Vindt NS euro's belangrijker dan klanten?


Reputatie 3
In de nieuwe dienstregeling zijn op verschillende trajecten treinen korter dan voorheen. Dat lijkt geen kwestie van te weinig materieel, maar gewoon een geldkwestie. Lees mijn verhaal op: https://ariehaasnoot.wordpress.com/2016/12/14/vindt-ns-euros-belangrijker-dan-klanten

Herken je dit verhaal? Of heb je feiten of argumenten die het ontkrachten? Laat het me weten.

81 reacties

Reputatie 6
Badge +1
U stelt in uw artikel dat langere treinen meer brandstof verbruiken. Dat lijkt me niet de hele waarheid. Treinen verbruiken geen brandstof maar rijden behalve op enkele lijnen in het oosten, noorden en zuiden op stroom.
En al zou je stroom beschouwen als brandstof. De extra stroomkosten voor een tweede treinstel zijn nihil in vergelijking met de energie die het kost om op constante snelheid te rijden.

U heeft dit verhaal geschreven op basis van één uitspraak van één NS-medewerker. Ik ken genoeg treinen waarin iedereen 2 of 3 stoelen ter beschikking heeft.
Reputatie 6
U stelt in uw artikel dat langere treinen meer brandstof verbruiken. Dat lijkt me niet de hele waarheid. Treinen verbruiken geen brandstof maar rijden behalve op enkele lijnen in het oosten, noorden en zuiden op stroom.
En al zou je stroom beschouwen als brandstof. De extra stroomkosten voor een tweede treinstel zijn nihil in vergelijking met de energie die het kost om op constante snelheid te rijden.

U heeft dit verhaal geschreven op basis van één uitspraak van één NS-medewerker. Ik ken genoeg treinen waarin iedereen 2 of 3 stoelen ter beschikking heeft.


En Ik ken genoeg treinen waar voor iedere stoel 2 of 3 reizigers zijn.
Reputatie 3
U stelt in uw artikel dat langere treinen meer brandstof verbruiken. Dat lijkt me niet de hele waarheid. Treinen verbruiken geen brandstof maar rijden behalve op enkele lijnen in het oosten, noorden en zuiden op stroom.
En al zou je stroom beschouwen als brandstof. De extra stroomkosten voor een tweede treinstel zijn nihil in vergelijking met de energie die het kost om op constante snelheid te rijden.

U heeft dit verhaal geschreven op basis van één uitspraak van één NS-medewerker. Ik ken genoeg treinen waarin iedereen 2 of 3 stoelen ter beschikking heeft.


Bedankt voor je reactie. Dat van die stroom ipv brandstof is waar.
Ik ben eens op zoek gegaan naar het stroomverbruik van treinen en stuitte op dit rapport: http://www.railforum.nl/wp-content/uploads/2013/03/materieel-energieverbruik.pdf

Ik haal daar de volgende informatie uit. Bijna 70% van het energieverbruik Is nodig om te rijden. Massa en luchtweerstand zijn de belangrijkste factoren. En een treinstel extra is extra massa. De resterende 30% is onder andere verwarming en verlichting. Ook daarvan lijkt me dat als je een extra rijtuig moet verwarmen, dat extra stroom kost. Het rapport noemt "bezettingsgraad verhoging" als een goede besparingsmaatregel. Ik noem dat reizigers stapelen.

En ja, er heeft slechts 1 NS medewerker gereageerd. Maar is dat mijn schuld? Ik hoor heel graag van iemand die echt weet hoe het zit, dat ik er naast zit (en waarom).
Er is gewoon nog steeds een ernstig materieel tekort. De NS kan deze nieuwe dienstregeling gewoonweg niet waarmaken, het past allemaal net...maar eigenlijk ook niet...
NS vindt euro's niet belangrijker dan klanten. Maar euro's zijn wel belangrijk. Ieder bedrijf, dus ook NS, kijkt kritisch naar de eigen bedrijfsvoering. En we moeten alles meewegen, dus materieelinzet / zitplaatskans / onderhoud materieel ... het wordt allemaal meegenomen in de besluitvorming.
Reputatie 3
Hallo Klaas-Jan, daar ben ik weer 😉,

Ik snap dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat meerdere aspecten meegenomen worden in de besluitvorming. Mijn vraag is onder andere om transparanter te worden over welke keuzes er dan gemaakt zijn.

Klopt het dat er in "de randen van de spitsdrukte" materieel dat er wel is, niet wordt ingezet om financiële redenen? Klopt het dat er bewust gekozen is voor overvolle treinen omdat extra rijtuigen inzetten geld kost?

Dat zijn de vragen die ik graag beantwoord wil hebben. Maar die kennelijk erg veel moeite kosten om te beantwoorden. Door het om de hete brij heen dansen, krijg ik steeds meer het idee dat mijn bange vermoeden klopt.
We gaan intern kijken of we meer toelichting kunnen geven omtrent de materieelinzet sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling. Ik wil jullie vragen nog even geduld te hebben.
Reputatie 3
Miriam, bedankt alvast dat je die moeite wilt doen. Ik kan best even geduld hebben.
Ik hoor graag of NS meer wil vertellen over de gemaakte keuzes t.a.v. inzet van materieel.
Reputatie 3
Miriam, is inmiddels al duidelijk of je mag uitleggen hoe het zit? Of kun je anders aangeven hoe lang het nog duurt? Op zich is mijn vraag toch niet zo moeilijk, lijkt me.
Nog niet, Arie. Men is er wel mee bezig en ik zit er bovenop!

Edit: ik heb 21-12 nog een reminder gestuurd.
Reputatie 3
Nog niet, Arie. Men is er wel mee bezig en ik zit er bovenop!

Edit: ik heb 21-12 nog een reminder gestuurd.


Miriam, Slivan, ik snap toch niet goed waarom het zo lang duurt om uit te zoeken of je meer mag vertellen. Al dat getwijfel voedt mijn vermoeden dat NS iets te verbergen heeft.
Reputatie 5
Dat ns aan het bezuinigingen is blijkt ja. Zelfs in de daluren als er zat materieel beschikbaar is, komen ze nog met de kleinst mogelijke oplossingen waar zelfs (veel) mensen mogen staan.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
NS zit financieel klem. Er wordt al jaren amper winst gemaakt en die cijfers zijn dan ook nog geflatteerd doordat er jarenlang vrijwel niets is uitgegeven aan nieuw materieel.

Wat betreft de inkomsten gaat per 1 januari de vergoeding per SOV-kaart fors omlaag. Aan de uitgavenkant zijn de personeelskosten vergeleken met andere spoorvervoerders in binnen- en buitenland te hoog (dure CAO, te veel personeel op de trein/station, te veel overhead) en dan is er ook nog de jaarlijkse HSL-strop. En omdat ProRail zo meteen een staatsbedrijf wordt (waardoor de kosten veel hoger worden) zit er ook nog een forse verhoging van de infraheffing aan te komen.

En dus wordt er zwaar bezuinigd en overal op geknepen al wordt dat officieel ontkent.
Reputatie 5
Als dat het geval is, dan zit NS aan de rand van de afgrond. Want al die nieuwe treinstellen die nu eindelijk zijn besteld kosten ook weer ontzettend veel geld.

Treinkaartjes zijn zoals benzine geen inelastisch product. Op een gegeven moment is het ook voor de reiziger klaar, waardoor de NS in een nog grotere negatieve spiraal komt. Ik snap dat een OV-Studentenkaart voor de NS ontzettend veel geld kost. Maar de overheid zelf en niet de NS (ookal is de NS van de overheid) moet hier wat aan doen.

Er moet toch ergens wel een oplossing zijn? Vroeger was het argument altijd dat er te weinig materieel beschikbaar is, maar kennelijk is dat niet altijd het geval. Ook in de daluren wordt dus bezuinigd op materieel, omdat het te duur zou zijn.
Reputatie 3
Sivan, Miriam,

Twee weken alweer staat mijn vraag open. Twee weken om na te denken over een simpel antwoord op mijn vraag. Terwijl het antwoord heel simpel kan zijn:
- Nee, u zit er naast, wij zorgen altijd dat zoveel mogelijk klanten een zitplaats hebben. Op momenten dat het nodig is zetten we al het beschikbare materieel in, of:
- Ja, u heeft gelijk, we zitten krap bij kas. We proberen tegen zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk reizigers te vervoeren.

Kun je aangeven hoe lang het naar verwachting nog gaat duren?
Reputatie 7
Badge +2
Ze zijn er nog niet over uit hoe ze hier eerlijk op kunnen antwoorden zonder de belofte "reiziger op 1, 2 en 3" te breken. Dus dat zal nog wel even duren 😉
Gisteren zijn er weer van die nieuwe treinen bijgekomen, dat moeten we gaan merken.
http://nos.nl/artikel/2150478-vanaf-nu-op-het-spoor-de-eerste-nieuwe-sprinters-van-de-ns.html

Dat hoop ik althans
@Bob
Terwijl het meeste DDAR dat vrijkomt gelijk de warme reserve ingaat. Hoezo extra zitplaatsen als ander materieel niet meer wordt ingezet? Nog steeds heb ik het idee dat er naast dat er te weinig materieel is, nog steeds niet het maximale uit het beschikbare materieel halen. Kleine treintjes zijn financieel immers altijd beter dan grote treinen.
Reputatie 3
Inderdaad, bij DDAR en SGM staat (als Ah - Dn compleet Flirt is) de helft van het materieelpark aan de kant. Bij DDAR staan er 9, en bij SGM maar liefst 45 stellen aan de kant! Er had makkelijk meer ingezet kunnen worden, maar je ziet dat efficiency (helaas) boven alles gaat. Als je bijvoorbeeld de Kennemerlijn integraal met SGM-6 laat rijden, zou je al veel klachten verhelpen.
Reputatie 3
@Bob weinig kans. Tenzij je voortaan de sprinter neemt.
Negen van de 10 drukste treinen in week 49 zijn Intercity's: http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html. De NS koopt echter sprinters. En adviseert ons om als we de intercity te druk vinden, dan maar de sprinter te nemen. Raar beleid.
Reputatie 5
Wat ik dan weer raar vind is een Intercity in de kerstvakantie met 13!!! wagons. Dat is ook voor het eerst in m'n leven dat ik dat zie.
https://puu.sh/t9Qwa/44e42d60bb.png

Het viel op dat de eerste 2 treinstellen 'redelijk' gevuld waren, maar de achterste 2 zo goed als leeg waren. Wat wil de NS nou eigenlijk?
Reputatie 3
NS wil dat er geld wordt verdiend:P Maar zonder dollen, ik heb even in de logs gedoken om wat te achterhalen. De 626 (Lw - Rtd) van vanochtend reed met drie stellen ICM-3. Te Rotterdam is er toen niet één, maar zijn er twee stellen afgetrapt en naar de tuin (emplacement) gestuurd. De 559 (die dus met ICM-13 reed) rijdt normaal vaak met drie stellen. Waarschijnlijk heeft men toen de twee stellen van vanochtend gepakt, want die waren nog steeds gekoppeld. Toen kreeg je dus ICM-13, en zodoende krijg je de stellen weer in het noorden, om morgen weer groot te rijden. Het zal dus door het aftrappen van twee stellen gekomen zijn, dat de trein met ICM-13, in plaats van ICM-11 of zoiets reed. De reden is dus niet zozeer de verwachte drukte, maar meer het sturen van stellen naar het noorden voor de ochtendspits van morgen.
Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord. Hoe kan het dat al de treinen die ik vanaf het begin van de dienstregeling heb genomen aanzienlijk korter waren dan voorheen, terwijl er materieel bij is gekomen. (Lijn Enschede - Rotterdam)
Reputatie 5
Doe dan 1 zo'n stel even retour Enschede - Rotterdam en stuur die grote lengtes dan snachts naar t noorden. Nu is er ergens in NL een overvolle trein omdat er even 13 naar t noorden moeten
Reputatie 3
Zoals al eerder geschreven, geeft NS prioriteit aan de treinen richting Zwolle, in verband met de halfuurdienst daar. Aangezien er tot Deventer een kwartierdienst is, denkt NS dat het handig is om een stuk kleiner richting Deventer te rijden. Of het een slimme zit is, is punt twee:P.

Reageer