Voorwerp gevonden station Valthe

• 26 augustus 2019
  • 7 reacties
  • 301 Bekeken

Beste leden,

Naast mijn passie voor treinen beoefen ik sinds een aantal maanden een andere hobby, namelijk schatzoeken met een metaal detector. Wat is nou mooier dan deze 2 hobby's te combineren. Onlangs heb ik gezocht bij het oude station in Valthe. Een aantal meter tegenover het station, vlak waar ooit rails lag, vond ik iets waarvan ik dacht dat het een stuk van een gaslamp was. Via een ander forum werden speculaties gedeeld dat dit een drukmeter moest zijn. Waarschijnlijk van een oude stoomtrein.

Helaas kan niemand met de exacte determinatie komen en plots kwam in mij op dat jullie natuurlijk de grootste treinkenners zijn. Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn en wellicht van welke trein?

7 reacties

Hi Erryt! Kan het een drukregelaar zijn? Zo'n gauge/meter? 🙂
Die lag naast het kistje met een half miljoen? 😏
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me echt een vraag voor het Spoorwegmuseum.
Probeer het eens bij https://twitter.com/wilcowouters
Badge
Het ziet er inderdaad uit als de restanten van een drukmeter, wellicht van het luchtsysteem op een trein.

Maar geen idee van welke trein die af kan komen. Misschien even intern bij een OB navragen 😉
Ik had de hoop en illusie dat jullie eindelijk wat voor mij terug konden doen. 😢
Badge
Gezien de tijd waarin het station dienst deed en dat het geheel uit messing bestaat is de kans groot dat het een stoomdruk meter is als het van een trein is. Het lastige is dat de voorkant ontbreekt en dat de 3 stukjes die omhoog steken in de behuizing gezeten zullen hebben.

Want het zou ook zo maar een gasdrukmeter geweest kunnen zijn van een snijbrander set.

Misschien kun je eens contact opnemen met museumspoorlijn Star in stadskanaal, wellicht dat 1 van de medewerkers daar meer weten of het herkennen.
Erg bedankt, Jeroen. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Ik hou jullie op de hoogte.

Reageer