Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21505 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Ok heel goed om te weten van de BOA opleiding.

Ook over de wachtrijen van de voorkeursroosters. Moet je dan jaren wachten tot dat je aan de beurt bent?

Nog andere tips om mij goed voor te bereiden op deze functie?

In ieder geval hartelijk dank allemaal voor de waardevolle info! Heel blij mee.
Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis

Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.




Dat is logisch bij een enkelsporige overweg. Dat bord staat meestal alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen, omdat er daar altijd nog vanaf de andere kant eveneens een trein aan kan komen. Bij een enkelsporige overweg gaat dat wat lastiger.
Reputatie 6
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.

Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.


Ach Loes, soms hebben HC’s, net als reizigers ook wel eens een slechte dag en schatten de situatie niet goed in. Ze weten dan niet zo snel een antwoord, controleur of BOA.

Treinkaartjes zijn geld, ze zijn meer waard dan een briefje van 10, 20 of 50. Een e-ticket van een tientje is eigenlijk 70 euro waard als ik het goed snap. (raak je het kaartje kwijt kost het je een boete van 50 + de prijs van de reis + de prijs van het kaartje dat je kwijt bent) Zo een e-ticket berg je dus goed op net als je gewone geld, misschien nog wel beter.
Dus in de portemonee en dan in een jas of broekzak met rits. Of in een apart vakje met rits in je tas. Soms wil een rits niet lekker open, dat had ik een keer en dan begint het probleem….. Hier het verhaal… Liep trouwens wel goed af voor iedereen.

Trein is rustig maar wel flink te laat. Een aardige dame HC komt kaartjes controleren. De rits van mijn tas protesteert. De dame zegt dat ze meer te doen heeft en begint een heel verhaal over boetes voor zwartrijden en nog meer van die dingen. Zolang het vriendelijk blijft ben ik dat ook en probeer met wat humor de tijd te overbruggen, een niet werkende rits komt vaker voor. Mijn reactie: “Mevrouw, mannen zijn niet goed in multitasken, dus wat wilt u, een gesprek met mij voeren of mag ik proberen mijn rits tot de orde te roepen om mijn kaartje te pakken. Bovendien zou ik graag weten met welke pet op u over UVB en boetes praat, als controleur of als BOA.”

Haar reactie was vreemd, alsof iedereen in de coupe haar oneerbare voorstellen had gedaan. Ze liep rood aan, begon te schreeuwen over nog meer boetes, kreeg een hoestbui en ging tijdens het hoesten door over V&S en politie Wat ze precies allemaal zei is aan mij voorbij gegaan, hoesten en praten tegelijk is redelijk onverstaanbaar. Iets was haar kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Ondertussen was het gelukt de rits los te krijgen en dus diepte ik mijn kaartje op. Dat was eigenlijk niet meer nodig, we waren toch al op het eindstation.

Hijgend en hoestend stapte ze als eerste uit….omdat de hoestbui voort duurde, we aan het einde van de trein stonden en er geen ander treinpersoneel in de buurt was, heb ik haar maar een slokje water aangeboden. Toen ze iets tot rust was gekomen vertelde ze schoorvoetend dat ze eerder een paar vervelende klanten had gehad en in mij de volgende klootzak zag die haar zou uitschelden of een oor aan wilde naaien. Toen het tot haar doorgedrongen was wat ik gezegd had ging ze al tekeer en kon dus niet meer op mijn vraag antwoorden. Ze wilde eigenlijk alleen maar dreigden om als BOA te gaan optreden.

Ze had zelfs nog tijd om het verhaal over treinkaartjes en geld waarmee ik het verhaal begon aan te horen en snapte ineens waarom mensen die kaartjes zo goed opbergen.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.

Ja, ik zie dit ook vaker en ik vind dit sowieso een goed idee!

Ik vind het gewoon een beetje flauw van Prorail om juist bij een overgang te gaan controleren waar geen bord staat en dan te wachten tot de bomen helemaal omhoog zijn, daarna een paar seconden te wachten tot mensen wegfietsen en ze dan van hun fiets te trekken. (Ik niet gelukkig.)

Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.

Ik vroeg me af hoe dit op/rond stations werkt, maar Slidestops gaf al aan rond stations hier vrij weinig mee te maken te hebben dus controles zoals ProRail zullen er dan zeer zelden zijn op stations (heb ze zelf ook nooit gezien).
Reputatie 7
Badge +3
Controle van ProRail zal ook zijn op mensen die nog even snel voordat de bomen dicht gaan of compleet dicht zijn over de overweg gaan. Dat zie ik eerlijk gezegd vaker gebeuren en dan maakt het niets uit of er wel of geen bord staat.
Daarnaast heb je nog sommige fietsers of voetgangers die zelfs nog even om of onder de gesloten bomen heen gaan.
Je begint onderaan bij Schaal 54 uit me hoofd en wat betreft de tredes, daar weet ik weinig van. Volgens mij gelden tegenwoordig dezelfde salarisschalen voor zowel VenS als HC.
Gaaf initiatief, Slidestops. Ik heb er meteen een sticky topic van gemaakt!
Reputatie 7
Badge +3
Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? 🙂
@Slidestops

Goed initiatief 🙂
Ik heb die nog niet gezien. Jij wel, Slidestops?

De collega's Veiligheid en Service hebben hier een pilot mee gedraaid en de app zal ook voor ons worden uitgerold en dan kunnen we combibonnen digitaal invoeren en hoeven deze niet meer uit te schrijven. Het is vergelijkbaar met de politie, die dit al gebruikt.
De laatste bon die ik van een agent heb gekregen was nog met de hand geschreven. Draait dat programma op de railpocket?
Voor de geïnteresseerden onder ons, wij kunnen dus gegevens opvragen, via onze veiligheidscentrale die we bellen, van een reiziger. Dit gebeurt na een staande houding, indien nodig (controleren gegevens op juistheid bijvoorbeeld). De veiligheidscentrale kijkt in de GBA, de Gemeentelijke BasisAdministratie en levert ons de gegevens, telefonisch dus.
Reputatie 7
Badge +3
Hmm vreemde situatie.
Ik wil nog wel even benadrukken dat de NS je altijd thuis moet brengen als je door hun "schuld" niet thuis kunt komen. Dit is meestal in de vorm van een taxi;)
Dat is dan in theorie, want in de praktijk werkt dat niet. Nacht op een stationsplein staan wachten op bussen die zouden komen, nadat de laatste trein vanwege aanrijding niet meer reed... een man die aangaf niet meer thuis te kunnen komen, omdat hij aansluiting zou missen werd uren aan het lijntje gehouden. Er kwamen wel bussen, maar niet voor ons. We konden niet zitten, er was geen drinken en konden niet naar toilet. Nu 3 uur wachten werd gezegd dat als binnen een uur geen bus zou komen we met de taxi naar huis gebracht werden. Uur later nog steeds geen bus en ook geen ns-mensen meer die een taxibon mochten uitschrijven.... Een incident? Nee hoor. heb regelmatig midden in de nacht van alles moet regelen voor kind die weer eens gestrand was...ns deed niets.
Agressie heb je in verschillende vormen. Uitschelden komt helaas geregeld voor, bedreiging en intimidatie een stuk minder, lichamelijk ook weinig. In 7 jaar tijd 2x lichamelijk, 0x bespuugd, bedreiging en intimidatie zeker wel een keer per maand en dat weet ik meestal te de-escaleren. Lastig daar een aantal aan te geven.
De meeste HC's, waaronder ikzelf, gebruiken Rijden de Treinen 😉
Ik ook, maar niet als ik na moet gaan of iemand mag terugsteken. Dat doe ik via onze officiele app.
Nee die heb ik gewoon van internet gejat 🙂 is overigens ook van de internationale trein naar Brussel, daar zul je me niet zo vaak op zien 😉
En dan vraag ik me af ..... zou de humor ooit nog terug mogen keren bij NS ?
Ik weet dat de HC's in Regio Noord nu juist bezig zijn om het omroepen en dergelijke wat losser te gaan doen en wat persoonlijker (warme omroep), dus alle info moet er in zitten, maar een grapje of iets dergelijks is geen probleem. Moet zeggen dat wat omroepen betreft ik ook niet altijd even serieus ben, toch zeker niet in de late dienst. Helaas vind niet iedereen het leuk, ken een machinist die altijd geweldig omriep, origineel en iedereen vond hem leuk. Nouja, bijna iedereen, iemand heeft een klacht ingediend en hij moest op het matje komen en mocht het niet meer doen...
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Klopt helemaal 🙂 Ik ben ongeveer 2 jaar HC geweest en nu 2 jaar V&S

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Inderdaad omdat we vaak erbij worden geroepen door collega's. Als hun dus af en toe zo eens wat meemaken en daar assistentie voor vragen - komt dat bij ons terecht. Waar de HC's niet verder kunnen in een situatie, pakken wij het op.

Ook constateren wij zelf een boel op het station. Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit.

Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.
Ik ben helemaal voor humor, dus als jullie me tegen komen, gaat dat helemaal goed komen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Das een heel kwalijke zaak te noemen. Juist het rijdend personeel kan hier het verschil maken en ook als het om een bemenst station gaat. Is het vaak op hetzelfde station of gebied gebeurd? Dan mag dit zeker intern aangekaart worden, want wat u beschrijft mag onze werkwijze niet zijn MoDe. Utrecht centraal terwijl eindstation Utrecht Lunetten was. Deels opgelost door OVfiets te huren. Extra kosten €3,35 (straks €3,85) NSmensen boden geen oplossing. Overigens loop ik dit weekend ook het risico te stranden op Utrecht centraal terwijl ik naar Utrecht Lunetten moet als ik door vertraging NS bus laatste trein niet ga halen.
Met V&S heb je wat meer bevoegdheden en werkzaamheden die beter bij mij passen. Nu kan ik wat meer doorpakken t.o.v. een HC. Salarisschaal is hetzelfde.

We lopen altijd in koppels en soms met meer. Maar minimaal met 2 mensen dus 🙂
Reputatie 3
Ik heb al een tijdje een vraag m.b.t. de sluitprocedure. In treinstelmodus is het meestal zo dat de HC zijn driehoekssleutel een kwartslag naar rechts draait, waardoor de overige deuren sluiten. Vervolgens draait hij de sleutel weer terug en drukt hij de knop 'deuren sluiten' in. Hierdoor sluit zijn eigen deur en gaat de groene lamp branden bij de meester. Wat ik echter af en toe zie gebeuren, is dat een HC de sluitfluit gebruikt i.p.v. zijn eigen fluitje. Hoe wordt dit echter bij het sleutelen gedaan? Draait de HC de sleutel een kwartslag naar rechts en dan weer snel terugdraaien? En wat als de HC de sluitprocedure onderbreekt, maar de overige deuren al gesloten zijn. Hoe zorgt de HC ervoor dat die andere deuren dan weer open kunnen gaan, of moet de meester dan wat doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval!
Wat ik echter af en toe zie gebeuren, is dat een HC de sluitfluit gebruikt i.p.v. zijn eigen fluitje. Hoe wordt dit echter bij het sleutelen gedaan? Draait de HC de sleutel een kwartslag naar rechts en dan weer snel terugdraaien?
Klopt inderdaad, op het moment dat je de sleutel naar rechts draait, hoor je (sommige treinen) eerst de sluitfluit. Als je, terwijl hij nog fluit, de sleutel terug draait naar positie normaal, gebeurt er niets en blijft de trein ontgrendeld. Ben je te laat, dan sluiten de deuren wel. Het is een beetje omslachtig, maar voordeel is dat je over heel de trein verspreid duidelijk een fluitsignaal hoort..
En wat als de HC de sluitprocedure onderbreekt, maar de overige deuren al gesloten zijn. Hoe zorgt de HC ervoor dat die andere deuren dan weer open kunnen gaan, of moet de meester dan wat doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

Dat is een goeie. Bij gevaar trek je eerst aan de noodrem. Als je je sleutel namelijk terugdraait en de deuren gaan dicht vertrekt de machinist alsnog.
Vervolgens (en onderstaande geld ook als er geen gevaar is) piep je de machinist met de portofoon op, maar hier laat je wel je sleutel naar rechts zitten. Je legt duidelijk uit wat je wil en vraagt toestemming de sleutel terug te draaien en of hij hem daarna weer wil ontgrendelen. De machinist kan namelijk niet ontgrendelen zolang jouw sleutel nog naar rechts zit gedraaid. Vervolgens kunnen de deuren weer open 🙂

Reageer