Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21485 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Reputatie 3
Ja, daar ben ik weer eens in dit topic:) Afgelopen zaterdag weer eens lekker zitten treinen richting o.a. Alphen en Maassluis, maar bij het treinreizen viel mij het volgende toch weer op. Als je goed oplet, zie je namelijk dat de kleding van het personeel nog best wel verschillend is. Iedereen heeft zwarte schoenen en een donkerblauwe broek, maar daar houdt het dan ook wel op. Het verschil tussen HC en meester weglatend, zie je namelijk uiteenlopende kleding, en dat vind ik wel grappig om te zien. De ene draagt een jasje, de anders weer een gilet en een trui heb je dacht ik ook. De een heeft dan weer een stropdas, en de ander knoopt de zakdoek om z'n hals. Ook heb je nog van die blauwe jassen met rode strepen. Kortom, volgens mij zijn er best wel wat kledingstukken. Maar welke hebben jullie nu eigenlijk precies, en krijg je die gratis van NS aangeboden? En krijg je gratis een nieuwe, omdat de ander te klein of versleten is? Is er verder nog een onderscheid tussen HC en Meester wat betreft de kleding? Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik ben erg benieuwd. Als reizigers ga je een HC ook niet letterlijk aan z'n jasje trekken :)

PS. Waarom eigenlijk een blauwe jas met een rode streep, blauw met geel is voor NS toch veel logischer?
Schelden vindt men helaas heel normaal, ik merk wel op dat het heel belangrijk is hoe je ergens op reageert en dat de actie en de daarop volgende reactie vaak zeer bepalend zijn. Soms is het fysiek, maar ik kom het te vaak tegen helaas.
Asociaal gedrag behoort er helaas dagelijks bij. Filmpje is natuurlijk wel heel erg opgeblazen maar ergens wel een kern van waarheid. Als je nu iemand vraagt om z'n sigaret uit te maken buiten de rookzone, kun je vaak een grote bek terug verwachten, terwijl je nog niet eens beboet. Maar dat weet je van te voren, volgens mij is dat de maatschappij ook een beetje de laatste tijd.

En wat is agressie? Als schelden en bedreigend overkomen agressie is, dan gebeurt het misschien een of twee keer per maand. Als het om fysiek gaat veel minder, maar het komt wel degelijk voor..
Hoe is het tegenwoordig eigenlijk gesteld met de agressie tegenover het personeel (rijdend en station)?



Hopelijk niet zo slecht als hier...
Reputatie 7
Badge
Wordt er op maliebaan ook niet gesleuteld?

Ik kijk wel eens filmpjes van een machinist en dan hoor ik best vaak twee keer kort achter elkaar de 'ding' is dat dan het fluiten met de treinfluit? Of is dat een hele snelle afgebroken sluitprocedure?

Op station Maliebaan wordt inderdaad ook gesleuteld, echter is dit echt om de rijweg in te stellen, niet om een overweg te sluiten.

Sluiten met de sluitfluit of zonder, voor de deurgong maakt het geen verschil, behalve als de conducteur een keer extra fluit (sleutel indraaien, fluiten en terugdraaien voor de deuren sluiten). Dit ook niet bij alle materieelsoorten :)

[edit]Tegelijk met Loes 🙂
Als je een "ding"hoort, lijkt mij dat de "ding" waar de HC eerst gaat sleutelen, dus alle andere deuren dicht doet en de tweede "ding" is dat de sleutel is teruggedraaid om de eigen en tevens laatste deur te sluiten. Als er materieel in wordt gezet waar de deuren na een tijdje zelf dichtgaan, denk aan SGM en SLT, dan is de vertrekprocedure te versnellen.

Bij twee snelle "ding's" kan het ook inderdaad zijn dat de HC zijn of haar sleutel draait en weer terugdraait, voordat de deuren sluiten om een extra attentiesignaal te geven. Dit is echter iet meer de bedoeling, betekend niet dat het niet meer gebeurd overigens.

Op de vraag of er op Maliebaan gesleuteld moet worden bij een kastje, is het antwoord ja, de rijbaan richting moet worden omgezet (zo heeft een machinist mij verteld, Edwin zal dit zeker weten ;)) en dat is een ander sleutel kastje dan op de andere stations.

Edit: Als we Edwin toch niet hadden he :)
Wordt er op maliebaan ook niet gesleuteld?

Ik kijk wel eens filmpjes van een machinist en dan hoor ik best vaak twee keer kort achter elkaar de 'ding' is dat dan het fluiten met de treinfluit? Of is dat een hele snelle afgebroken sluitprocedure?
@Edwin

Weer wat geleerd. Bedankt
Reputatie 7
Badge
Als de ATB buiten bedrijf geschakeld is, hoef ik geen HC voorin te hebben. De enige beperking die daar bij komt kijken, is een snelheidsbeperking van max. 80 en de trein moet op het eerstvolgende knooppunt uit de dienst gehaald worden.

Als we een schouwopdracht hebben, vind ik het persoonlijk wel heel handig om een extra paar ogen in de cabine te hebben, dus vraag ik de HC om mee te kijken. Voel ik me niet lekker (om wat voor reden dan ook), kan ik ook de HC verzoeken bij me te komen zitten. Meestal betekent dat dan wel dat de machinist zich op zijn eindpunt ziekmeldt (je moet je namelijk ook afvragen of het wel handig is om zo door te blijven rijden).
Als hij voor de eerste keer defect gaat, idd een noodremming. Daarna wordt hij buiten dienst gesteld en heb je er geen last meer van. Maar dan moet de HC er bij zijn, omdat in het ergste geval de MCN een beroerte oid krijgt en de trein niet automatisch tot stilstand komt. In dat geval kan de HC ingrijpen;)
Reputatie 3
Ja, wat gebeurt er eigenlijk precies als de dodeman kapot is? Gaat de trein dan meteen remmen i.v.m. geen contact meer, of mag er na toestemming van de trdl d.mv. ROZ of iets dergelijks verder gereden worden? Als machinist is het wel makkelijk, dan kan je ook eens met je benen languit:)
Als de ATB uitgeschakeld is vgm, maar zeker als de dodeman kapot is. Ook bij schouwen, of een aanwijzing. Dat wil zeggen de machinist krijgt telefoon van de treindienstleider om even te kijken of iets wel of niet werkt, of kijken of ergens iets ligt oid.

Verder kan ook de machinist zichzelf niet goed voelen en even iemand erbij willen hebben.
Reputatie 3
Ik weet niet of je dat al had beseft, maar een machinist kan ook even voor HC spelen. Als er toevallig (gepland is niet toegestaan) geen HC aan boord is, mag ervoor worden gekozen om zonder HC te vertrekken. Hierbij neemt de machinist de sluitprocedure over, en duikt daarna weer de cabine in. Verder gebeurt het geregeld dat de HC lekker met de meester gaat beppen en/of koffiedrinken in de cabine, al is het dacht ik officieel niet meer toegestaan om zonder toestemming in de cabine te komen. Er is nergens een situatie waarbij de HC zich bij de meester per se moet bevinden voor zover ik weet.
Verder mag een machinist dacht ik ook weigeren om te vertrekken met een trein zonder HC, al zal dit vaker gebeuren bij een hele lange trein. Jouw SLT-4 was natuurlijk een stuk kleiner, dus dan gaat het wat makkelijker.
Dan heb ik ook een vraag eigenlijk. Gisteren 4-12 vertrok de hc van trein 9868 na sleutelen te Gd ijlings de bediende cabine in, kennelijk om de machinist te helpen bij de uitvoering van zijn / haar taak.

Onder welke omstandigheden is het noodzakelijk dat de hc zich bij de mcn in de bediende cabine bevindt?
Behalve bij de ICM4, daar hebben we in het midden een extra omroeppunt zitten. Op het balkon grenzend aan de Eerste klas stiltecoupe, niet de zeszitcoupe, andere kant.
Ja dat is naast de cabine, schiet nog steeds niet echt op als je in het midden zit 🙂
Reputatie 3
Oké, nooit geweten dat de meester op elk tussenstation de omroep verzorgt, dacht altijd dat dat alleen in de Victors gebeurde. @ICM: elke ICM heeft toch in de sBk toch een HC-ruimte?
Hebben jullie als HC's nog bepaalde regels omtrent het omroepen? Vandaar mijn vraag, of jullie je nog ergens aan moeten houden? Moeten jullie bijvoorbeeld in een SLT of SGM ook nog omroepen op de grote stations, of is het afdoende dat Loes wat zegt? Is overigens bekend of de omroep in de ICM gebruikt gaat worden, of blijft het volume tot aan de Westhavens op nul staan?

Op knooppunten + Amsterdam CS (geen knooppunt) roept de HC om, met overstappen en dergelijke, op doorkomststations roept de machinist om. Waarom je op een station als in dit geval bijvoorbeeld Gouda toch maar een zinnetje komt, is meestal omdat de HC dan geen tijd heeft. Dit is dan vaak omdat hij/zij bezig is met een uitstel van betaling bijvoorbeeld en in een ICM is dat erg vervelend, omdat je (in een 3'tje) alleen maar in de cabines kan omroepen. Dus ben je te ver weg van de omroep en neemt de machinist het even over:)

Bij SLT/SGM/Flirt is de omroep automatisch, hier hoeven we alleen om te roepen bij vertraging of bij stilstand van de trein, de rest pakt de trein mee!

En verder de regels, officieel is/was het bijvoorbeeld ongeveer zoiets:
Goedemorgen dames en heren,
Het volgend station is xxx,
U kunt hier overstappen voor de intercity naar xxx, die vertrekt om xxx, van spoor xxx
De sprinter naar xxx vertrekt om xxx, van spoor xxx
Na een korte stop rijd deze trein verder naar xxx, xxx en xxx.
Station xxx

Je bent tegenwoordig echter wel weer vrij om hier in te variëren. Voor mij persoonlijk in bijvoorbeeld Utrecht, noem ik alleen de sporen, daar zijn zoveel overstapmogelijkheden, wordt het met tijden onduidelijker.
Reputatie 3
Bedankt voor de antwoorden, dan valt het me toch nog best wel mee hoeveel kastjes er nog zijn. Nu ik weer wat namen lees, bedenk ik dat ik er wel wat was vergeten, had er pas bijvoorbeeld nog één in Hoorn gezien. Kampen blijft inderdaad bijzonder, helaas is de keertijd daar altijd kort om het eens goed te bestuderen. Als ik er ben is het emplacement dan toch wat belangrijker :P

Hebben jullie als HC's nog bepaalde regels omtrent het omroepen? Meestal hoor je een uitgebreide omroep rond de grote knooppunten en één zinnetje bij de rest. Soms is het echter ook gewoon 'Gouda, station Gouda' en blijft de rest achterwege. Verder, en dat had je vooral bij de Victors, doet de machinist weleens de omroep. Ook noemt de één de aansluitingen inclusief vertrektijden en sporen, maar een ander noemt alleen maar de sporen. Vandaar mijn vraag, of jullie je nog ergens aan moeten houden? Moeten jullie bijvoorbeeld in een SLT of SGM ook nog omroepen op de grote stations, of is het afdoende dat Loes wat zegt? Is overigens bekend of de omroep in de ICM gebruikt gaat worden, of blijft het volume tot aan de Westhavens op nul staan?
Zo zie je maar dat ik op sommige plaatsen weinig kom 🙂 bedankt voor de aanvulling!
Maastricht, Deurne, Tilburg Universiteit 😉
Reputatie 7
Badge
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Hoorn 🙂
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Reputatie 3
Ik blijf me verbazen over je snelle reacties, nogmaals dank. Weer wat geleerd over de nokkensleutel, dacht zelf dat de driehoek ook voor binnen de trein was. Moeten jullie trouwens nog veel sleutelen tegenwoordig? Bij mijn weten alleen Kpn, Bzl en Krg toch? Wat is de reden van het sleutelen trouwens precies, bij vele andere stop-doorschakelingen sluit de overweg vanzelf en komt het sein uit zichzelf uit de stand stop.
Nok is voor openen deuren en kastjes. Bv in een DDAR/DDZ heb je die nodig om om te roepen, soms voor de cabinedeur/HC hok.

De driehoek is puur voor de vertrekprocedure. Je kunt er de deuren mee sluiten in de trein, of medewerkerskastjes bedienen op het perron (om een overweg dicht te doen bv).

Reageer