beantwoord

Vraagje voor practicum bij de studie Technische Natuurkunde

• 28 september 2020
  • 6 reacties
  • 341 Bekeken

Goedemiddag,

Wij zijn studenten van Fontys Hogescholen Eindhoven, en wij hebben voor ons school project de versnelling gemeten van een traject in de trein.
Hierbij hadden wij zelf twee opstellingen gemaakt met verschillende meet methoden.

• Een slinger beweging waarbij de graden werden gemeten.
  • Een U-vormige buis met water waarbij het water naar rechts of naar links bewoog liggend aan de versnelling/vertraging. 

Wij hebben het traject Eindhoven - Deurne gemeten in een intercity, en op de terugweg in een sprinter. Daarbij hebben wij andere waarden gevonden met beide opstellingen voor de versnelling en vertraging. Wij zouden graag willen weten de versnellingen en vertragingen zijn van onze gemeten trajecten! Wij willen namelijk ons verslag verbeteren door onze gemeten waarden te vergelijken met de literatuur waarde, maar die kunnen wij nergens vinden.

Misschien is het te veel gevraagd, maar het zou ons heel erg helpen! 
(Opzich met de gemiddelde snelheid van de trein over het traject, en de absolute afstand zouden wij daar ook uitkomen.)

Wij hebben de volgende trajecten gemeten:
Eindhoven Centraal - Helmond
Helmond - Deurne
Deurne - Helmond Brouwhuis
Helmond Brouwhuis - Helmond
Helmond - Helmond 't hout
Helmond 't hout - Helmond Brandevoort
Helmond Brandevoort - Eindhoven Centraal

Bedankt alvast!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 september 2020, 17:20

Goedemiddag Yi-hong Tang en welkom bij de NS Community!

Een interessant onderzoek, maar ik denk dat het lastig wordt om echt correcte literatuurwaardes te geven van de betreffende versnellingen. Dit kan per keer namelijk verschillen afhankelijk van omstandigheden (aantal reizigers in de trein, lengte van de trein, weersomstandigheden et cetera.), dus zal het ook lastig zijn om dit naast jullie gemeten waardes te leggen.

Technische specificaties kun je veelal vinden via het Somda RailWiki, hier als voorbeeld de FLIRT. Een versnelling is hier echter niet opgenomen, wederom omdat dit afhankelijk is van omstandigheden.

Wellicht kunnen machinisten @Jeroen of @Edwin je iets meer vertellen!

Edit: Wat je eventueel wel kunt doen, bedenk ik me nog, is om de betreffende treinen op te zoeken via https://treinposities.nl/. Hier worden namelijk ook snelheden weergegeven aan de hand van GPS data, waar je misschien ook een versnelling uit kan berekenen. Zie hieronder een voorbeeld van de Intercity van vanochtend met vertrek 09:49 uit Eindhoven.

Bekijk origineel

6 reacties

Metingen met de slinger
​​​​​​
Metingen met de waterbuis

Hierbij nog de metingen die wij hebben uitgevoerd. Er waren paar dubbele vertragingen op bepaalde trajecten, wij denken door een kleine vertraging voor de volledige stop. (En de snelheid binnen de bebouwde kom)
Sorry voor de bump en dubbel post, maar ik was deze er even vergeten bij te zetten.

Goedemiddag Yi-hong Tang en welkom bij de NS Community!

Een interessant onderzoek, maar ik denk dat het lastig wordt om echt correcte literatuurwaardes te geven van de betreffende versnellingen. Dit kan per keer namelijk verschillen afhankelijk van omstandigheden (aantal reizigers in de trein, lengte van de trein, weersomstandigheden et cetera.), dus zal het ook lastig zijn om dit naast jullie gemeten waardes te leggen.

Technische specificaties kun je veelal vinden via het Somda RailWiki, hier als voorbeeld de FLIRT. Een versnelling is hier echter niet opgenomen, wederom omdat dit afhankelijk is van omstandigheden.

Wellicht kunnen machinisten @Jeroen of @Edwin je iets meer vertellen!

Edit: Wat je eventueel wel kunt doen, bedenk ik me nog, is om de betreffende treinen op te zoeken via https://treinposities.nl/. Hier worden namelijk ook snelheden weergegeven aan de hand van GPS data, waar je misschien ook een versnelling uit kan berekenen. Zie hieronder een voorbeeld van de Intercity van vanochtend met vertrek 09:49 uit Eindhoven.

Reputatie 7
Badge

Dank voor de tag, maar van dit soort dingen weet ik echt niet af, sorry.

De praktijk ervaring heb ik wel, de koude cijfers niet.

Ik weet wel dat het acceleratiegedrag per trein verschilt. Dit kan komen door belading, maar ook door een uitgeschakelde tractie-installatie, een machinist die anders optrekt dan de vorige (en daar zit enorm veel verschil in), gladheid waardoor de tractie teruggeschakeld moet worden etc.

Voor de snelheid maakt binnen/buiten bebouwde kom niet uit. Helmond zelf heeft een plaatselijke snelheid van 100, maar daarbuiten (Brouwhuis e.d.) 140. Deurne zal als verschil hebben dat een sprinter daar naar het derde spoor toe moet en een stuk eerder moet afremmen, een IC moet dat ook, maar in andere stappen.

Badge +3

Als je met een water U-buis de trein in gestuurd wordt voor metingen dan vind ik dat een heel bijzonder practicum (in deze tijden). Maar goed, het is wél een leuk principe (en goedkoper dan ermee naar de Efteling te gaan).

Herinner me nog wel PID (proportioneel, integraal, differentieel) practicums waar je bijv. het niveau water zo snel mogelijk precies moest wisselen zonder ‘over/undershoot’ van A naar B en zo.

De literatuurwaarden voor een trein zul je niet makkelijk krijgen denk ik. Wel weet ik dat de FLIRT sprinters begrensd zijn op ik meen 70% tractie/acceleratie omdat ze anders vanaf Eindhoven C mogelijk te snel bij de overwegen in Tongelre zouden kunnen zijn (of bij nat weer de wielen gaan slippen).

Dat zullen jullie wellicht gemerkt hebben van nét buiten Eindhoven tot Helmond Brandevoort, dat kan heel rap gaan (gas er op!) maar ligt uiteraard aan de machinist en het dienstrooster. Plus het ‘zo zuinig mogelijk rijden’ dus laten uitrollen als dat kan.

Bedankt voor alle antwoorden, sorry voor het late antwoord!

@Stijn NS 
Super bedankt voor het antwoord!
Na het aflezen van de grafieken van treinposities en het narekenen met de gegevens komen we op andere waardes. Het verschil is echter dramatisch groot. 
We hadden een versnelling van 0.39 m/s^2 berekend voor de versnelling vanuit eindhoven centraal richting helmond. 
Voor de trajecten in de sprinter van serie 4440 waren de grafieken niet beschikbaar. 
(Gemeten op 15-09-2020, EihC → Helm 11:19 , Deurne → HelmBr 11:36)

@Edwin 
Aha! Dat verklaart veel waarom er meerdere vertragingen waren in vergelijking tot de versnellingen.

@Robert B 
We hebben voor het project zelf bedachte opstellingen gemaakt om te meten zonder sensoren. We mochten ook de opstelling niet eiken met sensoren. Zoals ik hierboven heb vermeld zijn de waarden heel anders dan wat wij hebben gemeten, maar wij zijn niet zeker of de waarden nou kloppen.

Weten jullie toevallig de gemiddelde versnelling, ik neem aan dat er geen versnellingsmeter is in de trein. Nog maals bedankt voor alle antwoorden.

Misschien kun je iets met de bovenleidingportalen? Als die op een vaste afstand staan (geen idee, weet vast iemand) kun je door te tellen en de tijd op te nemen zelf ook al een ijking doen. Of anders kun je de afstand tussen 2 portalen waarvan je gemeten hebt wat de tijd ertussen is nameten op google maps. Kost wel wat moeite maar je kunt wel je eigen ijking doen zonder sensoren. 

Reageer