beantwoord

Waarom komen er geen nieuwe HSL treinen?

• 4 november 2018
  • 32 reacties
  • 2386 Bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

kilometers nodig hebben om van spanning te wisselen (vanaf de flyover bij Zevenbergschenhoek stomen we pas weer door vanaf na Lage Zwaluwe, 4 km! Kijk eens hoe snel de Thalys het voor elkaar krijgt

Ik wil toch even een misverstand daarover recht zetten. De reden dat het daar zo lang duurt is omdat daar een spanningssluis en een fasescheiding direct achter elkaar liggen. Dat heeft verder niks met het materieel te maken.
Het neerlaten, het weer mogen opzetten van de stroomafnemers, net als het uit- en weer inschakelen van de hoofdschakelaar wordt door het beveiligingssysteem geregeld.
Dat ligt dus aan het ontwerp van de HSL en is ook één van de dingen die NS graag aangepast zou willen zien.
Thalys en Eurostar hebben daar dus geen last van: die hoeven, omdat ze daar rechtdoor rijden, alleen maar door de fasescheiding, en niet door de spanningssluis.
Ander materieel zou daar precies hetzelfde moeten doen. Ook de Thalys en Eurostar als die treinen een keer vanuit Breda de HSL op zouden rijden.
Op YouTube zijn er meerdere cabineritten te zien, waar je een beetje kan zien wat er gebeurd. Een daarvan is deze:
https://youtube.com/watch?v=B2PVWvg35ns&t=44m20s
(Als de link niet werkt, vanaf 44 minuten en ongeveer 20 seconden).

Edit: ik zie nog een ander filmpje op hetzelfde kanaal, waar je het wellicht zelfs nog beter ziet, maar dat filmpje is helaas zonder enige uitleg of 'ondertitels', dus die moet je dan maar even uit het eerste filmpje halen ;)
https://youtube.com/watch?v=IhM9rHSZOqE
Badge +3
Er wordt gemopperd over het ontwerp van spanningsluizen en dat NS dat graag anders had gezien. Daar zit natuurlijk wel een stap voor.

In de ontwerpdienstregeling waarmee NS had ingeschreven voor de exploitatie van de HSL was helemaal niet voorzien dat de treinen met bestemming Brussel zouden stoppen in Breda. De huidige dienstregeling met het kopmaken is een gedrocht dat er alleen maar is gekomen als politiek goedmakertje na het Fyra-fiasco.

Ik ben het overigens geheel met @JCarlJ eens dat het personeel dat de dienst moet uitvoeren na het hele drama rond de aanbesteding van de HSL niets te verwijten valt. Zij worden dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van de onkunde (om het neutraal te benoemen) op heel andere niveaus in de organisatie, inmiddels zo'n twintig jaar geleden. We mogen hopen dat al die broddelaars inmiddels niet meer bij NS werken.
Reputatie 3
@Julian Kijk, zo leer je nog eens wat. Dank! Nu ik er het een en het ander over lees, is het inderdaad een vrij suffe fout geweest om die fasescheiding niet ten zuiden van de aftakking naar Breda aan te leggen. Verklaart een hoop.
Ik was in China laatst nog nooit zo'n goede ov meegemaakt we lopen achter dankzij de NS! Misschien moet NS gewoon een keuze maken! Beste NS jullie kunnen geen HSL runnen tel je knopen en laten de Chinezen/ Japers het hier regelen! Sorry maar NS kost ons handen vol geld en slecht voor reputatie om bedrijven aan te trekken uit China en Japan. Ook naar Eindhoven moet HSL komen maar sorry NS ik vind dat andere vervoerder liefst uit Aziatisch land het moet regelen....jullie hebben je kans gehad!
@Julian dan bouw je toch een grote batterij in of andere oplossing en de NS is zelf op spoor gaan rijden dus dan accepteer ook hoe het is anders moet je niet gaan rijden! Je leest toch de specs voordat je iets gaat beloven .NS speelt altijd slachtoffer ipv leider / innovator. Bouw een batterij en/of zoek een oplossing ipv altijd iemand anders de schuld te geven en NS is altijd slachtoffer. Jullie zijn een zelfstandig bedrijf en jullie moeten het oplossen! Neem je verantwoordelijkheid.
Even los van ontwikkeltijd voor een HSL trein met batterijen, wat zou je daar precies mee op willen lossen?
Reputatie 3
@wba Wouter, niet weten hoe alles werkt is, is niet erg. Dit forum is er pur sang om vragen te stellen. Ik weet zelf ook lang niet alles, @Julian heeft mij hierboven ook net het een en ander uitgelegd. Er zijn namelijk prima redenen waarom de dingen die jij hier voorstelt, onhaalbaar danwel onrealistisch zijn. Het zou jou echter momenteel sieren om een iets bescheidenere toon op te zetten in plaats van alles in een onsamenhangende en punctuatieloze klaagreden te zetten, waar niemand iets mee kan - of iets aan heeft.

Wat wil je nou precies weten?

Reageer