Waarom zo duur en bij buurtlanden niet

• 26 september 2014
  • 33 reacties
  • 12261 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

We hebben ook weinig te klagen in Nederland, maar de laatste 10 jaar is het niveau van NS met sprongen achteruit gegaan. Dat is meer het probleem.

Het is flink duurder geworden, elk jaar prijsstijgingen boven inflatie, comfort is een stuk minder, de reistijd is vaak langer en vertragingen zijn er veel meer.
Reputatie 7
Badge +4
Prima verhaal lijkt me, Seravee. Ik vind het personeel in Nederland overigens niet onvriendelijker, het is zeker wel zo dat men hier met name in de verstedelijkte gebieden, onvriendelijker wordt behandeld. De omgangsvormen in Belgie en Duitsland zijn doorgaans ook veel beter en dat merk je ook in de reactie van het personeel.

Punt is en blijft dat het heel lastig is de spoorwegen in de verschillende landen te vergelijken. Het Nederlandse spoorwegnet wordt wel zeer intensief gebruikt. Met name in Engeland zijn de tarieven soms ongehoord hoog. België is wel socialer qua prijsopbouw.
Reputatie 2
Prima verhaal lijkt me. Ik vind het personeel in Nederland overigens niet onvriendelijker, het is zeker wel zo dat men hier met name in de verstedelijkte gebieden, onvriendelijker wordt behandeld. De omgangsvormen in Belgie en Duitsland zijn doorgaans ook veel beter en dat merk je ook in de reactie van het personeel.ow ik bedoel ook zeker niet dat ns medewerkers onvriendelijk zijn. Maar doordat beveiligingspersoneel de indruk geeft service-personeel te zijn, krijgt het toch een ander beeld voor de niet-frequente reiziger. In het buitenland staan er gewoon agenten en militairen, waardoor je weer wat hun functie is. In Nederland lijkt het voor velen net een 'gewone' ns mederwerker die er is om je te helpen.
Reputatie 7
Badge +4
In Nederland zie je inderdaad de groepen controleurs wel op risicotrajecten zo opereren dat de zwartrijder geen kant meer op kan. Helaas is er een deel van het publiek dat alleen maar op die manier aan te pakken is. Ze doen gewoon hun werk en mogen ook heel thuiskomen. Ik merk in Nederland wel agressie tegen het personeel, in België heb ik het alleen meegemaakt in de Beneluxtrein, waar ik inderdaad vaak in zit. Het betrof altijd Nederlanders. Ik schaam me wel eens voor het gedrag van mijn landgenoten. Dat kun je ook onzin vinden natuurlijk 😉 Ik zit verder in België op diverse trajecten en daar gebeurt nooit wat in mijn beleving.
Het kan mij niet schelen of er in buurlanden wel of geen duurdere voorbeelden zijn, het is gewoon stervens duur, en als de NS bij de "wereld top" hoort, dan is het bar slecht gesteld met die top. En voor de mensen die het blijkbaar makkelijk kunnen betalen... Dat jullie het geen aderlating vinden wil nog niet zeggen dat dat ook zo is. Maar zoals altijd, kunnen mensen pas begrijpen hoe het is om met een gemiddeld salaris rond te komen als je in de winkel staat en moet kiezen tussen normaal gezond (biologisch, want al dat gerotzooi met goedkoop voedsel is echt slecht voor je. Maar zelfs biologisch is niet geheel te vertrouwen!) of rotzooi, maar buikje gevuld. Maar ja mensen die nog nooit een keer hebben gevoeld hoe het is om aan de kassa te kort te komen, zullen nooit snappen dat je echt niet, toch nog wel ergens wat vandaan kan halen.
Weg met de minder dan een procent die wel 60 procent van de dagelijks te verdelen taart opeist.
Reputatie 7
Badge +4
Wat je aankaart, is een politiek probleem. Het beleid is denivellerend en de inkomensverschillen worden vergroot, daarnaast vervallen door geringere overheidsbijdragen inkomensbestanddelen.
NS is een bedrijf dat de broek uiteindelijk zonder subsidie zelf moet ophouden - ook een politiek besluit - en de inkomsten moeten bij de reiziger vandaan komen, dat merk je.

De vraag hoort alleen niet bij NS te liggen maar bij de politiek. Dit is echter geen politiek forum maar bedoeld om reizigers snel te helpen en eventueel signalen door te geven. Het is hooguit een gegeven dat het veel mensen kan raken maar inkomenspolitiek wordt niet via NS gerealiseerd. Het forum is dus niet voor politieke discussies over inkomensverschillen.
Aha, het is dus politiek. Nou ja dan is alles dus toch nog ok, en niet duur dus. Bedankt, heb ik vandaag weer wat geleerd.
En dan nog iets, iedereen weet dat privatisering nooit voor verbetering en prijsverlaging zorgt. En inderdaad dat is een keuze die is gemaakt, maar niet door mij. En als iets eenmaal is geprivatiseerd kan het natuurlijk ook nooit meer omgedraaid worden... Waarom wordt er nooit eerst een proef gedaan voordat er zo'n beslissing wordt genomen. Zodat, als het (onvermijdelijk) faalt, het weer teruggedraaid kan worden. Ik weet het, ik weet het weer die politiek.

Reageer