Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21509 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

@Momo super tof, zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen 🙂 soms zijn het de kleine dingetjes die weinig moeite kosten en veel verschil kunnen maken!
Wat aardig en leuk dat jullie hier vragen beantwoorden :)

Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
Omroepen is op een ander paneel, bij de SLT is het om alle deuren open te houden, bij de Flirt vgm om de deur af te sluiten.


Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?
Naar links draaien is bij de SLT 'om alle deuren open te houden', begrijp ik niet. U bedoelt dat als ze eenmaal open zijn dat ze niet meer automatisch sluiten?
Dat kan je sowieso instellen bij de SLT, dat ze niet automatisch dichtgaan. Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.

Als je hem naar rechts draait, blijft die deur namelijk ook openstaan, maar in dit geval zullen alle andere deuren sluiten en vergrendelen (onderdeel vertrekprocedure)

... Als je als HC je sleutel naar links draait, blijft de deur ook open staan, zonder dat je aan de vertrekprocedure begint.

Oké, dus u heeft het over alleen de deur waar de hoofdconducteur bij staat die dan niet automatisch zal sluiten als de sleutel naar links wordt gedraaid bij Sprinter Light Train? En als die deur is gesloten en de sleutel wordt naar links gedraaid, gaat die deur dan open?
Badge +3
Okee, ik kwam dit topic tegen door de nieuwe forum-layout. En dan nu eigenlijk een vraag...

In de jaren 80/90 was er overal een conducteur (gevoelsbeleving).

Ik was student en kocht mijn kaartjes altijd in de trein (okee, dan betaalde je een knaak extra maar dat was te overzien, want je bent zojuist ingestapt natuurljik..) Nu is dat een UvB, en dat snap ik.

Maar het bleef een gok, want tussen bijv. Eindhoven en Amsterdam werd je minimaal twee keer 'geknipt' en vaak ook wel drie keer, waarbij de HC dan wist dat die jou al 'gehad' had dus andere mensen ging controleren

Dat principe werkte perfect! Iedereen werd een of meerdere keren gecontroleerd, maar nu eigenlijk nooit meer dus!

Mijn vraag is dus eigenljk:


Zijn er tussen pakweg 1990 en nu zoveel dingen veranderd voor een HC, waardoor controleren op een geldig vervoersbewijs (met name 1e klas) ineens niet meer mogelijk of onbelangrijk is?

Tussen Eindhoven en Amsterdam lukt een VIRM6 controleren prima, toch? En okee, als het druk is dan niet, maar zelfs in bijna lege coupés niets nakkes nada qua controle/handhaving. Focus je als HC bij drukte dan op de 1e klas, altijd en niet soms!

En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.

Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???

Ondanks dat je pakkans misschien wel veel te laag is en hoger zou moeten zijn begreep ik bij ons op de standplaats dat ze hier steeds meer tegen optreden en dan niet door je naar de andere coupe te sturen maar door dit met een boete af te handelen. Dus je zou zomaar eens de verkeerde HC tegen kunnen komen.
Badge +3
Roep je hier nu op tot het doen van illegale activiteiten Robert B ???
Nee. Maar waar (hier dus egens?) zie je dat ik die oproep doe?


En als ik 1e klas zou gaan zitten, dan word ik verwezen naar 2e. Bij die 5 of 10% controle is mijn keuze om 1e klas te gaan zitten dan niet zo lastig.

Zeker DOEN dus, want je wordt hooguit verwezen naar een andere plaats!

Hier doelde ik op 😃 Je roept hier toch op om met je 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten ??
Sorry Robert, ik waardeer je bijdrages zeer maar over dit onderwerp is de laatste tijd al zo vaak geschreven op dit forum, dit onderwerp moet je toch wel duidelijk zijn.
Waarom dit mooie leerzame topic hier nu ook mee vullen ?

Geen HC zal hier ooit openlijk gaan schrijven dat hij/zij de gehele dienst niets doet, niet door de trein gaat en in de achterste cabine ligt te internetten. Gelukkig is fat ook niet zo, zo is mijn idee.
Dus waarom toch hier weer over de trefkans HC beginnen ?
Vraagje hoe vaak komt een gemiddelde hoofdconducteur eigenlijk een zwartrijder tegen?
En hoeveel doen er dan moeilijk tot zeer moeilijk of zijn zelfs gewelddadig?
Poeh, lastige vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. De een controleert natuurlijk ook meer als de ander.

Als ik naar mezelf kijk - had ik er als conducteur gemiddeld 1 á 2 per dienst. In de vroege wat minder als in de late diensten. Nu ik bij V&S zit is dat gemiddelde wel omhoog gegaan.

En wat is dan vervolgens moeilijk doen. Ik denk dat 1 op de 10 wel wat tegenstand bied, 1 op de 50 echt moeilijk doet en misschien 1 op de 1000 echt gewelddadig is.


Of dit een goed gemiddelde is weet ik niet, dit is van mij persoonlijk. Misschien dat @Loes nog kan aanvullen ?:)
Gemiddelde gemiddelde, met een beetje natte vinger werk heb ik ook geen moeite hoor. :)
Maar ik vroeg me gewoon af, hoeveel risico loopt een HC op "fysiek ongewenst contact",....
Iedere hulpdienst heeft zijn eigen rol bij een aanrijding.
Politie zorgt voor onderzoek (of er iets strafrechtelijk is gebeurd), wegafzetting en mensen op afstand houden.
Ambulance ontfermt zich over het slachtoffer.
Brandweer is aanwezig om te helpen met evacuatie op lastige plekken, eventueel schoonspuiten van bepaalde stukken op het spoor/trein.
ProRail zorgt voor de infra, evacuatie, contact met treindienstleider etc.
NS zorgt voor opvang personeel, reizigers, inzetten evacuatiemiddelen etc.

Wij vallen dus onder dat laatste stuk. Wij zullen helpen met evacueren, treinpersoneel eventueel opvangen tot de wachtdienst (opvang vanuit managers)/ vervangende machinist er is, taken overnemen van treinpersoneel, opvang van reizigers.

Tenzij we in een trein zitten die een aanrijding heeft, dan kunnen wij ook het stukje EHBO en alarmering doen ipv de HC. Anders komen we altijd pas later te plaatse.
https://www.ovpro.nl/personeel/2017/05/17/veiligheidsgevoel-conducteurs-fors-lager-na-incident/

4 keer per jaar p.p.
690 meldingen totaal
310 meldingen duwen en trekken.

690÷4 is ongeveer 173..... Ofwel ongeveer 175 conducteurs doen hun werk. 🤔
Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.

Ook even hier:

 

Ik werk al geruime tijd bij NS als HC, ik ben nu aangenomen voor V&S.

Binnenkort krijg ik mijn capaciteiten test etc.

Uiteraard heb ik al op de site van Human Company gekeken en de oefen testen gedaan.

Wat kan ik precies verwachten van die testen?

Komen ze overeen met de testen op hun site of nog andere soorten?

Ik heb gezocht op bv nummeriek redeneren maar krijg dan vage testen over percentages en stellingen.

Een ander vraagje, in de vacatures voor HC staat: "Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn". Waarom is dat? Is er een soort van reservedienst zodat er binnen een uur een nieuw "poppetje" op het station staat of .... ?
Reputatie 2
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?
Beste Slidestops en Loes nog bedankt voor de antwoorden.

Nou is er hier aardig wat leesvoer te vinden, kan zijn dat ik er over heen kijk. De basics fluitje, deurtje, kaartje en zo is wel bekend, maar is er online ook een officiële functieomschrijving te vinden waarin alle taken van een HC te vinden zijn?

Service klinkt leuk, maar wat valt er eigenlijk (volgens de NS) onder de noemer service? Op het controleren na zou je zo'n beetje alles tot aan het koetje kalfje verhaal, wel service kunnen noemen.
Toch? 😋

Reageer