Waarom mag in de USA nergens een buschauffeur de radio aan?

Behalve in de schoolbus?

30 reacties

Reputatie 2
Hallo tgk82-2,

Ik denk dat je met deze vraag op het NS service forum op de verkeerde plek bent aangezien dit forum bedoeld is voor vragen met betrekking tot NS. Ik wens je veel succes met het vinden van een antwoord op een ander platform.
Reputatie 7
Badge
Wat heeft dit met NS te maken?
Niets maar je hebt toch ook een off topic rubriek ?
Reputatie 7
Badge

Ja maar dat is toch niet hier? Hoe komt u erbij meneer?:)
Reputatie 6
Badge
Off-topic is voor topics die wel nog met treinen of NS te maken hebben, maar niet passen in 1 van de andere rubrieken.

Ja maar dat is toch niet hier? Hoe komt u erbij meneer?:)

https://www.youtube.com/watch?v=tHAW32DAIiY, https://www.youtube.com/watch?v=hF5OgnJV3Aw, en verder gevraagd per email.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is het in Nederland (en vele andere landen) ook niet toegestaan om de radio aan te hebben in het openbaar vervoer. In besloten busvervoer is dat uiteraard anders.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Klopt, mag in Nederland ook niet in het OV.
Bij RET, Syntus, Arriva en HTM anders wel.

Veolia ook (bestaat dan weliswaar niet meer)
Reputatie 6
Badge
Heb het bij RET inderdaad vaker meegemaakt, zelfde geldt voor Arriva.
Reputatie 7
Badge +3
Het feit dat het gebeurt wil niet zeggen dat het is toegestaan. De aloude regel is dat je niet voor anderen hoorbaar apparatuur mag laten spelen. Dat geldt voor zowel reizigers als personeel.

Zo zie ik ook regelmatig mensen kletsen met de chauffeur. Terwijl toch bekend mag zijn dat nog steeds 'Niet spreken met de bestuurder tijdens de rit' geldt.
Maar het mag wel (zelf van deze vervoerder gehoord), trouwens die radio zit standaard in de bus.
Reputatie 7
Badge +3
Dat er een radio in de bus zit betekent niet dat het is toegestaan die tijdens de dienstuitvoering aan te zetten.
Mag ook niet van de Buma (of het ov bedrijf heeft ervoor betaald)
Reputatie 7
Badge +3
Maar het mag wel (zelf van deze vervoerder gehoord), trouwens die radio zit standaard in de bus.Welke vervoerder?

Als dat op een buslijn zou gebeuren waar ik wel eens reis, zou ik een klacht indienen. Ik betaal niet om naar het geluid van de radio te moeten luisteren. Ik heb overigens wel eens gezien dat een buschauffeur een kleine radio had aanstaan om naar het verslag van een voetbalwedstrijd te kunnen luisteren. Dat mag natuurlijk ook niet, maar dat kon ik wel billijken.

Het grootste probleem met de radio aanzetten in het OV is natuurlijk dat het niet mogelijk is om iedereen tevreden te stellen qua zender. Verder leidt het mogelijk de chauffeur af van de correcte dienstuitvoering.
Reputatie 4
Als die zender op fluistertoon aanstaat, heb ik er geen moeite mee. Een vrachtwagenchauffeur heeft een vergelijkbaar beroep en daar is het nochtans geen probleem dat er een radio aanstaat.

Maar goed, ik kan me voorstellen als het niet toegestaan zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Een belangrijk punt is dat je Buma-rechten moet betalen als je muziek opzet bij een commerciƫle activiteit. Alleen afspelen voor eigen gebruik is toegestaan maar dan mag de muziek niet hoorbaar zijn voor anderen en dat betekent dat de chauffeur dan earphones op moet zetten.
Maar het mag wel (zelf van deze vervoerder gehoord), trouwens die radio zit standaard in de bus.Welke vervoerder?

Als dat op een buslijn zou gebeuren waar ik wel eens reis, zou ik een klacht indienen. Ik betaal niet om naar het geluid van de radio te moeten luisteren. Ik heb overigens wel eens gezien dat een buschauffeur een kleine radio had aanstaan om naar het verslag van een voetbalwedstrijd te kunnen luisteren. Dat mag natuurlijk ook niet, maar dat kon ik wel billijken.

Het grootste probleem met de radio aanzetten in het OV is natuurlijk dat het niet mogelijk is om iedereen tevreden te stellen qua zender. Verder leidt het mogelijk de chauffeur af van de correcte dienstuitvoering.

Alle 4, RET, Syntus, Arriva, HTM, Veolia.

Klantenservice gevraagt, radio mag aan zolang het geen overlast geeft aan de passagiers.
Reputatie 2
RET bussen hebben een radio voor de chauffeur, deze kan standaard fabrieksaf ook voor de hele bus worden aangezet, maar dit is niet toegestaan. Ook zijn er vanuit het bedrijf een aantal aangewezen radiozenders die geluisterd mogen worden. En om dat in de hand te houden lopen er kwaliteitscontroleurs rond.
Maar nu terug naar de hamvraag:

Waarom mag in de USA nergens een buschauffeur de radio aan?

Behalve in de schoolbus?
Reputatie 7
Badge +3
"Nergens" is wat ruim. De meeste bedrijven verbieden het om voor anderen hoorbaar elektronische apparaten te laten spelen of om muziek te maken. Dat geldt dus voor zowel personeel als reizigers.

Schoolbussen zijn geen openbaar vervoer maar besloten busvervoer en daar gelden andere regels voor.
Daarnaast lijkt het mij ook wel prettig met al die kinderen in de bus. In de trein doe ik in ieder geval direct mijn oortjes is als er weer een groepje kinderen aan het communiceren is op 120 decibel of meer.
"Nergens" is wat ruim. De meeste bedrijven verbieden het om voor anderen hoorbaar elektronische apparaten te laten spelen of om muziek te maken. Dat geldt dus voor zowel personeel als reizigers.

Schoolbussen zijn geen openbaar vervoer maar besloten busvervoer en daar gelden andere regels voor.

Nergens ja, ik heb +/- 15 willekeurige bedrijven gevraagd (Van New York tot Los Angeles), en 15 keer was het antwoord: no.
Is de schoolbus zit vaak geen eens een radio in, zit er wel 1 in staat hij vaak niet aan. Maar soms gebeurd het wel.
De kinderen mogen trouwens zelf ook geen muziek luisteren:
http://www.roadrunners24.net/transportation_bus_rules

Daarnaast lijkt het mij ook wel prettig met al die kinderen in de bus. In de trein doe ik in ieder geval direct mijn oortjes is als er weer een groepje kinderen aan het communiceren is op 120 decibel of meer.

Vraag dan of ze stil willen zijn. Of laat ze deze muziek luisteren: https://www.youtube.com/watch?v=32s8b8hI6fM
Kinderen moeten stil zijn in de schoolbus, en mogen geen mp3 speler, tablet, computerspelletje of GSM gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Als dat waar zou zijn, dan is je eerste mededeling zojuist door jezelf ontkracht.
"Waarom mag in de USA nergens een buschauffeur de radio aan? Behalve in de schoolbus?"
Nou, in de schoolbus mag het dus ook niet.
(Wat ik overigens waag te betwijfelen. http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=6398889)

Reageer