arriva subsidie krijgt en de ns niet
Reputatie 4
Badge
raymondbos schreef:

eigenlijk alsnog beetje raar dat arriva subsidie krijgt en de ns niet



Het is simpelweg een rekensom. Sprinters in de Randstad trekken veel reizigers, terwijl mensen in intercity's lange afstanden afleggen. Beiden leveren dus veel inkomsten op. In regionale treinen reizen minder mensen en zijn de afgelegde afstanden korter. Die treinen kunnen dus niet uit qua kosten, maar zijn wel erg belangrijk voor de bereikbaarheid (eigenlijk een nutsvoorziening). Daarom verlenen provincies subsidie. NS zou die subsidie ook krijgen als ze de aanbesteding van een regionale lijn winnen (zoals bij Alphen - Gouda). Alleen mag NS niet de verliezen van een regionale lijn compenseren met winst van het Hoofdrailnet (daar maken andere vervoerders vaak heisa over).
aha maar kunnen jullie dan geen ns bussen inzetten dat jullie dan bijvoorbeeld ook randstad en alles kan bereiken
Reputatie 4
Badge
Dat begrijp ik niet helemaal.
Overigens is er geen 'jullie', maar is bijna iedereen op dit forum simpelweg een reiziger of geïnteresseerde. Er zijn wel medewerkers van NS actief. Die zijn te herkennen aan de toevoeging 'NS' in hun naam.
ooh excuus haha fijne avond
Reputatie 4
Badge
Geeft niets hoor. Ben nog wel benieuwd naar je vraag over die NS bussen. Ik begreep de vraag alleen niet helemaal. Gaat het om busdiensten in aanvulling op de trein?
Reputatie 7
Badge +3
Sneltram schreef:

Belangrijke nuance daarbij is dat NS op het Hoofdrailnet een conducteur moet hebben op iedere trein (verplicht vanuit de overheid). De regionale lijnen staan niet onder regie van de rijksoverheid, maar onder de regie van lokale overheden. Die kunnen bijvoorbeeld kiezen om een conducteur niet verplicht te stellen, maar ook kunnen ze schrappen in het busvervoer waardoor de trein belangrijker wordt. Dan kan het inderdaad goedkoper. Ook bij NS overigens, want NS rijdt de treindienst Gouda - Alphen, waar het aanbod van NS beter was dan dat van Arriva. Daarom mag NS daar nu rijden.


Dat er conducteurs in iedere trein moeten zijn is geen eis in de concessie van het Hoofdrailnet maar is een eis van de vakbonden in de NS-CAO en daarmee een probleem waarmee NS zichzelf als bedrijf heeft opgezadeld. Op de lijn Alphen-Gouda laat NS de diensten daarom uitvoeren door Abellio aangezien voor Abellio de NS-CAO niet van toepassing is.

Overigens is NS al een tijdje in gesprek met de vakbonden om te kijken of er een goedkoper exploitatiemodel mogelijk is dat het mogelijk moet maken om concurrerend te kunnen meebieden op regionale concessies. Dat is urgent aan het worden omdat de provincies in het noorden/oosten en de provincie Brabant het zat zijn dat NS veel sprinters in hun regio in de avond en op zondag beperkt tot een uurdienst ondanks dat die treinen behoorlijk druk zijn. Ze willen die diensten daarom ook aanbesteden of in de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet ook in de avond en vooral op zondag een halfuurdienst verplicht laten stellen.

Tenslotte is het belangrijk om te beseffen dat NS de rijksoverheid betaalt om treinen te mogen rijden (ordegrootte 150 miljoen per jaar), terwijl regionale vervoerders allemaal subsidie krijgen van de regionale overheid om treinen te kunnen rijden.


NS kreeg destijds dezelfde subsidie om de regionale treinen rijden maar kon zelfs daarmee niet uit de kosten komen. Verder moeten ook de regionale vervoerders tegenwoordit ook infraheffing betalen net als NS, het is dus niet zo dat alleen NS die betaalt.
Reputatie 4
Badge
Tamzin schreef:


Sneltram schreef:

Belangrijke nuance daarbij is dat NS op het Hoofdrailnet een conducteur moet hebben op iedere trein (verplicht vanuit de overheid). De regionale lijnen staan niet onder regie van de rijksoverheid, maar onder de regie van lokale overheden. Die kunnen bijvoorbeeld kiezen om een conducteur niet verplicht te stellen, maar ook kunnen ze schrappen in het busvervoer waardoor de trein belangrijker wordt. Dan kan het inderdaad goedkoper. Ook bij NS overigens, want NS rijdt de treindienst Gouda - Alphen, waar het aanbod van NS beter was dan dat van Arriva. Daarom mag NS daar nu rijden.

Dat er conducteurs in iedere trein moeten zijn is geen eis in de concessie van het Hoofdrailnet maar is een eis van de vakbonden in de NS-CAO en daarmee een probleem waarmee NS zichzelf als bedrijf heeft opgezadeld. Op de lijn Alphen-Gouda laat NS de diensten daarom uitvoeren door Abellio aangezien voor Abellio de NS-CAO niet van toepassing is



Klopt, mijn fout. Het staat niet in de concessie, maar wel in de Wet Personenvervoer 2000, of althans in de motie die in 2004 werd aangenomen in aanvulling op die wet. Op het HRN is een conducteur verplicht. Wat uit afspraken met de vakbonden in aanvulling daarop door NS zelf is gedaan is dat alle treinen na 22 uur op donderdag, vrijdag en zaterdag een tweede conducteur meekrijgen. Ook bestaan er interne normen die stellen dat een tweede of zelfs derde conducteur nodig is bij treinen van een bepaalde lengte of capaciteit.

Tenslotte is het belangrijk om te beseffen dat NS de rijksoverheid betaalt om treinen te mogen rijden (ordegrootte 150 miljoen per jaar), terwijl regionale vervoerders allemaal subsidie krijgen van de regionale overheid om treinen te kunnen rijden.

NS kreeg destijds dezelfde subsidie om de regionale treinen rijden maar kon zelfs daarmee niet uit de kosten komen. Verder moeten ook de regionale vervoerders tegenwoordit ook infraheffing betalen net als NS, het is dus niet zo dat alleen NS die betaalt.



Nu haal je twee dingen door elkaar. Elke vervoerder betaalt infraheffing aan ProRail (de vergoeding voor het gebruik van het spoor). Daarnaast betaalt NS een concessievergoeding aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (een vergoeding voor het alleenrecht om trein te mogen laten rijden). Vervoerders op regionale lijnen ontvangen juist een subsidie om treinen te kunnen laten rijden.

Reageer