beantwoord

Vragen voor machinisten, Hoofdconducteurs of andere mensen bekend met salarissen voor machinisten.

• 31 januari 2020
  • 9 reacties
  • 231 Bekeken

Hallo iedereen,

Ik had dinsdag mijn medische test voor machinist railvervoer en ben geslaagd, wat betekent dat ik dit jaar (wanneer ik mijn havo diploma heb) ga beginnen met de opleiding machinist railvervoer aan het ROC 🙂. Ik heb naar het CAO gekeken, alleen ik ben in de war mbt loonschalen en treden. Sommige mensen zeggen dat je begint in schaal 54, anderen in 55, en het tredensysteem begrijp ik ook niet. Heeft iemand een helder antwoord? 

Ook lijkt het salaris mij relatief laag, maar ik ben wel bekend met de vergoedingen voor onregelmatige uren enz. Misschien dat een machinist of HC mij kan vertellen hoe dicht het brutosalaris ligt bij het nettosalaris. Natuurlijk weet ik dat dit relatief is, maar een algemeen inzicht kan geen kwaad lijkt me 🙂.

icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 1 februari 2020, 00:48

Gefeliciteerd en suc6 op het ROC.

Naar welk ROC ga je @leon538  ?

Er zijn hier wel enkele NS-ers actief die daar wat over kunnen vertellen, zoals @Slidestops @Edwin en @Loes 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge

Gefeliciteerd en suc6 op het ROC.

Naar welk ROC ga je @leon538  ?

Er zijn hier wel enkele NS-ers actief die daar wat over kunnen vertellen, zoals @Slidestops @Edwin en @Loes 

Reputatie 7

Voor zover ik weet begin je als machinist (in opleiding) in 54 bij NS. Zo staat het ook in de CAO. Na 1.5 jaar ga je naar 55.

Na toeslagen kun je het bruto CAO salaris wel ongeveer netto zien (valt iets lager uit). Is wel volledig afhankelijk van wat voor diensten je draait (vroeg, laat, nacht etc).

Oeps, druk ik op de verkeerde knop, ik wou eigenlijk quoten :(

@AbbeyRoad bedankt! Ik ga studeren op het ROC in Amsterdam Westpoort, bijna naast station Sloterdijk.

@Slidestops Bedankt voor de verduidelijking! En hoe zit het met treden? Ik meen gelezen te hebben dat je (mits goede prestaties) jaarlijks één trede omhoog gaat. Stel je begint in 13 en je zou dus in 14 zitten na +-1,5 jaar, zit je dan in schaal 55 trede 14 of gaat de trede weer naar 13?

Badge +3

Na toeslagen kun je het bruto CAO salaris wel ongeveer netto zien (valt iets lager uit). Is wel volledig afhankelijk van wat voor diensten je draait (vroeg, laat, nacht etc).

Ik ben geen deskundige (vandaag toevallig met een accountant gesproken in mijn taxi omdat zijn Jaguar iPace kapot was) gaat er sowieso ongeveer minimaal een derde naar de Belastingdienst. Dus bruto == netto is inderdaad alleen maar als je allerlei toeslagen krijgt (of niet fulltime werkt, zoals halve dagen of zo).

Werk je 36-40 uur (en voor het gemak noem ik dat maar ‘kantooruren’, dus 5×8 of 4×9 zonder bijzondere tijden) dan valt het nogal veel lager uit dan een (bruto) CAO tabel.

Dat ter info, en ik ken de NS CAO verder niet zo goed maar ik denk niet dat er nog voor werken op zaterdag 50% en op zondag 100% extra betaald wordt, zoals vroeger normaal was. Doen ze in supermarkten en dergerlijke ook al een tijdje niet meer aan :thinking:

Ik ben geen deskundige (vandaag toevallig met een accountant gesproken in mijn taxi omdat zijn Jaguar iPace kapot was) gaat er sowieso ongeveer minimaal een derde naar de Belastingdienst. Dus bruto == netto is inderdaad alleen maar als je allerlei toeslagen krijgt (of niet fulltime werkt, zoals halve dagen of zo).

Werk je 36-40 uur (en voor het gemak noem ik dat maar ‘kantooruren’, dus 5×8 of 4×9 zonder bijzondere tijden) dan valt het nogal veel lager uit dan een (bruto) CAO tabel.

Dat ter info, en ik ken de NS CAO verder niet zo goed maar ik denk niet dat er nog voor werken op zaterdag 50% en op zondag 100% extra betaald wordt, zoals vroeger normaal was. Doen ze in supermarkten en dergerlijke ook al een tijdje niet meer aan :thinking:

Zover ik heb begrepen in het NS cao hebben de zaterdag en zondag allebei een 'bonus' zegmaar, zondag ongeveer 1,5x zoveel als de zaterdag. En aangezien mijn bijbaan in de supermarkt is, kan ik je vertellen dat de zaterdag idd geen bonus heeft, zondag nog wel dubbel betaald. Niet dat ik daar een graantje van meepik, ik werk altijd zaterdag ;(

Reputatie 7

In principe krijg je elk jaar een trede erbij. Als je een schaal omhoog gaat dan is dat geheel afhankelijk van waar je zit op de schaal/trede. Dat staat ook in het bevorderingsschema in de CAO (net onder de salarissen). Het kan gerust dat je bij bevordering meerdere tredes terugvalt. Kwa salaris ga je er wel altijd op vooruit 

Reputatie 7
Badge

@AbbeyRoad bedankt! Ik ga studeren op het ROC in Amsterdam Westpoort, bijna naast station Sloterdijk.

Dat ROC Amsterdam schijnt een goede keuze te zijn voor de opleiding machinist. In elk geval vele malen beter dan het STC Waahaven. Laat je nog eens weten hoe de opleiding gaat @leon538  ?

In principe krijg je elk jaar een trede erbij. Als je een schaal omhoog gaat dan is dat geheel afhankelijk van waar je zit op de schaal/trede. Dat staat ook in het bevorderingsschema in de CAO (net onder de salarissen). Het kan gerust dat je bij bevordering meerdere tredes terugvalt. Kwa salaris ga je er wel altijd op vooruit 

Ah oke, dat klinkt logischer inderdaad, bedankt voor het antwoord!

Dat ROC Amsterdam schijnt een goede keuze te zijn voor de opleiding machinist. In elk geval vele malen beter dan het STC Waahaven. Laat je nog eens weten hoe de opleiding gaat @leon538  ?

Ik zal proberen te onthouden om in december een update te doen, dan ben ik ongeveer 1/3e jaar bezig

Reageer