Waarom dragen NS medewerkers geen masker?

Ze dragen een plastic gezichtsscherm maar geen maskers. Ik vind dit vreemd omdat:

1) Het gezichtsscherm helpt niet om te voorkomen dat andere passagiers hun druppeltjes inademen. 

2) Ze zouden iedereen moeten vragen om een masker te dragen, maar ze doen het niet zelf

Sorry voor mijn Nederlands. Ik leer nu. Ik kom uit Spanje. 

43 reacties

Mee eens, als passagier zit je recht onder de opening van het masker. 

Vanuit Den Haag is er akkoord gegeven dat we ook met een gelaatsscherm mogen werken. Ik werk daar zelf ook mee en ik moet zeggen dat de binnenkant van het scherm veel opvangt. Elke dag maak ik hem schoon. 

Blijkbaar is dit een veilige oplossing, want ik weet vrijwel zeker dat men er anders niet mee akkoord gegaan zou zijn. Verder bevind ik me nooit lang op dezelfde plek tussen de reizigers. Ik begrijp de zorgen, maar ik mag toch uitgaan van zorgvuldigheid, want NS zal niet graag een besmettingshaard willen zijn in de trein met hun personeel.

Beste Loes, bedankt voor de informatie.

Zeg je dan dat het ok is dat alle passagiers plastic schermen dragen in plaats van mondmaskers in NS-treinen?

Ik blijf een mondmasker dragen, maar ik ben nieuwsgierig.

Bedankt! Geniet van de avond.

Beste Loes, bedankt voor de informatie.

Zeg je dan dat het ok is dat alle passagiers plastic schermen dragen in plaats van mondmaskers in NS-treinen?

Ik blijf een mondmasker dragen, maar ik ben nieuwsgierig.

Bedankt! Geniet van de avond.

Nee reizigers mogen geen spatscherm dragen. Zijn al veel topics over.

Reputatie 6

Het betreffende beleid is, mede gezien de huidige stand van zaken, broodnodig aan herziening toe !

Badge +3

Ze dragen een plastic gezichtsscherm maar geen maskers. Ik vind dit vreemd omdat:

Sorry voor mijn Nederlands. Ik leer nu. Ik kom uit Spanje. 

Personeel heeft de keuze voor de hele dag een masker op, of een spatscherm.

Ikzelf heb liever iemand tegenover me met een plastic scherm dan met een masker dat al urenlang of meerdere dagen gedragen of gebruikt is. 

per al personal del tren, és un o altre, per elecció.

Het betreffende beleid is, mede gezien de huidige stand van zaken, broodnodig aan herziening toe !

En waar dacht je dan aan @BrunoEst ?

Reputatie 6

Gezien het belang dat ook jij kenbaar hecht aan het gebruik van kapjes, verbaast het mij zeer dat je mij die vraag stelt @Deventer.

Verder vraag ik mij af waar @Robert B de noodzaak op baseert om een zelfde kapje urenlang te dragen. Wisselen lijkt mij namelijk niet zo'n probleem.

Badge +3

Verder vraag ik mij af waar @Robert B de noodzaak op baseert om een zelfde kapje urenlang te dragen. Wisselen lijkt mij namelijk niet zo'n probleem.

Die noodzaak is er ook niet (voor mij wel, taxi rit van 6 uur) en was niet de vraag in dit topic.

Ik bedoelde dat veel mensen wegwerp kapjes soms wel een week gebruiken. Niemand die er iets over zegt, en dat scheelt je weer een euro. Of de zelf gemaakte kapjes, ook prima toch?

Reputatie 6

Dit topic gaat over werknemers van NS @Robert B 

Badge +3

They have a choice, question from@Inociso and answered, I think.

Dit topic gaat over werknemers van NS @Robert B 

Bij gebrek aan een taxi community / forum mag @Robert B zijn belevenissen best hier plaatsen  Vaak zijn ze heel vermakelijk en soms zelfs leerzaam

@Inociso 

Nee, reizigers mogen van mij geen spatscherm dragen. Stel dat ik het goed zou vinden en mijn collega na mij niet, dan heeft de reiziger een probleem. Ik volg hier echt redelijk exact de regelgeving vanuit Den Haag. Ik kan als individu geen uitzondering maken, behalve als het op mijn trein is. 

Reputatie 2

Ik werk daar zelf ook mee en ik moet zeggen dat de binnenkant van het scherm veel opvangt.

Dat geloof je toch zelf niet? Het helpt hoogstens jezelf te beschermen als een besmet iemand je recht in je gezicht hoest/niest, maar uitgeademde virusdeeltjes gaan er gewoon langs hoor. Overigens denk ik dat het eventuele besmettingsrisico door conducteurs wel meevalt, want die lopen toch meestal rond, en zitten meestal niet continu tussen andere reizigers in dezelfe coupé.

Leuke discussie.  @Loes  ik ben het niet met je eens, maar ik ben erg dankbaar dat je tijd besteedt aan het beantwoorden van mijn post.  

Ik zou hier alle negativiteitsgevoelens ten opzichte van NS willen verwijderen.  

Naar mijn mening zijn jullie geweldige mensen die elke dag geweldige service bieden.  Bedankt!!  

Naar mijn mening heb je in dit geval niet de beste keuze gemaakt.  

Als iemand van NS zich aangevallen of beschuldigd voelt, niet goed.  maar ik denk dat deze discussie nodig is. Maar zonder negativitiet. Mijn eerste post was een beitje negative. 

Het is een terechte discussie en we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn of worden.

Er zijn meerdere redenen, waarom ik het gelaatsscherm verkies boven een mondkapje.

De reiziger ziet mijn hele gezicht, dus als deze doof of slechthorend is, kan men blijven liplezen. Ik ben zeker al een 2-tal reizigers tegengekomen.

Ik communiceer nonverbaal een stuk makkelijker, dus als ik een mondkapje draag, mis ik die kracht.

Ander voordeel is, ik ben een brildrager, dus die beslaat niet vaak nu.

Ik ben verplicht mondkapjes bij me te hebben, aangezien ook mijn gelaatsscherm kapot kan gaan, moet ik deze kunnen vervangen.

Zo sta ik er momenteel ff in.

@Inociso

Nee, reizigers mogen van mij geen spatscherm dragen. Stel dat ik het goed zou vinden en mijn collega na mij niet, dan heeft de reiziger een probleem. Ik volg hier echt redelijk exact de regelgeving vanuit Den Haag. Ik kan als individu geen uitzondering maken, behalve als het op mijn trein is. 

Ook op "je eigen trein" zou je je aan de Haagse regelgeving moeten houden, al is het maar qua duidelijkheid richting de reiziger. Uitzonderingen toelaten op "mijn trein" zorgen niet voor een eenduidig beeld naar de klant toe, wat juist zo gewenst is.

Reputatie 6

Het bieden van een veilige werkomgeving is van groot belang, dat staat buiten kijf. Even groot is echter het belang van het bieden van een veilige reisomgeving aan klanten.

De vakbonden, met de FNV voorop, gaan er prat op, zich maximaal te hebben ingezet voor de OV-medewerkers . In het protocol wordt immers niet over maar met de medewerkers gesproken.

Dat die zeggenschap door de vakbonden is binnengehaald, kan op grond van beschikbare informatie niet worden ontkend.

Te betreuren valt hierbij dat het belang van de werknemer, onnodig, ten koste gaat van de veiligheid van de reiziger.

De vakbonden, met de FNV voorop, gaan er prat op, zich maximaal te hebben ingezet voor de OV-medewerkers .

Vanzelfsprekend @BrunoEst immers dat is ook het doel van een vakbond, belangenbehartiging van de werknemer.

De reiziger heeft weer spreekrecht via andere organisaties en samen met de regering, RIVM en werkgevers komt men dan tot een zo goed en veilig mogelijk resultaat tijdens de besprekingen.

Te betreuren valt hierbij dat het belang van de werknemer, onnodig, ten koste gaat van de veiligheid van de reiziger.

Ik vind dat nogal een boute uitspraak eerlijk gezegd. Het is goedgekeurd door het ministerie en gezien de zeer geringe contactmomenten denk ik dat dit wel meevalt. De reiziger hoeft maar een beperkte periode een mondkapje op. Voor het treinpersoneel zou dat dus betekenen dat ze de hele tijd het mondkapje op moeten hebben. Ik kan derhalve goed begrijpen dat sommige werknemers voor een spatscherm hebben gekozen. Ook het argument van Loes inzake non verbale communicatie begrijp ik heel goed.  

Reputatie 6

@Pingpong 

Aan begrip voor de bezwaren ontbreekt het bij mij evenmin.  Maar zoals ik de Belgische Dissel heb horen beweren: er wordt niet gevraagd om de hele dag met 10 kg om de nek rond te gaan lopen. Een heroverweging lijkt mij gezien alle ontwikkelingen op zijn plaats. Zie oa:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-face-cover-guidance.html

Overigens lijkt een discussie op een forum zonder duidelijke uitspraken mij een moeizame en slaapverwekkende aangelegenheid. Zou mij verwonderen als met name jij, het daar niet mee eens zou zijn.

Reputatie 6

De vakbonden, met de FNV voorop, gaan er prat op, zich maximaal te hebben ingezet voor de OV-medewerkers .

Vanzelfsprekend @BrunoEst immers dat is ook het doel van een vakbond, belangenbehartiging van de werknemer.

De reiziger heeft weer spreekrecht via andere organisaties en samen met de regering, RIVM en werkgevers komt men dan tot een zo goed en veilig mogelijk resultaat tijdens de besprekingen.

Je weet hoe het werkt, dat lucht op.

Met belangenvertegenwoordiging is in principe niets mis. Minder reizigers betekent op den duur wel minder (te werven) leden en dat verloopt thans al zo problematisch. Door het belang van de klant onvoldoende te laten meewegen, dreigt men op deze wijze in zijn eigen staart te bijten. Is een ander (zijn) probleem.

Het blijft overigens, om meerdere redenen, een prachtige case. De werkgevers doen een voorstel, de regering neemt het over, het RIVM doet uiteindelijk niet moeilijk maar probeert nog wel zijn gezicht te redden, alles wordt gecommuniceerd en de vakbonden dwingen vervolgens een andere invulling af. Enigszins discutabel is het wel (niet al te boud uitgedrukt).

Verder is het mij niet duidelijk waarom jij uitzonderingen mbt het dragen van kapjes in de trein verdedigt en dan heb ik het nog niet over de voorbeeldwerking.

De link die @BrunoEst  is erg interessant. Het zegt dit:

Face Shields

It is not known if face shields provide any benefit as source control to protect others from the spray of respiratory particles. CDC does not recommend use of face shields for normal everyday activities or as a substitute for cloth face coverings. “

Dit komt van de Centers for Disease Control and Prevention is een nationaal volksgezondheidsinstituut in de Verenigde Staten. Ik zeg niet dat ze gelijk hebben, maar het zou ons ertoe moeten aanzetten een goed onderzoek in te stellen.

@Pingpong

Aan begrip voor de bezwaren ontbreekt het bij mij evenmin.  Maar zoals ik de Belgische Dissel heb horen beweren: er wordt niet gevraagd om de hele dag met 10 kg om de nek rond te gaan lopen. Een heroverweging lijkt mij gezien alle ontwikkelingen op zijn plaats. Zie oa:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-face-cover-guidance.html

Overigens lijkt een discussie op een forum zonder duidelijke uitspraken mij een moeizame en slaapverwekkende aangelegenheid. Zou mij verwonderen als met name jij, het daar niet mee eens zou zijn.

Laat ik het zo zeggen: Ik zie liever een conducteur/conductrice met een spatscherm op, die actief een hele trein controleert, dan een conducteur/conductrice die met een mondkapje op in de eerste klasse de hele dag op de mobiele telefoon zit te staren. Er zitten nu veel te veel randfiguren in de trein. Hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt. (En nee het zijn echt niet allemaal jongelui)

De afdeling Volksgezondheid van de Europese Commissie zegt ook dat gelaatsschermen geen maskers vervangen. Ze beschermen je ogen.
Mensen zijn dus ook niet beschermd tegen jou als je ze draagt (zeggen ze).

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/COVID-19-guidance-wearing-and-removing-personal-protective-equipment-healthcare-settings-updated.pdf

Reageer