Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21385 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De Belgische- en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn zijn donders goed op de hoogte van de kaartsoorten van de wederzijdse landen. Ik zou het goed vinden als de conducteurs op de NS-lijnen wat meer kennis hadden op dit punt. Een jaar geleden kwam ik nog een conducteur tegen die werkelijk niet wist wat een Handyticket in Duitsland inhield. Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
Oké, dus als ik het goed begrijp, werken alleen maar bepaalde HC's op Internationaal, en het leeuwendeel doet dus alleen binnenland? Klopt helemaal 😉
De Belgische- en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn zijn donders goed op de hoogte van de kaartsoorten van de wederzijdse landen. Ik zou het goed vinden als de conducteurs op de NS-lijnen wat meer kennis hadden op dit punt. Een jaar geleden kwam ik nog een conducteur tegen die werkelijk niet wist wat een Handyticket in Duitsland inhield. Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn.
Tsja... Het zijn er ook zoveel met aparte voorwaarden, dat de meeste de hoop opgeven haha 😉
Schelden vindt men helaas heel normaal, ik merk wel op dat het heel belangrijk is hoe je ergens op reageert en dat de actie en de daarop volgende reactie vaak zeer bepalend zijn. Soms is het fysiek, maar ik kom het te vaak tegen helaas.
De maatschappij is tegenwoordig steeds meer 'opgefokt' en snel 'op de teentjes getrapt'.
Als medereiziger durf je ook niet altijd wat te zeggen voor je een stomp in je gezicht krijgt of erger. Is trouwens in het dagelijkse leven op straat helaas ook zo.

@Slidestops: Leuk dit topic.🆒
@grensarbeider Ja toch 🙂 dus als je nog vragen hebt of iets te binnenschiet, welkom!
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.

Sorry.. ik moet even aan de NMBS denken...
Daar hebben personeel op de stations en conducteurs allemaal een uniform. Maar machinisten kan je enkel herkennen aan een NMBS rugzak of trolley, want die rijden altijd met hun eigen kloffie aan.
Is NS toch wat netter met een uniform. (maar zal ook kwestie van smaak zijn)
@grensarbeider Ja toch 🙂 dus als je nog vragen hebt of iets te binnenschiet, welkom!
Nou, ik heb wel een punt dat ik raar vind, maar waar jij wellicht niet op direct zelf op kan reageren, maar misschien wel jouw visie op kan geven.

Als ik op Antwerpen Centraal op de IC naar Amsterdam wacht van .45 dan komt het redelijk vaak voor dat de Thalys ervoor van .33 vertraagd is. Gevolg is dat de IC Amsterdam en L-trein Roosendaal dan ook vertraagd raken, maar dat even ter zijde.
Bij de Thalys moet je reservering hebben en dus wordt er gekeken naar waar je in moet stappen voor je plek. Dit heb ik een keer gezien/meegemaakt:

De Thalys had een kwartier vertraging. Er moesten een aantal reizigers mee met koffers (een groepje van 3 personen met 6 koffers die via een andere trein vanaf Zaventum op Antwerpen zijn gekomen). Zij hadden tickets voor Thalys. Bij de conductrice mochten ze niet instappen (redelijk voor in trein, omdat dit op station dichtste bij roltrap is), omdat dit blijkbaar niet overeenstemt met zitplaatsen. Zij moesten helemaal naar het achterste deel van de trein lopen. De trein kon niet vertrekken tot deze passageries waren ingestapt waardoor vertraging alleen opliep.
Is het dan niet logischer (zou ik denken) om die mensen dan in te laten stappen waar ze op dat moment staan en dat ze door een Thalys medewerker naar hun juiste plek geholpen worden (dus binnendoor in trein lopen in plaats van over het perron)? Voordeel zou mijnsinziens zijn is dat de trein kan vertrekken en niet extra vertraging oploopt.
Lijkt me ook, vertraging proberen te beperken, als het kan. Maar ik weet niet wat de afspraken zijn of hoe daar regelgeving over is. Ook weet ik niet breed de binnenkant van de trein is om jezelf in te kunnen verplaatsen..
Reputatie 5
Op het traject Zwolle - Wierden wil het nog wel eens (vaak) voorkomen dat een conducteur erg laat fluit om de deuren te sluiten. Dat traject is erom bekend dat het erg vertragingsgevoelig is.
Nu wil het wel eens voorkomen dat het sein al veilig is, de normale vertrektijd al is gepasseerd en de HC nog even een praatje gaat maken met de HC van de tegentrein en zo 30-40 sec later vertrekt of erg langzaam uit zijn hokje komt, even rustig gaat kijken en dan pas gaat affluiten, terwijl 10 sec eerder ook al mogelijk is, erg frustrerend als je 8 stations later een overstap hebt van maximaal 3 minuten.

Moet wel zeggen, in het verleden was dit erger. Toen kon je zeker 9 vd 10 missende aansluitingen wijten aan de conducteur.
Vandaag zag ik een trein wegrijden met de frontseinen achter nog aan, dus dat heb ik doorgegeven aan de HC van onze trein en nu vraag ik me af hoe dat zo'n melding bij de HC of machinist van die trein aankomt. Krijgen ze een bericht op hun Railpocket dat er een melding over hun trein is gemaakt, of gaat dat via de treindienstleider?
Reputatie 7
Badge
Vandaag zag ik een trein wegrijden met de frontseinen achter nog aan, dus dat heb ik doorgegeven aan de HC van onze trein en nu vraag ik me af hoe dat zo'n melding bij de HC of machinist van die trein aankomt. Krijgen ze een bericht op hun Railpocket dat er een melding over hun trein is gemaakt, of gaat dat via de treindienstleider?f
Die gaat hoogstwaarschijnlijk via de treindienstleider. Kan eventueel ook telefonisch of via de portofoon (dan moet de trein nog wel heel dichtbij zijn).
Reputatie 7
Badge
Op het traject Zwolle - Wierden wil het nog wel eens (vaak) voorkomen dat een conducteur erg laat fluit om de deuren te sluiten. Dat traject is erom bekend dat het erg vertragingsgevoelig is.
Nu wil het wel eens voorkomen dat het sein al veilig is, de normale vertrektijd al is gepasseerd en de HC nog even een praatje gaat maken met de HC van de tegentrein en zo 30-40 sec later vertrekt of erg langzaam uit zijn hokje komt, even rustig gaat kijken en dan pas gaat affluiten, terwijl 10 sec eerder ook al mogelijk is, erg frustrerend als je 8 stations later een overstap hebt van maximaal 3 minuten.

Moet wel zeggen, in het verleden was dit erger. Toen kon je zeker 9 vd 10 missende aansluitingen wijten aan de conducteur.
Nu heb ik dat stuk toch zeer regelmatig bereden de laatste jaren, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn HC even gezellig een praatje ging maken met de collega terwijl het sein al veilig stond. Vertragingsgevoelig is het inderdaad wél daar, door het enkelspoor daar.
Dagelijks zie ik het niet gebeuren, maar het komt helaas wel degelijk voor. 1e kerstdag toevallig nog, na een praat je met de collega aan de andere kant werd het daarna weer gezellig in de voorste cabine. Ten minste, dat denk ik, gezien het vele gelach 🙂
Reputatie 3
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.

Sorry.. ik moet even aan de NMBS denken...
Daar hebben personeel op de stations en conducteurs allemaal een uniform. Maar machinisten kan je enkel herkennen aan een NMBS rugzak of trolley, want die rijden altijd met hun eigen kloffie aan.
Is NS toch wat netter met een uniform. (maar zal ook kwestie van smaak zijn)


Ook regels rondom het dragen van schoenen bij het uniform zijn bij NMBS volgens mij anders. Vandaag zag ik een conducteur van de NMBS met Nike Air Max schoenen, bijzondere combinatie zo bij het uniform 😉
Moet je maar eens op de schoenen in NL letten, ik heb ook Nike's aan 🙂 En die ik heb zijn vrij populair onder het treinpersoneel 🙂
Reputatie 3
Personeel krijgt toch ook de schoenen van de werkgever? Bijna iedereen lijkt zwarte schoenen aan te hebben.
Klopt zwart is verplicht. Maar die krijgt iedereen hetzelfde, weinig keuze. Dus voor mij lopen die niet lekker helaas..
Reputatie 5
Wat doet een HC eigenlijk tijdens de rit? Die zit ja een beetje in die cabine of HC-hok als er niet wordt gecontroleerd. Een boekje lezen? Iets anders qua werk? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Reputatie 3
Daar heeft 'onze' andere HC al eens over geschreven: https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018 en https://forum.ns.nl/de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277. Overigens is dit wat er volgens het boekje hoort te gebeuren, er zijn natuurlijk altijd HC's waarbij je echt afvraagt wat ze nu doen, behalve het sleutelen.
Reputatie 3
Moet je maar eens op de schoenen in NL letten, ik heb ook Nike's aan 🙂 En die ik heb zijn vrij populair onder het treinpersoneel :)

Ah ja, die zitten er inderdaad geregeld tussen. De NMBS conducteur had splinternieuwe schoenen aan die op de schoenen uit de bijgevoegde afbeelding lijken. Maar soms kom je ze ook met puntschoenen tegen of sportschoenen. Ze zijn er in alle soorten en maten 😉
Oh nee zo gek is het nog niet haha 😉
Reputatie 5
Daar heeft 'onze' andere HC al eens over geschreven: https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018 en https://forum.ns.nl/de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277. Overigens is dit wat er volgens het boekje hoort te gebeuren, er zijn natuurlijk altijd HC's waarbij je echt afvraagt wat ze nu doen, behalve het sleutelen.

Ik bedoel dan tijdens de rit, niet als een trein stil staat. Ik bedoel dan als de HC in zijn kamertje zit. Wat doet iemand dan.
Als ik er ga zitten pleeg ik een telefoontje (GBA controle bijvoorbeeld of iets doorbellen) of doe wat administratie (digitaliseren UVB, proces verbaal uitschrijven). Maar het komt ook wel eens voor dat ik toevallig daar uitkom na controle en even daar plaats neem, maar meestal niet te lang, is zo afgesloten van de rest:)
Reputatie 7
Badge +3
Wat doet een HC eigenlijk tijdens de rit? Die zit ja een beetje in die cabine of HC-hok als er niet wordt gecontroleerd. Een boekje lezen? Iets anders qua werk? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Ja, soms zie je ze gelijk na vertrek heel snel 1 van de cabines inschieten, niet slechts 1 keer, maar na ieder station.
Vorige week stapte ik in Delft uit de sprinter om te wachten op de IC en zag de HC na het sluiten van de deuren niet eens via de trein maar via de cabinedeur de voorste cabine van het achterste treinstel naar binnen gaan en door het raam zag ik dat zich daar nog een HC bevond. Gezellig met zijn tweetjes in de cabine.

Dat begrijp ik dan niet. Er waren toch laatst acties / groot werkoverleg omdat men ontevreden was met het feit dat er op bepaalde treinen (ging om dubbeldekkers) maar 1 HC zou zijn ipv 2? Nu waren er 2 in een sprinter en dan zitten ze samen in de cabine ipv door de trein te gaan. Als reiziger ga je je dan toch echt afvragen waar de conducteur is en wat hij/zij doet.

Ik zie sommige HC’s ook regelmatig in de 1e klas zitten gedurende een lang stuk over meerdere stations zonder ook maar iets te doen, niet bezig met telefoon, administratie, railpocket of iets dergelijks.
Aan de andere kant zijn er ook die zelfs op de korte stukjes van 2 a 3 minuten tussen 2 spinterstations controleren, soms al direct na het wegrijden vanuit het beginstation en dat alleen maar even onderbreken wanneer er op een station gestopt wordt. Zag ik op oudjaarsdag nog toen ik terug ging vanaf Den Haag Centraal, we waren het station nog niet eens uit of de conductrice begon al met controleren.
Het is lastig aan te geven in het algemeen. Ik zit soms ook in de onbemande cabine of HC ruimte. Laatste tijd zit ik er wel eens met een collega, die net iets vervelends heeft meegemaakt en dan hoor je zijn of haar verhaal aan om te zien of je als collega nog wat kan betekenen. Anders zit ik er idd administratie te doen, hetgeen Slidestops al aangeeft.
Toch kies ik er zelf voor om op een balkon te zitten en als ik me controle heb gedaan, dan wandel ik wat service door de trein en zit op verschillende balkons. Dat is hoe ik mijn werk tijdens de rit indeel als ik niet bezig ben met controle.

Reageer