beantwoord

Waarom krijg je geen boete als je met een 2e klas kaartje in de 1e klas zit?

• 4 april 2014
  • 14 reacties
  • 14265 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik woon een groot deel van het jaar in de USA en in Zwitserland en reis daar ook vaak per trein. Je krijgt daar direct een boete als je in de 1e klas zit, zonder een goed kaartje. En zo hoort het ook. Ik zie in NL regelmatif dat mensen een boete krijgen als ze zonder kaartje reizen. Echter als ze met een 2e klas kaart in de 1e klas zitten, worden ze alleen naar de andere coupe verwezen.
icon

Beste antwoord door Inge NS 5 april 2014, 09:42

Welkom op het forum hansv!

Het klopt dat de conducteur kan afwegen om geen Uitstel van Betaling uit te schrijven als hij/zij denkt dat de reiziger oprecht een vergissing heeft gemaakt. Voornamelijk bij toeristen komt het nog wel eens voor dat men echt per ongeluk in de 1e klas plaatsneemt, terwijl men een 2e klas ticket heeft. Het is dus niet volledig zwart-wit, er is ook een heel groot grijs gebied.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar past je vraag het beste thuis.
Bekijk origineel

14 reacties

Hi Hans

Misschien dat hier sprake is van een mentaliteits verschil; dat men in de States en Zwitserland puur rechtlijnig volgens de regeltjes werkt en hier sommige conducteurs zich wat klantvriendelijker opstellen in sommige situaties.
Ik mag aannemen dat men in de door jou genoemde landen een reiziger zonder geldig vervoersbewijs ook meteen "op de bon" slingert, net zoals dat hier doorgaans gebeurt (uitzonderingen daar gelaten).
Maar iemand die (soms bij vergissing) in de 1e klas zit en over een geldig vervoersbewijs beschikt voor de 2e klas te verzoeken te verkassen, vind ik een kwestie van klantvriendelijkheid.
Wenst die reiziger daar niet aan mee te werken (wat ik in de praktijk wel eens heb meegemaakt) dan zal de conducteur doorgaans uit een ander vaatje gaan tappen en meteen het "bonnenboekje" pakken.

Waar men elders kennelijk geen pardon kent, lopen er bij de NS gelukkig nog conducteurs rond die soms ook nog mens blijken te zijn in hun werk.

Vriendelijke groet,

Hans

Hi Hans

Misschien dat hier sprake is van een mentaliteits verschil; dat men in de States en Zwitserland puur rechtlijnig volgens de regeltjes werkt en hier sommige conducteurs zich wat klantvriendelijker opstellen in sommige situaties.
Ik mag aannemen dat men in de door jou genoemde landen een reiziger zonder geldig vervoersbewijs ook meteen "op de bon" slingert, net zoals dat hier doorgaans gebeurt (uitzonderingen daar gelaten).
Maar iemand die (soms bij vergissing) in de 1e klas zit en over een geldig vervoersbewijs beschikt voor de 2e klas te verzoeken te verkassen, vind ik een kwestie van klantvriendelijkheid.
Wenst die reiziger daar niet aan mee te werken (wat ik in de praktijk wel eens heb meegemaakt) dan zal de conducteur doorgaans uit een ander vaatje gaan tappen en meteen het "bonnenboekje" pakken.

Waar men elders kennelijk geen pardon kent, lopen er bij de NS gelukkig nog conducteurs rond die soms ook nog mens blijken te zijn in hun werk.

Vriendelijke groet,

Hans

Beste (andere) Hans,

Dank voor de reactie.
Inderdaad mentaliteitsverschil, waarbij ik het wel prettig vind als men zich aan de regels houdt. Gedogen ligt me niet zo.
De reactie is steeds "O, dat had ik niet gezien", wat noch ik, noch de conducteur gelooft. En ik hoorde zelfs mensen zeggen: "we gaan hier gewoon zitten en als er een conducteur komt, dan schuiven we wel op".
En tenslotte zou ik wel willen zien of de NS hier een standpunt over heeft.
Beste groeten,
Hans V

Ik kan helaas niet voor mijn collega's spreken, maar in het algemeen kijk ik meestal wat voor reiziger ik voor me heb. Ik kijk ook waar de betreffende reiziger is ingestapt en is dat net een station ervoor geweest, zal ik ze vragen te gaan verzitten. Zit een reiziger er al een tijdje, zal hij of zij een suppletie krijgen met daarboven op de wettelijke verhoging, zodat de reiziger legaal verblijft in de eerste klas.
Er zijn ook situaties dat de eerste klas reizigers blij zijn dat we reizigers verwijderen. Denk aan een gezin met een jengelend kind, dat niet stil te krijgen is. Heel vervelend natuurlijk, maar ik heb het vaker meegemaakt, waarbij de eerste klassers het erg op prijs stelde, dat ik in dat geval geen boete schreef, maar ze heb verwijdert.

Het ligt aan de situatie en in principe moeten wij alles schrijven wat niet klopt aan een vervoersbewijs, dus wij zijn verplicht elke reiziger te voorzien van een geldig vervoersbewijs.

Ik kan dus alleen vanuit mezelf spreken vanuit mijn functie als hoofdconducteur.
Welkom op het forum hansv!

Het klopt dat de conducteur kan afwegen om geen Uitstel van Betaling uit te schrijven als hij/zij denkt dat de reiziger oprecht een vergissing heeft gemaakt. Voornamelijk bij toeristen komt het nog wel eens voor dat men echt per ongeluk in de 1e klas plaatsneemt, terwijl men een 2e klas ticket heeft. Het is dus niet volledig zwart-wit, er is ook een heel groot grijs gebied.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar past je vraag het beste thuis.
Ik denk dat de irritatie bij de 1e klas reiziger niet zozeer is dat je anderen het niet gunt, maar met name dat je jezelf een beetje 'gekke henkie' voelt dat je zoveel extra betaalt, terwijl je blijkbaar tegen normaal tarief ook gewoon 1e klas kan reizen. Zo voelt het bij mij in ieder geval.

Vriendelijke groet,
Jan
Reputatie 7
Badge +4
De praktijk is dat veel mensen weten dat ze toch geen boete krijgen en dus maar gewoon gaan zitten. Ik reis altijd eerste klas en er wordt veelal keihard gelogen. Conducteurs hebben echt genoeg mensenkennis om het ook te zien maar maken vaak de afweging dat het gewoon wegsturen minder ellende geeft dan het schrijven. Er is ook inderdaad wel een grijs gebied maar het lijkt me te ver opgerekt. Japanners die niet weten dat ze in de eerste klas zitten, kan ik me wel voorstellen, maar mensen die jaren in Nederland zijn niet.

Bij erg volle treinen gebeurt het dat veel mensen geen eersteklaskaartje hebben en gaan zitten, terwijl de mensen met een geldig kaartje moeten staan. In volle treinen hebben conducteurs ook andere taken maar dan is de controle er meestal niet. De indruk is er dan wel dat hij zich een beetje onttrekt van de controletaken. Het is uiteraard aan buitenlandse reizigers niet uit te leggen dat we in een land wonen waar dit soort gedrag geaccepteerd wordt en mensen er niks meer van durven te zeggen vanwege de te verwachten agressieve reacties. Gedogen is nu eenmaal mogen voor veel mensen en het gedoogbeleid is een belangrijke oorzaak van deze narigheid.
De inzet van langere treinen zou wel een en ander kunnen voorkomen maar te korte treinen vormen geen excuus voor fout gedrag.
Het probleem ligt eerder bij de mentaliteit van veel reizigers die geen persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel bezitten dan bij het beleid van de conducteurs, die doen wel wat vaak aan zelfbehoud maar ervaren bij conflicten ook weinig steun van NS. Misschien ligt bij het NS-beleid in deze ook wel een belangrijk pijnpunt.

Het probleem ligt eerder bij de mentaliteit van veel reizigers die geen persoonlijk verantwoordelijkheidsgevoel bezitten dan bij het beleid van de conducteurs, die doen wel wat vaak aan zelfbehoud maar ervaren bij conflicten ook weinig steun van NS. Misschien ligt bij het NS-beleid in deze ook wel een belangrijk pijnpunt.

Hoi Thom,

Dat van weinig steun herken ik niet hoor, het ligt aan de conducteur zelf of die juist reageert en de juiste hulp vraagt. Als ik in netelige situaties kom, word ik juist aan alle kanten geholpen. Als ik het zelf maar duidelijk aangeef, kan ik alle hulp krijgen, dus als mijn collega's anders beweren, dan denk ik dat ze niet de juiste wegen bewandelen. Het kan altijd een keer minder zijn, maar het is wel erg kort door de bocht om dat laatste te beweren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik hoop dat je gelijk hebt al neem ik dit van je aan. Het waren wel dingen die mensen me na enig aarzelen vertelden. Maar je weet inderdaad nooit of je de waarheid volledig te horen krijgt, dat is nu eenmaal zo. Het ging in alle gevallen om situaties waarbij conducteurs wel optraden maar daarin niet werden gesteund. Een naar huis meereizende conducteur, samen met zijn dienstdoende collega bevestigde dit soort dingen heel duidelijk. Ik heb ook van misschien gesproken maar het is me aan de andere kant ook wel een aantal malen ten ore gekomen. Ik weet niet wat de officiële term bij NS is maar het zou om een soort berisping gaan, die dan net weer wel of net niet zou zijn uitgesproken. Ik hoop eigenlijk ook dat het zo is zoals je het zegt en dat die steun er dus wel is. Pilatus zei het al: wat is waarheid maar ik hoop wel dat als je correct optreedt als conducteur je niet met nare verwijten komt als had u dat niet anders kunnen oplossen en het is niet klantvriendelijk. Agressie in de trein is van een afstand lastiger te beoordelen, ook door NS, maar het kan ook niet zo zijn dat agressie acceptabel is als de conducteur de regels naleeft en het redelijk haalbare doet.

Ik vind eerlijk gezegd de conducteurs in de trein alleszins menselijk en redelijk, daar zal ook in de opleiding en selectie naar gekeken zijn. Maar een conducteur doet ook zijn werk en bedreigingen en agressie horen daar geen onderdeel van te zijn. De vaardigheid om er mee om te gaan met agressie wel maar dat betekent nog niet dat een conducteur bij voorbaat fout zit als het misgaat. Bij veel reizigers is de redelijkheid ver te zoeken, in tegenstelling tot bij je collega's doorgaans. Ik ben eigenlijk wel blij te horen dat er in ieder geval niet in het algemeen zo over de backing van NS wordt gedacht, ik zou dat heel erg vinden.
Om op het 1e klas onderwerp terug te komen: Het zou m.i. al helpen als veel duidelijker aangegeven wordt wat 1e klas is, bijvoorbeeld op de toegangsdeur een grote 1 met daaronder in verschillende talen: 'u betreedt nu een 1e klas coupe, alleen bestemd voor reizigers met een 1e klas vervoersbewijs', zoiets.. of op de hoofdsteun van elke stoel 'eerste klas' schrijven. Want nu is het voor mensen die geen ervaring met de trein hebben eerlijk gezegd ook niet erg duidelijk wat 1e en 2e klas is.

Een tweede maatregel zou zijn dat (nu iedereen verplicht met een ov-chip moet reizen) iemand die ten onrechte 1e klas rijdt wordt geregistreerd en er 1x met een waarschuwing vanaf komt. Bij een volgende keer kan dan gezien worden of iemand al eerder in de fout is gegaan en kan dan wel direct een boete worden gegeven, want dan is duidelijk dat het geen vergissing is maar een bewuste actie. Een dergelijk registratiesysteem zou dan ook voor andere overtredingen nuttig kunnen zijn. Dat moet dan wel voor conducteurs direct te zien zijn op het moment dat een ov-chip gescand wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan een eind met u meegaan. Het zichtbaar kunnen zijn van vergissingen of waarschuwingen zou denk ik zeer preventief werken. Ik vraag me wel af hoe het juridisch zit. Als het puur informatief is voor NS, zou het mogelijk kunnen. Het het zichtbaar maken ervan moet dan juridisch gezien geen overtreding of misdrijf zijn want daartegen is beroep mogelijk. Als dat kan is uw voorstel in de praktijk niet werkbaar. Ik vind dat er wel wat meer opties moeten zijn voor goede opsporing en dit om een betere naleving van de regels af te dwingen. Maar het moet uiteraard wel juridisch kunnen. Ik ben geen jurist.

Conducteur: Jongedame u heeft een tweede klas kaartje en u zit in de eerste klas
Jongedame: Nou, en?
Conducteur: U bent in Den Haag ingecheckt en we zijn nu net voor Amersfoort. U heeft geen geldig vervoersbewijs. Ik moet er helaas voor zorgen dat u een geldig eerste klas vervoersbewijs heeft.
Jongedame begint een verhaal over volle treinen, recht op een zitplaats, hier is gewoon ruimte en dat maakt ze zelf uitmaken en wat die kakkers mogen mag ze ook etc.
De conducteur gaat zitten en pakt de spullen erbij.
Jongedame: Wat, krijg ik een bekeuring? Wat bent u een (censuur) alle andere conducteurs sturen me altijd gewoon weg...
Conducteur: Gebeurt dat wel eens?
Jongedame: Dat is wel tien keer gebeurd, het gaat altijd zo...(censuur)

Tsja, die dame was behalve grof ook een beetje erg dom natuurlijk. Maar de praktijk iedereen maar naar de tweede klas te sturen, werkt ook averechts, mensen rekenen er vaak gewoon op: "Ze kunnen je alleen maar wegsturen." Anderzijds zijn er ook (vaak oudere) mensen die het echt niet in de gaten hebben. De wijsheid van de conducteur moet natuurlijk wel mogelijk blijven, reizen met NS is best complex voor degenen die het maar heel weinig doen. Coulance is vaak goed maar moet niet zo standaard zijn dan men er al op rekent. En een zwangere vrouw die in de tweede klas niemand vindt die opstaat, blijft uiteraard altijd van harte welkom, ook al zijn de regels anders.

Reputatie 1
Als NS het op deze manier gaat doen zal het waarschijnlijk ook niet goed zijn... 😉
Reputatie 7
Badge +4
Nou Jurgen, dat lijkt me inderdaad buiten iedere orde. Dit is wel erg bar. Niet te geloven.
Ik reis als forens altijd in een drukke trein in de avondspits. Die trein bestaat altijd uit twee treinstellen. Het komt helaas met enige regelmaat voor dat er op het bewuste drukke tijdstip doodleuk een trein bestaande uit maar één treinstel voorrijdt, een enkele maal zelfs een met maar 4 wagons. Tekort aan materieel en teveel mensen, dus dat draait uit op toestanden alsof het de metro van Tokio is. Als ik op dat moment bij een eerste klasse coupe in de buurt ben en daar blijven plaatsen vrij dan ga ik daar toch wel degelijk zitten. Ik heb voor tweede klasse betaald en niet voor veevervoer. Op het moment dat de trein na een paar stops voldoende leeggelopen is, ga ik dan alsnog tweede klas zitten. Controle tijdens dat eerste klas bedrijf heb ik nooit gehad, want onder die omstandigheden kan de conducteur toch zijn werk niet doen.
Tja, en over een maand mag ik van de NS geen geldig vervoersbewijs voor de 1e klas meer kopen. En dan?

Reageer