Dat is ook geen enkel probleem, daar kun je ook voor kiezen.
Bedankt Loes en Slidestops,
Persoonlijk zou ik dan verkiezen dat de taxi me dan aan mijn fiets afzet. Dat bespaart me een wandeling de volgende dag.
Je wordt gewoon thuis gebracht door een taxi, heb regelmatig een taxi voor Antwerpen of Brussel geregeld vanaf Breda.
dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet
Volgens Google Maps 10 of 20 km voorbij de grens. Die 20 km is wel de kortste route van het station naar mijn fiets.
Ik heb wel eens taxi's grensoverschrijdend mogen regelen, dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet, behoort er naar mijn weten gewoon een taxi geregeld te moeten worden.
Zelfde principe bij missen laatste andere busaansluitingen ed. Tenzij er iets gewijzigd is, weet Slidestops dat absoluut, heeft er meer mee te maken dan ik vermoed ik.
@Slidestops en
@Loes ,
Wat zijn jullie instructies als een reiziger door de vertraging van de NS de laatste lijnbus van Nederland naar België mist?
Mag ik dan op het station overnachten? Word ik dan door een NS taxi aan het laatste huis voor de grens afgezet? Of ...?
Meestal voorzie ik voldoende speling om een vertraging van een uur toch op te vangen. Maar je weet maar nooit.
je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.
De vierkant is vrij universeel, 5 euro bij de bouwmarkt.
En nee, ik ben geen voorstander van security through obscurity
Het plaatje van de planning laat ook boven de ramen geen witte streep voor de 1e klas zien.
Hopelijk blijft het wit onderaan wel wit, bij veel SLT's is het vaak een vies bruinig oranje.
Vraag 2: Tegenwoordig hebben heel veel treinen camerabeelden van binnenuit. Als jij dus gesnapt wordt met het bedienen van de noodrem (€230,-) + je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.
Vraag 4: ik vind de lijn nu juist mooi doorlopen vanaf de neus van de trein (om het zij-raam van de machinist heen)
Zo was de planning
En zo is ie geworden:
Ik denk trouwens dat die aanpassing voor slechtzienden is gedaan - omdat geel-wit niet zo'n groot contrast geeft bij de deur en blauw-wit wel
1- Bij VIRM en nieuwer materieel kan de machinist dacht ik zien waar de noodrem bedient is op het diagnose scherm. Bij SGM, ICM, DDZ niet.
2- Daar geef ik geen antwoord op
3- Ook NS kent dit op Gouda Alphen en vroeger de Zoetermeerlijn. Nadelen: geen conducteur voor service, veilgheid en kaartcontrolle. Voordelen: lagere loonkosten.
4-De SNG vind ik persoonlijk een fantastische trein. Iets meer wit had gemogen maar daar lig ik niet wakker van.
ik heb ook wat vraagjes, en heb deze zo snel niet kunnen vinden hierzo,
- wanneer er aan de noodrem wordt getrokken (om wat voor reden dan ook) dan moet deze altijd gereset worden, dus de HC moet opzoek naar de bepaalde bediende kraan om deze terug te draaien, is het altijd zoeken of kan de MCN zien op welke locatie de kraan bediend is?
- Daarnaast, als je een grappenmaker hebt die in zijn eentje op een balkon staat in een rustige trein en een vierkante sleutel bij zich heeft, de noodrem bediend en daarna zelf reset, is het dan nog te achterhalen wie het gedaan heeft of waar het is gebeurd, er hangen geen zegels (meer) aan de kranen)
- Hoe denken jullie over de "eenmans" treinen bij bijvoorbeeld Arriva Limburg, dat er met spiegels en camera's word gekeken of er nog mensen in/uitstappen en de MCN de sluitprocedure zelf uitvoert, wat zijn in jullie ogen de plus en minpunten?
- En nog een laatste puntje, vooral een teleurstelling naar mijn mening, de SNG, moet er meer wit aan de bovenzijde boven de ramen en deuren of vinden jullie dit mooi? (bijgevoegd een tekening uit een presentatie van het nieuwe sprinter type) (zoek ook even hoe ze in het echt uit zien ter vergelijking)
Beste Slidestops en Loes nog bedankt voor de antwoorden.
Nou is er hier aardig wat leesvoer te vinden, kan zijn dat ik er over heen kijk. De basics fluitje, deurtje, kaartje en zo is wel bekend, maar is er online ook een officiële functieomschrijving te vinden waarin alle taken van een HC te vinden zijn?
Service klinkt leuk, maar wat valt er eigenlijk (volgens de NS) onder de noemer service? Op het controleren na zou je zo'n beetje alles tot aan het koetje kalfje verhaal, wel service kunnen noemen.
Toch?
Een hoofdconducteur met reservedienst zit steevast op standplaats als zijn of haar dienst begint en dan kan deze ingezet worden. We mogen niet thuis startklaar zitten, aangezien je op korte termijn ingezet kan worden. Onze teammanagers met wachtdienst kunnen wel opgeroepen worden.
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.
Maar is er ook personeel van wacht dat binnen een bepaalde tijd moet komen opdraven ?
Als er bijvoorbeeld een vervanger moet komen, omdat de oorspronkelijke HC ziek werd ? Of een 'springer' had ?
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.
Een ander vraagje, in de vacatures voor HC staat: "Je kunt binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats zijn". Waarom is dat? Is er een soort van reservedienst zodat er binnen een uur een nieuw "poppetje" op het station staat of .... ?
Geen vraag maar een pluim......ik heb respect voor jullie werk en denk Niet dat iedereen de verantwoording goed inschat!
Ben wel benieuwd of ze ons ook meenemen in die telling. Wij zullen het gemiddelde wel heel erg omhoog halen kwa geweldsmeldingen etc
Als de meesten niet meldingsmoe waren, zouden de meldingen hoger zijn. Ook heeft iedereen een andere grens.
Ow, dan kan ik, helaas, mijn vakje al afvinken, heb helaas een situatie gehad met ongewenst fysiek contact dit jaar
. Ging niet om vechten voor de beeldvorming, dat is gelukkig achterwege gebleven.
https://www.ovpro.nl/personeel/2017/05/17/veiligheidsgevoel-conducteurs-fors-lager-na-incident/
4 keer per jaar p.p.
690 meldingen totaal
310 meldingen duwen en trekken.
690÷4 is ongeveer 173..... Ofwel ongeveer 175 conducteurs doen hun werk.
Gemiddelde gemiddelde, met een beetje natte vinger werk heb ik ook geen moeite hoor. :)
Maar ik vroeg me gewoon af, hoeveel risico loopt een HC op "fysiek ongewenst contact",....
Een gemiddelde geven is echt lastig. Er zijn periodes dat ik erg veel zwartrijders heb en ik heb periodes dat het rustig is. Vindt Slidestops zijn weergave wel een goeie, het is wel iets waar ik me in kan vinden.
Poeh, lastige vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. De een controleert natuurlijk ook meer als de ander.
Als ik naar mezelf kijk - had ik er als conducteur gemiddeld 1 á 2 per dienst. In de vroege wat minder als in de late diensten. Nu ik bij V&S zit is dat gemiddelde wel omhoog gegaan.
En wat is dan vervolgens moeilijk doen. Ik denk dat 1 op de 10 wel wat tegenstand bied, 1 op de 50 echt moeilijk doet en misschien 1 op de 1000 echt gewelddadig is.
Of dit een goed gemiddelde is weet ik niet, dit is van mij persoonlijk. Misschien dat @Loes nog kan aanvullen ?:)
Vraagje hoe vaak komt een gemiddelde hoofdconducteur eigenlijk een zwartrijder tegen?
En hoeveel doen er dan moeilijk tot zeer moeilijk of zijn zelfs gewelddadig?
Sorry Robert, ik waardeer je bijdrages zeer maar over dit onderwerp is de laatste tijd al zo vaak geschreven op dit forum, dit onderwerp moet je toch wel duidelijk zijn.
Waarom dit mooie leerzame topic hier nu ook mee vullen ?
Geen HC zal hier ooit openlijk gaan schrijven dat hij/zij de gehele dienst niets doet, niet door de trein gaat en in de achterste cabine ligt te internetten. Gelukkig is fat ook niet zo, zo is mijn idee.
Dus waarom toch hier weer over de trefkans HC beginnen ?