Waarom is treinreizen duurder dan met de auto?

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb altijd een eigen auto gehad maar overwoog hem weg te doen met het oog op het milieu. Waarom zelf rijden als die trein toch al gaat en me het hele land door kan brengen?
Maar nu ik bij abonnementen heb gezien dat ik per maand €333 zal betalen om elke dag vrij te kunnen reizen door het hele land en zelfs meer (338???!!!) als het een jaar vrij reizen is op een vast traject (snap ik niks van), zie ik hier toch van af.
Hoe is het mogelijk dat het treinreizen in Nederland zo onaantrekkelijk wordt gemaakt?
Het lijkt alsof we gestimuleerd worden allemaal een auto te houden.
Zelfs als ik belasting, verzekering en brandstofkosten bij elkaar optel, kom ik slecht twee tientjes duurder uit met de auto dan met de trein.

28 reacties

Reputatie 7
Aanschafkosten, onderhoud, afschrijving en onverwachtse reparaties moet je er ook nog bij rekenen. Dan is het al een andere verhouding. Met altijd vrij kun je gaan en staan waar je wil, dus ook buiten je traject en extra keren reize kost je niets. Elke keer als je de auto extra pakt wel. Dan ziet het er al een stuk aantrekkelijker uit 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Het zou inderdaad bij de prijzen van Traject-Vrij die de prijs van AltijdVrij naderen dan wel zelfs overschrijden, vermeld moeten zijn dat AltijdVrij een goed en veelal beter alternatief is.

Bedenk dat de kapitaalkosten de grootste uitgaven zijn. Afschrijving en rentekosten worden vaak vergeten. Afschrijving is al snel 250 per maand. Reken het maar eerlijk na. En er is wel degelijk renteverlies, al valt het nu mee.

Ik heb de kosten van een auto en de verrekening ervan tot kilometerprijs vergeleken met de prijs van een kilometer per trein en dat was niet in het voordeel van de auto. Ik vind wel dat je zo eerlijk moet zijn bij de treinkosten ook die van greenwheels of aanvullend vervoer, waaronder soms een taxi, mee te nemen.
U kunt ook de auto wegdoen en een Greenwheelsabonnement nemen. U heeft dan een gering bedrag aan abonnementskosten, maar kunt in een minuut, dag en nacht over een auto beschikken als u die nodig mocht hebben. Het zijn simpele auto's van het type VW-up maar het functioneert absoluut. Ze zijn best pittig en ik pas er met mijn 1 meter negentig net in.

Subjectieve zaken blijven ook een rol spelen. De tijd die je aan autorijden besteedt ben je kwijt en met de trein kom je meer uitgerust thuis. Het is bij het kiezen voor treinvervoer wel handig als je niet te ver van een station woont. Je hebt met de trein geen onverwachte uitgaven als een dieselpomp of een kapotte stuurkolom. Als je veel reist met de auto lijkt het per kilometer wel goedkoper maar elk gebruik blijft brandstof kosten. Met de trein weet je precies wat het kost. En omdat je vrij kunt reizen, doe je mogelijk ook dingen die je normaal niet zou doen. Het Pieterpad wandelen of zo, want het vervoer kost niks meer. Of naar die tentoonstelling of dat museum op afstand.
Gezinssamenstelling en statusgevoel kunnen ook een rol spelen,

Als u veel reist, is een eersteklasabonnement wel een aanrader.
En als u doordeweeks in de daluren kunt inchecken, is een dalvrij zeer voordelig.
www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html
Reputatie 5
In de meeste gevallen is de auto voordeliger vooral als je vaak met het gezin op stap gaat. Mijn auto kost me ongeveer 1400 euri per jaar aan vaste kosten. Ik kan dus heel wat kilometers maken voor ik op hetzelfde bedrag zit als een abbo bij de NS. Tel daar de bus en taxikosten bij op want de trein brengt je niet van deur tot deur....
Reputatie 7
Badge +4
Ik reis met een Dalvrijabonnement voor 1548 euro en komt in totaal met Greenwheels, waardoor ik de vrijheid houd om een auto te pakken wanneer ik wil, op ongeveer 2200 uit. Daarvoor reis ik onbeperkt door Nederland in de daluren en kan een auto pakken op elk moment als ik die nodig heb, dan wel een taxi, als ik die nodig meen te hebben.
Reputatie 5
@Thom In de stad misschien.. op het platteland is dat toch anders.
Reputatie 7
Badge +4
Zonder meer, als ik in Sexbierum zou wonen, was mijn eerste rit naar de dealer.
Ik zit iedere dag naar mijn werk 's ochtends op de zelfde plek in de trein. Sjaal over de ogen, jas in de nek en een uurtje slapen. Het enige vervelende aan de reis is als er halverwege controle plaatsvindt en ik wakker wordt gemaakt. In de auto moet ik wakker blijven en opletten, op mijn eindbestemming een parkeerplaats vinden en een uurloon van een 17 jarige in de meter gooien.

Ik mis het filerijden in het donker totaal niet en die ene keer dat ik een fornuis moet vervoeren, regel ik wel alternatief vervoer. 😉
Reputatie 7
Badge
Ik heb altijd een eigen auto gehad maar overwoog hem weg te doen met het oog op het milieu. Waarom zelf rijden als die trein toch al gaat en me het hele land door kan brengen?
Maar nu ik bij abonnementen heb gezien dat ik per maand €333 zal betalen om elke dag vrij te kunnen reizen door het hele land en zelfs meer (338???!!!) als het een jaar vrij reizen is op een vast traject (snap ik niks van), zie ik hier toch van af.
Hoe is het mogelijk dat het treinreizen in Nederland zo onaantrekkelijk wordt gemaakt?
Het lijkt alsof we gestimuleerd worden allemaal een auto te houden.
Zelfs als ik belasting, verzekering en brandstofkosten bij elkaar optel, kom ik slecht twee tientjes duurder uit met de auto dan met de trein.

Hoe kom jij erbij dat met de trein reizen duurder is dan met de auto? Want dat snap ik niet helemaal.

Ik heb zelf ook een auto en mijn ervaring is dat dat toch wel heel duur is. Vooral die onverwachtige reperatie's (en APK in orde maken) zijn harstike duur enzo.
Reputatie 7
Badge
Ik reis met een Dalvrijabonnement voor 1548 euro en komt in totaal met Greenwheels, waardoor ik de vrijheid houd om een auto te pakken wanneer ik wil, op ongeveer 2200 uit. Daarvoor reis ik onbeperkt door Nederland in de daluren en kan een auto pakken op elk moment als ik die nodig heb, dan wel een taxi, als ik die nodig meen te hebben.

Dat heb je wel super slim geregeld allemaal zeg. Ik wist trouwens helemaal niet eens dat Greenwheels auto's bestonden.
Reputatie 7
Badge +4
Dat Greenwheels is zo gek nog niet. Je kunt de auto openen met je ovchipkaart of je mobiel. Je kunt afhankelijk van je gebruik een passend abonnement nemen. De auto's staan ergens geparkeerd, in mijn geval op honderd meter van mijn huis. Ik reserveer met de mobiel, open de auto en ben na een minuut weg. Reken op een euro huur per kwartier en ongeveer 27 cent per kilometer, inclusief de benzine, die je dus niet apart hoeft af te rekenen. Ze staan ook vaak bij stations. Mijn abonnement is 60 euro per jaar, het kan ook gratis maar dan is het rijden duurder.

Ik heb er ooit eentje in Utrecht gehuurd toen ik daar s nachts strandde en ben gewoon naar huis gereden. Handige optie als je de laatste trein gemist hebt. De cominatie trein/auto is slim en sterk kostenbesparend. Ik kom regelmatig in Friesland en dan heb je soms een auto nodig na Leeuwarden.

De site van Greenwheels geeft uitgebreide informatie en bij NS-abonnementen geldt nog een klein voordeel

Ik had hiervoor een Opel Vectra stationcar, een diesel en dat was een prettige auto. Maar ik vind de vijfhonderd euro die ik nu minder uitgeef, ook heel aangenaam geld waar je veel leuks voor kunt doen. Ik mis de auto ook niet. Ik reis al veertig jaar eerste klas en wil dat blijven doen. Anders zou het nog goedkoper zijn.
@Brechtje1978. Een APK keuring kost al € 490,00. Vergeet ook niet de juiste autoverzekering, benzine en de eventuele boetes voor bijvoorbeeld te hard rijden. Parkeren kost ook geld. In Amsterdam is het een afrader om met de auto te gaan, daarom reizen de meeste mensen met de trein. Maar niet overal is er een treinstation. Als je naar Bourtange gaat of naar Epen (Zuid-Limburg) heb je wel een auto nodig. Ik zou als ik jou was kritisch er naar wilt gaan kijken. Met de trein is voor 1 persoon met de auto duurder dan met de trein. Maar als je met 4 personen in de auto wilt gaan krijgen kan dat ook wat voordeliger zijn dan met de trein. Maar qua onderhoud en verzekering en de boetes die je voor moet betalen voor je auto is best wel prijzig. In de trein kun je lekker gaan ontspannen en in de auto zit je alleen maar te stressen wanneer je in de file komt. Maar met de trein is ook wel eens waar aan de hand. Er kunnen wel storingen zijn. Zo liep vandaag ergens tussen Dordrecht en Lelystad een persoon op het spoor. De Intercity van 13:02 u heeft flinke vertraging gehad. Ja ik kan mij wel voorstellen dat je dan in zo'n geval altijd kan bedenken om dan de auto te pakken.
Reputatie 7
Badge
Dat Greenwheels is zo gek nog niet. Je kunt de auto openen met je ovchipkaart of je mobiel. Je kunt afhankelijk van je gebruik een passend abonnement nemen. De auto's staan ergens geparkeerd, in mijn geval op honderd meter van mijn huis. Ik reserveer met de mobiel, open de auto en ben na een minuut weg. Reken op een euro huur per kwartier en ongeveer 27 cent per kilometer, inclusief de benzine, die je dus niet apart hoeft af te rekenen. Ze staan ook vaak bij stations. Mijn abonnement is 60 euro per jaar, het kan ook gratis maar dan is het rijden duurder.

Ik heb er ooit eentje in Utrecht gehuurd toen ik daar s nachts strandde en ben gewoon naar huis gereden. Handige optie als je de laatste trein gemist hebt. De cominatie trein/auto is slim en sterk kostenbesparend. Ik kom regelmatig in Friesland en dan heb je soms een auto nodig na Leeuwarden.

De site van Greenwheels geeft uitgebreide informatie en bij NS-abonnementen geldt nog een klein voordeel

heel slim van je. 😃
Reputatie 7
@Rhido wanneer heb jij je auto voor het laatst laten keuren haha, een APK kost meestal rond de 30 euro 😉
Reputatie 7
Badge +3
De auto heeft geen personeelskosten, bij de trein is personeel de belangrijkste kostenpost. Geen wonder dus dat de trein daardoor redelijk prijzig is
Reputatie 4
Badge
En de hoeveelheid boetes heb je zelf in de hand.
Reputatie 7
Badge +4

Nou, je hebt er invloed op, lol. De dure wal keert het schip.
Reputatie 7
Badge +4
@Rhido wanneer heb jij je auto voor het laatst laten keuren haha, een APK kost meestal rond de 30 euro ;)

Naar de APK geweest? Ook zo'n opgelicht gevoel? 😉
Reputatie 6
Ik reis vaak en graag met de trein, maar ik heb gelukkig ook een auto.

Het voordeel van de auto is, dat die altijd beschikbaar is, en je van deur tot deur brengt: ongeacht dag en tijdstip, kortom de vrijheid en het comfort. En vaak ook is de auto sneller, vooral als je naar een bestemming moet, die ver van een station verwijderd is of als er overgestapt moet worden. Een auto biedt flexibiliteit, zonder gedoe met plannen en niet aansluitend of afwezig voor- en natransport.

De trein rijdt - als het goed is - volgens een vaste dienstregeling, die niet altijd even goed aansluit op de wensen en 's avonds laat en op zon- en feestdagen, vind ik het aanbod van treinen ondermaats en aansluitend vervoer naar de plaats van bestemming is er in sommige gevallen helemaal niet.

De keuze tussen auto en trein is voor mij afhankelijk van bestemming, tijdstip en dag en ook de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van dienstregeling van de trein speelt een rol. Regelmatig reis ik van Delft naar Breda (woon-werk) maar die verbinding is te onbetrouwbaar geworden waardoor ik voor die verbinding de auto verkies.

Maar, back to topic: ik vind de trein ook duur, zeker als "vaste" klant en over kortere afstand zelfs erg duur. Vaak is de auto dan een stuk sneller en goedkoper. Maar gelukkig zijn er bij de supermarkt, voordeeldrogist, warenhuis en winkel voor huishoudelijke artikelen, vaak kaartjes tegen afbraakprijzen te koop, die dan weer voordeel bieden voor "verre" reizen in het weekend.
Reputatie 7
Badge

niet altijd.
Reputatie 7
Badge

Maar, back to topic: ik vind de trein ook duur, zeker als "vaste" klant en over kortere afstand zelfs erg duur.

En de auto is niet duur wil je zeggen?
Reputatie 6

Maar, back to topic: ik vind de trein ook duur, zeker als "vaste" klant en over kortere afstand zelfs erg duur.

En de auto is niet duur wil je zeggen?

Ja. Concreet voorbeeld: van woning in Delft naar m'n werkplek in Rotterdam Alexander:

Met openbaar vervoer (tram naar station Delft en trein Delft - Rotterdam Alexander): 43 minuten á € 7,20; met de auto: 18 minuten á € 2,60. Tel uit je winst in tijd en geld! 😃
Reputatie 7
Badge

Ja. Concreet voorbeeld: van woning in Delft naar m'n werkplek in Rotterdam Alexander:

Met openbaar vervoer (tram naar station Delft en trein Delft - Rotterdam Alexander): 43 minuten á € 7,20; met de auto: 18 minuten á € 2,60. Tel uit je winst in tijd en geld! :D

Rij je diesel of benzine?

Weetje, je vergeet trouwens een paar belangrijke dingen erbij te vermelden. Namenlijk: de wegenbelastig, verzekering, APK met de reperatie's erbij, onverwachte reperatie's, en ook de prijs wat je ooit voor je auto hebt betaalt. Reken dat allemaal bij elkaar op + benzine/diesel per zoveel km en dan zal het uiteindelijke bedrag je toch lelijk tegenvallen ben ik bang.
@Rhido wanneer heb jij je auto voor het laatst laten keuren haha, een APK kost meestal rond de 30 euro ;) Er was vandaag iemand van de thuiszorg bij mij en die vertelde dat. Ik heb zelf helemaal geen auto. Het is gelukkig mijn probleem niet. Misschien kunnen ze wel overdrijven, ik heb maar niets gezegd omdat ik verder ook helemaal geen verstand van heb.
Reputatie 6

Met openbaar vervoer (tram naar station Delft en trein Delft - Rotterdam Alexander): 43 minuten á € 7,20; met de auto: 18 minuten á € 2,60. Tel uit je winst in tijd en geld! :D

Rij je diesel of benzine?

Weetje, je vergeet trouwens een paar belangrijke dingen erbij te vermelden. Namenlijk: de wegenbelastig, verzekering, APK met de reperatie's erbij, onverwachte reperatie's, en ook de prijs wat je ooit voor je auto hebt betaalt. Reken dat allemaal bij elkaar op + benzine/diesel per zoveel km en dan zal het uiteindelijke bedrag je toch lelijk tegenvallen ben ik bang.

Mijn auto rijdt op LPG. Een ritje Delft - Rotterdam Alexander kost aan gas ongeveer € 1.30, maar ik verdubbel die, vamege belastingen, verzekeringen en afschrijving. De kosten van de APK zijn te verwaarlozen (paar tientjes per jaar) en tja... boetes en onverwachte reparaties?

De laatste boete die ik gekregen heb was is 2012, een parkeerboete. Eigen schuld dus. En de enige onverwachte reparatie tot nu toe, was het vervangen van een koplamp, die door onverlaten met een hamer was bewerkt.

Reageer