Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21387 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Reputatie 3
Daar heeft 'onze' andere HC al eens over geschreven: https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018 en https://forum.ns.nl/de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277. Overigens is dit wat er volgens het boekje hoort te gebeuren, er zijn natuurlijk altijd HC's waarbij je echt afvraagt wat ze nu doen, behalve het sleutelen.
Reputatie 5
Wat doet een HC eigenlijk tijdens de rit? Die zit ja een beetje in die cabine of HC-hok als er niet wordt gecontroleerd. Een boekje lezen? Iets anders qua werk? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Klopt zwart is verplicht. Maar die krijgt iedereen hetzelfde, weinig keuze. Dus voor mij lopen die niet lekker helaas..
Reputatie 3
Personeel krijgt toch ook de schoenen van de werkgever? Bijna iedereen lijkt zwarte schoenen aan te hebben.
Moet je maar eens op de schoenen in NL letten, ik heb ook Nike's aan 🙂 En die ik heb zijn vrij populair onder het treinpersoneel 🙂
Reputatie 3
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.

Sorry.. ik moet even aan de NMBS denken...
Daar hebben personeel op de stations en conducteurs allemaal een uniform. Maar machinisten kan je enkel herkennen aan een NMBS rugzak of trolley, want die rijden altijd met hun eigen kloffie aan.
Is NS toch wat netter met een uniform. (maar zal ook kwestie van smaak zijn)


Ook regels rondom het dragen van schoenen bij het uniform zijn bij NMBS volgens mij anders. Vandaag zag ik een conducteur van de NMBS met Nike Air Max schoenen, bijzondere combinatie zo bij het uniform 😉
Dagelijks zie ik het niet gebeuren, maar het komt helaas wel degelijk voor. 1e kerstdag toevallig nog, na een praat je met de collega aan de andere kant werd het daarna weer gezellig in de voorste cabine. Ten minste, dat denk ik, gezien het vele gelach 🙂
Reputatie 7
Badge
Op het traject Zwolle - Wierden wil het nog wel eens (vaak) voorkomen dat een conducteur erg laat fluit om de deuren te sluiten. Dat traject is erom bekend dat het erg vertragingsgevoelig is.
Nu wil het wel eens voorkomen dat het sein al veilig is, de normale vertrektijd al is gepasseerd en de HC nog even een praatje gaat maken met de HC van de tegentrein en zo 30-40 sec later vertrekt of erg langzaam uit zijn hokje komt, even rustig gaat kijken en dan pas gaat affluiten, terwijl 10 sec eerder ook al mogelijk is, erg frustrerend als je 8 stations later een overstap hebt van maximaal 3 minuten.

Moet wel zeggen, in het verleden was dit erger. Toen kon je zeker 9 vd 10 missende aansluitingen wijten aan de conducteur.
Nu heb ik dat stuk toch zeer regelmatig bereden de laatste jaren, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn HC even gezellig een praatje ging maken met de collega terwijl het sein al veilig stond. Vertragingsgevoelig is het inderdaad wél daar, door het enkelspoor daar.
Reputatie 7
Badge
Vandaag zag ik een trein wegrijden met de frontseinen achter nog aan, dus dat heb ik doorgegeven aan de HC van onze trein en nu vraag ik me af hoe dat zo'n melding bij de HC of machinist van die trein aankomt. Krijgen ze een bericht op hun Railpocket dat er een melding over hun trein is gemaakt, of gaat dat via de treindienstleider?f
Die gaat hoogstwaarschijnlijk via de treindienstleider. Kan eventueel ook telefonisch of via de portofoon (dan moet de trein nog wel heel dichtbij zijn).
Vandaag zag ik een trein wegrijden met de frontseinen achter nog aan, dus dat heb ik doorgegeven aan de HC van onze trein en nu vraag ik me af hoe dat zo'n melding bij de HC of machinist van die trein aankomt. Krijgen ze een bericht op hun Railpocket dat er een melding over hun trein is gemaakt, of gaat dat via de treindienstleider?
Reputatie 5
Op het traject Zwolle - Wierden wil het nog wel eens (vaak) voorkomen dat een conducteur erg laat fluit om de deuren te sluiten. Dat traject is erom bekend dat het erg vertragingsgevoelig is.
Nu wil het wel eens voorkomen dat het sein al veilig is, de normale vertrektijd al is gepasseerd en de HC nog even een praatje gaat maken met de HC van de tegentrein en zo 30-40 sec later vertrekt of erg langzaam uit zijn hokje komt, even rustig gaat kijken en dan pas gaat affluiten, terwijl 10 sec eerder ook al mogelijk is, erg frustrerend als je 8 stations later een overstap hebt van maximaal 3 minuten.

Moet wel zeggen, in het verleden was dit erger. Toen kon je zeker 9 vd 10 missende aansluitingen wijten aan de conducteur.
Lijkt me ook, vertraging proberen te beperken, als het kan. Maar ik weet niet wat de afspraken zijn of hoe daar regelgeving over is. Ook weet ik niet breed de binnenkant van de trein is om jezelf in te kunnen verplaatsen..
@grensarbeider Ja toch 🙂 dus als je nog vragen hebt of iets te binnenschiet, welkom!
Nou, ik heb wel een punt dat ik raar vind, maar waar jij wellicht niet op direct zelf op kan reageren, maar misschien wel jouw visie op kan geven.

Als ik op Antwerpen Centraal op de IC naar Amsterdam wacht van .45 dan komt het redelijk vaak voor dat de Thalys ervoor van .33 vertraagd is. Gevolg is dat de IC Amsterdam en L-trein Roosendaal dan ook vertraagd raken, maar dat even ter zijde.
Bij de Thalys moet je reservering hebben en dus wordt er gekeken naar waar je in moet stappen voor je plek. Dit heb ik een keer gezien/meegemaakt:

De Thalys had een kwartier vertraging. Er moesten een aantal reizigers mee met koffers (een groepje van 3 personen met 6 koffers die via een andere trein vanaf Zaventum op Antwerpen zijn gekomen). Zij hadden tickets voor Thalys. Bij de conductrice mochten ze niet instappen (redelijk voor in trein, omdat dit op station dichtste bij roltrap is), omdat dit blijkbaar niet overeenstemt met zitplaatsen. Zij moesten helemaal naar het achterste deel van de trein lopen. De trein kon niet vertrekken tot deze passageries waren ingestapt waardoor vertraging alleen opliep.
Is het dan niet logischer (zou ik denken) om die mensen dan in te laten stappen waar ze op dat moment staan en dat ze door een Thalys medewerker naar hun juiste plek geholpen worden (dus binnendoor in trein lopen in plaats van over het perron)? Voordeel zou mijnsinziens zijn is dat de trein kan vertrekken en niet extra vertraging oploopt.
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.

Sorry.. ik moet even aan de NMBS denken...
Daar hebben personeel op de stations en conducteurs allemaal een uniform. Maar machinisten kan je enkel herkennen aan een NMBS rugzak of trolley, want die rijden altijd met hun eigen kloffie aan.
Is NS toch wat netter met een uniform. (maar zal ook kwestie van smaak zijn)
@grensarbeider Ja toch 🙂 dus als je nog vragen hebt of iets te binnenschiet, welkom!
Schelden vindt men helaas heel normaal, ik merk wel op dat het heel belangrijk is hoe je ergens op reageert en dat de actie en de daarop volgende reactie vaak zeer bepalend zijn. Soms is het fysiek, maar ik kom het te vaak tegen helaas.
De maatschappij is tegenwoordig steeds meer 'opgefokt' en snel 'op de teentjes getrapt'.
Als medereiziger durf je ook niet altijd wat te zeggen voor je een stomp in je gezicht krijgt of erger. Is trouwens in het dagelijkse leven op straat helaas ook zo.

@Slidestops: Leuk dit topic.🆒
De Belgische- en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn zijn donders goed op de hoogte van de kaartsoorten van de wederzijdse landen. Ik zou het goed vinden als de conducteurs op de NS-lijnen wat meer kennis hadden op dit punt. Een jaar geleden kwam ik nog een conducteur tegen die werkelijk niet wist wat een Handyticket in Duitsland inhield. Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
Tsja... Het zijn er ook zoveel met aparte voorwaarden, dat de meeste de hoop opgeven haha 😉
Oké, dus als ik het goed begrijp, werken alleen maar bepaalde HC's op Internationaal, en het leeuwendeel doet dus alleen binnenland? Klopt helemaal 😉
Reputatie 7
Badge +4
De Belgische- en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn zijn donders goed op de hoogte van de kaartsoorten van de wederzijdse landen. Ik zou het goed vinden als de conducteurs op de NS-lijnen wat meer kennis hadden op dit punt. Een jaar geleden kwam ik nog een conducteur tegen die werkelijk niet wist wat een Handyticket in Duitsland inhield. Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
Reputatie 3
Oké, dus als ik het goed begrijp, werken alleen maar bepaalde HC's op Internationaal, en het leeuwendeel doet dus alleen binnenland?
mogen jullie allemaal op de internationale IC's meerijden, dus ICB en IC Berlijn? ICE en THA (EST ook straks) zijn dacht ik apart, maar voor de Intercity's weet ik het niet zeker. De deursluiting is natuurlijk anders, maar ik weet dat personeel voor de ICB in Bh opstapt. Is het dus voor elke HC, of zijn de diensten, net zoals voor de mcn'en, een aparte pool?
Meerijden ja, werken nee. In principe mogen we overal op mee passagieren, dus ook Thalys, tijdens dienst (dus niet voor of na)

Er is onderscheid in NS reizigers, waarvoor ik en Loes werken, dat zijn alle binnenlandse sprinters en intercities.
en NS international, voor de ICD en IC-Brussel.
ICE/Thalys/IC Berlijn staan daar weer los van.

Een conducteur die voor NS reizigers werkt, mag niet zomaar voor Internationaal werken. (Andere opleiding, kaartsoorten anders, in het geval van ICD, HSL-training). Andersom ook niet want Internationaal heeft vaak geen BOA.
Ook is het strikt gescheiden. Er zijn conducteurs die voor Reizigers en Internationaal werken, maar als ze op een dag voor Internationaal zijn ingepland, mogen ze niet een binnenlandse trein van NS reizigers overnemen of werken.

Het enige wat wel overkoepelt, is de BOA's. Een BOA is bevoegd voor openbaar vervoer, dus een BOA van NS Reizigers mag prima zijn BOA uitoefenen op een trein van Internationaal.
Reputatie 3
Om nog even terugkomen op het sleutelen: gisteren was ik toevallig weer eens in Hoorn aanbeland. Ik kon inderdaad mooi zien, hoe de HC's gingen sleutelen (leuk dat dat parallel gebeurt op spoor 2 en 3). Gele lamp ging branden, sleutelen en even later gingen de bomen inderdaad omlaag.
Nog een vraagje: mogen jullie allemaal op de internationale IC's meerijden, dus ICB en IC Berlijn? ICE en THA (EST ook straks) zijn dacht ik apart, maar voor de Intercity's weet ik het niet zeker. De deursluiting is natuurlijk anders, maar ik weet dat personeel voor de ICB in Bh opstapt. Is het dus voor elke HC, of zijn de diensten, net zoals voor de mcn'en, een aparte pool? Alvast weer bedankt!
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.
Reputatie 3
Bedankt voor je antwoord! Het veranderen van leverancier klopt wel inderdaad, ik zie best wel vaak mcn's met een geel vestje in plaats van een blauwe parka. Moeten jullie je rugzak of tas zelf bestellen, of wordt die ook door NS aangeboden?
Reputatie 7
Badge
De kleding wordt door NS beschikbaar gesteld. We krijgen elk jaar een aantal punten om kleding te bestellen, waarbij we inderdaad de keus hebben tussen gilet, spencer, trui, colbert (onder anderen).
Niet zo lang geleden zijn we van kledingaanbieder veranderd (was Labels/Kwintet, nu Groenendijk) en daarbij is het assortiment enigszins gewijzigd.
Machinisten kunnen bijvoorbeeld nu niet meer de blauwe parka bestellen, maar alleen maar een gele jas met reflecterende strepen.
Het rood op het uniform staat voor service (kijk naar de servicemedewerkers met hun rode pet).
De HC was dan ook herkenbaar aan de rode bies op de jas, de machinist aan de gele bies.
Ook de stropdas/sjaal is bij de HC rood, bij de machinisten blauw/geel of blauw/geel/grijs (oud model).

Reageer