Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21389 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Reputatie 3
Werken in de trein is werken met mensen. Ik kan niet zo goed spreken voor de conducteurs, maar misschien wel mijn waarnemingen delen als treinschoonmaker. Thom geeft een hele mooie reactie. Het is niet iets dat zozeer alleen in de trein afspeelt, maar meer een maatschappelijke zaak. Als ik aan het werk ben vind ik het belangrijk dat contact met reizigers hartelijk en prettig is, maar soms is het lastig om dit over te dragen, bijvoorbeeld omdat reizigers met iets heel anders bezig zijn ( telefoon, muziek luisteren etc) Een collega van mij gaat bijvoorbeeld zingend door de trein, een soort Balkanbeat 😉 maar bijna niemand die dat hoort.
Het werken met mensen vraagt ook iets. Welke grap kan je wel maken en welke niet, dan is het soms een veilige weg om het neutraal te houden.

Iets wat niet grappig bedoeld is, maar wel leuk is om naar te luisteren, de Nederlandse omroep naar het Engels toe. '' Dames en heren door vervanging van het spoor rijden er geen treinen maar bussen, bij aankomst kunt u overstappen op de bus'' vervolgens in het Engels ''Ladies and gentleman, door.... euh... daar are standing... euh ... (stilte)... next station Breda''

@Slidestops, hoe kunnen we je herkennen?
@Slidestops, hoe kunnen we je herkennen?
In ieder geval niet aan mijn slechte Engels 😉 Dat kan ik vloeiend, en Frans ook nagenoeg vloeiend.. haha!
Reputatie 7
Badge +3
Das een heel kwalijke zaak te noemen. Juist het rijdend personeel kan hier het verschil maken en ook als het om een bemenst station gaat. Is het vaak op hetzelfde station of gebied gebeurd? Dan mag dit zeker intern aangekaart worden, want wat u beschrijft mag onze werkwijze niet zijn MoDe. Utrecht centraal terwijl eindstation Utrecht Lunetten was. Deels opgelost door OVfiets te huren. Extra kosten €3,35 (straks €3,85) NSmensen boden geen oplossing. Overigens loop ik dit weekend ook het risico te stranden op Utrecht centraal terwijl ik naar Utrecht Lunetten moet als ik door vertraging NS bus laatste trein niet ga halen.
En Rekenen ook? 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ik spreek goed Nederlands volgens mij, maar ik kan het Nederlands in de Thalys vaak niet verstaan. Gelukkig versta ik ook Frans, dus dan weet ik wel wat er bij het omroepen wordt bedoeld ;-)

Meestal hoor je daar gelukkig een opname, die zijn werkelijk keurig ingesproken.

In de ICE gaat het met calamiteiten ook mis. Er werden eens twee treinen samengevoegd en de arme conducteur moest in het Duits duidelijk maken dat degenen uit de gestrande trein geen recht op een gereserveerde zitplaats hadden. Improviseren is ook lastiger dan een standaardbericht uitspreken. Gelukkig begrepen de Duitstaligen zijn Nederlands wel 😉
En Rekenen ook? ;-)
Vloeiend rekenen? haha jahoor 😉
Ik spreek goed Nederlands volgens mij, maar ik kan het Nederlands in de Thalys vaak niet verstaan. Gelukkig versta ik ook Frans, dus dan weet ik wel wat er bij het omroepen wordt bedoeld 😉
Meestal hoor je daar gelukkig een opname, die zijn werkelijk keurig ingesproken.

Ja dat heb je soms met de Frans-Belgische collega's in de IC Brussel ook, achja die doen het in meerdere talen, versta ze dan meestal allemaal behalve de Nederlandse 🙂
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur?
Neehoor, buiten het optellen van de bedragen bij een UVB, is er weinig rekenwerk aan ;)
Bij je toelating krijg je wel een cognitieve test, waaronder Cijferreeksen en Figurenreeksen. Rekenen/Wiskunde komt dan toch nog een minuscuul klein beetje terug!
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?

Wat leer in je in je opleiding? Hoe ziet de opleiding eruit?

Dat rekenen lukt mij wel 🙂
Is rekenen een onderdeel van de opleiding tot conducteur? Wat voor onderdelen zitten er in jullie opleiding?

Wat leer in je in je opleiding? Hoe ziet de opleiding eruit?

Dat rekenen lukt mij wel :)

Je krijgt pak m beet 5 communicatie trainingen, 10 dagen BOA, 3 dagen klachtafhandeling/agressie , 2 dagen calamiteiten, 1 dag veiligheid (in het kader v terrorisme en dergelijke), 1 dag AVG, 3 dagen EHBO, 1 halve dag kaartsoorten en eventueel Engels
Examens: BOA theorie rechtskennis, BOA theorie combibon, BOA gesprek en benadering technieken, Topo (Nederland alle stations + grote stations/knooppunten buurlanden), Engels, EHBO, Klachtafhandeling/Agressie, Kaartsoorten (nationaal en internationaal geldend in NL), Railpocket...

Dit doe je samen met meedraaien in de praktijk, in 6 maanden tijd. Waarbij je dan ook nog veel opdrachten moet maken 😉

Best pittig dus 🙂
Reputatie 3
Ik heb al een tijdje een vraag m.b.t. de sluitprocedure. In treinstelmodus is het meestal zo dat de HC zijn driehoekssleutel een kwartslag naar rechts draait, waardoor de overige deuren sluiten. Vervolgens draait hij de sleutel weer terug en drukt hij de knop 'deuren sluiten' in. Hierdoor sluit zijn eigen deur en gaat de groene lamp branden bij de meester. Wat ik echter af en toe zie gebeuren, is dat een HC de sluitfluit gebruikt i.p.v. zijn eigen fluitje. Hoe wordt dit echter bij het sleutelen gedaan? Draait de HC de sleutel een kwartslag naar rechts en dan weer snel terugdraaien? En wat als de HC de sluitprocedure onderbreekt, maar de overige deuren al gesloten zijn. Hoe zorgt de HC ervoor dat die andere deuren dan weer open kunnen gaan, of moet de meester dan wat doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval!
Wat ik echter af en toe zie gebeuren, is dat een HC de sluitfluit gebruikt i.p.v. zijn eigen fluitje. Hoe wordt dit echter bij het sleutelen gedaan? Draait de HC de sleutel een kwartslag naar rechts en dan weer snel terugdraaien?
Klopt inderdaad, op het moment dat je de sleutel naar rechts draait, hoor je (sommige treinen) eerst de sluitfluit. Als je, terwijl hij nog fluit, de sleutel terug draait naar positie normaal, gebeurt er niets en blijft de trein ontgrendeld. Ben je te laat, dan sluiten de deuren wel. Het is een beetje omslachtig, maar voordeel is dat je over heel de trein verspreid duidelijk een fluitsignaal hoort..
En wat als de HC de sluitprocedure onderbreekt, maar de overige deuren al gesloten zijn. Hoe zorgt de HC ervoor dat die andere deuren dan weer open kunnen gaan, of moet de meester dan wat doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden in ieder geval!

Dat is een goeie. Bij gevaar trek je eerst aan de noodrem. Als je je sleutel namelijk terugdraait en de deuren gaan dicht vertrekt de machinist alsnog.
Vervolgens (en onderstaande geld ook als er geen gevaar is) piep je de machinist met de portofoon op, maar hier laat je wel je sleutel naar rechts zitten. Je legt duidelijk uit wat je wil en vraagt toestemming de sleutel terug te draaien en of hij hem daarna weer wil ontgrendelen. De machinist kan namelijk niet ontgrendelen zolang jouw sleutel nog naar rechts zit gedraaid. Vervolgens kunnen de deuren weer open 🙂
Reputatie 3
Oké, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Het is wel een beetje onhandig dat je niet zelf de sluitprocedure kan onderbreken, en dat je dat eerst dan blijkbaar moet vragen aan de meester. Intussen zijn me nog wat vraagjes te binnen geschoten, toch wel handig dat hier wat HC's op het forum zitten.
- Is het mogelijk om de driehoekssleutel naar links te draaien?
- Waarom moet je de sleutel altijd weer terugdraaien als de andere deuren zijn gesloten? Het lijkt me bijvoorbeeld makkelijker als je eigen deur bijvoorbeeld gelijk sluit door de sleutel eruit te trekken, in plaats van eerst de sleutel terug te draaien en op de knop deuren sluiten te drukken.
- Wat gebeurt er precies als je met twee HC's werkt. Verzorgt de HC de sluitprocedure en blijft de conducteur binnen? Of steekt de conducteur ook zijn sleutel in het sluitpaneel en sluiten de overige deuren, waarna de HC en de conducteur hun eigen deuren sluiten?
- Klopt het dat een sleutel op alle treinen past? Of wordt de DOM-sleutel en/of nokkensleutel nog steeds gebruikt?
Oké, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Het is wel een beetje onhandig dat je niet zelf de sluitprocedure kan onderbreken, en dat je dat eerst dan blijkbaar moet vragen aan de meester. De machinist krijgt ook een 2 tonen te horen tijdens de vertrekprocedure, als je ineens alles onderbreekt brengt dat voor hem ook verwarring. Maar waarom we niet zelf dat kunnen, is omdat de machinist als enige alle deuren kan ontgrendelen, wij niet..
- Is het mogelijk om de driehoekssleutel naar links te draaien?
Ja in een SLT en in een FLIRT. De andere treinen kan dit niet.
- Waarom moet je de sleutel altijd weer terugdraaien als de andere deuren zijn gesloten? Het lijkt me bijvoorbeeld makkelijker als je eigen deur bijvoorbeeld gelijk sluit door de sleutel eruit te trekken, in plaats van eerst de sleutel terug te draaien en op de knop deuren sluiten te drukken.
Dat was in de MAT-64 wel zo. Er zijn echter genoeg HC's die op het laatste moment toch nog even links en rechts kijken om zeker te weten dat alles dicht is, die hebben zo wat meer tijd. Dat is natuurlijk niet de reden - die is ivm veiligheid. Bij het onderbreken vertrekprocedure moet er nog een stap extra gebeuren, waardoor je trein niet ineens wegrijd. Ook als een grapjas je sleutel terugdraait is de trein niet 1-2-3 weg :)
- Wat gebeurt er precies als je met twee HC's werkt. Verzorgt de HC de sluitprocedure en blijft de conducteur binnen? Of steekt de conducteur ook zijn sleutel in het sluitpaneel en sluiten de overige deuren, waarna de HC en de conducteur hun eigen deuren sluiten?
In dit geval geeft de 2e man (we zijn allemaal HC :)) zijn treindeel klaar, nadat de chef heeft gefloten, de 2e man doet verder niets met een sleutel. Dat ziet er zo uit: De chef ziet dat het veilig en tijd is, blaast op zijn fluit. Hierop steekt de 2e man, als zijn treindeel ook veilig is, zijn hand die het verst van de trein af is op, terwijl hij de chef aankijkt. De chef herkent dit, en steekt ook zijn hand op om aan te geven dat hij gezien heeft dat de 2e man zijn treindeel klaar geeft. De 2e man gaat naar binnen en blijft wel bij de deur, doet verder niets. De chef draait de sleutel, stapt terug op het perron, kijkt of alle deuren behalve de zijne dicht zijn, stapt terug in de trein en sluit zijn deur.

- Klopt het dat een sleutel op alle treinen past? Of wordt de DOM-sleutel en/of nokkensleutel nog steeds gebruikt?
Ja en Nee, we hebben de DOM-sleutel als HC voor de ruimtes waar we mogen komen, maar meer ook niet. We kunnen dus wel alle treinen openen, maar niet alles in de trein openen (we kunnen ook niet met onze sleutel rijden). De machinist heeft een andere sleutel, waar hij weer iets meer mee kan, maar ook alle dingen die wij kunnen. De Nokkensleutel gebruik je soms nog wel eens, bij een DDAR of SGM bv, maar die hebben we standaard aan onze driehoekssleutel vast zitten 😉
Reputatie 3
Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
@Nokkensleutel: Wat is het verschil tussen een driehoekssleutel en de nokkensleutel? Of is het gewoon een andere vorm?
Reputatie 3
Elke gewone NS-trein rijdt sinds lang (1995 ofzo?) in treinstelmodus, waarbij er niet meer met open deur wordt vertrokken. Alleen de ICB heeft nog een TB0-systeem. Kan een mcn echter nog wel met geopende deur vertrekken, of is dat niet mogelijk door een of ander schakeltje in het DD-circuit?
Dankjewel voor de snelle antwoorden! Het werk van een HC blijft interessant.
@SLT/FFF: Wat kan je daar dan precies als je naar links draait? Of was dat om in de trein om te roepen ivm ontbreken HC-ruimte?
Omroepen is op een ander paneel, bij de SLT is het om alle deuren open te houden, bij de Flirt vgm om de deur af te sluiten.

@Nokkensleutel: Wat is het verschil tussen een driehoekssleutel en de nokkensleutel? Of is het gewoon een andere vorm?


Links zit een opening om de vierkanten vergrendeling te openen, onder de driehoek 😉
Reputatie 3
Oké, makkelijk dat het in één ding zit. Zit er qua functie nog een verschil in een vierkant/nokkensleutel en een driehoeksleutel?
Nok is voor openen deuren en kastjes. Bv in een DDAR/DDZ heb je die nodig om om te roepen, soms voor de cabinedeur/HC hok.

De driehoek is puur voor de vertrekprocedure. Je kunt er de deuren mee sluiten in de trein, of medewerkerskastjes bedienen op het perron (om een overweg dicht te doen bv).
Reputatie 3
Ik blijf me verbazen over je snelle reacties, nogmaals dank. Weer wat geleerd over de nokkensleutel, dacht zelf dat de driehoek ook voor binnen de trein was. Moeten jullie trouwens nog veel sleutelen tegenwoordig? Bij mijn weten alleen Kpn, Bzl en Krg toch? Wat is de reden van het sleutelen trouwens precies, bij vele andere stop-doorschakelingen sluit de overweg vanzelf en komt het sein uit zichzelf uit de stand stop.
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Reputatie 7
Badge
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Hoorn 🙂
Maastricht, Deurne, Tilburg Universiteit 😉
Zo zie je maar dat ik op sommige plaatsen weinig kom 🙂 bedankt voor de aanvulling!

Reageer