Vraag het de hoofdconducteur! | NS Community
Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21389 Bekeken

  • Medewerker Veiligheid en Service NS
  • 8985 reacties

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!

244 reacties

Vreemd ik post iets maar zie het niet verschijnen in de draad.

edit: oh nu ineens zie ik deze reactie wel. Ook vreemd... ik mag mijn eigen woorden/berichten niet eens verwijderen? Altijd jammer als developers niet rekening houden met mensen die uiteindelijk een forum daadwerkelijk bevolken.

Het is zeer ouderwets om forum bezoekers niet het recht te geven eigen berichten te verwijderen. Nog vreemder vind ik het als anderen dat dan wel kunnen (mods/admins) en te pas en te onpas dat dan vervolgens ook doen.
Nog vreemder. Ik belande ineens op pagina 8 van 7. Dat kan natuurlijk niet. En mijn tweede vraag kwam verlaat aan want ik zie hem nu wel.

Sorry voor de dubbel posts. Het werkt nog niet echt soepel hier merk ik. Wat is dit? Wordpress/php systeem? (ik kijk van de week wel even waar dit forum op draait en of het normaal is dat berichten behoorlijk laat pas verschijnen).

Groetjes en slaap lekker,

iCQ
Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?

Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.

Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.


Dank voor de duidelijke reactie en uuh ik hoop niet dat TS de ex-HC maar nu BOA annex V&S het vervelend vind dat ik hem (of haar? of het? enzo) 'verkaptt' heb genoemd.

Nog drie extra afkortingen hier en ik heb een bingo?
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.

Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.
Bij V&S heb je net even wat meer bevoegdheden als een conducteur. Maar je bent allebei BOA. Voor V&S komt daar dan een geweldsbevoegdheid bij, 2 feiten uit de weg en verkeerswet en een aantal vrijstellingen in die wet. Ook mogen we fouilleren.
, 2 feiten uit de weg en verkeerswet

Welke twee feiten zijn dit?

, 2 feiten uit de weg en verkeerswetWelke twee feiten zijn dit?


De 2e uiteraard indien van toepassing op een station, overweg, calamiteitenuitgang etc. Niet voor in de binnenstad ofzo 😉
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Valt reuze mee. Je moet dan echt aan stations denken die een overweg hebben om er op/af te komen of tussen de perrons. (Of een station waar de perrons schuin liggen aan beide zijden van de overweg. Overwegcontrole's buiten stations doen we niet (dat doet prorail).
Reputatie 7
Badge
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Dat lijkt mij erg gevaarlijk @masd
Dan zijn de bomen in het donker dicht zonder waarschuwingslichten. Dat moet wel fout gaan !
Gewoon de slagbomen zelf verlichten, zoals bij de meeste bruggen.

Of je dooft het licht zodra de bomen helemaal open zijn. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van het door laten knipperen van de lichten na helemaal open zijn van de bomen niet. Wacht dan een paar seconden langer met openen van de bomen, waardoor dit beter op elkaar aansluit.
Reputatie 7
Badge
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
Het is, zoals alle veiligheidssystemen rond het spoor, niet voor niets zo bedacht.
Waarom de bomen gaan verlichten als juist de rode knipperende lichten zeer goed opvallen en juridisch gezien aangeven dat er gewacht moet worden.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.


Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.


Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis
Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis

Je hebt gelijk, ik heb het gevonden. Blijkbaar hoeft het dan inderdaad niet te worden aangegeven. :)

[h4]Artikel 71[/h4]
  • 10
Bij overweglichten betekent:
  • a.
  • wit knipperlicht: er nadert geen trein;
  • b.
  • rood knipperlicht: stop.

Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.




Dat is logisch bij een enkelsporige overweg. Dat bord staat meestal alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen, omdat er daar altijd nog vanaf de andere kant eveneens een trein aan kan komen. Bij een enkelsporige overweg gaat dat wat lastiger.
@Julian

"Dat bord staat namelijk alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen"

...

Reputatie 6
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.

Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.


Ach Loes, soms hebben HC’s, net als reizigers ook wel eens een slechte dag en schatten de situatie niet goed in. Ze weten dan niet zo snel een antwoord, controleur of BOA.

Treinkaartjes zijn geld, ze zijn meer waard dan een briefje van 10, 20 of 50. Een e-ticket van een tientje is eigenlijk 70 euro waard als ik het goed snap. (raak je het kaartje kwijt kost het je een boete van 50 + de prijs van de reis + de prijs van het kaartje dat je kwijt bent) Zo een e-ticket berg je dus goed op net als je gewone geld, misschien nog wel beter.
Dus in de portemonee en dan in een jas of broekzak met rits. Of in een apart vakje met rits in je tas. Soms wil een rits niet lekker open, dat had ik een keer en dan begint het probleem….. Hier het verhaal… Liep trouwens wel goed af voor iedereen.

Trein is rustig maar wel flink te laat. Een aardige dame HC komt kaartjes controleren. De rits van mijn tas protesteert. De dame zegt dat ze meer te doen heeft en begint een heel verhaal over boetes voor zwartrijden en nog meer van die dingen. Zolang het vriendelijk blijft ben ik dat ook en probeer met wat humor de tijd te overbruggen, een niet werkende rits komt vaker voor. Mijn reactie: “Mevrouw, mannen zijn niet goed in multitasken, dus wat wilt u, een gesprek met mij voeren of mag ik proberen mijn rits tot de orde te roepen om mijn kaartje te pakken. Bovendien zou ik graag weten met welke pet op u over UVB en boetes praat, als controleur of als BOA.”

Haar reactie was vreemd, alsof iedereen in de coupe haar oneerbare voorstellen had gedaan. Ze liep rood aan, begon te schreeuwen over nog meer boetes, kreeg een hoestbui en ging tijdens het hoesten door over V&S en politie Wat ze precies allemaal zei is aan mij voorbij gegaan, hoesten en praten tegelijk is redelijk onverstaanbaar. Iets was haar kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Ondertussen was het gelukt de rits los te krijgen en dus diepte ik mijn kaartje op. Dat was eigenlijk niet meer nodig, we waren toch al op het eindstation.

Hijgend en hoestend stapte ze als eerste uit….omdat de hoestbui voort duurde, we aan het einde van de trein stonden en er geen ander treinpersoneel in de buurt was, heb ik haar maar een slokje water aangeboden. Toen ze iets tot rust was gekomen vertelde ze schoorvoetend dat ze eerder een paar vervelende klanten had gehad en in mij de volgende klootzak zag die haar zou uitschelden of een oor aan wilde naaien. Toen het tot haar doorgedrongen was wat ik gezegd had ging ze al tekeer en kon dus niet meer op mijn vraag antwoorden. Ze wilde eigenlijk alleen maar dreigden om als BOA te gaan optreden.

Ze had zelfs nog tijd om het verhaal over treinkaartjes en geld waarmee ik het verhaal begon aan te horen en snapte ineens waarom mensen die kaartjes zo goed opbergen.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.
Luxe, zeg. Grote kans dat die gewoon op voorraad was of dat het inmiddels maar in één smaak te krijgen is voor de uniformiteit.

Edit: jeetje, en alweer in één minuut drie reacties verder. Uiteraard was deze reactie op die van masd.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.

Ja, ik zie dit ook vaker en ik vind dit sowieso een goed idee!

Ik vind het gewoon een beetje flauw van Prorail om juist bij een overgang te gaan controleren waar geen bord staat en dan te wachten tot de bomen helemaal omhoog zijn, daarna een paar seconden te wachten tot mensen wegfietsen en ze dan van hun fiets te trekken. (Ik niet gelukkig.)

Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.

Ik vroeg me af hoe dit op/rond stations werkt, maar Slidestops gaf al aan rond stations hier vrij weinig mee te maken te hebben dus controles zoals ProRail zullen er dan zeer zelden zijn op stations (heb ze zelf ook nooit gezien).
Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.
Alleen zeker niet, maar we zijn wel een kleinere groep. Ik ben zelf ontzettend allergisch voor het handhaven van regels alleen maar "omdat dat nou eenmaal de regels zijn meneertje", we "geen uitzonderingen kunnen maken meneertje", of uberhaupt bonnen schrijven alleen maar om het bonnen schrijven. Toppunt daarvan zijn de televisieprogramma's waarin politie, handhaving e.d. wordt gevolgd. Bij Leo de Haas werd vroeger nog ingegaan op de vraag waarom iets niet was toegestaan. Dat zie ik tegenwoordig helaas bijna niet meer terug.
Reputatie 7
Badge +3
Controle van ProRail zal ook zijn op mensen die nog even snel voordat de bomen dicht gaan of compleet dicht zijn over de overweg gaan. Dat zie ik eerlijk gezegd vaker gebeuren en dan maakt het niets uit of er wel of geen bord staat.
Daarnaast heb je nog sommige fietsers of voetgangers die zelfs nog even om of onder de gesloten bomen heen gaan.
Badge +3
Hatsekidee, zo doen ze dat in Azië. Viel te proberen want die gasten steken zelf ook nog even over.

https://www.dumpert.nl/mediabase/7733335/3c28e729

Reageer