beantwoord

Waarom komen er geen nieuwe HSL treinen?

• 4 november 2018
  • 32 reacties
  • 2390 Bekeken

Mijn titel van topic krijg ik niet aangepast excuses.

Waarom komen er geen nieuwe HSL treinen ze zijn te klein en zitten overvol soms val ik bijna flauw in de HSL/ic direct trein van de drukte.
Ik ben ook heel vaak te laat op mijn werk omdat deze steeds uitvalt. Ik heb al heel vaak geklaagd bij NS helpt niet.

Ik hoop dat jullie hieraan iets doen!

gr, Wouter
icon

Beste antwoord door Julian 4 november 2018, 13:05

De treinen zijn inderdaad al besteld en de eerste is inmiddels zo goed als klaar. Echter moeten de treinen dan nog uitgebreid getest en goedgekeurd worden om reizigers mee te vervoeren.
Dit zal de komende jaren gebeuren. De treinen zullen bijvoorbeeld naar het testcircuit in Tsjechië (Velim) gaan en naar een speciale klimaatkamer in Wenen om te kijken of ze bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden. Vanaf december 2020 zouden de nieuwe treinen in de dienstregeling moeten rijden.
Tot die tijd is het helaas roeien met de riemen die er zijn.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Die nieuwe trein is al besteld, maar het is niet zo dat je een treinenwinkel binnenloopt en er gelijk 100 mee kan nemen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Intercity_Nieuwe_Generatie
De treinen zijn inderdaad al besteld en de eerste is inmiddels zo goed als klaar. Echter moeten de treinen dan nog uitgebreid getest en goedgekeurd worden om reizigers mee te vervoeren.
Dit zal de komende jaren gebeuren. De treinen zullen bijvoorbeeld naar het testcircuit in Tsjechië (Velim) gaan en naar een speciale klimaatkamer in Wenen om te kijken of ze bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden. Vanaf december 2020 zouden de nieuwe treinen in de dienstregeling moeten rijden.
Tot die tijd is het helaas roeien met de riemen die er zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me inderdaad goed dat een moderator de titel even aanpast.
Volgens mij had NS beter dubbeldekkers kunnen bestellen de trein zit nu al heel vol en wordt alleen maar erger met alle touristen van Amsterdam naar Rotterdam. In Frankrijk zag ik dat ze TGV dubbeldekkers hebben dus het kan wel maar aanbesteding is al afgesloten:-(.
Badge
Helaas behoren dubbeldekkers niet meer tot de mogelijkheden tenzij er aanpassingen gedaan worden zodat gebruikers van rolstoelen e.d. gelijkvloers zo een dubbeldekker in kan, dit vloeit voort uit de concessie welke het rijk verleent heeft aan de NS. Er mogen nu alleen nieuwe treinen worden aangeschaft welke een gelijkvloerse ingang hebben voor minder validen.

De nieuwe treinen voor de HSL worden dus in ieder geval geen dubbeldekkers maar gelukkig is er wel besloten om de huidige dubbeldekkers geheel te renoveren zodat deze nog vele jaren opnieuw inzetbaar zijn op het Nederlandse spoor.

En failliet dat valt wel mee, kijk eens hoeveel nieuwe sprinters (SNG) er momenteel in Nederland binnenkomen welke de NS heeft aangekocht en vanaf de nieuwe dienstregeling zullen gaan rijden in Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
Failliet niet, maar het gaat financieel nou ook niet bepaald geweldig 😉
Badge
Failliet niet, maar het gaat financieel nou ook niet bepaald geweldig ;)
Dat is niet in Nederland, andere tak, andere begroting ....
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij had NS beter dubbeldekkers kunnen bestellen de trein zit nu al heel vol en wordt alleen maar erger met alle touristen van Amsterdam naar Rotterdam. In Frankrijk zag ik dat ze TGV dubbeldekkers hebben dus het kan wel maar aanbesteding is al afgesloten:-(.
Dubbeldekkers worden in de toekomst een moeilijk verhaal door nieuwe eisen voor gehandicapten. Hooguit zouden treinstellen met een mix van enkel- en dubbeldeksrijtuigen (zoals de Kiss) een optie zijn. Overigens krijgen de nieuwe intercity's ook een fiks aantal staanplaatsen zodat er wel veel reizigers mee kunnen.
Reputatie 7
Badge +3

Failliet niet, maar het gaat financieel nou ook niet bepaald geweldig ;)Dat is niet in Nederland, andere tak, andere begroting ....

Dat is niet helemaal waar. Per saldo is Abellio gewoon winstgevend, de negatieve resultaten in de UK worden ruimschoots gecompenseerd door de winsten bij de oosterburen. De Nederlandse operatie is amper winstgevend, vooral de personeelskosten zijn recent nogal fors opgelopen door de extra conducteurs die de vakbonden hebben afgedwongen voor de avonduren. De zeer hoge conducteurskosten schijnen een enorme handicap voor NS te zijn bij het inschrijven op aanbestedingen, daarover worst overlegd met de vakbonden.
Reputatie 5
Ik heb je titel aangepast, wba! Ziet het er zo beter uit?
Reputatie 7
Badge +3

Failliet niet, maar het gaat financieel nou ook niet bepaald geweldig ;)Dat is niet in Nederland, andere tak, andere begroting ....

Citaat:
Voor de NS zijn de ondernemingen in het buitenland juist bedoeld om extra winst te behalen, omdat de inkomsten van de Nederlandse tak summier zijn.

"Summier" is "niet bepaald geweldig" 🙂
Badge +3
Wat de NS-ers voor het gemak vergeten te vermelden is dat NS al in 2004 treinen heeft besteld voor de Fyra-treindienst. Die zijn in 2012 heel even op het spoor geweest en zijn er binnen een paar maanden vanaf gehaald.

We worden nu blij gemaakt met nieuwe treinen die vanaf 2020 gaan instromen. Allemaal leuk en aardig, maar het is natuurlijk een onwaarschijnlijke wanprestatie van NS dat we pas meer dan 10 jaar na de datum van de indienststelling van de HSL eindelijk met treinen kunnen gaan reizen de gebouwd zijn voor de HSL. Met daarbij de aantekening dat de ICNG niet harder gaat rijden dan 200 km/u terwijl de HSL is gebouwd voor 300 km/u.
Wat de NS-ers voor het gemak vergeten te vermelden is dat NS al in 2004 treinen heeft besteld voor de Fyra-treindienst. Die zijn in 2012 heel even op het spoor geweest en zijn er binnen een paar maanden vanaf gehaald.

We worden nu blij gemaakt met nieuwe treinen die vanaf 2020 gaan instromen. Allemaal leuk en aardig, maar het is natuurlijk een onwaarschijnlijke wanprestatie van NS dat we pas meer dan 10 jaar na de datum van de indienststelling van de HSL eindelijk met treinen kunnen gaan reizen de gebouwd zijn voor de HSL. Met daarbij de aantekening dat de ICNG niet harder gaat rijden dan 200 km/u terwijl de HSL is gebouwd voor 300 km/u.

@iMark Wat beoog je nu eigenlijk met deze reactie ?
Reputatie 7
Badge

Dat vergeten de NS'ers helemaal niet. Die V250 was dè beoogde trein voor op de HSL. Het was alleen jammer dat ie niet tegen ons weer kon en als het even tegen zat uit elkaar viel van ellende. Het antwoord van de fabrikant dat ie dan ook niet harder dan 40 km/u had mogen rijden, dát was pas een brevet van onvermogen.
Een nieuwe trein uitzoeken is dan niet 1,2,3 geregeld en moet met een nieuwe aanbesteding. Gelukkig waren er goede lessen geleerd van de vorige aanbesteding en kon er nu wél voor een goeie fabrikant gekozen worden (Alstom).

Het heeft echter niet veel met de vraag in dit topic te maken, die luidde wanneer er nu nieuwe HSL treinen zouden komen.
Badge +3

@iMark Wat beoog je nu eigenlijk met deze reactie ?

De huidige abominabele situatie met veel te korte en te langzame treinen in een historisch perspectief zetten. Er wordt goede sier gemaakt met de nieuwe treinen die hopelijk in 2020 instromen. Wanneer NS echter had uitgevoerd wat in 2004 was toegezegd dan hadden we al in 2010 treinen gehad die het gewoon doen.

Ik ben oprecht verheugd over nieuwe treinen die gaan komen. Maar het blijft "too little too late". Zeker 10 jaar te laat.
Badge
iMark, volgens mij weet je donders goed wat de oorzaak is dat er nu geen nieuwe treinen op de HSL rijden en daarnaast heeft Edwin het nog een keer voor je uitgelegd. Helaas heeft een leverancier van de Fyra treinen niet geleverd wat geleverd had moeten worden en daar is de NS met de HSL de dupe van geworden.

De treinen die er nu rijden zijn helaas een tussen oplossing waar iedereen het mee moet doen, ik denk dat iedereen bij de NS het graag anders hadden gezien en helemaal de machinisten die er nu op rijden.

En gezien de ontwerptijd en levertijd van treinen vergt het ook nog even tijd voordat de eerste gebouwd is om vervolgens da neen uitgebreide testcyclus in te gaan om allerlei kinderziekten uit de trein te halen. Als de trein dan uiteindelijk in Nederland komt dan moet deze daar nog flinke testen ondergaan en worden in die periode ook nog vaak kleine wijzigingen aangebracht aan de trein zodat deze zijn goedkeuring krijgt van de instanties waarna het personeel opgeleid kan worden en deze trein in dienst kan komen.

Kijk maar eens hoe lang het uiteindelijk geduurd heeft voordat de SNG goedgekeurd was om te rijden op het Nederlandse spoor .....

We zullen het er op dit moment mee moeten doen en als er ergens toch nog materieel gevonden wordt om de HSL treinen te verlengen dan gebeurt dat ook.
Badge +3
@Jeroen
Inderdaad weet ik heel goed wat de oorzaken zijn van het Fyra-fiasco en dat we tot in lengte van jaren zitten opgescheept met verkeerde beslissingen van zowel de regering als NS. Het is dat verband wat al te eenvoudig om de verantwoordelijkheid af te schuiven op de treinenbouwer die inderdaad broddelwerk heeft afgeleverd. Wie was de opdrachtgever van die broddelaars? Dat was toch echt niemand anders dan NS.

Tegelijkertijd is inmiddels ook duidelijk geworden dat er wat ontwerpfouten zitten in de HSL, met name bij de plaatsing van de spanningsluizen. Daar kan NS uiteraard weinig aan doen.

Zeer opmerkelijk is natuurlijk wel dat Thalys met een beproefd concept dagelijks met 300 km/u zonder veel problemen over de HSL rijdt en dat de binnenlandse reizigers uiteindelijk zo'n 10 jaar (!) hebben moeten wachten voordat ze op enig niveau bediend gaan worden. Dat blijft een schande en een brevet van onvermogen, ondanks de vooruitzichten op verbeteringen over een jaar of twee.
Badge
iMark, Alsof de thalys zo een nieuwe trein is en ook deze strand wel eens op de HSL, het zijn niet alleen de treinen van de NS die daar stranden.

De NS heeft in die tijd een aanbesteding uitgezet waarbij de Fyra als beste inschrijving naar voren kwam, was er geen verplichting tot aanbesteding dan had de NS een vrije keuze gehad. Echter heeft iemand in Europa het verzonnen dat er aanbestedingen moeten zijn en dan kom je wel eens uit bij bedrijven die je wellicht liever niet had gehad. Maar dat speelt niet alleen bij treinen dat speelt bij heel veel (semi) overheidsprojecten.

Als de NS vooraf had geweten dat de FYRA niet zou voldoen dan hadden ze een andere keuze kunnen maken maar helaas ging dat op dat moment niet.

Achteraf is het makkelijk praten, maar ik neem aan dat jij ook in je leven wel eens hebt moeten leren van gemaakte fouten waarbij je ook niet altijd een fout direct kon rechtzetten en met de gevolgen hebt moeten leven.
Reputatie 7
Een Thalys of Eurostar strand ook wel eens op de HSL. Die hoeven trouwens ook sowieso 1 spanningssluis (Breda) minder en in het geval van de Brusselaar 2 sluizen minder te nemen.
Badge +3
Dat verhaal van @Jeroen klopt bijna. Het probleem voor NS was dat men veel te hoog had ingeschreven op de concessie voor de HSL en vervolgens met zo'n armetierig programma van eisen moest komen om de gaten in de exploitatie te dichten dat in feite geen enkele treinenbouwer met een fatsoenlijke reputatie wilde inschrijven. Dat heeft niets met de verplichte aanbesteding te maken maar wel met programma van eisen.

Wel was op het moment van de gunning aan AnsaldoBreda al bekend dat het bedrijf een zeer slechte reputatie had met het tijdig leveren van deugdelijk materieel. De Deense Spoorwegen waren op dat moment al in de clinch met AnsaldoBreda over de levering van de IC4. Dat had bij NS de alarmbellen moeten doen afgaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_MG

Maar laten we vooral de Goed Nieuws Show in de lucht houden en zwijmelen bij de gedachte aan de ICNG die alle problemen gaat oplossen.
@iMark vermoed dat je zelf niet beschikt over business ervaring. Anders zou je weten dat het blijven steken bij beslissingen uit het verleden, hoe dramatisch deze ook hebben uitgepakt, doorgaans weinig goeds teweeg brengt.

Prima dat medewerkers van NS de blik vooruit richten, dat is het enige dat er nu toe doet.
Badge +3
Ik ben door het Fyra-fiasco nogal cynisch geworden wanneer het gaat om NS en het bestellen van treinen voor de HSL. Ik word helemaal cynisch wanneer NS in zee wil gaan met een architectenbureau om treinen met geinig bedoelde interieurs te gaan ontwerpen. Begin eerst eens na te denken over treinen die gewoon rijden en als je dat kunstje onder de knie hebt, ga dan eens nadenken over frustsels en tierelantijnen.
@iMark nagenoeg al jouw posts stralen cynisme e/o wantrouwen e/o laatdunkendheid uit, daar hoef je ons hier niet expliciet op te wijzen. Maar komen er daarmee eerder nieuwe HSL treinen (al dan niet voorzien van frutsels en tierelantijnen) ?
Reputatie 3
@iMark Helaas kan ik, terwijl ik echt geen kwaad in de zin jegens de NS heb, weinig anders dan mij scharen achter jouw mening.

Uit het onderzoek van de parlementaire enquêtecommissie is naar voren gekomen wat voor 'onregelmatigheden' er in het aanbestedingsproces gezeten hebben. Er is keer op keer om Alstom heen gegaan:

• NS speelt Alstoms bod door aan AnsaldoBreda, en geeft hen de kans om daarop in te spelen.
  • AnsaldoBreda was niet eens goedkoper, om te beginnen. Na extra aanpassingen wel, met wel één hele procent.
  • Overigens deze:
NS verklaart daarna het een belangrijk pluspunt te vinden dat AnsaldoBreda een enkeldekstrein aanbiedt. “Dit is opmerkelijk, omdat in de aanbestedingsdocumentatie nadrukkelijk wordt gesteld dat zowel enkeldeks- als dubbeldekstreinen aangeboden mogen worden.”

• NS verlaagt na de definitieve deadline het aantal treinen van 23 naar 12. Daardoor blijft alleen AnsaldoBreda over.
Als je dit leest, dan kun je toch niet met droge ogen volhouden dat de NS in goede trouw een eerlijk en zuiver aanbestedingsproces is aangegaan. De NS heeft AnsaldoBreda vanaf dag 1 een duidelijke voorkeursbehandeling gegeven t.o.v. Alstom. Waarom? Opportunisme? Dat ze misschien dachten er een extra goede deal uit te halen? Andere onderhandse spelletjes? Hierover speculeren nodigt cynisme uit, daar zal ik mij dus niet aan wagen.

De V250's van AnsaldoBreda waren troep, maar het is toch echt de NS die haar best heeft gedaan om die troep hierheen te halen. Het is de NS terecht te verwijten dat ze niet gewoon meteen voor gerenommeerd en bewezen (Alstom) gekozen hadden toen het kon, in plaats van een vrij onbekende speler die inderdaad al problemen had met het leveren van materieel aan Denemarken (bekend probleem).

De frustratie van mensen zoals iMark (en ik helaas ook) zit hem in het feit dat die hele jarenlange ellendige nasleep simpelweg nergens voor nodig was geweest als de aanbesteding van de Fyra wél correct was gedaan en er meteen degelijk en betrouwbaar materieel was gekomen. Dat we het nu met die Traxx+ICR stammen moeten doen, die eigenlijk niet gemaakt zijn voor de HSL, vaak stilvallen, kilometers nodig hebben om van spanning te wisselen (vanaf de flyover bij Zevenbergschenhoek stomen we pas weer door vanaf na Lage Zwaluwe, 4 km! Kijk eens hoe snel de Thalys het voor elkaar krijgt ), en het feit dat we pas vanaf 2021 nieuw materieel krijgen wat ook maar tot 200 km/h gaat (nog steeds bij lange na niet die 300), is allemaal terug te leiden tot de Fyra debacle. Het is gewoon zo jámmer allemaal.

Laat ook alsjeblieft duidelijk zijn dat (ik spreek voor mezelf) de frustratie niet is gericht op de conducteurs of machinisten die zich iedere dag weer inzetten en hun stinkende best doen om de dienstregeling te halen met de beperkte middelen en de reizigers van dienst zijn. Voor u doe ik mijn petje af. Het is gericht op de organen hogerop en besluitverantwoordelijken binnen de NS en overheid die hiervoor gezorgd hebben.
https://verkenjegeest.com/omgaan-met-slechte-gevoelens-tips/

Reageer