Vraag het aan het NS-personeel!

• 25 september 2017
  • 23 reacties
  • 662 Bekeken

Reputatie 7
  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8385 reacties
Na mijn vorige topic besloten om maar weer eens een nieuwe aan te maken. Dit omdat ik zelf van functie ben veranderd, maar ook omdat ik een grotere groep wil betrekken.

Vraag het aan het NS-personeel!

Om een kijkje bij ons in de keuken te geven, nodig ik jullie uit om vragen te stellen, of het gesprek met ons aan te gaan. Hier wil ik, samen met mijn collega's dan zo goed mogelijk antwoord op geven. We hebben op het forum conducteurs, machinisten, V&S, kantoormedewerkers en uiteraard de klantenservice.

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders?? Wil je iets weten over onze werkzaamheden, over de BOA noem het maar op... Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

!!!Let op!!!
Het is niet de bedoeling dat hier in dit topic vragen worden gesteld die eigenlijk bij de klantenservice horen (ik ben vergeten in te checken, ov-fiets kapot, reisadvies etc etc.) Het topic is echt bedoeld om wat meer info te geven over ons en onze werkzaamheden :). Ben je nou benieuwd naar bijvoorbeeld de werkzaamheden van het team van de klantenservice, dát mag je uiteraard wel hier vragen!

23 reacties

Reputatie 6
Badge
Vraag: hoe voorkomt iemand die kaartcontrole doet zwart reizen in een Dubbeldekker? Kan je die mensen simpel ontwijken door via de andere verdieping weer achter hem te lopen?
Wat een leuk initiatief Slidestops! Ik ben benieuwd wat er voorbij zal komen 🙂. Leer ik ook weer van!
Reputatie 7
Inderdaad een leuk initiatief.
Ik heb ook een klein vraagje, Heb je ooit in het verleden wel eens te maken gehad met een agressieve reiziger en was dat toen een hele enge ervaring voor jou of maakte dat toen geen indruk op jou?
@landrsthrn

Als je dat soort reizigers hebt, dan spelen we het spel mee en soms win je ze en soms niet. We hebben daar onze methodes voor.
Reputatie 7
Vraag: hoe voorkomt iemand die kaartcontrole doet zwart reizen in een Dubbeldekker? Kan je die mensen simpel ontwijken door via de andere verdieping weer achter hem te lopen?

Bij V&S is dat simpel - je bent namelijk altijd met zijn 2'en. Eentje boven, eentje onder. Verder heb je als HC ook nog wel wat trucjes, gewoon een tussendeur op slot doen bijvoorbeeld:) Teveel details ga ik niet geven, want dan wordt het meer een handleiding zwartrijden 😉
Reputatie 7
Inderdaad een leuk initiatief.
Ik heb ook een klein vraagje, Heb je ooit in het verleden wel eens te maken gehad met een agressieve reiziger en was dat toen een hele enge ervaring voor jou of maakte dat toen geen indruk op jou?

Als HC af en toe, nu bij V&S regelmatig. Ikzelf heb er geen moeite mee. Schrik er altijd wel even van (dat is volgens mij alleen maar goed) maar ben niet bang en blijf alert. Bij V&S loop je altijd samen, dan is het gevoel ook anders omdat je weet dat je collega je altijd steunt. Als HC maakt het iets meer indruk omdat je soms helemaal alleen bent. Hoe dan ook, elke situatie is op te lossen, goedschiks of kwaadschiks.

Als HC heb ik een keer op die manier een persoon laten aanhouden door V&S.
Reputatie 7

Als HC af en toe, nu bij V&S regelmatig. Ikzelf heb er geen moeite mee. Schrik er altijd wel even van (dat is volgens mij alleen maar goed) maar ben niet bang en blijf alert. Bij V&S loop je altijd samen, dan is het gevoel ook anders omdat je weet dat je collega je altijd steunt. Als HC maakt het iets meer indruk omdat je soms helemaal alleen bent. Hoe dan ook, elke situatie is op te lossen, goedschiks of kwaadschiks.

Als HC heb ik een keer op die manier een persoon laten aanhouden door V&S.

Wauw, indrukwekkend! 🙂 Ik kan me wel voorstellen dat je er van schrikt. Zeker als iemand zomaar onverwacht uit zijn vel springt.
Reputatie 6
Badge +1
Geen idee of dat bij de taken van V&S hoort, maar hoe ontruim je een trein die langs de baan gestrand is en waar mensen met rollator, kinderwagen of rolstoel in zitten (die geen 70 cm lager in de ballast kunnen stappen)?
Ik hoop natuurlijk dat dit niet vaak hoeft, maar er is een trein waar je toeslag moet betalen die nog wel eens stil komt te staan...
Reputatie 7
Geen idee of dat bij de taken van V&S hoort, maar hoe ontruim je een trein die langs de baan gestrand is en waar mensen met rollator, kinderwagen of rolstoel in zitten (die geen 70 cm lager in de ballast kunnen stappen)?
Ik hoop natuurlijk dat dit niet vaak hoeft, maar er is een trein waar je toeslag moet betalen die nog wel eens stil komt te staan...
Kan bij V&S zijn, kan van de HC zijn, of geen van beide:)
Dit is echt heel erg afhankelijk van de situatie. Bij een aanrijding bijvoorbeeld, komt altijd sowieso de brandweer, die dan verantwoordelijk is voor het plaatsen van een brug etc. Vaak betekend het dat de persoon de voorwerpen achter laat in de trein, die worden direct gelabeld en kunnen meestal dezelfde dag weer worden opgehaald op het station. Die personen worden dan verder geholpen met uit de trein komen, in de bus komen etc. Een rollator of rolstoel in de ballast wordt geen succes...

Verder heeft sowieso elke trein een noodtrap bij, voor evacuaties. Bij acute evacuaties (brand oid) is het natuurlijk iedereen er zo snel mogelijk uit, en gaat het weer net even wat minder "vriendelijk"
Vorig jaar heb ik als HC eens een dubbeldekker VIRM6 mogen evacueren. De (later bleek nog intacte) bovenleiding lag op me dak. Was buiten een graadje of 32 en heb toen de noodtrap gebruikt na toestemming om te mogen evacueren. Ik had geen minder validen mee, maar wel 4 fietsen. Met de hulp van reizigers zijn ook die meegeevacueerd. De reizigers regelden dat onderling, maar ik had gelukkig geen direct levensbedreigende situatie.
Reputatie 6
Badge
Nog een vraag: wat doen jullie tegen mensen die op het laatste moment nog hun been tussen de deur steken, maar je hebt wel haast met vertrekken?
Reputatie 7
Nog een vraag: wat doen jullie tegen mensen die op het laatste moment nog hun been tussen de deur steken, maar je hebt wel haast met vertrekken? Een boete van €230,- geven 🙂
Reputatie 7
Ik heb ook nog een vraag. Zijn de deuren van de Flirt en SLT echt veiliger dan de deuren van de VIRM DDZ DD=AR en SGM?
Zoiets hoorde ik namelijk.
Reputatie 7
Ik heb ook nog een vraag. Zijn de deuren van de Flirt en SLT echt veiliger dan de deuren van de VIRM DDZ DD=AR en SGM?
Zoiets hoorde ik namelijk.

Hoe bedoel je? Enige verschil is dat de deuren van een FLIRT en SLT elektrisch werken. Maar veiliger denk ik niet hoor, allemaal veilig...
Flirt, SLT, ICM, ICR, SGM en VIRM hebben klembeveiliging, ddar, DDZ hebben dat niet.
Reputatie 7
Nee man. De deuren van de FLIRT en SLT kunnen echt wel meer detecteren hoor. Sowieso zijn die deuren minder sterker dan de deuren van VIRM DDZ DD-AR SGM.
Reputatie 7
Flirt, SLT, ICM, ICR, SGM en VIRM hebben klembeveiliging, ddar, DDZ hebben dat niet.

Ja maar de deuren van de FLIRT SLT zijn volgens mij wel veel gevoeliger hoor. Want zelfs bij de VIRM zou een hand en/of vinger tussen de deur niet opgemerkt worden door de beveiliging.
Reputatie 7
Dat licht aan de grootte van het rubber wat er op de deur zit. Een SLT/FLIRT detecteert meer, maar dat is dus ook storingsgevoelig.
Reputatie 7
Dat licht aan de grootte van het rubber wat er op de deur zit. Een SLT/FLIRT detecteert meer, maar dat is dus ook storingsgevoelig.

Maar daarmee zijn ze dus ook veiliger. Bedankt voor het antwoord Slidestops.
Reputatie 3
Badge
Eventjes een vraagje aan al het 1ste lijn personeel:

De railpocket gaat er waarschijnlijk in december uit. Hier krijgen conducteurs en VS 2 telefoons voor terug en machinisten 1 ipad.

Wat vinden jullie ervan dat je nu bijvoorbeeld 2 telefoons moet meenemen die allebei voor aparte doeleinden gebruikt moeten worden? (eentje voor reisadvies via de reisplanner app, en eentje voor de kaartcontrole.)

Ik gebruik ook van die kleine 'computertjes' op mijn werk en ze zijn erg zwaar en onhandig mee te nemen.
Reputatie 7
Ik heb inmiddels al een aantal weken de Railpocket niet meer, maar het nieuwe apparaat (MCL).
We krijgen ook allemaal een nieuwe telefoon (S7).

De twee apparaten werken nu samen in plaats van allebei apart. Dingen die je vroeger op je railpocket moest doen, moet je nu op je telefoon doen. De telefoon neemt dus een deel van de functie van de railpocket over (denk aan bekeuringen invoeren, reisadvies opzoeken, meldingen maken etc).

De MCL is voor kaartcontrole, maar ook daar zit een reisplanner op.

Ik vind het ideaal. Je had altijd al 2 apparaten, maar nu is de MCL veel kleiner dan de Railpocket. De MCL past makkelijk in je zak, heeft een goede batterijduur en is erg makkelijk in gebruik.

De MCL is overigens geen telefoon. Hij is net iets groter en dikker, heeft een optische lezer voor e-tickets en een stevig omhulsel :)

Hier nog wat plaatjes van de nieuwe MCL (foto's gemaakt door een collega, Bram):

Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je antwoord! Even een laatste vraagje: In deze video op 6:33 hoor je de conducteur zeggen dat ze eigenlijk weer een visuele controle willen uitvoeren. Denk je dat dit haalbaar is om bij iedere reiziger te kijken of de kaart wel echt bij de persoon hoort?
Reputatie 7
Jahoor dat moet gaan lukken. Dat doe je nu in principe ook, op het moment dat je controleert. Ik houd mijn MCL zo vast dat ik tijdens het scannen, de foto op de ov-chipkaart kan zien. Zoals je eigenlijk op bovenstaande foto's ziet. Dit geval zou het uitstekende deel de foto zijn.

Reageer