beantwoord

Vrouwelijke medewerkers

• 4 augustus 2020
  • 7 reacties
  • 386 Bekeken

Ik heb een vraag. Op het moment ben ik bezig met een presentatie over 'Power Vrouwen', in dit geval zijn dat vrouwen die belangrijk zijn (geweest) voor de ontwikkeling, bloei en exploitatie van de spoorwegen in Nederland. Bijvoorbeeld de eerste vrouwelijke machinste en eerste vrouwelijke conducteur. Voor deze presentatie zou ik graag het volgende willen weten. Carla begon als jonge, 20-jarige vrouw als machiniste in 1979. Hoeveel vrouwelijke machinisten heeft de NS op het moment in dienst? En hoeveel conductrices zijn er in Nederland op het moment? Weet iemand dat?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 18 augustus 2020, 18:16

Ik ben bang dat ik geen harde cijfers doorgespeeld zal krijgen. Verleden jaar was het 32% van de medewerkers. In 2018 was dit 33% en in 2019 34%. Het zal hier dit jaar niet veel van afwijken.

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemorgen ikwilgraagweten. Welkom bij de NS Community.

Zoals ik gisteren via Facebook heb aangegeven ga ik op onderzoek uit. Zodra ik meer weet laat ik dat hier weten.

Reputatie 7
Badge +3

Op pagina 87 van het Jaarverslag 2019 van NS staat alleen een algemene mededeling dat vrouwen 32% uitmaken van de mensen die bij NS werken en dat het een procent minder is dan in 2018. Per beroepsgroep binnen NS is het niet uitgesplitst.

Uit anekdotes van collega's begrijp ik er elk jaar weer meer vrouwelijke conducteurs en machinisten lijken te komen. Harde cijfers heb ik nog niet weten te achterhalen. 

Reputatie 5

dat idee heb ik ook dat ik bij vervoerbedrijven steeds meer vrouwelijk controlerend en besturend personeel zie . Bij ns steeds meer conductrices en ze worden steeds jonger maar dat kan natuurlijk ook aan mijn selectieve waarneming liggen :smile:

Ik ben bang dat ik geen harde cijfers doorgespeeld zal krijgen. Verleden jaar was het 32% van de medewerkers. In 2018 was dit 33% en in 2019 34%. Het zal hier dit jaar niet veel van afwijken.

Geweldig, Sacha! Ik kom hier wel verder mee! Groetjes, Bas

Reputatie 7
Badge +3

Die algemene gegevens staan gewoon in het jaarverslag van NS. :grinning:

Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom NS niet wat scheutiger kan zijn met statistische gegevens over de man-vrouwverhouding bij het rijdend personeel. Tenzij die verhouding niet al te best is en er weinig vrouwen werken als machinist of hoofdconducteur. Over het algemeen wil NS zich juist laten zien als werkgever die meer diversiteit wil in het personeelsbestand.

In 2016 gaf NS cijfers over het aantal vrouwelijke machinisten door aan de pers: 173 van de 3300. Bron: https://nos.nl/op3/artikel/2128683-machinist-jos-hoogland-is-de-max-verstappen-van-het-spoor.html

Reageer