Ik heb die nog niet gezien. Jij wel, Slidestops?
De collega's Veiligheid en Service hebben hier een pilot mee gedraaid en de app zal ook voor ons worden uitgerold en dan kunnen we combibonnen digitaal invoeren en hoeven deze niet meer uit te schrijven. Het is vergelijkbaar met de politie, die dit al gebruikt.
Wat is de app NS digitaal handhaven voor iets?
@Slidestops
Goed initiatief 🙂
Daarom roep ik ook graag reizigers op met dit soort problemen, dus niet door hun schuld meer thuis kunnen komen om actief het personeel te zoeken en te benaderen om een soepel reisvervolg kan komen. Als aanvulling iig.
Soort gelijke reizen (zoals in 2011 Dordrecht - Almere) maak ik een aantal keer per jaar (vaak op Zaterdag of op 27 April of 5 Mei) en ik probeer dan juist zoveel als mogelijk rekening te houden met de terug reis. Maar ja de NS en ik kunnen natuurlijk niet van te voren aan zien komen dat er ergens s'avonds laat een stroomstoring of aanrijding zich voor doen.
Ja, zolang die vertraging bij NS is opgelopen.
Pak jij een bus die vertraging heeft en mis je de trein (op tijd), de volgende trein rijdt wel op tijd, maar je hebt geen aansluiting meer naar huis, dan geld dit niet.
Pak je alleen de trein, die is vertraagd waardoor je je overstap mist, dan wel
Jup, daar geldt het ook voor, zolang het de schuld van NS is en niet de reiziger 😉
Geldt dat ook als je door vertraging een aansluitende laatste bus/metro/tram/... niet meer haalt?
Hmm vreemde situatie.
Ik wil nog wel even benadrukken dat de NS je altijd thuis moet brengen als je door hun "schuld" niet thuis kunt komen. Dit is meestal in de vorm van een taxi;)
1; Als het landelijk (geen treinen op bv. traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk) bekend is, hoe kan dan iemand van de NS op station Rotterdam CS mij toch via die route naar willen sturen?
Dit zou bekend moeten zijn, maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid om dit door te nemen. Wij worden geïnformeerd op meerdere manieren; via onze Railpocket (hier hebben we een landkaart met aangegeven waar er wordt gewerkt + informatie in tekst vorm) via de schermen in onze standplaats (diezelfde landkaart) en via onze apps op de telefoon. Als ik een gok zou moeten doen waar dit aan ligt, dan denk ik dat die persoon in kwestie de normale situatie goed kent en op de automatische piloot een antwoord heeft gegeven.
En 2; Als een conducteur zelf een vertraging veroorzaakt (in mijn ogen) van ongeveer een kwartier, dan in 1 keer zeggen dat hij geen tijd meer heeft om een vraag te beantwoorden op reis die ik dan nog moet maken?
Een nachttrein is altijd dubbelbemenst - ongeacht of dit wel of geen gecombineerd stel is. Dit ivm veiligheid, maar ik denk dat dat ook wel te begrijpen is midden in de nacht in de randstad. Dat de conducteur hier op wacht is niet zozeer zijn vertraging die hij veroorzaakt, hij is degene die opeist wat een ander had moeten regelen. Vervelend dat je door personele redenen vertraagd wordt.. Vind het wel vreemd dat hij dan niet even met je mee kijkt voor Almere, maar misschien was er iets anders aan de hand, dat is soms lastig te bepalen..
Nog 2 dingetjes die ik in het bericht (van mijzelf) was vergeten te melden die wel betrekking hebben op de reis; De medewerker op Rotterdam CS en ik stonden bij het grote informatiebord in de centrale hal waar de beide mogelijkheden (via Haarlem of Schiphol) werden aangegeven en het andere heeft te maken met de overstap op Schiphol; Daar zou ik onder normale (dus geen vertraging) omstandigheden zo'n 15 of 20 minuten overstap hebben gehad. Maar door de vertraging was ik daar niet meer zeker van.
Anders had ik mee gereisd tot Amsterdam CS en dan via de (nacht)bus naar huis gegaan.
In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van de vragen.
Daar heb je een punt, maar daar vraag ik nooit naar. Als ze maar zo goed als mogelijk hun werk doen en als iemand een vraag heeft die naar behoren beantwoord lijkt mij
Kwa service standpunt is dat natuurlijk juist, maar een aspirant heeft meestal nog geen BOA-bevoegdheid, handhaven is dus wel heel verschillend.
Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? :)
Vroeger wel, nu niet meer - iedereen is hoofdconducteur. Het enige onderscheid is een leerling, die noemen we dan aspirant-hoofdconducteur.
Een hoofdconducteur heeft altijd een BOA-speld op en vaak ook de "badge".
1; Als het landelijk (geen treinen op bv. traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk) bekend is, hoe kan dan iemand van de NS op station Rotterdam CS mij toch via die route naar willen sturen?
Dit zou bekend moeten zijn, maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid om dit door te nemen. Wij worden geïnformeerd op meerdere manieren; via onze Railpocket (hier hebben we een landkaart met aangegeven waar er wordt gewerkt + informatie in tekst vorm) via de schermen in onze standplaats (diezelfde landkaart) en via onze apps op de telefoon. Als ik een gok zou moeten doen waar dit aan ligt, dan denk ik dat die persoon in kwestie de normale situatie goed kent en op de automatische piloot een antwoord heeft gegeven.
En 2; Als een conducteur zelf een vertraging veroorzaakt (in mijn ogen) van ongeveer een kwartier, dan in 1 keer zeggen dat hij geen tijd meer heeft om een vraag te beantwoorden op reis die ik dan nog moet maken?
Een nachttrein is altijd dubbelbemenst - ongeacht of dit wel of geen gecombineerd stel is. Dit ivm veiligheid, maar ik denk dat dat ook wel te begrijpen is midden in de nacht in de randstad. Dat de conducteur hier op wacht is niet zozeer zijn vertraging die hij veroorzaakt, hij is degene die opeist wat een ander had moeten regelen. Vervelend dat je door personele redenen vertraagd wordt.. Vind het wel vreemd dat hij dan niet even met je mee kijkt voor Almere, maar misschien was er iets anders aan de hand, dat is soms lastig te bepalen..
Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? :)
Daar heb je een punt, maar daar vraag ik nooit naar. Als ze maar zo goed als mogelijk hun werk doen en als iemand een vraag heeft die naar behoren beantwoord lijkt mij
Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? 🙂
Ik heb hierover een vraag/opmerking (uit eigen ervaring van een aantal jaar geleden dat wel;) Tijdens een terug reis (Dordrecht "een Zaterdagavond naar een muziek evenement" naar Almere "thuis") had ik bij aankomst op station Dordrecht last van een stroomstoring waarbij er geen trein verkeer mogelijk was binnen (dus inclusief) de andere Dordrechtse stations. Kan gebeuren zal je mij ook niet verder over horen klagen.
Maar de reis (misschien wel) mede daardoor in het hoop (misschien niet goed Nederlands maar het zei zo) want ik had van te voren wel een (ruime "dus niet alleen de enige mogelijkheid") route planning op het boven genoemde traject uitgeprint thuis aangezien ik met de laatste mogelijkheid qua treinen naar huis zou komen.
Er werd op station Dordrecht aan gegeven richting Amsterdam CS via Den Bosch om te rijden, maar ik had dan (waarschijnlijk) niet thuis gekomen of met de (nacht)bus vanaf Amsterdam Amstel naar huis gekomen. Uiteindelijk ben ik via Rotterdam (+overstap naar nachtnet), Schiphol (+overstap), Duivendrecht naar Almere Centrum (vlakbij m'n huis) naar huis gekomen.
2 Dingen die mij tijdens de terug reis op vielen; Doordat ik in Rotterdam al een on verwachte vertraging van ongeveer een uur had wist ik even (opdat moment) niet, hoe nu verder dus ik in de centrale hal vragen wat de mogelijkheden nog waren aan iemand van de NS. Er waren 2 mogelijkheden; 1 via Haarlem (waarbij de opmerking wel van toepassing is dat er dat weekend geen treinen reden tussen Haarlem Amsterdam Sloterdijk (dacht ik) of via Schiphol. Dat er geen treinen op het traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk reden was al van te voren bekend gemaakt bij NOS Teletekst en dat zei ik ook tegen de NS medewerker, waarop ik de reactie kreeg: oh je weet dus wel de weg en de medewerker liep gewoon bij me weg.
Ik heb uiteindelijk de reis via Schiphol dus verder gezet, maar de conducteur van de nachttrein (Rotterdam CS via Schiphol naar Amsterdam CS "en mogelijk verder") laat de passagiers ongeveer nog 15 minuten wachten omdat hij een Hoofdconducteur erbij wilde hebben (2 Dubbeldeks treinen aan elkaar vast gaf hij aan als reden) kon ik nabij Schiphol mijn vraag over de wel of niet aansluiting vanaf Schiphol naar Almere Centrum niet meer stellen want ze (conducteurs) hadden in 1 keer heel veel haast. En er werd tijdens de reis tussen Rotterdam CS en Schiphol ook geen kaart controle uit gevoerd, wat ik dan wel na zo'n 15 minuten gewacht te hebben op Rotterdam CS.
Uiteindelijk en ik wel gewoon met de NS thuis gekomen, maar ik heb wel 2 opmerkingen/vragen over de 2 (hierboven uit gereide benoemde dingen) dingen.
1; Als het landelijk (geen treinen op bv. traject Haarlem - Amsterdam Sloterdijk) bekend is, hoe kan dan iemand van de NS op station Rotterdam CS mij toch via die route naar willen sturen?
En 2; Als een conducteur zelf een vertraging veroorzaakt (in mijn ogen) van ongeveer een kwartier, dan in 1 keer zeggen dat hij geen tijd meer heeft om een vraag te beantwoorden op reis die ik dan nog moet maken?
Opmerking; om problemen over de boven genoemde dingen van mij kant is misschien; Is het niet handiger dat al het NS personeel op of langs het spoor de bv. trajecten waarop gewerkt wordt en die van te voren bekend zijn te informeren zodat als er een passagier daar naar vraagt ook gewoon normaal antwoord krijgt en dat die informatie ook gewoon klopt (mag ik hopen.) Als er door stroomstoring of aanrijding vertraging bij trajecten ontstaan reken ik hier niet trouwens, want die zijn ook niet altijd meteen bekend bij de NS maar dit terzijde.
Want ik heb (zoals al eens eerder bij een andere topic gezegd) niet de mogelijkheid van een app en trouwens al had ik die toen (zo'n 5 jaar geleden) wel gehad dan heb ik die op zulke dagen nooit bij me.
Vraag: als je in een IC Direct stapt die een half uur vertraging heeft, hoef je dan aangezien je bij een half uur vertraging de volledige toeslag na aanvraag terug krijgt, niet een toeslag op je kaart te laden? Of moet dit toch voor de administratie?
Ja die moet je laden, omdat een conducteur niet weet of je al 30 min vertraging hebt of die trein wou nemen. Iemand die een halfuur later de trein had willen nemen, zit in dezelfde trein als dat jij zit, moet namelijk wel gewoon de toeslag betalen en krijgt hem niet terug 😉 Voor het aanvang van de reis moet je over een geldig vervoersbewijs beschikken, dat je achteraf geld terug kan krijgen staat daar los van 🙂
Gaaf initiatief, Slidestops. Ik heb er meteen een sticky topic van gemaakt!
Vraag: als je in een IC Direct stapt die een half uur vertraging heeft, hoef je dan aangezien je bij een half uur vertraging de volledige toeslag na aanvraag terug krijgt, niet een toeslag op je kaart te laden? Of moet dit toch voor de administratie?