beantwoord

VOG eisen voor Conducteur NS

• 25 juni 2019
  • 19 reacties
  • 666 Bekeken

Vraagje:

Ik ben van plan te gaan solliciteren als conducteur bij de NS. Eén van de eisen is een VOG.... Op wat wordt er precies gescreend ? Ik vraag dit omdat ik nog niet zolang geleden een rijontzegging heb gehad wegens een snelheids overtreding.

Heeft iemand hier een duidelijk antwoord voor ?

Groeren Marco Jansen
icon

Beste antwoord door Loes 25 juni 2019, 14:07

Ik vind het ook erg lastig hier antwoord op te geven. Er is namelijk een belangrijk verschil bij strafbare feiten, nl de overtreding en het misdrijf. Heb je een misdrijf begaan, dan zal je geen VOG krijgen voor deze functie. Een rijontzegging heb ik opgezocht en valt onder de Wet Mulder en valt in de overtredingssfeer. De vraag is waarom de rijontzegging is opgelegd, komt deze voort uit meerdere overtredingen of door 1 grote overtreding.
In het vak van conducteur moet je betrouwbaar zijn. Je gaat om met persoonsgegevens en geld, een rijontzegging heeft hier zwartwit gezien weinig mee te maken, maar je weet pas zeker of het geen probleem is, door de VOG aan te vragen of deze vraag neer te leggen bij Justis. Ik heb 2x een VOG moeten aanvragen en daar geef je op waarvoor je een VOG nodig hebt, maar daar staan verder weinig vragen op. Ik vind het lastig te beantwoorden en zou gewoon kijken of je anders al veel eerder een VOG mag aanvragen. Weet je ook direct of deze verleend wordt.
Ms dat iemand hier meer over kan vertellen?
Bekijk origineel

19 reacties

Hallo MarcoJansen74 en welkom op onze community!

Dat is een hele goede vraag! Hier vind je wat meer informatie over waar naar wordt gekeken bij het aanvragen van een VOG. Zover ik zelf informatie heb kunnen vinden zou dit een probleem kunnen zijn, omdat dit hier staat: "Als blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan, geeft Justis de VOG NP af." Omdat een snelheidsovertreding met rijontzegging een strafbaar feit is, kan het zijn dat ze dit bij Justis in overweging nemen. Maar dit is wel mijn aanname! Zeker weet ik dit niet, ben ik bang.

Misschien dat @Loes, @Slidestops of andere gebruikers hier een antwoord op kunnen geven, want ik kan zelf het antwoord helaas niet voor je vinden. Misschien is contact opnemen met de relevante recruiter van WerkenbijNS nog een goede optie voor je!
Ik vind het ook erg lastig hier antwoord op te geven. Er is namelijk een belangrijk verschil bij strafbare feiten, nl de overtreding en het misdrijf. Heb je een misdrijf begaan, dan zal je geen VOG krijgen voor deze functie. Een rijontzegging heb ik opgezocht en valt onder de Wet Mulder en valt in de overtredingssfeer. De vraag is waarom de rijontzegging is opgelegd, komt deze voort uit meerdere overtredingen of door 1 grote overtreding.
In het vak van conducteur moet je betrouwbaar zijn. Je gaat om met persoonsgegevens en geld, een rijontzegging heeft hier zwartwit gezien weinig mee te maken, maar je weet pas zeker of het geen probleem is, door de VOG aan te vragen of deze vraag neer te leggen bij Justis. Ik heb 2x een VOG moeten aanvragen en daar geef je op waarvoor je een VOG nodig hebt, maar daar staan verder weinig vragen op. Ik vind het lastig te beantwoorden en zou gewoon kijken of je anders al veel eerder een VOG mag aanvragen. Weet je ook direct of deze verleend wordt.
Ms dat iemand hier meer over kan vertellen?
Badge +3
Je wordt voor een functie bij NS niet gescreend op dezelfde criteria als voor een chauffeursdiploma. Als je taxichauffeur wilt worden na een rijontzegging zal de VOG hoogstwaarschijnlijk niet worden uitgereikt. Maar voor andere beroepen is de rijontzegging niet relevant en levert die bovendien geen strafblad op, zoals @Loes al schreef. Een verkeersovertreding is (over het algemeen) een overtreding en geen misdrijf.

Dit is misschien wel interessant in dit verband:
https://www.taxipro.nl/ondernemen/2018/11/01/ondanks-passie-voor-taxibranche-geen-vog/?gdpr=accept
Reputatie 3
Inderdaad. Een VOG zou geen probleem moeten zijn. De verkeersovertreding is niet relevant voor een functie bij NS.
Bedankt voor jullie reacties.

Bestaat er een voor ingevulde VOG aanvraag voor de NS ?
Bv om een VOG voor een taxipas heeft KIWA al een kant & klare aanvraag ingevuld, deze hoef je alleen maar te tekenen en in te leveren bij de Gemeente.

Hoor graag....

Groeten Marco Jansen
Badge
Zodra de VOG aangevraagd moet worden dan krijg je daar de formulieren voor via de NS, ik zou me als ik jou was eerst goed voorbereiden op je sollicitatie en dan het gesprek wat je moet goed weten waarom je HC wil worden en wat het allemaal inhoudt.
Een rijontzegging heb ik opgezocht en valt onder de Wet Mulder en valt in de overtredingssfeer. De vraag is waarom de rijontzegging is opgelegd, komt deze voort uit meerdere overtredingen of door 1 grote overtreding.

Een snelheidsovertreding waarvoor een rijontzegging wordt opgelegd valt nooit onder de wet Mulder. Deze komen ook op je strafblad (uittreksel justitiële documentatie) te staan.

https://www.justid.nl/organisatie/JDS/registratie.aspx

Niet alle geregistreerde overtredingen zijn een probleem om een VOG te krijgen, dat is afhankelijk van het VOG profiel dat gevraagd wordt.

Bestaat er een voor ingevulde VOG aanvraag voor de NS ?
Bv om een VOG voor een taxipas heeft KIWA al een kant & klare aanvraag ingevuld, deze hoef je alleen maar te tekenen en in te leveren bij de Gemeente.

Bij mij maakt mijn werkgever jaarlijks de VOG aanvraag aan, ik hoef deze alleen maar in te dienen en te betalen.
Is deze voor ingevulde VOG aanvraag voor de NS ergens te downloaden ? Of beschikt iemand over zo'n exemplaar ?
Je mag er vanuit gaan dat als je in de selectieprocedure zit je geïnformeerd zult worden over de aanvraag VOG, je hoeft het gevraagde profiel niet zelf uit te zoeken.

Ik verwacht dat voor de functie van conducteur het profiel voor BOA aangevraagd moet worden. In het gelinkte document kun je zien wat dit inhoudt, zie profiel 25.

https://www.justis.nl/binaries/WEB_110055_Screeningsprofielen_VOG%20NP_DEF_tcm34-371057.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs met een misdrijf achter je naam kun je nog gewoon een VOG krijgen. Het ligt er inderdaad allemaal maar net aan waar het voor is en wat je precies hebt uitgespookt.
In dit geval lijkt het me geen probleem.
Badge +3
Inderdaad. Een greep in de kleine kas waardoor je op staande voet ontslagen bent lijkt me een relevanter gegeven dan een rijontzegging wanneer je solliciteert bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Een greep in de kleine kas waardoor je op staande voet ontslagen bent lijkt me een relevanter gegeven dan een rijontzegging wanneer je solliciteert bij NS.
Ik vind dat toch wel in dezelfde orde, iets met een gebrek aan normen en verantwoordelijkheidsbesef. Te meer daar je geen rijontzegging krijgt als je een paar kilometer te hard rijdt. Je moet dan echt flink over de schreef zijn gegaan.

De vraag is voor mij of NS überhaupt wel mensen met een strafblad moet recruteren.
Badge +3
In dat verband kun je je afvragen wat het nut is van een VOG. Tientallen jaren geleden werden sollicitanten van NS gescreend door de Spoorwegpolitie. Verder moesten sollicitanten referenties meebrengen, bij voorkeur van iemand die al bij NS werkte.

Een ontzegging van de rijbevoegdheid kan duiden op een veel groter probleem. Maar het kan natuurlijk een eenmalige bevlieging geweest zijn. Het toont overigens maar weer eens aan dat het in alle gevallen beter is om te voorkomen dat je met de rechter in aanraking komt. Een strafblad blijf je meetorsen. In Amsterdam was het een tijdlang het helen van gestolen fietsen een enorm probleem. De gestolen fietsen werden voornamelijk door studenten gekocht. Toen de politie bekendmaakte dat men de kopers van de gestolen fietsen zou gaan aanhouden en vervolgen was het snel afgelopen. Zeker rechtenstudenten waren zeer gevoelig voor het argument dat ze maar beter geen heling op hun strafblad konden hebben staan.
Reputatie 6
De vraag is voor mij of NS überhaupt wel mensen met een strafblad moet recruteren.

Het ligt er maar net aan wat voor strafblad, dat is eigenlijk gewoon maatwerk.
Veel werk bij NS is in principe niet anders dan bij andere grote bedrijven, alleen de groep met BOA heeft in deze een wat andere status.
Maar een machinist welke een wat zware voet heeft in de auto, door rood loopt bij het stoplicht of een relatief grote schuld heeft, kan een prima machinist zijn.
Ook NSers zijn maar gewoon mensen zoals iedereen.
Door rood lopen of een schuld hebben levert geen strafblad op. Een zware voet ook pas als het meer dan 30 km/h te snel gaat (op snelwegen zelfs 40 km/h)
Reputatie 7
Badge +3
Veel werk bij NS is in principe niet anders dan bij andere grote bedrijven, alleen de groep met BOA heeft in deze een wat andere status.
Maar een machinist welke een wat zware voet heeft in de auto, door rood loopt bij het stoplicht of een relatief grote schuld heeft, kan een prima machinist zijn.
Ook NSers zijn maar gewoon mensen zoals iedereen.

Veel grote bedrijven nemen geen mensen met privéproblemen zoals een strafblad, verslaving of schulden aan. Voor je het weet wordt je als werkgever met de privéproblemen van je personeel opgezadeld.
Reputatie 5

Bij mij maakt mijn werkgever jaarlijks de VOG aanvraag aan, ik hoef deze alleen maar in te dienen en te betalen.

Wauw ! Wat heb jij voor werkgever ?
Vooral ook omdat je het zelf mag betalen.
He, werkgever... jouw hobby, jouw centen !

Terzijde: er wordt hier geroepen strafblad = geen job. Er was een aantal jaren geleden een serie bij de NCRV (waar anders ?) waarin in elke aflevering een brave burger zichzelf ongelooflijk hard in de stront draaide. Heel leerzaam voor wie de nuance zoekt.

Deze week nog: een collega van mij rijdt rond op zijn motorfiets. Zoals iedereen weet, mag je 90 km/h buiten de bebouwde kom in 2 van de 3 gewesten van België (en in het derde gewest slechts 70 km/h - bonjour les degats).
Dus mijnheer reed een genereuze 90 (97 op de teller). Helaas... het leek wel buiten de bebouwde kom, maar het was binnen de bebouwde kom.
Hij kan nu fietsen naar zijn werk...

Om maar aan te geven - ik hoop dat NS nuance heeft.

Daarentegen is een van de grootste giframpen in België (Wetteren) gebeurd door een Nederlandse machinist die met zijn giftrein aan het racen was. Hij ontspoorde, met gif en al.
De Nederlander is overigens niet door justitie vervolgd - de dood ontslaat van rechtsvervolging.
Zijn strafblad is dus leeg.
Reputatie 7
Badge +3
@Ferdinand Delasoie
Niet onder de indruk. Dat uw collega niet op de verkeersborden let en daardoor niet weet of hij binnen of buiten de bebouwde kom is is uiteraard geen excuus.

Wauw ! Wat heb jij voor werkgever ?
Vooral ook omdat je het zelf mag betalen.
He, werkgever... jouw hobby, jouw centen !

De kosten kan ik gewoon declareren. Een VOG kun je alleen zelf aanvragen, een werkgever kan dat niet doen.

Terzijde: er wordt hier geroepen strafblad = geen job. Er was een aantal jaren geleden een serie bij de NCRV (waar anders ?) waarin in elke aflevering een brave burger zichzelf ongelooflijk hard in de stront draaide. Heel leerzaam voor wie de nuance zoekt.

Volgens mij is de toon voornamelijk dat het verkrijgen van een VOG afhankelijk is van wat je hebt uitgespookt en wat de beoogde baan is.

Deze week nog: een collega van mij rijdt rond op zijn motorfiets. Zoals iedereen weet, mag je 90 km/h buiten de bebouwde kom in 2 van de 3 gewesten van België (en in het derde gewest slechts 70 km/h - bonjour les degats).
Dus mijnheer reed een genereuze 90 (97 op de teller). Helaas... het leek wel buiten de bebouwde kom, maar het was binnen de bebouwde kom.
Hij kan nu fietsen naar zijn werk...

Het gaat hier wel om de Nederlandse wetgeving. 40 km/h te snel in Nederland levert je niet direct een OBM op.

Om maar aan te geven - ik hoop dat NS nuance heeft.

Daarentegen is een van de grootste giframpen in België (Wetteren) gebeurd door een Nederlandse machinist die met zijn giftrein aan het racen was. Hij ontspoorde, met gif en al.
De Nederlander is overigens niet door justitie vervolgd - de dood ontslaat van rechtsvervolging.
Zijn strafblad is dus leeg.

Ja, dat is wel vreemd hé? Die kunnen ze toch gewoon zonder hoor en wederhoor veroordelen? Misschien ook nog even een gevangenisstraf erbij en daarna pas begraven ...

Reageer