beantwoord

Vroegere spoorkaarten van de NS

• 15 maart 2014
  • 9 reacties
  • 952 Bekeken

Beste NS,

Ik ben studente Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit Utrecht. Voor het vak Historische Cartografie moet ik spoorkaarten bestuderen, maar ik kan bijna geen informatie vinden over de vroegere spoorkaarten van de NS. Waar kan ik terecht met vragen als: Waarom besloten de NS te voorzien in spoorkaarten? Wie heeft het ontwerp geleverd voor de spoorkaart/wie is de auteur? Zijn er commentaren op de spoorkaarten? Wanneer werd de eerste spoorkaart/het eerste spoorboekje geproduceerd? Is het mogelijk ergens het spoorboekje van 2004 in te zien?

Alvast hartelijk dank voor de tijd en moeite,

Met vriendelijke groet,

Madeleen Graafland
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 maart 2014, 17:08

Hallo Madeleen,

Misschien een idee om daarover eens contact te zoeken met het Spoorwegmuseum?
Daar zij al de nodige historische attributen tentoongesteld, maar dat is nog maar een fractie van hun collectie.
Wie weet kan de conservator je een paar "colleges" geven :)

Gegevens van het Spoorwegmuseum vind je op hun .

Succes.
Vriendelijke groet,
Hans
Bekijk origineel

9 reacties

Het Utrechts Archief is de beheerder van de archieven van de Nederlandse Spoorwegen en voorlopers. Op de website ook tekeningen en foto's: http://www.hetutrechtsarchief.nl/spoorwegen
Reputatie 2
Is het mogelijk ergens het spoorboekje van 2004 in te zien?

Hoi Madeleen,

Wat wil je precies zien uit het spoorboekje van 2004? Ik heb 'm hier in de kast staan, dus zolang het niet om het complete boekje gaat kan ik best wat dingen voor je inscannen.
Hallo Madeleen,

Ik heb je vraag iets aangepast en verplaatst naar het 'Off topic forum', om de vindbaarheid te vergroten. Voor antwoord op jouw vragen kan je terecht bij het Spoorwegmuseum, vervelend dat de bibliotheek net nu niet beschikbaar is. Ik hoop dat je wat hebt aan de links die de andere leden hebben gegeven.

Vriendelijke groet,
Marjan
Dag Madeleen,

De link die Seravee heeft gegeven is zeker een aanrader om naar te kijken!! (deze: Klik hier

Ik heb twee linkjes waarbij al zeker één antwoord van je bijstaat, namelijk door wie deze kaarten zijn ontwikkeld. Klik hier
Verder weet ik er ook niet het fijne van als ik eerlijk mag zijn. Ik zie deze kaarten weleens ergens aan een muur hangen in een kantoor. Al denk ik dat wij een andere uitgeverij hebben, namelijk Prorail. Hier heb ik ook een linkje voor je. Helaas laadt het internet dit kaartje niet zo sne (ligt waarschijnlijk aan mijn internet).Klik hier

Ik zou zeker met beide even contact leggen. Misschien dat Prorail wat gedetailleerder alles kan beschrijven. Als ze dit doen tenminste.

Het spoorboekje van in 2004 was toen nog niet online beschikbaar (als ik me nog kan herinneren) dus dit zal moeilijk te vinden zijn. Ik heb ook een groot vermoeden dat die wel in het spoorwegmuseum hangt. Alleen jammer dat de bieb daar pas vanaf 25 maart weer open gaat.

De vraag over de eerste spoorkaart zou ik niet weten. De trein rijdt immers al vele jaren rond in Nederland.

Ik hoop dat ik wat nuttige tips heb kunnen geven. Die voor iedereen controleerbaar zijn.

Ik heb nog wel wat liggen, helaas kan ik dit niet zomaar aan iemand geven. Ben hier vroeger al een keer mee in de mist gegaan. En wil dit graag zien te voorkomen.

Misschien dat iemand anders nog wat aanvulling hierop kan geven. Misschien de moderatoren wel. Zij kunnen een stuk sneller ergens achter komen dan een simpele machinist denk ik zo 😉.

Gr,
Jan
Reputatie 2
Nico Spilt is een lopende encyclopedie van nederlands spoorgeschiedenis (zijn website: www.nicospilt.nl), misschien dat hij je kan helpen
Voor spoorkaarten kan je in ieder geval zijn op zijn site: http://www.nicospilt.com/index_spoorkaarten.htm

Verder heeft stationsweb.nl een hoop oude gegevens waaronder vertrektijden per station en op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_3000_(2004) vind je gegevens nog per serie (alleen zonder specifieke tijdens)
Hoi Madeleen,

Ik heb zitten denken, maar ben te kort bij het spoor om je te kunnen helpen. Ik zou ook niet weten wie het zou kunnen hebben. Ik hoop dat andere collega's wel iets weten waar je het vandaan kan halen. In ieder geval, veel succes ermee.
Jammer zeg van dat Spoorwegmuseum. Zou zelf niet 1-2-3 iets anders weten.

Maar er zitten hier een aantal NS-ers "uit het veld" en uiteraard ook een aantal moderators die wat dichter bij het NS vuur zitten.
Hopelijk dat zij nog iets weten voor je.

Ik denk dat op het hoofdkantoor van NS best ook wel het nodige voorhanden zal zijn, maar dat is een vesting waar Obama jaloers op zou zijn; daar kom je zo maar niet in.

Maar wie weet, een weet een welwillende moderator wat te bereiken.

Je zou misschien ook nog wat actie kunnen ondernemen via de facebook pagina van NS .../nederlandsespoorwegen of via hun Twitter account @NS_online

Succes in ieder geval.

Vriendelijke groet,
Hans
Beste Hans,

Allereerst bedankt voor je zeer nuttige tip!
Ik heb reeds contact gehad met het Spoorwegmuseum, maar jammer genoeg is hun bibliotheek pas vanaf 25 maart weer beschikbaar; dat is enkele dagen voor mijn deadline.
Alle tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Madeleen
Hallo Madeleen,

Misschien een idee om daarover eens contact te zoeken met het Spoorwegmuseum?
Daar zij al de nodige historische attributen tentoongesteld, maar dat is nog maar een fractie van hun collectie.
Wie weet kan de conservator je een paar "colleges" geven :)

Gegevens van het Spoorwegmuseum vind je op hun .

Succes.
Vriendelijke groet,
Hans

Reageer