beantwoord

Waarom toeteren treinen soms op random punten?

  • 8 September 2022
  • 12 reacties
  • 2401 Bekeken

Ik heb jaren een paar km vanaf een NS lijn gewoont, waar soms in de verte de treintoeter te horen was… hier liepen wel eens koeien, dus dat was nog te verklaren.

Nu woon ik in Groningen centrum langs het spoor, en word er ook getoeterd. Geen overgang, koe of andere dingen in de weg… Waarom moet er dan getoeterd worden?

icon

Beste antwoord door Momo 8 September 2022, 21:25

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De vriendin van de machinist woont in de Lodewijkstraat. Kon het indertijd op de Parklaan nog horen.

Reputatie 7
Badge +3

Eens in de 24 uur moet de typhoon getest worden. Als je die hoort, is die geslaagd geslaagd voor de test. Maar dat wordt meestal buiten de bebouwde kom gedaan. Of dat is in ieder geval de bedoeling. Soms toeteren machinisten ook wel eens om elkaar te begroeten, of iemand die ze kennen die langs het spoor woont. Oud machinist @Jeroen heeft mij ook wel eens wakker getoeterd. 😂

De vriendin van de machinist woont in de Lodewijkstraat. Kon het indertijd op de Parklaan nog horen.

Rijksstraatweg kon je ze ook nog horen (ongeveer 1.5km), nu woon ik groningen centrum en klinkt het wel erg luid met 50m afstand :)

Reputatie 7
Badge +3

Zelf woon ik hemelsbreed zo'n 100 meter van het spoor en daarbij ook dicht bij een sprinter station, dat zal zo'n 350 meter zijn. Soms met de tuindeur open schrik ik wel eens van een erg luide typhoon, mogelijk was er dan iemand die erg dicht bij de rand van het perron stond of zo iets en werd er getoeterd om die persoon te waarschuwen. Ook zijn er wel eens van die irritante gozertjes die net doen alsof ze voor de trein willen springen, dan willen machinisten deze persoontjes wel eens flink laten schrikken (en mij dan dus ook).

Is er een reden waarom het de laatste tijd zoveel meer is? Deze zondag hoor ik rond de paterswoldseweg al de 5e keer meermaals achter elkaar de typhoon afgaan. Mocht dit ter begroeting zijn, gaat dit dan niet erg ver zo langzamerhand?

Reputatie 7
Badge

Het kan ook een kapotte overweg zijn waarbij treinen stapvoets en tyfonerend de overweg passeren. Ik ga niet zomaar uit van een begroeting. 

Gezien NS daar niet rijdt (ik neem aan dat je het over Groningen hebt) kan je dit beter bij Arriva neerleggen.

Het kan ook een kapotte overweg zijn waarbij treinen stapvoets en tyfonerend de overweg passeren. Ik ga niet zomaar uit van een begroeting. 

Gezien NS daar niet rijdt (ik neem aan dat je het over Groningen hebt) kan je dit beter bij Arriva neerleggen.

 

Groningen ↔ Haren = NS, die hoorde ik ook… en daar was er weinig te begroeten (behalve koeien)
Groningen ↔ Delfszijl = Arriva, en die doen het ook meermaals per week. De overgangen hier zijn allemaal op een verhoging met het verkeer er onderdoor, niet echt een overgang dus.

Ah daar zeg je wat, het zal inderdaad Arriva zijn. Ik zal eens informeren, in de tussentijd nog 4 salvo's mee mogen maken :).

 

Dankjewel

Bij Arriva was niets bekend wat betreft een kapotte overweg, maar het kunnen natuurlijk ook goederentreinen zijn. Ze hebben aangegeven een melding te maken bij de regio. Ik heb hen gevraagd het antwoord daarop naar mij terug te koppelen. Ik zal tzt dat antwoord hier plaatsen.

Reputatie 1

Dit is waarschijnlijk wel bij Arriva, de spoorwegovergang bij Peizerweg

https://www.sikkom.nl/video-spoorwegovergang-peizerweg-is-al-dagen-in-de-war-slagbomen-gaan-spontaan-dicht-en-alarmbellen-rinkelen-vanuit-het-niks/

Heb ik laatst ook geruime tijd voor stilgestaan en kwamen de treinen met veel lawaai voorbij

Een kapotte overweg is van prorail, niet van ns of arriva. En hoewel het een brakke rot overgang is, verklaard het nog niet wat mensen al jaren horen? :)

Reputatie 1

Dat een kapotte overweg van Prorail is snap ik ook wel, maar het zijn toch echt de treinen van Arriva die het geluid produceren.

Reageer