beantwoord

Waarom heeft Arnhem een Centraal station in plaats van het drukkere Nijmegen?

• 6 november 2017
  • 15 reacties
  • 495 Bekeken

Reputatie 6
Badge
Nijmegen heeft meer stations dan de stad Arnhem. Ook verwerkt Nijmegen dagelijks meer reizigers dan Arnhem Centraal en is de stad zelf groter dan Arnhem. Nijmegen is op alle denkbare gebieden groter dan Arnhem. Waarom heeft NS toch gekozen voor een Arnhem Centraal in plaats van Nijmegen Centraal?

Heeft het met de Hoofdstad te maken? Arnhem is de kleinste grote stad van Gelderland.
icon

Beste antwoord door Tamzin 6 november 2017, 12:54

Ik denk dat het meer de vraag is of de gemeente wil betalen voor zo'n naamswijziging.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat het meer de vraag is of de gemeente wil betalen voor zo'n naamswijziging.
zijn er meerdere stations in Arnhem?
Want kan een meespelende factor zijn.
Bijvoorbeeld Weert heeft een station, daarom is het gewoon station weert. Het heeft denk ik niks met de drukte te maken
Wat tamzin zegt kan ook meespelen!
Reputatie 7
Spoorbeheerder ProRail, stationsbeheerder NS en de gemeente Arnhem zitten midden in het proces van de naamsverandering. Arnhem wil al jaren dat het station Arnhem Centraal heet, zo wordt het station in de volksmond ook wel genoemd.

ProRail laat weten dat Arnhem nu een echt verzoek heeft ingediend voor de naamswijziging. ProRail en NS hebben positief geadviseerd en de commissie stationsnamen moet nu een besluit nemen. 'Maar het is niet altijd zo dat een positief advies ook leidt tot een akkoord voor de naamswijziging', zegt Franc de Korte van ProRail.

Naamswijziging kost een hoop geld
De kosten voor een naamswijziging zijn ongeveer 200.000 euro.

Aldus omroep Gelderland
Ik verwacht zelf dat, omdat het een internationaal station is, daar ook de voorkeur naar uit is gegaan.

@ Itsvigo Voor de volledigheid:
Arnhem Centraal, Arnhem Zuid, Arnhem Velperpoort, Arnhem Presikhaaf.

(Nijmegen heeft Nijmegen, Nijmegen-Lent, Nijmegen-Heyendaal, Nijmegen-Dukenburg en Nijmegen-Goffert)
Reputatie 6
Badge
Heb je misschien ook een bron waarin de gemeente Nijmegen zegt geen Centraal station te willen?
Reputatie 7
Heb je misschien ook een bron waarin de gemeente Nijmegen zegt geen Centraal station te willen? Je kunt zelf even via google zoeken 🙂
Reputatie 7
Badge
Je kunt zelf even via google zoeken :)
😃
Reputatie 6
Badge
Heb je misschien ook een bron waarin de gemeente Nijmegen zegt geen Centraal station te willen? Je kunt zelf even via google zoeken :)

Als je normaal antwoord had gegeven op die vraag, had je nooit kunnen uitkomen op ''je kunt zelf even via google zoeken'', maar meer iets als: ''nee, zo'n bron heb ik niet.''

Teleurstellend. Maar niet geheel onverwachts.
Reputatie 6
Badge
Maar goed, bedankt voor het beantwoorden, Tamzin en Slidestops.
Reputatie 7
Jouw vraag is
Waarom heeft NS toch gekozen voor een Arnhem Centraal in plaats van Nijmegen Centraal?
. Daarop is het antwoord duidelijk uit mijn reactie, dat heeft NS niet gekozen maar is wel door NS goedgekeurd. De keuze was van de stad zelf. Waarom Nijmegen dat niet wil is voor ons allemaal onduidelijk, dat zul je Nijmegen zelf moeten vragen of zelf even op zoek moeten gaan.
Reputatie 6
Badge
Ik zal morgen even langs gaan en het ze vragen, bedankt voor de tip.
Reputatie 6
Badge
Ik had een antwoord gemarkeerd dat juist was. Waarom is de vraag weer open gezet?
Het antwoord van Slidestops gaf mijns inziens een betere uitleg omtrent de achtergrond van een naamwijziging, voornamelijk het gedeelte dat de NS niet de instantie is die uiteindelijk kiest voor de naam. Blijkbaar was ik vergeten om dat antwoord ook te markeren, excuses. Als jij echter tevreden bent met het antwoord van Tamzin, dan laten we het daarbij 🙂
Badge +3
Ik vond het altijd al apart dat ook bijv. Eindhoven (en ook Helmond met 4 stations) geen 'Centraal' hebben, maar tot voor kort op de bussen wel Centraal Station stond. Tegenwoordig staat er wel 'Station' of 'Busstation' op de stads/streekbussen.

Bij deze dus duidelijk dat die naamswijziging geld kost voor de gemeente (net als Eindhoven Beukenlaan hernoemen naar Strijp-S).
Reputatie 6
Ik zou Hengelo ook Hengelo Centraal willen noemen. Meerdere stations, een knooppunt en een internationale verbinding naar Berlijn. Hengelo, kom in actie! Dan straal je vast meer uit... ;-)
Enschede zou trouwens ook in aanmerking komen. Veel groter, meerdere stations, internationale (stop)verbinding, echter geen knooppunt.... In de bussen geeft de automatische omroep altijd wel "Enschede Centraal" aan 🙂

Reageer