Waarom is het treinverkeer in België en Portugal links, terwijl het autoverkeer rechts is?

• 19 juli 2014
  • 2 reacties
  • 1886 Bekeken

Ik vraag me af, waarom het treinverkeer in België en Portugal daar links is en het autoverkeer is daar rechts? Vroeger toen ik 18 jaar was wou ik vanuit Antwerpen terug naar Nederland, ik had me in begin niet gerealiseerd dat het treinverkeer daar links is en het autoverkeer is daar wel rechts. Ook toen ik in Portugal van Cascais naar Lissabon ging (let op! Zelfde tijdsverschil als Engeland) was mij opgevallen dat daar het treinverkeer links is. En het autoverkeer ook in Portugal rechts is. Lijkt mij heel erg verwarrend. Het is vooral lastig als je het spoor moet oversteken. Dan moet je dus daar eerst van rechts naar links kijken en dan weer naar rechts. Als er geen trein aankomt kan je het spoor oversteken.

2 reacties

Het is mij jaren geleden verteld, ik zal wat details vergeten zijn: In landen waar treinen links rijden is de infrastructuur door Engelse ingenieurs ontwikkeld. Maar er staat een theorie op de website van Nico Spilt http://www.nicospilt.com/index2.html
'Waarom rijden in het ene land de treinen rechts, en in het andere links? Volgens mij is het op een stoomlocomotief het prettigst als de stoker links staat, tenminste als het een rechtshandige stoker is. Dan moet de machinist dus rechts staan, en de trein moet rechts rijden, met de seinen aan de rechterkant van de baan.

Hoe zit dat met auto's? Auto's werden vroeger getrokken door paarden. Op koetsen zit de koetsier bij voorkeur rechts, om armslag te hebben voor zijn zweep. Als de koetsier rechts zit, dan kan hij het beste links rijden, want dan heeft hij het beste zicht op tegenliggers. Maar wagens worden ook wel getrokken door paarden waarbij de koetsier niet op de bok zit maar op een van de paarden (postiljon). Hij gaat dan het liefst op het paard linksachter zitten, en dan is het juist prettig om rechts te rijden. Om een soortgelijke reden reden ridders graag rechts: dan konden ze niet zo makkelijk door het zwaard van tegemoetkomende ridders worden geraakt. Maar of dit een reden is geweest om regels voor het wegverkeer te gaan opstellen is maar de vraag: zo veel ridders reden er in de Middeleeuwen nou ook weer niet rond.

Er bestaan kortom allerhande theorieën. Over het algemeen zou ik zeggen: rechts rijden is beter dan links. Maar verander dat maar eens. In Zweden heeft men dat wel gedaan: tot september 1967 reed het wegverkeer links, daarna schakelde men over naar rechts rijden. In Oostenrijk is men tijdens de Anschluss met Duitsland een poosje bezig geweest met het ombouwen van het spoornet naar rechtsrijdend verkeer, maar de oorlog duurde te kort om dat programma helemaal af te ronden. Ook het wegverkeer in Oostenrijk werd in 1938 naar rechts verplaatst.

Tegenwoordig maakt het voor treinen niet meer uit. Op de meeste dubbelsporige baanvakken kunnen de treinen zowel links als rechts rijden, omdat er aan beide kanten van het spoor seinen staan. De machinist zit meestal in het midden van de cabine. Hieronder ook aandacht voor seinen aan de "verkeerde" kant van het spoor.'
Beste navel, dat is een goede vraag. Ik weet het zelf niet maar ik vind de theorie van Nico Spilt vrij logisch klinken. Daarnaast is het misschien zo geregeld in Belgie omdat links- of rechtsrijden vaak historisch is bepaald. In België zijn de spoorwegen door Britse ingenieurs aangelegd en/of met Britse investeringen gefinancierd. Het kan zijn dat het linksrijden daarom is overgenomen. In Nederland reden sommige maatschappijen, waaronder de NRS vroeger ook links, dit is later gewijzigd in rechts rijden.

Ps: ik heb dit topic verplaatst naar 'off topic'.

Reageer