beantwoord

waarom rijden pasagiers treinen niet gekoppeld met goederen wagons?

  • 26 september 2020
  • 6 reacties
  • 369 Bekeken

Zit op youtube filmpjes te kijken over de Rhatische bahn in Zwitserland.

Wat mij opvalt is dat zij passagiers treinen koppelen met goederen wagons.

Waarom gebeurt dat hier in Nederland niet, om zo meer ruimte op het spoor te creëren?

icon

Beste antwoord door Mark NS 26 september 2020, 14:26

Ik begrijp dat de RhB met name goederen naar afgelegen gebieden transporteert die in de winter ook vooral lastiger te bereiken zijn met ander vervoer. Het is enerzijds een noodzaak en anderzijds maakt de combinatie van goederen en personenvervoer het spoorbedrijf ook rendabel. In Nederland is die noodzaak er niet en het zou ook lastig te combineren zijn met het personenvervoer gezien de hoge frequentie daarvan. Verder is Nederland ook met name een belangrijk doorvoerland. Goederen gaan veelal vanaf Rotterdam naar het buitenland of keren terug naar de haven, waardoor de combinatie met personenvervoer ook niet kan. 

Bekijk origineel

6 reacties

Ik begrijp dat de RhB met name goederen naar afgelegen gebieden transporteert die in de winter ook vooral lastiger te bereiken zijn met ander vervoer. Het is enerzijds een noodzaak en anderzijds maakt de combinatie van goederen en personenvervoer het spoorbedrijf ook rendabel. In Nederland is die noodzaak er niet en het zou ook lastig te combineren zijn met het personenvervoer gezien de hoge frequentie daarvan. Verder is Nederland ook met name een belangrijk doorvoerland. Goederen gaan veelal vanaf Rotterdam naar het buitenland of keren terug naar de haven, waardoor de combinatie met personenvervoer ook niet kan. 

Reputatie 5
Badge

Dat is toch vooral naar dorpies die geen of het grootste deel v.h. jaar geen aansluiting via de weg hebben. Mede daardoor is bvb het levensonderhoud in CH zo peperduur.

Kijk eens met een kennersoog naar hoe in NL treintjes eruitzien en hoe de rails in stations lopen-en hoe vaak die rijden. Daar is dus echt totaal geen plek om dat soort 19e eeuwse fratsen nog uit te halen. Er rijden in NL in feite vrijwel geen goederentreinen binnenlands-allemaal doorvoer naar/via DE.

Zo gingen bvb in de jaren 50/60 nog volop krantenpakketten en postzakken met de gewone lijnbus mee naar al die dorpen waar die komen. OOk dat is allang verleden tijd. Gebuert bvb in Finland nog wel.

Reputatie 7
Badge +3

Zo gingen bvb in de jaren 50/60 nog volop krantenpakketten en postzakken met de gewone lijnbus mee naar al die dorpen waar die komen. OOk dat is allang verleden tijd. Gebuert bvb in Finland nog wel.

In Brabant werden nog tot in de jaren 60 mensen die in het ziekenhuis in de stad waren overleden in een kist met de gewone streekbus teruggebracht naar hun dorp om daar begraven te worden. Post- en krantenvervoer per (reizigers)trein en bus was nog een stuk langer. 

Post en zeker pakketjes worden nog steeds in heel veel landen met treinen (en bussen) vervoerd, ook in Europa. Tijdens de recente lockdown reden in India zelfs dagelijks aparte treinen voor post, losse goederen en pakketten omdat die niet met de gewone trein meer mee konden omdat het reizigersvervoer was stilgelegd. 

Tot in de jaren 80 reden er in Oostenrijk en Zwitserland links en rechts nog wel gemengde treinen met echt goederenvervoer, in feite waren dat lokale goederentreinen die ook één reizigersrijtuig meenamen om zo wat vervoer op het platteland te bieden. Bekend onder hobbyisten was in Duitsland ook nog zoiets bij Untergröningen (BW) tot rond 1990.

 

in Zwitserland gaat het met (goederen)treinen vaak ook gewoon net wat anders als in Nederland. Goederentrein rijden soms ook dwars door de stad, zoals hier in Zürich. Lange treinen die ook erg langzaam rijden, dus ik ging er meestal bij zitten 

 

Reputatie 7
Badge +3

In de VS heb nog overal plaatsen waar doorgaande goederentreinen gewoon door de hoofdstraat van het dorp rijden. 

Reputatie 7

In Zwitserland neemt de Postbus nog altijd nog eenmaal per dag de post en de pakketjes mee uit een bergdorp naar het dal. Afgelopen zomer weer gezien. Chauffeur stopt bij een halte, opent even een brievenbus of loopt een postkantoortje in ("Die Post" is nog steeds aanwezig- zelfs in kleine dorpen. Losse postzegels zijn er nog te koop.... Hoe verschillend kan het zijn met Nederland!)  Passagiers moesten even hun rugzakken van de rolstoelplaats weghalen zodat ook een paar kratten met grote enveloppen en pakketten meekonden 😁. De chauffeur stapelde ze op en zette ze met wat riemen vast. Geinig om mee te maken, een leuke traditie ook.

Reageer