Skip to main content

Vraag het de hoofdconducteur!





Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).



Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!



Dus:

Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??

Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!



De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!

Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!
Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks).



Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Wat was je motivatie om V&S te gaan doen i.p.v. HC? En is dat dezelfde salaris-schaal?



En ben je altijd met meerdere tegelijk als V&S medewerker?


Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.




Ik zie dit in de praktijk ook wel twee kanten op werken inderdaad.



Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit



Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).
....Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel.....



Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.

De reizigers constateren dat al wat langer.

En wat is daar de oorzaak nu van ?
@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?


Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).




Op nachtnet treinen controleren wij in onze regio niet. Er rijden dan ook niet echt nachtnet treinen (3 extra late treinen op vrijdag en zaterdag, waarvan de laatste om 2.19 vertrekt). We staan dan wel op het perron bij die trein om een oogje in het zeil te houden en in te grijpen waar nodig.



Zeer opvallend zo'n constatering @Slidestops over de eigen beroepsgroep zo in het openbaar.

De reizigers constateren dat al wat langer.

En wat is daar de oorzaak nu van ?




Ik denk voor een groot deel de veranderende werkinstructie en een deel mentaliteit.



@Slidestops kun jij aangeven wat je het leukste vind aan je werk en de minder leuke kanten?



Het leukst is de afwisseling, contact met de mensen en vrijheid. Daarbij een heel goed salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Mindere kant zijn de aanhoudingen met veel geweld en calamiteiten zoals aanrijdingen.
En welke rol hebben jullie bij een aanrijding? De omstanders helpen en op afstand houden? Gaan kijken of de persoon die aangereden is nog te redden is?
Iedere hulpdienst heeft zijn eigen rol bij een aanrijding.

Politie zorgt voor onderzoek (of er iets strafrechtelijk is gebeurd), wegafzetting en mensen op afstand houden.

Ambulance ontfermt zich over het slachtoffer.

Brandweer is aanwezig om te helpen met evacuatie op lastige plekken, eventueel schoonspuiten van bepaalde stukken op het spoor/trein.

ProRail zorgt voor de infra, evacuatie, contact met treindienstleider etc.

NS zorgt voor opvang personeel, reizigers, inzetten evacuatiemiddelen etc.



Wij vallen dus onder dat laatste stuk. Wij zullen helpen met evacueren, treinpersoneel eventueel opvangen tot de wachtdienst (opvang vanuit managers)/ vervangende machinist er is, taken overnemen van treinpersoneel, opvang van reizigers.



Tenzij we in een trein zitten die een aanrijding heeft, dan kunnen wij ook het stukje EHBO en alarmering doen ipv de HC. Anders komen we altijd pas later te plaatse.
Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide uitleg.
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?
Vraag; Stel jullie geven iemand een Uitstel van betaling/Boete, hoelang blijven die gegevens bewaard binnen NS?

Geen idee, best wel een tijd denk ik.


Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? :)Daar heb je een punt, maar daar vraag ik nooit naar. Als ze maar zo goed als mogelijk hun werk doen en als iemand een vraag heeft die naar behoren beantwoord lijkt mij

Er zijn geen conducteurs meer.



Er zijn aspirant hoofdconducteurs (die nog in de opleiding voor hoofdconducteur en boa-ov zijn) en hoofdconducteurs (die zijn klaar met de opleiding en zijn beedigd boa-ov).
En dan is er ook nog de mogelijkheid dat een vertrekassistent op de trein dienst doet maar dat is dan weer geen conducteur.
Dat is het mooie aan het internet @Jeroen , alles staat er al vele malen op, en niet alleen de onderwerpen van deze Community.

En toch telkens weer dezelfde vragen 😀😀
Hoi,



is het startsalaris van een beginnende HC altijd onderaan de schaal of wordt dit bepaald aan de hand van je leeftijd en werkervaringen? Ik ben namelijk begin 40 en heb interesse om mij om te laten scholen tot HC of V&S.



Gr. M.
HC en V&S is helemaal gelijk tegenwoordig. Trede waar je instroomt is leeftijdsafhankelijk, schaal niet, die is idd 54.
En vergeet niet dat de toeslagen ook aardig aan kunnen tikken bij het salaris.
Ok duidelijk, hartelijk dank wederom 😊

Hoe ziet een dag als conducteur eruit? En hoe ga je om met agressieve personen?


Ook even hier:

 

Ik werk al geruime tijd bij NS als HC, ik ben nu aangenomen voor V&S.

Binnenkort krijg ik mijn capaciteiten test etc.

Uiteraard heb ik al op de site van Human Company gekeken en de oefen testen gedaan.

Wat kan ik precies verwachten van die testen?

Komen ze overeen met de testen op hun site of nog andere soorten?

Ik heb gezocht op bv nummeriek redeneren maar krijg dan vage testen over percentages en stellingen.


Leuk dit topic ik zal even kort voorstellen.

Ik ben MCN 2021 ik denk dat mijn naam hier al genoeg zegt. Mijn favoriete traject is Amsterdam centraal-Amersfoort vathorst en Maastricht-Enkhuizen. I

Mijn vraag is aan de hoofdconducteur hoe ga je om met agressie het lijkt mij best lastig.

M.v.g MCN 2021.

 

 

 


Hoi ​@MCN 2021 de naam MCN is verwarrend, dus ben je NS machinist (met een favoriet traject) ❓

Ik altijd favoriete traject gehad en middelen mcn hebben een traject dat ze leuk vinden vraag maar eens aan de andere machinisten op dit forum 


Reageer