Vindt NS euro's belangrijker dan klanten?

• 14 December 2016
  • 81 reacties
  • 2894 Bekeken

Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling zijn op verschillende trajecten treinen korter dan voorheen. Dat lijkt geen kwestie van te weinig materieel, maar gewoon een geldkwestie. Lees mijn verhaal op: https://ariehaasnoot.wordpress.com/2016/12/14/vindt-ns-euros-belangrijker-dan-klanten

Herken je dit verhaal? Of heb je feiten of argumenten die het ontkrachten? Laat het me weten.

81 reacties

Reputatie 6
Badge
NS Mag euro's belangrijker vinden dan klanten. Klanten vinden euro's toch ook belangrijker dan NS?
Reputatie 4
Kunt u wellicht uw taalgebruik iets matigen? Zes keer min of meer dezelfde reactie plaatsen is onnodig en zeker zo'n reactie.

Wel fijn dat hij de de spelfout nog even corrigeert. Dat dan weer wel:D
Reputatie 3
Kunt u wellicht uw taalgebruik iets matigen? Zes keer min of meer dezelfde reactie plaatsen is onnodig en zeker zo'n reactie.
Bericht en gebruiker verwijderd door Sivan in verband met grof taalgebruik.
Reputatie 4
We hebben een inschatting gemaakt betreffende de lengte van alle treinen Arie. Dit hebben we kritisch gedaan, omdat in 2016 bleek dat sommige treinen echt te lang waren voor het aantal reizigers. We vinden euro's niet per definitie belangrijker dan reizigers, maar we moeten wel kritisch kijken naar onze materieelinzet. En die inzet moet zo optimaal mogelijk zijn. Ik moet me wat dat betreft aansluiten bij Slidestops.

Fijn dat NS nu eindelijk toegeeft dat materieel dat er wel is vaak niet wordt ingezet waardoor er mensen moeten staan. Willen jullie ook het webcare team instrueren dat ze klachten hierover niet meer beantwoorden met "materieeltekort"?

Verder hebben we een verschillend beeld van "optimaal". NS vindt een trein die onder normale omstandigheden behoorlijk vol zit waardoor veel klanten moeten staan kennelijk "optimaal". Naast dat staan, betekent deze keuze ook dat bij vertraging of uitval van treinen de resterende treinen direct overvol worden. Dus ook in die situaties graag niet meer verschuilen achter "overmacht". Maar ik snap dat deze keuze vanuit financiële optiek "optimaal" is.

Als klant vind ik een trein waarin precies genoeg zitplaatsen zijn "optimaal". Een trein waarin bij calamiteiten zonder problemen nog wat extra reizigers passen zonder te hoeven stapelen. Als ik de topics over te volle treinen op dit forum nalees zijn de meeste klanten het met me eens.

NS kiest dus voor de vanuit financiële optiek optimale materieelinzet, en niet de vanuit klantoptiek optimale inzet. NS vindt dus euro's belangrijker dan klanten.
Reputatie 3
Sorry, maar ik vind het kwalijk dat NS slechts twee treinen gaat verlengen. Zeker buiten de spits kan je makkelijk het hele zwikje weer terugsturen richting het Noorden. Juist de ontwikkeling dat treinen buiten de spits nu soms voller zijn dan in de spits, had echt nooit mogen worden ingezet. Hopelijk gaat NS de vrijkomende stellen uit de 2000/8800/8900 inzetten voor de Noordoost, maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik vind dat Slidestops een goed verhaal heeft, en wat betreft de optimaliteit van materieelinzet sluit ik me aan. We hebben de meldingen tot en met week 4 nu bijgewerkt in ons overzicht op ns.nl. Dit bekijken we al langer en staat in principe los van de nieuwe dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Je sloot je aan bij Slidestops, die dat in z'n laatste alinea wel suggereert.
Ik blijf het een lakse houding vinden. Is er ergens een overzicht/Kun je aangeven welke veranderingen jullie sinds de nieuwe dienstregeling hebben gedaan vanwege druktemeldingen?
Ik zeg ook niet dat het aan materieeltekort ligt. We moeten ons materieel zo optimaal mogelijk inzetten. In en buiten de spits. Ik lees en hoor af en toe gegronde klachten over te volle treinen en probeer dat dan ook aan te kaarten. Wat we concreet doen? Alle meldingen serieus bekijken. Soms leidt dit tot verandering.
Reputatie 7
Badge +3
Maar wat wordt er nou concreet gedaan met de klachten over de overvolle treinen BUITEN de spits (dus wanneer er géén materieeltekort is!) ?
Op zaterdag- en zondagmiddag reizigers laten staan omdat ze er niet meer bij kunnen is mijns inziens iets té optimaal ...
We hebben een inschatting gemaakt betreffende de lengte van alle treinen Arie. Dit hebben we kritisch gedaan, omdat in 2016 bleek dat sommige treinen echt te lang waren voor het aantal reizigers. We vinden euro's niet per definitie belangrijker dan reizigers, maar we moeten wel kritisch kijken naar onze materieelinzet. En die inzet moet zo optimaal mogelijk zijn. Ik moet me wat dat betreft aansluiten bij Slidestops.
Reputatie 4
Maar waarom is het voor NS zelf dan zo moeilijk om een reactie te geven? Je kunt toch in grote lijnen uitleggen hoe het zit zonder de hele boekhouding bloot te leggen? En als er een goede reden is om bepaalde dingen niet te willen zeggen, kun je die reden toch toelichten?

Ik snap er nog steeds helemaal niets van!
Reputatie 7
Exact, zoals ook in de lijn onder mijn posts staat, spreek ik vanuit mezelf en niet de NS 😉
Reputatie 6
Badge
@Arie, Slidestops kan niet namens NS spreken, want hij heeft geen ''NS'' in zijn gebruikersnaam. Je vraag is dus nog steeds niet officieel door de NS beantwoord.
Reputatie 4
Antwoord op je vraag is heel simpel. Ja de NS vindt euro's veel belangrijker als klanten. Volgens mij is het niet gek. Als je dan toch kan kiezen tussen een trein vol met mensen die niet betalen, of een trein met mensen die wel betalen dan kiezen ze toch echt voor de laatste. Het is geen vrijwilligerswerk.

Maar het lijkt me van weinig toepassing, natuurlijk is de klant enorm belangrijk voor de NS. Die zorgt immers voor het voortbestaan, maar ook voor het oordeel. En voor de consessie is het belangrijk dat de NS een positief klantoordeel krijgt, want daar is een norm aan gesteld. Dus geloof mij dat ze niet bewust reizigers gaan pesten of iets dergelijks, om het zichzelf moeilijk te maken.

Tussen Blaak en Rotterdam zelf rijden momenteel minder treinen. Het doet soms wonderen om eens een trein later of vroeger te pakken, of de aansluiting iets ruimer te nemen zodat je wat eerder op het perron staat voor je plekje.

De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Dat er eerst meer lengte was dan nu, kan zijn dat die treinen simpelweg ergens anders rijden om de boel te versterken. Hoe de omloop precies is weet volgens mij niemand. De keuze om die trein ergens anders in te zetten is voor jou negatief, maar voor een ander op een andere plek misschien heel positief. Verder kampen ze misschien met defecten of storingen, door minder onderhoud om zoveel mogelijk te laten rijden.

Ik ben voor transparantie, maar je hoeft als bedrijf echt niet alles te delen of te verantwoorden. Zeker niet je financiën.

Overigens is het algemeen bekend dat er een tekort was aan treinen, dat had eerst geen effect op jouw reis en misschien nu wel. De spits in Nederland is nu eenmaal ontzettend druk. Als je met de auto in de spits rijd is het ook enorm druk en de rest van de dag prima te doen.

Slidestops, dank voor je reactie. Duidelijk genoeg. Het antwoord op mijn vraag is dus gewoon "Ja, NS vindt euro's belangrijker dan klanten".
Reputatie 3
Nee, bij ICM is er pas vanaf ICM-8 een tweede HC benodigd. Informatie is dus zeker niet achterhaald.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens deze informatie mag er 1 conducteur op ICM7. Of is dat inmiddels weer achterhaald?
Reputatie 7
Badge +3
ICM7 vereist twee conducteurs, een los stel niet.
Reputatie 7
Badge +3
Maar waarom dan ook bijvoorbeeld vanmiddag de hele middag ICM3 of 4 inzetten op Enschede-Den Haag? Alle treinen in de planner worden gemeld als "druk". 's Ochtends in de spits rijdt er wel een ICM7. Waarom die dan halverwege de ochtend afkoppelen, terwijl de treinen druk blijven? Wat staan die stellen nu te doen?
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat ook zeker niet alleen om de spits. Ook (juist) in de daluren en weekenden zijn de intercity's Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen/Enschede overvol. Dan rijden er ICM3's op dit traject! Is er op dat moment werkelijk sprake van materieeltekort?
Dat heeft meer met het uitsparen van conducteursdiensten te maken dan met het niet willen inzetten van materieel. De eis van twee conducteurs per trein na 22.00 drukt zwaar op de dienstroosters en vooral ook op de financiën.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat ook zeker niet alleen om de spits. Ook (juist) in de daluren en weekenden zijn de intercity's Rotterdam/Den Haag - Leeuwarden/Groningen/Enschede overvol. Dan rijden er ICM3's op dit traject! Is er op dat moment werkelijk sprake van materieeltekort?
Reputatie 7
@Jan-Mark waar baseer jij je op? Heb je een bron of cijfers? Misschien staan er overdag wat spitspendels aan de kant, maar verder geeft Tamzin hierboven al een correcte reactie.
Reputatie 7
Badge +3
Er is nog steeds maar een klein aantal Flirts in dienst. Verder mag tot het einde van de winter SGM2 alleen in combinatie met SGM3 worden ingezet wat tot inefficiency leidt. Tot slot is groter onderhoud dat tot december was opgeschort om meer materieel beschikbaar te houden in de spits inmiddels weer opgestart. Per saldo is de materieelsituatie daarom niet veel verbeterd terwijl er wel treinen zijn bij gekomen.
Reputatie 3
Nee, dat er een tekort aan materieel is, is echt pertinent onjuist. Nu de Flirt is ingestroomd, kan je met gemak sprinters in andere treinseries verlengen, want SGM staat in de spits alsnog voor 40-50% aan de kant. Men regelt echter een jaar lang een schaduwpark (om problemen met de Flirt op te vangen), maar men had gemakkelijk treinen op dagplan kunnen verlengen. Pas als NS werkelijk alles had ingezet, en er nog korte treinen zouden zijn, dan was er een tekort. Het tekort is echter voor 100% opgelost met de instroom van de Flirts.
Reputatie 7
Antwoord op je vraag is heel simpel. Ja de NS vindt euro's veel belangrijker als klanten. Volgens mij is het niet gek. Als je dan toch kan kiezen tussen een trein vol met mensen die niet betalen, of een trein met mensen die wel betalen dan kiezen ze toch echt voor de laatste. Het is geen vrijwilligerswerk.

Maar het lijkt me van weinig toepassing, natuurlijk is de klant enorm belangrijk voor de NS. Die zorgt immers voor het voortbestaan, maar ook voor het oordeel. En voor de consessie is het belangrijk dat de NS een positief klantoordeel krijgt, want daar is een norm aan gesteld. Dus geloof mij dat ze niet bewust reizigers gaan pesten of iets dergelijks, om het zichzelf moeilijk te maken.

Tussen Blaak en Rotterdam zelf rijden momenteel minder treinen. Het doet soms wonderen om eens een trein later of vroeger te pakken, of de aansluiting iets ruimer te nemen zodat je wat eerder op het perron staat voor je plekje.

De treinen worden zo efficiënt mogelijk ingezet. Dat er eerst meer lengte was dan nu, kan zijn dat die treinen simpelweg ergens anders rijden om de boel te versterken. Hoe de omloop precies is weet volgens mij niemand. De keuze om die trein ergens anders in te zetten is voor jou negatief, maar voor een ander op een andere plek misschien heel positief. Verder kampen ze misschien met defecten of storingen, door minder onderhoud om zoveel mogelijk te laten rijden.

Ik ben voor transparantie, maar je hoeft als bedrijf echt niet alles te delen of te verantwoorden. Zeker niet je financiën.

Overigens is het algemeen bekend dat er een tekort was aan treinen, dat had eerst geen effect op jouw reis en misschien nu wel. De spits in Nederland is nu eenmaal ontzettend druk. Als je met de auto in de spits rijd is het ook enorm druk en de rest van de dag prima te doen.

Reageer