Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 november 2016
  • 240 reacties
  • 12030 Bekeken


Toon eerste bericht

240 reacties

Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis
Reputatie 5
Badge
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.


Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.


Reputatie 6
Badge
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
Het is, zoals alle veiligheidssystemen rond het spoor, niet voor niets zo bedacht.
Waarom de bomen gaan verlichten als juist de rode knipperende lichten zeer goed opvallen en juridisch gezien aangeven dat er gewacht moet worden.
Reputatie 5
Badge
Gewoon de slagbomen zelf verlichten, zoals bij de meeste bruggen.

Of je dooft het licht zodra de bomen helemaal open zijn. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van het door laten knipperen van de lichten na helemaal open zijn van de bomen niet. Wacht dan een paar seconden langer met openen van de bomen, waardoor dit beter op elkaar aansluit.
Reputatie 6
Badge
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Dat lijkt mij erg gevaarlijk @masd
Dan zijn de bomen in het donker dicht zonder waarschuwingslichten. Dat moet wel fout gaan !
Reputatie 7
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Valt reuze mee. Je moet dan echt aan stations denken die een overweg hebben om er op/af te komen of tussen de perrons. (Of een station waar de perrons schuin liggen aan beide zijden van de overweg. Overwegcontrole's buiten stations doen we niet (dat doet prorail).
Reputatie 5
Badge
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Reputatie 7

, 2 feiten uit de weg en verkeerswetWelke twee feiten zijn dit?


De 2e uiteraard indien van toepassing op een station, overweg, calamiteitenuitgang etc. Niet voor in de binnenstad ofzo 😉
Reputatie 5
Badge
, 2 feiten uit de weg en verkeerswet

Welke twee feiten zijn dit?
Reputatie 7
Bij V&S heb je net even wat meer bevoegdheden als een conducteur. Maar je bent allebei BOA. Voor V&S komt daar dan een geweldsbevoegdheid bij, 2 feiten uit de weg en verkeerswet en een aantal vrijstellingen in die wet. Ook mogen we fouilleren.
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.

Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.

Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.


Dank voor de duidelijke reactie en uuh ik hoop niet dat TS de ex-HC maar nu BOA annex V&S het vervelend vind dat ik hem (of haar? of het? enzo) 'verkaptt' heb genoemd.

Nog drie extra afkortingen hier en ik heb een bingo?
Badge
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?

Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.
Nog vreemder. Ik belande ineens op pagina 8 van 7. Dat kan natuurlijk niet. En mijn tweede vraag kwam verlaat aan want ik zie hem nu wel.

Sorry voor de dubbel posts. Het werkt nog niet echt soepel hier merk ik. Wat is dit? Wordpress/php systeem? (ik kijk van de week wel even waar dit forum op draait en of het normaal is dat berichten behoorlijk laat pas verschijnen).

Groetjes en slaap lekker,

iCQ
Vreemd ik post iets maar zie het niet verschijnen in de draad.

edit: oh nu ineens zie ik deze reactie wel. Ook vreemd... ik mag mijn eigen woorden/berichten niet eens verwijderen? Altijd jammer als developers niet rekening houden met mensen die uiteindelijk een forum daadwerkelijk bevolken.

Het is zeer ouderwets om forum bezoekers niet het recht te geven eigen berichten te verwijderen. Nog vreemder vind ik het als anderen dat dan wel kunnen (mods/admins) en te pas en te onpas dat dan vervolgens ook doen.
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Badge +3
@Slidestops was HC (conducteur) en nu V&S dus.

Je kunt er gerust vanuit gaan dat zijn reacties kloppen tot in detail, aangevuld door @Loes soms.

Spoorwegpolitie bestaat al lang niet meer, dat is in de meeste gevallen ook gewoon V&S (de vaak niet zo vriendelijke BOA's dus).

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!


Ja ik heb een conducteur vraag:

(mag ook aan de hoofd van de conducteurs worden voorgelegd)

Is het normaal (arbeidsinstructie) dat een conducteur in de Nederlandse trein zijn naam of dienstnummer niet hoeft te geven? En mag deze conducteur, mocht hij zich niet blij voelen met deze vraag van een klant die een klacht wil schrijven, dan de spoorweg politie bellen zodat hij "af is" van deze klant bij de volgende halte?

Het is misschien een stomme vraag. En ik heb al verschillende antwoorden gekregen. Maar ik vind het eigenlijk niet erg om eens een duidelijk antwoord te krijgen op schrift betreft de arbeidsinstrucities in deze, die er misschien niet eens zijn.

P.s. het meest markante antwoord tot nu toe:

Oh ja we hebben zelfs personeel lopen met naambordjes met fictieve namen erop!


Ik had eigenlijk willen vragen of wij klanten binnenkort ook met fictieve namen op mogen stappen. Maar ik ben niet zo heel erg goed in het stellen van domme vragen. Plus deze NS medewerker staat me dicht aan het hart. Dus sja nee dank u wel!
Badge +3
Nog steeds toch? Chef trein... Zag vandaag nog een reactie van @Loes in het veilig instappen met fiets topic. 😆

Collega wilde vertrekken maar zij wachtte, want was de 'baas'.
Reputatie 7
Niet meer, vroeger wel
Reputatie 4
Je hebt een hoofdconducteur maar zijn er dan ook lagere conducteurs?
Reputatie 7
Dat is ook geen enkel probleem, daar kun je ook voor kiezen.
Bedankt Loes en Slidestops,

Persoonlijk zou ik dan verkiezen dat de taxi me dan aan mijn fiets afzet. Dat bespaart me een wandeling de volgende dag. 😋
Reputatie 7
Je wordt gewoon thuis gebracht door een taxi, heb regelmatig een taxi voor Antwerpen of Brussel geregeld vanaf Breda.
dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet
Volgens Google Maps 10 of 20 km voorbij de grens. Die 20 km is wel de kortste route van het station naar mijn fiets.

Reageer