Vindt NS euro's belangrijker dan klanten?

• 14 december 2016
  • 81 reacties
  • 2889 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 4
@Miriam, Sivan, inmiddels wacht ik al weer 3 weken op een antwoord. Jullie zijn angstvallig stil. Als er problemen zijn waardoor het langer duurt, geef dat dan aan. Maar problemen los je niet op door ze stil te zwijgen.
Ik stuur Sivan even een herinnering zodat ze je een update kan geven 🙂
Wij monitoren drukke treinen, onder andere naar aanleiding van meldingen in de druktemelder, maar ook hier en via bijvoorbeeld Twitter. Wat kan ik voor jou doen?

Een lijst met treinen waarin je hebt gezeten die echt te vol waren. Graag met beginstation, eindstation én vertrektijd. Dan ga ik iedere trein aanmelden.
Reputatie 4
Klaas-Jan ik reis vaak van Gouda naar Rotterdam. Vanochtend in de intercity 7.37 vanaf Gouda is het ook weer mis. Als ik op dit forum rondkijk dan regent het klachten over te korte treinen tussen Rotterdam en het noorden en oosten van NL.

Het gekke is: het extra treinstel dat in de oude dienstregeling nog meereed op deze rit, wordt nu pas bij aankomst in Rotterdam aangekoppeld tbv de volgende rit. Het treinstel staat dus (waarschijnlijk om een paar euro te besparen) niets te doen terwijl ik en mijn medereizigers opgezadeld worden met een overvolle trein.

In plaats van afwachten tot de klanten klagen zou ik graag willen dat NS niet bezuinigt over de rug van de klant.
Reputatie 4
Mirjam, Sivan,

Ik wacht nu al weer 4 weken op antwoord. Erg teleurstellend dit. Als NS geen antwoord wil geven, geef dat dan aan. Of leg anders uit waarom het allemaal zo,lang duurt.
Er is helemaal geen complot. NS is een normaal bedrijf dat klanten en geld belangrijk vindt, net als ieder ander commercieel bedrijf. Zonder klanten verdient de NS niets, dus proberen ze zoveel mogelijk klanten te houden. Dat een minderheid van de reizigers slechter af is, hoort bij het spelletje.

Wat had u dan verwacht, dat er meer even lange treinen ingezet worden voor dezelfde prijs? Waarvan moet dat dan betaald worden? De toeleveranciers en alles er omheen werken ook niet gratis.
Reputatie 7
Badge +3
@arie_H
Ik ben het wel met Martin7182 eens dat het wel erg goedkoop is om maar meer treinen te eisen zonder te vertellen wie de rekening betaalt. Dezelfde demagogie als mensen die roepen dat er maar onbeperkt geld moet zijn voor zorg, onderwijs, politie, etc. Zowel de overheid als de NS hebben nu eenmaal een beperkt budget en er zijn dus grenzen aan hoeveel je kunt uitgeven.
Reputatie 4
Wat had u dan verwacht, dat er meer even lange treinen ingezet worden voor dezelfde prijs? Waarvan moet dat dan betaald worden? De toeleveranciers en alles er omheen werken ook niet gratis.

Je leest niet goed. Ik wil niet meer of langere treinen dan vorig jaar voor dezelfde prijs. Ik wil ongeveer dezelfde dienstverlening als in 2016 voor dezelfde prijs (met een lichte tariefsverhoging).

Ik ben klant bij NS en betaal voor een product. Nu is zonder enige aankondiging vooraf, en nadat ik hetzelfde product voor 2017 ook besteld had, de kwaliteit opeens drastisch verminderd. Af en toe moeten staan snap ik best. Maar dag in dag uit als vee vervoerd worden is gewoon onder de maat. Ik weet echt niet waar ik uit de communicatie over de nieuwe dienstregeling had moeten afleiden dat er op treinlengte drastisch bezuinigd zou worden. Ik voel me dan ook genaaid. Ik zou dat kunnen snappen als het treinstel waar ik tot december in zat, nu gebruikt wordt om een ander nog groter knelpunt weg te nemen. Maar het lijkt er sterk op dat dit treinstel gewoon ergens stil staat om een paar euro te besparen.

Daarnaast erger ik me aan het gebrek aan transparantie. Als je dan bezuinigt, geef het dan gewoon toe. Leg uit hoe het zit. Beloof niet iedere keer erop terug te komen in de hoop dat de vraagsteller moedeloos stopt met vragen stellen.
Reputatie 4
@arie_H
Ik ben het wel met Martin7182 eens dat het wel erg goedkoop is om maar meer treinen te eisen zonder te vertellen wie de rekening betaalt. Dezelfde demagogie als mensen die roepen dat er maar onbeperkt geld moet zijn voor zorg, onderwijs, politie, etc. Zowel de overheid als de NS hebben nu eenmaal een beperkt budget en er zijn dus grenzen aan hoeveel je kunt uitgeven.

Ook jij leest niet goed. Ik vraag niet om meer. Ik vraag om evenveel als vorig jaar. En ik betaal de rekening. Net als vorig jaar.

Met kleine verschillen kan ik best leven. Een kleine tariefsverhoging, af en toe op een normale manier moeten staan in de trein, bijna 25% extra reistijd. Niet leuk, maar kan ik begrijpen. Maar als vee vervoerd worden, reizigers die nauwelijks in de trein passen, langdurig dichter op mensen moeten staan dan prettig is, dat vind ik echt onder de maat.

Je leest niet goed. Ik wil niet meer of langere treinen dan vorig jaar voor dezelfde prijs. Ik wil ongeveer dezelfde dienstverlening als in 2016 voor dezelfde prijs (met een lichte tariefsverhoging).

Over niet goed lezen gesproken, de NS heeft breed aangekondigd dat het meer treinen gaat inzetten en frequenter gaat rijden. Bij gelijke uitgaven kan het dan niet anders dan dat treinen dus korter worden en dat de bezetting omhoog gaat. Betere efficiency houdt in dat resources beter benut worden. Daarbij kan de prijs gedrukt worden. Dat houdt niet automatisch in dat treinkaartjes goedkoper worden, het kan ook zijn dat ze minder in prijs stijgen.

Ik vind de strategie van de NS vrij helder al ben ik er zelf ook niet helemaal blij mee (vaker overstappen en extra reistijd).
Reputatie 4

Over niet goed lezen gesproken, de NS heeft breed aangekondigd dat het meer treinen gaat inzetten en frequenter gaat rijden. Bij gelijke uitgaven kan het dan niet anders dan dat treinen dus korter worden en dat de bezetting omhoog gaat. Betere efficiency houdt in dat resources beter benut worden. Daarbij kan de prijs gedrukt worden. Dat houdt niet automatisch in dat treinkaartjes goedkoper worden, het kan ook zijn dat ze minder in prijs stijgen.

Ik vind de strategie van de NS vrij helder al ben ik er zelf ook niet helemaal blij mee (vaker overstappen en extra reistijd).

Volgens mij maak je een denkfout. Meer treinen betekent automatisch frequenter rijden. Ervan uitgaand dat het aantal trajecten waarop gereden wordt (ongeveer) gelijk blijft. Als de materieelinzet gelijk blijft, betekent dit inderdaad ook kortere treinen. Korter, maar frequenter. Het aantal reizigers is per 12 december ook niet opeens veranderd. Dat betekent dat de drukte per trein ook niet zou moeten wijzigen. Want het hogere aantal treinen compenseert de kortere lengte per trein. De bezetting gaat dus NIET omhoog.

Op mijn traject is echter helemaal geen sprake van meer treinen, maar zijn ze wel in lengte gehalveerd. Het eerste kon ik uit de berichten vooraf over de nieuwe dienstregeling afleiden, over het tweede is niets gezegd. Nogmaals als de oorzaak zou zijn het oplossen van drukte op andere trajecten dan kan ik daar nog vrede mee hebben. Maar dat lijkt niet zo te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn natuurlijk ook trajecten waar nu meer materieel wordt ingezet zoals bijv. Eindhoven - Utrecht.

Daarnaast besteedt NS onder druk van de vakbonden de laatste jaren steeds meer geld aan extra personeel en dat gaat in toenemende mate ten koste van het materieel. Om vanaf 22.00 uur drie man personeel op iedere trein in te gaan zetten kost bijv. kapitalen.

Verder is er ook een gat aan de inkomstenkant bij gekomen omdat de overheid de vergoeding voor de OV-studentenkaart per 1 januari fors heeft verlaagd.
Op mijn traject is echter helemaal geen sprake van meer treinen, maar zijn ze wel in lengte gehalveerd. Het eerste kon ik uit de berichten vooraf over de nieuwe dienstregeling afleiden, over het tweede is niets gezegd. Nogmaals als de oorzaak zou zijn het oplossen van drukte op andere trajecten dan kan ik daar nog vrede mee hebben. Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Nee ik maak geen denkfout, maar had het over bezetting in het algemeen (o.a. spoorbezetting). Bij meer en kortere treinen worden reizigers beter over de treinen verdeeld. Ik merk dat ook op mijn traject waar eerst de treinen zo vol waren dat reizigers vaak niet mee konden, is de drukte nu te overzien.
Op uw traject is de dienstregeling qua drukte misschien verslechterd, maar op andere trajecten (in ieder geval de mijne) is het verbeterd. Volgens u lijkt dat niet zo te zijn, maar de werkelijkheid is wel degelijk zo. U maakt de klassieke denkfout dat een verslechtering van uw situatie wel zal betekenen dat het overal is verslechterd en u zoekt daar ook een passend 'bewijs' voor. Ik neem u dat niet echt kwalijk want zo denken de meeste mensen.
Reputatie 4

Nee ik maak geen denkfout, maar had het over bezetting in het algemeen (o.a. spoorbezetting). Bij meer en kortere treinen worden reizigers beter over de treinen verdeeld. Ik merk dat ook op mijn traject waar eerst de treinen zo vol waren dat reizigers vaak niet mee konden, is de drukte nu te overzien.
Op uw traject is de dienstregeling qua drukte misschien verslechterd, maar op andere trajecten (in ieder geval de mijne) is het verbeterd. Volgens u lijkt dat niet zo te zijn, maar de werkelijkheid is wel degelijk zo. U maakt de klassieke denkfout dat een verslechtering van uw situatie wel zal betekenen dat het overal is verslechterd en u zoekt daar ook een passend 'bewijs' voor. Ik neem u dat niet echt kwalijk want zo denken de meeste mensen.

Martin, als dat zo is, dan zou NS dat toch gewoon kunnen zeggen als reactie op mijn vraag? Dan is hun antwoord toch niet zo moeilijk? Dan hoeft het allemaal toch geen vier weken te duren?

Ik vraag op verschillende plekken in dit topic aan NS om aan te geven of ik een denkfout maak. Vind je het heel gek dat als daar al vier weken geen reactie op komt, ik langzaam de conclusie trek dat die denkfout er niet is?
Reputatie 4
Er zijn natuurlijk ook trajecten waar nu meer materieel wordt ingezet zoals bijv. Eindhoven - Utrecht.

Daarnaast besteedt NS onder druk van de vakbonden de laatste jaren steeds meer geld aan extra personeel en dat gaat in toenemende mate ten koste van het materieel. Om vanaf 22.00 uur drie man personeel op iedere trein in te gaan zetten kost bijv. kapitalen.

Verder is er ook een gat aan de inkomstenkant bij gekomen omdat de overheid de vergoeding voor de OV-studentenkaart per 1 januari fors heeft verlaagd.

Ook dat zijn punten die NS zou kunnen aangeven als reactie op mijn vraag, in plaats van stilzwijgen.
Daarnaast blijft het zo dat NS volgens mij uit de OV chipkaart gegevens van tevoren kan inschatten hoeveel reizigers op een bepaald moment over een bepaald traject reizen. Als je dan de treinlengte halveert dan weet je dat je onacceptabele drukte veroorzaakt. Daar kun je ook vooraf over communiceren.

Als jaarkaarthouder krijg ik met enige regelmaat informatie van NS toegespitst op mijn vaste traject. Onder andere over werkzaamheden e.d. Waarom kan NS dan niet op dezelfde manier voorafgaand aan de nieuwe dienstregeling een mailtje sturen: "Sorry, maar u wordt om die en die redenen komend jaar als vee vervoerd". Waarom moet ik het allemaal achteraf ontdekken, worden mijn eerste twee klachten als incidenten afgedaan, en blijft men de echte reden van deze bezuiniging niet noemen?
Reputatie 7
Badge +3
Ook dat zijn punten die NS zou kunnen aangeven als reactie op mijn vraag, in plaats van stilzwijgen.
De klacht dat NS in zijn communicatie te veel mooi weer speelt is niet nieuw. Dat de financiën bij NS onder druk staan is voor iedereen die wat beter oplet al langer duidelijk maar NS blijft dat in zijn communicatie wegpoetsen en probeert in plaats daarvan zo ongemerkt mogelijk te bezuinigen. Daardoor krijg je ook de mismatch tussen de positieve verhalen van NS over de nieuwe dienstregeling en de negatieve reacties van de reizigers.

Daarnaast blijft het zo dat NS volgens mij uit de OV chipkaart gegevens van tevoren kan inschatten hoeveel reizigers op een bepaald moment over een bepaald traject reizen. Als je dan de treinlengte halveert dan weet je dat je onacceptabele drukte veroorzaakt. vervoerd".

Een van de problemen is dat NS de laatste 15 jaar veel te grote treinstellen heeft gekocht van uitsluitend 4 en 6 rijtuigen. Daardoor is het korter en langer maken van treinen in de praktijk vaak een kwestie van hollen of stilstaan (halveren of verdubbelen). Vroeger had NS heel veel twee- en driewagenstellen en daarmee kon je de treinlengte veel flexibeler aanpassen. Gewoon een keiharde beleidsfout.
Reputatie 4
In een ander topic staat een opsomming van treinlengtes op het traject Gouda-Rotterdam: https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/intercity-gouda-rotterdam-centraal-vertrek-737-30142/index2.html#post198172

Daaruit leidt ik af dat NS op de meeste dagen minder materieel inzet dan er beschikbaar is. De overlast door te korte treinen is dus een bewuste keuze. Ook zie ik dat tussen 9 en 11 de treinen langer zijn dan tussen 7 en 8, de piek van de ochtendspits. Dat moet ook bewust zijn, maar is raar.

Tijd voor NS om nu eindelijk eens haar kant van het verhaal open en eerlijk uit te leggen?
Ik denk dat het vooral "aftasten" is wat de NS doet. In voorgaande grote dienstregeling wijziging duurde het ook erg lang (meer dan een half jaar) voordat overal de treinen op (redelijk) goede lengte kwamen.

Er zouden meer treinen rijden, en het nieuwe materieel wordt (nog) niet overal ingezet.

De vraag of het allemaal een ordinaire bezuiniging is, kan beter onderzocht worden door Rover, en die houden zich daar dan ook mee bezig.
Als blijkt dat het een bezuinigingsronde is, zullen zei zich daar direct op werpen.

Risico voor de NS zijn slechte prestatie cijfers, ze willen geen boete ontvangen...
Reputatie 7
Badge +3
Daaruit leidt ik af dat NS op de meeste dagen minder materieel inzet dan er beschikbaar is.
Dat er op dit ene traject minder materieel wordt ingezet betekent natuurlijk niet dat er ook in zijn totaliteit minder materieel wordt ingezet.

Ook zie ik dat tussen 9 en 11 de treinen langer zijn dan tussen 7 en 8, de piek van de ochtendspits. Dat moet ook bewust zijn, maar is raar.

Op de lange intercitylijnen uit het noorden, oosten en zuiden is het vaak tussen 9 en 11 drukker dan voor 9 uur.
Reputatie 4
@Miriam, Sivan,

De teller staat inmiddels al weer op 5 weken. Kunnen jullie nu eindelijk eens antwoord geven op mijn vraag hoe het echt zit? Of is dat intern verboden op straffe van 100 rondjes om de kerk?

Wie doorbreekt het grote stilzwijgen van NS?
https://ariehaasnoot.wordpress.com/2017/01/17/wanneer-doorbreekt-ns-de-omerta/
Reputatie 3
Verwacht maar geen antwoord hoor. NS kennende zal ze niet willen toegeven dat alles véél te krap is ingepland, en dat de Noordoost één groot drama is. Het standaardadvies luidt waarschijnlijk, dat je drukte moet blijven melden. Maar of daar nou veel mee gedaan wordt, vraag ik me af. Nu is slechts een enkel treintje in de 1700 verlengd. Verwacht niet dat er nog meer treinen worden verlengd, wellicht met wijzigingsblad april pas. De wijzigingen die nu worden doorgevoerd, zijn namelijk op dagplan geregeld. (Dagplan: last-minute wijziging, wordt per dag dus apart ingepland. Normaal plan je een treinlengte in voor het hele wijzigingsblad. Wil je halverwege een keer iets aanpassen, dan gaat dat dus via dagplan. Die wijziging belandt dan in een volgend wijzigingsblad in de standaard materieelinzet).
Reputatie 7
Ik snap ook niet goed wat je nou precies wil. De NS probeert zo efficiënt en goedkoop mogelijk te rijden. Dat lijkt me geen geheim. Er is sowieso nergens gezegd dat er informatie wordt achtergehouden, er is gezegd dat er werd bekeken of er nog meer toegelicht kon worden. Maar ik neem aan dat een bedrijf niet zijn complete financiën op een forum hoeft te delen..

Overigens wat het aantal zitplaatsen betreft in de spits, daar is ook een norm voor. Dus als ze die niet halen, moeten ze vanzelf met de billen bloot.
Reputatie 3
Badge
Laten we ook niet vergeten dat we net één maand achter de rug hebben na een majeure wijziging, die zo ongeveer eens per 10 jaar wordt doorgevoerd. Zo vreemd is het niet dat zo'n volledige nieuwe aanpak moet worden ingeregeld, en dan zijn we nog niet eens op 1% van de periode waarvoor die aanpak is ontworpen...

Verder: er lagen de laatste tijd keiharde claims van reizigers en politiek: klachten over overvolle treinen, meer mbo'ers de trein in, meer treinen op drukke trajecten, et cetera. NS had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen daar pas aan tegemoet te komen op het moment dat het qua materieel en infrastructuur ook helemaal voor de bakker was. Dus al het nieuwe materieel ingestroomd, personeel klaargestoomd voor ver-HSL'ing van Den Haag-Eindhoven, uitbreiding van bruggen en sporen op allerlei plekken klaar. Dan waren we een paar jaar verder geweest. En waren er ondertussen alweer tal van nieuwe problemen opgedoken.

Eerlijk gezegd vind ik het zelf ook erg ongelukkig dat bijvoorbeeld de nieuwe Flirts er nog niet zijn, en dat het op Den Haag-Eindhoven nog behelpen is. Maar dat lost zich in de komende maanden hopelijk vanzelf op (inclusief de slechte overstap op Eindhoven richting Breda/Rdam/Den Haag).
Ik vrees dat wel erkend moet worden dat de situatie rond Den Bosch uitgesproken beroerd is, en dat iedereen die zich er nu binnen en buiten NS over gebogen heeft, tot de conclusie komt dat het niet oplosbaar is zonder ingrijpende aanpassingen door het hele land.

Maar grosso modo vind ik de aanpak van NS goed te verdedigen. Ik merk zelf bijvoorbeeld op mijn eigen traject (Haarlem-Den Haag Centraal) duidelijk een betere treinbezetting in de ochtendspits. En een betere spreiding over het uur. Dan neem ik twee extra minuten reistijd wel op de koop toe...
Reputatie 5
Ik snap ook niet goed wat je nou precies wil. De NS probeert zo efficiënt en goedkoop mogelijk te rijden. Dat lijkt me geen geheim. Er is sowieso nergens gezegd dat er informatie wordt achtergehouden, er is gezegd dat er werd bekeken of er nog meer toegelicht kon worden. Maar ik neem aan dat een bedrijf niet zijn complete financiën op een forum hoeft te delen..

Overigens wat het aantal zitplaatsen betreft in de spits, daar is ook een norm voor. Dus als ze die niet halen, moeten ze vanzelf met de billen bloot.

Er is een verschil tussen zo efficiënt mogelijk rijden en zo goedkoop mogelijk rijden. Als NS echt op zijn efficiëntst wil rijden, gaan ze wel zo treinen samenstellen dat overal in het land net iedereen op het balkon en gangpaden past om te staan. Je verkoopt immers toch vervoersbewijzen en geen zitbewijzen.

NS moet ook inzetten in comfort. Prima als je een keer moet staan in een trein voor 10-15 minuutjes, maar als dat dagelijks het geval is, moet er echt een stokje voor worden gestoken.

Ik kaart nogmaals maar gewoon het traject Rotterdam - Amersfoort - Enschede aan. Er waren genoeg klachten voor een VIRM-4/6 te Deventer tussen 16:00-17:30u omdat het simpelweg te klein is. Wat doet NS? Ipv verlengen, gaan ze verkorten naar een ICM3-4. Noem je dat efficiënt rijden? Ik noem dit ernstig bezuinigen.

Het argument dat er treinstellen te kort zijn geldt niet meer, het tegendeel is allang bewezen.

Het argument dat er treinstellen te kort zijn geldt niet meer, het tegendeel is allang bewezen.

Waar kan ik dat bewijs vinden?

Reageer