beantwoord

Vertraging bij werkgever compenseren ingeval van aanrijding met persoon

• 27 januari 2020
  • 8 reacties
  • 255 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste mensen,

Ik heb mijn vraag niet kunnen beantwoorden door door de gerelateerde topics te bladeren. Daarom mijn vraag hier.

Vorige week vrijdag, onderweg naar werk, zat ik helaas in een trein die een persoon aanreed. Het is een heel ingrijpend en traumatiche ervaring. Ik leef erg mee met al het personeel dat snel ter plaatste was.

Het is niet mijn bedoeling om wreed te klinken, zeker niet, maar ik vroeg me af of de opgelopen vertraging wel of niet moet worden gecompenseerd op het werk. HR heeft dit beschreven als “onderdeel van het risico” dat reizigers nemen bij het woon-werk verkeer en daarom zou ik de vertraging moeten compenseren/inhalen of vrij nemen. Zij er specifieke procedures bij NS in dit geval of is het aan het bedijf om te kiezen?

Hartelijk bedankt en veel sterkte aan iedereen bij de NS die ooit zoiets heeft moeten meemaken.

icon

Beste antwoord door Slidestops 27 januari 2020, 12:36

NS staat helemaal los van andere bedrijven en heeft wat dat betreft niets met hun policy te maken over hoe dit op te lossen. De NS heeft alleen wettelijk gezien vrijwaring van gevolgschade in dit geval. Het is echt een geval tussen u en uw werkgever. Dan mag ik hopen dat uw werkgever dit ook ziet als overmacht...

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

NS staat helemaal los van andere bedrijven en heeft wat dat betreft niets met hun policy te maken over hoe dit op te lossen. De NS heeft alleen wettelijk gezien vrijwaring van gevolgschade in dit geval. Het is echt een geval tussen u en uw werkgever. Dan mag ik hopen dat uw werkgever dit ook ziet als overmacht...

Vervolgschade van vertraging is door NS uitgesloten. Dit is wettelijk ook zo geregeld. Dus uw bedrijf en ook u kan geen claim indienen hiervoor. Is ook wel logisch want dan zouden de kaartjes waarschijnlijk 2 a 3 keer zo duur worden. (en deze zijn nu al niet goedkoop) 

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Mijn vraag gaat niet zozeer over vervolgschade of andere soorten compensatie door de NS, maar over de regeling die bij HR-afdelingen wordt gehandhaafd. Het is dus aan de werkgever om zoiets te zien als overmacht. Dat wist ik niet. Misschien is er meer info te vinden op de website van vakbonden en dergelijk. Ik zal een kijkje nemen.

Hartelijk bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

@M.F.

NS is van vervolgschade gevrijwaard dus daar valt niets te halen. Verder bent u volgens de wet zelf verantwoordelijk om op tijd op uw werk te verschijnen en dat betekent dat u of de verloren tijd moet compenseren of dat uw werkgever de verloren tijd op uw salaris mag korten als compensatie in tijd niet mogelijk is. De HR afdeling heeft het dus bij het rechte eind, uw baas hoeft niet financieel op te draaien voor de verloren uren. Als u te laat komt omdat u in een file hebt gestaan geldt overigens hetzelfde.

@Slidestops

In het bedrijfsleven kun je voor zoiets echt geen beroep doen op iets als "overmacht". Omdat de meeste mensen variabele werktijden hebben wordt het meestal opgelost door de verloren uren te verrekenen met een bestaand positief urensaldo of de verloren uren te compenseren met wat langer werken op andere dagen. 

Reputatie 5

Bedrijven die ov kosten vergoeden of een ov kaart aan het personeel verstrekken (en dat zijn er steeds meer) nemen zelf het risico dat werknemers te laat kunnen komen door een verstoring van het ov.  Meestal staat daar weinig over in een arbeidsovereenkomst. Leveranciers hebben meestal wel een overmacht clausule in hun voorwaarden staan. Dat zou ook in arbeidsovereenkomsten horen te staan.

Reputatie 7
Badge +3

Bedrijven die ov kosten vergoeden of een ov kaart aan het personeel verstrekken (en dat zijn er steeds meer) nemen zelf het risico dat werknemers te laat kunnen komen door een verstoring van het ov.  Meestal staat daar weinig over in een arbeidsovereenkomst.

De wet is heel duidelijk: de werknemer is zelf verantwoordelijk om op tijd te verschijnen. Dat de werkgever reiskosten wel/niet vergoed doet daar niets aan af. Een en ander hoeft ook niet in een arbeidsovereenkomst geregeld te worden, dat is al geregeld in de algemene arbeidswetgeving.

Reputatie 7
Badge +3

Te laat op werk komen kan ook wanneer je met de auto gaat, denk aan files, ongelukken, autopech. Zelfs met een fiets kun je een lekke band krijgen en flink later binnen komen. 

Zelf heb ik met de trein inderdaad wel eens gehad dat ik iets van 2 uur later op werk was vanwege een storing in de tunnel bij Rijswijk. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Aan de andere kant was het ook zo dat ik bij drukte wel eens wat langer doorging of thuis 's avonds nog 1 of 2 uurtjes zat te werken. En wanneer ik een dag thuis werkte was ik meestal wel langer dan 8 uur per dag bezig. Als mijn werkgever dan moeilijk had gedaan over die 2 uurtjes te laat dan was het van mijn kant snel afgelopen geweest met die extra uurtjes thuis. Kwestie van geven en nemen en goed overleg met je werkgever. 

Reputatie 5
Badge

Bij de zuiderburen, Belgie dus, waar een enorm grote pendel bestaat op Brussel met de trein-en veel ambtenaren ook nog, bestaat wel een regeling bij grotere vertragingen-dat wordt tegenwoordig zelfs al automatisch door de NMBS aan veel werkgevers gemaild. Ik dacht vanaf minimaal 30 min te laat. Dat is daar weer wettelijk zo geregeld. Werkgevers zijn ook verplicht tot tussenkomst in de toch al vrij lage ABOprijzen.

Prima die opmerking dat werkgevers er rekening mee zouden moeten houden als ze OV-stimuleren-lijkt me dan typisch een zaak waar de bonden mee aan dienen te komen-maar dan niet om al hun stakingen altijd weer net bij OV goed te praten.

Reageer