Waarom is het treinverkeer in België en Portugal links, terwijl het autoverkeer rechts is?
'Waarom rijden in het ene land de treinen rechts, en in het andere links? Volgens mij is het op een stoomlocomotief het prettigst als de stoker links staat, tenminste als het een rechtshandige stoker is. Dan moet de machinist dus rechts staan, en de trein moet rechts rijden, met de seinen aan de rechterkant van de baan.
Hoe zit dat met auto's? Auto's werden vroeger getrokken door paarden. Op koetsen zit de koetsier bij voorkeur rechts, om armslag te hebben voor zijn zweep. Als de koetsier rechts zit, dan kan hij het beste links rijden, want dan heeft hij het beste zicht op tegenliggers. Maar wagens worden ook wel getrokken door paarden waarbij de koetsier niet op de bok zit maar op een van de paarden (postiljon). Hij gaat dan het liefst op het paard linksachter zitten, en dan is het juist prettig om rechts te rijden. Om een soortgelijke reden reden ridders graag rechts: dan konden ze niet zo makkelijk door het zwaard van tegemoetkomende ridders worden geraakt. Maar of dit een reden is geweest om regels voor het wegverkeer te gaan opstellen is maar de vraag: zo veel ridders reden er in de Middeleeuwen nou ook weer niet rond.
Er bestaan kortom allerhande theorieën. Over het algemeen zou ik zeggen: rechts rijden is beter dan links. Maar verander dat maar eens. In Zweden heeft men dat wel gedaan: tot september 1967 reed het wegverkeer links, daarna schakelde men over naar rechts rijden. In Oostenrijk is men tijdens de Anschluss met Duitsland een poosje bezig geweest met het ombouwen van het spoornet naar rechtsrijdend verkeer, maar de oorlog duurde te kort om dat programma helemaal af te ronden. Ook het wegverkeer in Oostenrijk werd in 1938 naar rechts verplaatst.
Tegenwoordig maakt het voor treinen niet meer uit. Op de meeste dubbelsporige baanvakken kunnen de treinen zowel links als rechts rijden, omdat er aan beide kanten van het spoor seinen staan. De machinist zit meestal in het midden van de cabine. Hieronder ook aandacht voor seinen aan de "verkeerde" kant van het spoor.'
Ps: ik heb dit topic verplaatst naar 'off topic'.
Over het algemeen zou ik zeggen: rechts rijden is beter dan links.
Waarom is me niet duidelijk????
Volgens Rail World rijden de treinen inderdaad links, omdat dat zo uit Engeland is overgenomen. België was immers het eerste land op het continent met een trein.
Nu… de lijn Mechelen-Brussel was toen vast geen dubbelspoor. Dus hoe ze dan hebben kunnen zien wat ‘links’ was. 🙄
Nog een leuk feitje in dit topic.
In de Franse regio Elzas-Lotharingen rijden de treinen rechts. Dit rechts rijden is ingevoerd na de verovering en inlijving bij Duitsland na de Frans-Duitse oorlog van 1871. Het Duitse Keizerrijk heeft in de periode 1871 tot 1914 veel geïnvesteerd in de spoorwegen in dit gebied.
De situatie is vanwege de enorme kosten nooit gewijzigd na de Eerste Wereldoorlog (toen Elzas-Lotharingen weer Frans werd). Tot op de dag vandaag rijden de treinen in de huidige Franse regio Alsace-Moselle rechts. Een kaartje van het gebied met de situatie anno 1919 is te vinden op https://fr.wikipedia.org/wiki/Réseau_ferroviaire_d%27Alsace-Lorraine.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.