Vindt NS euro's belangrijker dan klanten?

• 14 December 2016
  • 81 reacties
  • 2894 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 5
Nou, veel topics hier op het forum laten zien dat er veel treinstellen aan de kant staan, vooral sprintermaterieel als SGM. Men zegt dat ze voor onderhoud zijn, maar dan haal je er toch niet in één keer heel veel naar de kant?

Het is ook bekend dat veel Intercitytreinen in de ochtendspitsen bij lange na niet vol zitten, terwijl ze wel gewoon lang zijn. Dat gaat ten koste van overige verbindingen. Men zegt dat die lengte gebruikt wordt, omdat in de avondspits de Randstad op volle sterkte moet zijn. De rest van Nederland is dan een bijzaak en niet belangrijk, lijkt wel.
Dat is dus geen bewijs, we weten niet de reden waarom er her en der treinen staan opgesteld.

Ik hoor consumenten organisaties er ook niet over dat er te veel treinmaterieel aan de kant staat (en ze hebben heel wat "ogen en oren")
Er zijn ook de laatste tijd heel wat treinen stuk gegaan met alle ellende van dien, dus dat er een achterstand is kan ik me wel voorstellen.

Dat er op het ene traject lijkt alsof de treinen te lang zijn kan inefficiënt zijn, daar kan nog wat mee gedaan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Nou, veel topics hier op het forum laten zien dat er veel treinstellen aan de kant staan, vooral sprintermaterieel als SGM. Men zegt dat ze voor onderhoud zijn, maar dan haal je er toch niet in één keer heel veel naar de kant?
Er staan een paar SGM2-stellen werkloos omdat die niet los mogen worden ingezet in herfst en winter. Als ik me wel heb geldt dat nog tot eind februari.
Reputatie 3
Badge
Dat is dus geen bewijs, we weten niet de reden waarom er her en der treinen staan opgesteld.

Ik hoor consumenten organisaties er ook niet over dat er te veel treinmaterieel aan de kant staat (en ze hebben heel wat "ogen en oren")
Er zijn ook de laatste tijd heel wat treinen stuk gegaan met alle ellende van dien, dus dat er een achterstand is kan ik me wel voorstellen.

Dat er op het ene traject lijkt alsof de treinen te lang zijn kan inefficiënt zijn, daar kan nog wat mee gedaan worden.

Ik begrijp dat veel onderhoud juist is uitgesteld om zoveel mogelijk stellen in dienst te houden. Maar dat keert zich natuurlijk op een gegeven moment tegen je. Langzamerhand komt er nieuw materieel in dienst, en dan kan het uitgestelde onderhoud op de rest alsnog gedaan worden. Dus daarmee is het probleem ook niet in één keer opgelost....

Wat te lange treinen betreft: daar kan misschien nog wel wat mee gedaan worden, maar het is ook weer niet zo eenvoudig. Stel dat een lange trein half leeg van Amsterdam naar Den Haag HS rijdt, en daar volloopt richting Roosendaal. Dat is nogal onvermijdelijk. Je wilt zo min mogelijk combineren en splitsen vanwege mogelijke technische problemen, nog afgezien van de vraag of er op HS gecombineerd kan worden.
Dan neem je dus de lengte ook maar mee op een traject waar het niet nodig is...
Reputatie 4
Ik snap ook niet goed wat je nou precies wil. De NS probeert zo efficiënt en goedkoop mogelijk te rijden. Dat lijkt me geen geheim. Er is sowieso nergens gezegd dat er informatie wordt achtergehouden, er is gezegd dat er werd bekeken of er nog meer toegelicht kon worden. Maar ik neem aan dat een bedrijf niet zijn complete financiën op een forum hoeft te delen.

Volgens mij heb ik een vraag gesteld. In de titel van het topic is die samengevat. "Wat ik nou precies wil" is een antwoord op mijn vraag.

Er is inderdaad aangegeven dat bekeken zou worden of er nog meer toegelicht kan worden. Dan verwacht ik op een bepaald moment een reactie, ook als de uitkomst is dat NS verder niets wil vertellen. Ik hoor echter niets en dat duurt nu al 5 weken. Ik vind dat lang. Ik heb ook meermalen gevraagd om aan te geven hoe lang het nog gaat duren, maar krijg ook daarop geen reactie.

Overigens gaf jij in een ander topic aan ook groot voorstander te zijn van communicatie en transparantie. In dat licht snap ik je reactie niet zo goed.

Tenslotte, laat ik iets meer vertellen over mijn frustratie. Ik reis dagelijks woon-werk tussen Gouda en Rotterdam Blaak. Ik kan bij mijn werkgever kiezen tussen een 1e klas abonnement, een 2e klas abonnement en eigen vervoer. Alle 3 de keuzes hebben verschillende impact op mijn salaris. Ik moet die keuze voor het komend jaar in november opgeven.

Afgelopen november besloot ik op grond van de ervaringen met NS vorig jaar om mijn 2e klas abonnement te verlengen. Sinds half december zijn de ochtendtreinen op mijn traject echter fors ingekort, op sommige dagen zelfs gehalveerd. Gevolg is bijna iedere dag staan met als bonus met enige regelmaat het beruchte "haringen in een ton" effect. Als ik dit had geweten, had ik vermoedelijk in november een andere keuze gemaakt.

In de communicatie over de nieuwe dienstregeling ging het vooral over meer treinen, kortere reistijden en betere overstapmogelijkheden. Nergens iets over kortere treinen of bezuinigingen. Omdat NS op grond van mijn abonnement mijn dagelijkse traject kent, had NS me ook persoonlijk kunnen informeren. "Let op, om financiële redenen is de kans op een zitplaats op uw dagelijkse traject een stuk kleiner als nu".

Als je daar vervolgens half december vragen over stelt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Dan nog noemt niemand van NS de werkelijke reden. Te kort aan materieel, storingen, etc. Maar nooit dat om te bezuinigen de trein is ingekort.

Ik voel me door dit hele verhaal als (vaste) klant totaal niet serieus genomen.

Duidelijk zo?
Reputatie 4

Daar heb je op zich gelijk in, maar mijn vraag aan NS is nu juist om meer inzicht in die reden te geven. Nu daar al 5 weken geen reactie op komt of omheen gedraaid wordt, krijg ik langzaam het gevoel dat NS iets te verbergen heeft. Dat het dus wel een ordinaire bezuiniging is over de rug van de klanten.

En nogmaals, ik nodig NS van harte uit om uit te leggen wat de werkelijke reden is.
Reputatie 7
Antwoord op je vraag is heel simpel. Ja de NS vindt euro's veel belangrijker als klanten. Volgens mij is het niet gek. Als je dan toch kan kiezen tussen een trein vol met mensen die niet betalen, of een trein met mensen die wel betalen dan kiezen ze toch echt voor de laatste. Het is geen vrijwilligerswerk.

Maar het lijkt me van weinig toepassing, natuurlijk is de klant enorm belangrijk voor de NS. Die zorgt immers voor het voortbestaan, maar ook voor het oordeel. En voor de consessie is het belangrijk dat de NS een positief klantoordeel krijgt, want daar is een norm aan gesteld. Dus geloof mij dat ze niet bewust reizigers gaan pesten of iets dergelijks, om het zichzelf moeilijk te maken.

Tussen Blaak en Rotterdam zelf rijden momenteel minder treinen. Het doet soms wonderen om eens een trein later of vroeger te pakken, of de aansluiting iets ruimer te nemen zodat je wat eerder op het perron staat voor je plekje.

De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Dat er eerst meer lengte was dan nu, kan zijn dat die treinen simpelweg ergens anders rijden om de boel te versterken. Hoe de omloop precies is weet volgens mij niemand. De keuze om die trein ergens anders in te zetten is voor jou negatief, maar voor een ander op een andere plek misschien heel positief. Verder kampen ze misschien met defecten of storingen, door minder onderhoud om zoveel mogelijk te laten rijden.

Ik ben voor transparantie, maar je hoeft als bedrijf echt niet alles te delen of te verantwoorden. Zeker niet je financiën.

Overigens is het algemeen bekend dat er een tekort was aan treinen, dat had eerst geen effect op jouw reis en misschien nu wel. De spits in Nederland is nu eenmaal ontzettend druk. Als je met de auto in de spits rijd is het ook enorm druk en de rest van de dag prima te doen.
Reputatie 3
Nee, dat er een tekort aan materieel is, is echt pertinent onjuist. Nu de Flirt is ingestroomd, kan je met gemak sprinters in andere treinseries verlengen, want SGM staat in de spits alsnog voor 40-50% aan de kant. Men regelt echter een jaar lang een schaduwpark (om problemen met de Flirt op te vangen), maar men had gemakkelijk treinen op dagplan kunnen verlengen. Pas als NS werkelijk alles had ingezet, en er nog korte treinen zouden zijn, dan was er een tekort. Het tekort is echter voor 100% opgelost met de instroom van de Flirts.
Reputatie 7
Badge +3
Er is nog steeds maar een klein aantal Flirts in dienst. Verder mag tot het einde van de winter SGM2 alleen in combinatie met SGM3 worden ingezet wat tot inefficiency leidt. Tot slot is groter onderhoud dat tot december was opgeschort om meer materieel beschikbaar te houden in de spits inmiddels weer opgestart. Per saldo is de materieelsituatie daarom niet veel verbeterd terwijl er wel treinen zijn bij gekomen.
Reputatie 7
@Jan-Mark waar baseer jij je op? Heb je een bron of cijfers? Misschien staan er overdag wat spitspendels aan de kant, maar verder geeft Tamzin hierboven al een correcte reactie.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat ook zeker niet alleen om de spits. Ook (juist) in de daluren en weekenden zijn de intercity's Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen/Enschede overvol. Dan rijden er ICM3's op dit traject! Is er op dat moment werkelijk sprake van materieeltekort?
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat ook zeker niet alleen om de spits. Ook (juist) in de daluren en weekenden zijn de intercity's Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen/Enschede overvol. Dan rijden er ICM3's op dit traject! Is er op dat moment werkelijk sprake van materieeltekort?
Dat heeft meer met het uitsparen van conducteursdiensten te maken dan met het niet willen inzetten van materieel. De eis van twee conducteurs per trein na 22.00 drukt zwaar op de dienstroosters en vooral ook op de financiën.
Reputatie 7
Badge +3
Maar waarom dan ook bijvoorbeeld vanmiddag de hele middag ICM3 of 4 inzetten op Enschede-Den Haag? Alle treinen in de planner worden gemeld als "druk". 's Ochtends in de spits rijdt er wel een ICM7. Waarom die dan halverwege de ochtend afkoppelen, terwijl de treinen druk blijven? Wat staan die stellen nu te doen?
Reputatie 7
Badge +3
ICM7 vereist twee conducteurs, een los stel niet.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens deze informatie mag er 1 conducteur op ICM7. Of is dat inmiddels weer achterhaald?
Reputatie 3
Nee, bij ICM is er pas vanaf ICM-8 een tweede HC benodigd. Informatie is dus zeker niet achterhaald.
Reputatie 4
Antwoord op je vraag is heel simpel. Ja de NS vindt euro's veel belangrijker als klanten. Volgens mij is het niet gek. Als je dan toch kan kiezen tussen een trein vol met mensen die niet betalen, of een trein met mensen die wel betalen dan kiezen ze toch echt voor de laatste. Het is geen vrijwilligerswerk.

Maar het lijkt me van weinig toepassing, natuurlijk is de klant enorm belangrijk voor de NS. Die zorgt immers voor het voortbestaan, maar ook voor het oordeel. En voor de consessie is het belangrijk dat de NS een positief klantoordeel krijgt, want daar is een norm aan gesteld. Dus geloof mij dat ze niet bewust reizigers gaan pesten of iets dergelijks, om het zichzelf moeilijk te maken.

Tussen Blaak en Rotterdam zelf rijden momenteel minder treinen. Het doet soms wonderen om eens een trein later of vroeger te pakken, of de aansluiting iets ruimer te nemen zodat je wat eerder op het perron staat voor je plekje.

De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Dat er eerst meer lengte was dan nu, kan zijn dat die treinen simpelweg ergens anders rijden om de boel te versterken. Hoe de omloop precies is weet volgens mij niemand. De keuze om die trein ergens anders in te zetten is voor jou negatief, maar voor een ander op een andere plek misschien heel positief. Verder kampen ze misschien met defecten of storingen, door minder onderhoud om zoveel mogelijk te laten rijden.

Ik ben voor transparantie, maar je hoeft als bedrijf echt niet alles te delen of te verantwoorden. Zeker niet je financiën.

Overigens is het algemeen bekend dat er een tekort was aan treinen, dat had eerst geen effect op jouw reis en misschien nu wel. De spits in Nederland is nu eenmaal ontzettend druk. Als je met de auto in de spits rijd is het ook enorm druk en de rest van de dag prima te doen.

Slidestops, dank voor je reactie. Duidelijk genoeg. Het antwoord op mijn vraag is dus gewoon "Ja, NS vindt euro's belangrijker dan klanten".
Reputatie 6
Badge
@Arie, Slidestops kan niet namens NS spreken, want hij heeft geen ''NS'' in zijn gebruikersnaam. Je vraag is dus nog steeds niet officieel door de NS beantwoord.
Reputatie 7
Exact, zoals ook in de lijn onder mijn posts staat, spreek ik vanuit mezelf en niet de NS 😉
Reputatie 4
Maar waarom is het voor NS zelf dan zo moeilijk om een reactie te geven? Je kunt toch in grote lijnen uitleggen hoe het zit zonder de hele boekhouding bloot te leggen? En als er een goede reden is om bepaalde dingen niet te willen zeggen, kun je die reden toch toelichten?

Ik snap er nog steeds helemaal niets van!
We hebben een inschatting gemaakt betreffende de lengte van alle treinen Arie. Dit hebben we kritisch gedaan, omdat in 2016 bleek dat sommige treinen echt te lang waren voor het aantal reizigers. We vinden euro's niet per definitie belangrijker dan reizigers, maar we moeten wel kritisch kijken naar onze materieelinzet. En die inzet moet zo optimaal mogelijk zijn. Ik moet me wat dat betreft aansluiten bij Slidestops.
Reputatie 7
Badge +3
Maar wat wordt er nou concreet gedaan met de klachten over de overvolle treinen BUITEN de spits (dus wanneer er géén materieeltekort is!) ?
Op zaterdag- en zondagmiddag reizigers laten staan omdat ze er niet meer bij kunnen is mijns inziens iets té optimaal ...
Ik zeg ook niet dat het aan materieeltekort ligt. We moeten ons materieel zo optimaal mogelijk inzetten. In en buiten de spits. Ik lees en hoor af en toe gegronde klachten over te volle treinen en probeer dat dan ook aan te kaarten. Wat we concreet doen? Alle meldingen serieus bekijken. Soms leidt dit tot verandering.
Reputatie 7
Badge +3
Je sloot je aan bij Slidestops, die dat in z'n laatste alinea wel suggereert.
Ik blijf het een lakse houding vinden. Is er ergens een overzicht/Kun je aangeven welke veranderingen jullie sinds de nieuwe dienstregeling hebben gedaan vanwege druktemeldingen?
Ik vind dat Slidestops een goed verhaal heeft, en wat betreft de optimaliteit van materieelinzet sluit ik me aan. We hebben de meldingen tot en met week 4 nu bijgewerkt in ons overzicht op ns.nl. Dit bekijken we al langer en staat in principe los van de nieuwe dienstregeling.

Reageer