beantwoord

Voorbeeld rooster hoofdconducteur

• 21 april 2018
  • 18 reacties
  • 3506 Bekeken

Hoe ziet een werkrooster van een hoofdconducteur er ongeveer uit, daar ben ik nieuwsgierig naar?
icon

Beste antwoord door Slidestops 21 april 2018, 10:23

Het heeft misschien enige uitleg nodig - ik heb er wat dingen uitgehaald die mogelijk bedrijfsgevoelig oid zijn. Je ziet hier mijn oude rooster als HC (is niet meer geldig) en de diensttijden staan er in.

• De tijden staan onderin het vak
  • R staat voor Rust (vrije dag)
  • Als er rechts bovenin het vak 08:00 staat is het een reserve dienst en zijn de tijden niet bekend.
  • CO = compensatie overuren. Kan een vrije dag zijn als je die hebt staan.

Dit is een rooster in het gemengde rooster. Dat betekent vroeg en laat. Sommige standplaatsen hebben ook nog nacht erbij. Een rooster kan halfjaarlijks veranderen. Standplaats afhankelijk bestaan er ook roosters met alleen laat/nacht, alleen vroeg, alleen dagdiensten en alleen reservediensten.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Ik zal eens eventjes kijken of ik wat kan vinden 🙂
Reputatie 7

Het heeft misschien enige uitleg nodig - ik heb er wat dingen uitgehaald die mogelijk bedrijfsgevoelig oid zijn. Je ziet hier mijn oude rooster als HC (is niet meer geldig) en de diensttijden staan er in.

• De tijden staan onderin het vak
  • R staat voor Rust (vrije dag)
  • Als er rechts bovenin het vak 08:00 staat is het een reserve dienst en zijn de tijden niet bekend.
  • CO = compensatie overuren. Kan een vrije dag zijn als je die hebt staan.
Dit is een rooster in het gemengde rooster. Dat betekent vroeg en laat. Sommige standplaatsen hebben ook nog nacht erbij. Een rooster kan halfjaarlijks veranderen. Standplaats afhankelijk bestaan er ook roosters met alleen laat/nacht, alleen vroeg, alleen dagdiensten en alleen reservediensten.
@Loes , wellicht kun jij dit nog een stukje aanvullen met een toelichting van een dienstkaartje van 1 dag om het voor de TS nog duidelijker te maken hoe het werkt op je werkdag.
Dienstkaartjes mogen helaas niet gepubliceerd worden. Valt dacht ik onder bedrijfsinfo, net als roosters overigens.
Dienstkaartjes mogen helaas niet gepubliceerd worden. Valt dacht ik onder bedrijfsinfo, net als roosters overigens.

Ben benieuwd naar de achtergrond van wat je nu vertelt, dienstkaartjes van de HC en MCN staan nml. gewoon voor iedereen in te zien via een app. Alleen als ze gewijzigd worden door werkzaamheden o.i.d. dan zijn die dienstkaartjes niet te zien. Daarnaast kan Loes er ook een fictief dienstkaartje van maken 😃

Daarnaast heeft Slidestops een oud rooster zonder dienstnummers er op gezet welke niet meer actueel is, maar ook daar staat niet echt bedrijfsgeheime informatie op.

Als het nu echt zo'n bedrijfsgeheim was dan had het natuurlijk nooit in een openbare app. gestaan.
Reputatie 7
Heb heel het rooster gestript, er staan alleen nog tijden in. Mocht dat niet toegestaan zijn, dan mag het uiteraard direct worden verwijderd.
Even ter info wat uit de regelgeving, update 20 maart 2018, dus redelijk actueel:

Deel geen bedrijfsgevoelige informatie. Zonder expliciete toestemming van NS mag je dus niet filmen vanuit de machinistencabine of foto’s delen van interne documenten zoals bijvoorbeeld UVB’s, rembriefjes, storingsmeldingen of dienstkaartjes.
Even ter info wat uit de regelgeving, update 20 maart 2018, dus redelijk actueel:

Deel geen bedrijfsgevoelige informatie. Zonder expliciete toestemming van NS mag je dus niet filmen vanuit de machinistencabine of foto’s delen van interne documenten zoals bijvoorbeeld UVB’s, rembriefjes, storingsmeldingen of dienstkaartjes.

Dit staat al jaren in de regelgeving echter komen alle dienstkaartjes vanuit het systeem in een openbare app te staan waar iedereen in kan kijken. Dus het is gewoon openbare info en bedrijfsgevoelig lijkt een dienstkaartje mij ook niet. Bijna alles uit een dienstkaartje staat gewoon in de REISPLANNER welke door de NS wordt ondersteund en openbaar is.

Enige verschil is nu dat je ziet dat een HC of MCN niet de gehele rit op 1 trein is maar onderweg wel eens gewisseld wordt. Maar dat is ook alom bekend en dus ook geen geheim.

Daarnaast kan Hoofdconducteur Loes er ook voor kiezen om een fictief dienstkaartje te bespreken en uit te leggen voor de TS.

Ook als je op internet gaat zoeken naar foto's van dienstkaartjes dan kun je er heel veel vinden.

En dan vraag ik me nog af waar jij je druk om maakt en gezien de datum publiceer jij nu zelf ook uit bedrijfsgevoelige informatie wat dus blijkbaar openbaar beschikbaar is.
Badge +3
Voor die dienstkaartjes is er toch gewoon de Shifts app 🤔
En dan vraag ik me nog af waar jij je druk om maakt

Maak me er niet druk om, gaf slechts aan, ter info, hoe het is geregeld bij NS..
Dat jij (of anderen) anders willen handelen, ik vind het allemaal prima.
De dienstkaartjes staan inderdaad gewoon openbaar. Het dienstkaartje op de dag zelf ziet er niet veel anders uit dan van een machinist overigens. Ik schrijf hier een fictieve op.

Stel, je hebt dienst 3 op standplaats Eindhoven.
Je krijgt 10 minuten voortijd om je werkzaamheden bij je trein uit te voeren. Hier heb je voldoende aan.
Werkzaamheden bij een startende trein zijn oa controles, contact opnemen met de machinist via de portofoon en kijken of de koersrol de juiste bestemming aangeeft.

Fictief dienst 3

3518 EHV naar HT als TPS2 05.47 - 06.03
Dit is een intercity, waar er 2 conducteurs opzitten en jij gaat van Eindhoven naar 's-Hertogenbosch. TPS2 betekend Treinpersoneel 2. Je zoekt je collega op, maakt werkafspraken.

Je moet afstappen en krijgt minimaal 20 min. overstaptijd, waaronder je je nieuwe collega bijpraat over wat je gedaan hebt op die trein. Je draagt hem over.

9625 van HT naar DN 06.37 - 07.45
Dit is een sprinter waar je alleen opzit. Doet je controles en gaat naar Deurne.

9634 van DN naar EHV 07.57 - 08.35
Je keert kort in Deurne en wederom voer je de controles uit en help je reizigers.

Dit is een simpel, fictief voorbeeld. Zo kan je in je dienst ook te maken krijgen met een treinstel dat eraf gaat. Als chef van de trein behoor je zorg te dragen dat van het stel dat doorgaat de sluitseinen worden ontstoken en gecontroleerd, dat reizigers uit het achter te laten treinstel zijn. Vaak krijg je hulp van collega's, maar da's extra. Je bent maximaal 3 uur op 1 en dezelfde trein bezig, waarna je altijd wat tijd hebt voor een korte break. Echt veel zinnigs heb ik over het dienstkaartje niet te zeggen, dus als er nog onduidelijkheid is, zal ik de vragen proberen te beantwoorden.
Reputatie 1
Interessant! Zo’n rooster ziet er behoorlijk ingewikkeld uit...
misschien een domme vraag... hoe gaat het met jullie rooster als de trein vertraging heeft en je mist daardoor de volgende trein waarin je moet werken?
En komt dat vaak voor?
Reputatie 7
Door Nederland zitten meerdere bijsturinglocaties die allemaal voor hun eigen regio zorgen. Als je een overstap dreigt te missen, gaan hun puzzelen. Zo kan een reserve HC ingezet worden, of kan er worden geschoven met personeel 🙂
Reputatie 1
En dan krijg je ter plekke door wat je volgende trein is?
Al het rijdende personeel is uitgerust met een diensttelefoon met hierop verschillende app's, hierbij zit er ook 1 waarop jij je dienst kunt zien en bijsturing kan deze per direct vanaf afstand wijzigen.

Veelal gaat dit gepaard met een typisch riedeltje waardoor je weet dat je wordt bijgestuurd, soms gebeurt dit ondersteund door een telefoontje.

Je wordt dus volledig op de hoogte gebracht en mocht je dat niet zijn dan bel je even met de bijsturing om te melden dat je je trein niet hebt kunnen halen en dat deze vertrokken is en dan vraag je wat jij nu kunt gaan doen.

Ook dan krijg je een nieuw dienstkaartje in je telefoon.
Reputatie 1
Dank je voor het antoord :)
erg leuk n interessant om te lezen 😁
Overigens kun je via onderstaande link ook verhalen lezen van een hoofdconducteur, ook wel leuk om informatie uit te halen:

http://forum.ov-ervaringen.nl/

En uiteraard succes bij je sollicitatie en als tip kan ik je alleen meegeven probeer je antwoorden compact te houden, als ze er dieper op in willen gaan vragen ze wel wat ze verder willen weten.
Het komt professioneler over als NS afkortingen op de juiste wijze worden geschreven.

EHV = Ehv
DN = Dn
HT = Ht

Reageer