Waarom zo duur en bij buurtlanden niet

• 26 september 2014
  • 33 reacties
  • 12273 Bekeken

Waarom is het openbaar vervoer zo duur en in de buurtlanden niet.

33 reacties

Kan je misschien met voorbeelden komen? Genoeg trajecten in Duitsland die duurder zijn dan vergelijkbare Nederlandse trajecten.
De trein zal niet veel duurder zijn vermoed ik dan in buurlanden, denk zelfs goedkoper.
Oke ik was dan daar als toerist en kon een dagpas kopen voor 2-dagen a 20,50 euro en een 3-dagen pas kost 26,50 euro.
Maar een lokale kan daar makkelijk reizen met een dagticket van 6.50 dan is het wel zone gerelateerd maar toch.
Van Berlijn naar Keulen heb ik 4,50 enkel betaald. dus waarom kan dat daar wel en hier niet.
Ik reis in Nederland regelmatig een hele dag gratis (en die reisdag kan dan zelfs 28 uur duren).
Reputatie 4
Badge
Ter indicatie een paar vergelijkbare trajecten, allemaal rond 60 km.
Koblenz - Bonn: 11,80 euro (Regionalzug)
Utrecht - Arnhem: 10,20 euro
Antwerpen - Gent: 9,40 euro

België is iets goedkoper en Duitsland duurder. Maar ieder land heeft weer eigen kortingsmogelijkheden en dan wordt het lastiger vergelijken.
Reputatie 4
Badge

Van Berlijn naar Keulen heb ik 4,50 enkel betaald. .

Dan ben ik wel benieuwd welk kaartje u had. Klinkt interessant.
Ja kortingsmogelijkheden zijn wel uitgebreider, in Duitsland bv Bavaria card, waarmee je met 5 mensen maar 8 euro betaalt voor alle OV in regio Bavaria.
Reputatie 7
Badge +4
De systemen zijn lastig te vergelijken. In Nederland zit je goed met kaarten als Weekendvrij, dalvrij en met de keuzedagen. In België heb je haast geen dagkaarten maar zijn er veel sociale regelingen voor nogal wat categorieën . In Duitsland heb je wel een gunstige regeling met de Bahncards. In dit land heb je veel mogelijkheden, zolang je binnen een regio rijdt en liefst met meerdere mensen. QDL en weekendpasses zijn mooi maar je mag alleen met een (opgevoerde) stoptrein.

Het busvervoer in Nederland is in verhouding wel erg duur, maar de frequentie is uitstekend. Belgie is qua busvervoer en dagkaarten daarvoor wel prettiger, prijstechnisch gezien.

Het lijkt me niet eenvoudig een eerlijke prijsvergelijking te maken als je die voor iedereen geldend wilt laten zijn. Door het dalurensysteem in Nederland ben je vaak goedkoop uit, als je daarmee kunt reizen. Een keuzedag/dagkaart voor senioren voor 3,50 is ook niet slecht. Bedenk dat Duitsland door de grootte niet zo maar dagkaarten aan kan bieden. België kan dat wel, maar ze doen het niet, al zijn ze verder socialer maar bepaald niet punctueel.

...en als u nog een paar kaartjes Keulen - Berlijn voor die prijs hebt liggen.......
Reputatie 4
Badge
Ja kortingsmogelijkheden zijn wel uitgebreider, in Duitsland bv Bavaria card, waarmee je met 5 mensen maar 8 euro betaalt voor alle OV in regio Bavaria.

8 euro per persoon, neem ik aan.
Reputatie 4
Badge
Nederland is vooral voor incidentele reizigers, zoals toeristen, erg duur. Vooral in Duitsland zijn er erg veel mooie kortingsmogelijkheden voor de incidentele reiziger, vooral als je met een aantal bent.

In Nederland moet je voor korting bijna altijd eerst een abonnement nemen. Afgezien van de incidentele Kruidvatacties en dergelijke. Maar die zijn nauwelijks een optie voor toeristen. Die kunnen meestal ook niet profiteren van samenreiskorting.
Reputatie 4
Badge

8 euro per persoon, neem ik aan.

Ja 8 euro p.p.
http://www.bahn.com/i/view/USA/en/prices/germany-regional/bavaria-ticket.shtml
Oke ik was dan daar als toerist en kon een dagpas kopen voor 2-dagen a 20,50 euro en een 3-dagen pas kost 26,50 euro.
Maar een lokale kan daar makkelijk reizen met een dagticket van 6.50 dan is het wel zone gerelateerd maar toch.
Van Berlijn naar Keulen heb ik 4,50 enkel betaald. dus waarom kan dat daar wel en hier niet.

Dat moet haast wel een actietarief zijn geweest, daar kun je natuurlijk nooit een eerlijke vergelijking mee maken. Als ik nu een treinreis van Berlijn naar Keulen bij de Deutsche Bahn plan, is het goedkoopste kaartje 101 euro.
Welkom op het forum rosalevic!

Het is inderdaad lastig te vergelijken aangezien de kaartsoorten en kortingsmogelijkheden per land verschillen. In Nederland kan je ook zonder abonnement het reizen voordelig houden met acties van de grote winkelketens en uitjes van de Spoordeelwinkel. Ter vergelijking: de waarde van een reguliere 2e klas Dagkaart is €50,80. Voor een actie Dagkaart van één van de winkelketens ben je pakweg €15,- tot €17,- kwijt.

P.s. Ik heb dit topic verplaatst naar het Off topic forum. Daar komt je vraag nog het beste tot zijn recht.

Van Berlijn naar Keulen heb ik 4,50 enkel betaald. .

Dan ben ik wel benieuwd welk kaartje u had. Klinkt interessant.

Ik zou het niet weten heb hem uit een automaat op het station gepakt.
Dat is wel heel goedkoop.
Reputatie 4
Badge
En je bent wel gecontroleerd op dit behoorlijke lange traject? Je zou toch haast denken dat dit een kaartje is in de categorie kind, dier of fiets. Of alleen een stoelreservering natuurlijk, die kost immers precies 4,50 bij DB 😉
Kan me niet herinneren of ik gecontroleerd ben geworden. Het is weer een tijdje geleden. Maar vond het wel al heel goedkoop om voor zo'n bedrag te kunnen reizen. En vroeg me dan ook af waarom daar wel en hier niet. Ongeveer 5 jaar geleden reisde ik in Italie ook heel goedkoop maar dat zal wel gelegen hebben aan de kleur van de lijn waar je in en uit kon stappen 24 uur lang als toerist.
Ik reis in Nederland regelmatig een hele dag gratis (en die reisdag kan dan zelfs 28 uur duren).

:?
Badge +3
Een vervoerbewijs met datum is geldig van 0.00 uur tot 4.00 uur de volgende dag, dus maximaal 28 uur.
Kan me niet herinneren of ik gecontroleerd ben geworden. Het is weer een tijdje geleden. Maar vond het wel al heel goedkoop om voor zo'n bedrag te kunnen reizen. En vroeg me dan ook af waarom daar wel en hier niet. Ongeveer 5 jaar geleden reisde ik in Italie ook heel goedkoop maar dat zal wel gelegen hebben aan de kleur van de lijn waar je in en uit kon stappen 24 uur lang als toerist.

Wanneer u gebruik maakt van de regionale treinen is reizen in Italië spotgoedkoop. Voor een eerlijke vergelijking moet daar overigens wel bij worden vermeld dat die doorgaans aanzienlijk minder frequent rijden dan wij hier gewend zijn (soms zelfs maar enkele malen per dag).
Dus de incidentele reiziger betaalt schandalig veel ten gunste van hen die zo'n hoge dienstregeling nodig hebben, even los van het feit dat de NS nog eens extra 20 euro vraagt als je het waagt anoniem te willen reizen, 2.50 om die terug krijgen weer (?) maar dat staat los hier van. Ik weet wel: kortingskaart. Ik heb nu een ritje naar Haarlem gekeken: 40 euro. Dan met een 50 euro p/jaar kortingspas heb ik die in 2,3 keer er al uit. Dan scheelt het veel: toegegeven. Nogmaals, reis je niet vaak met de trein: spuugt NS in je bek. Dat is als de bakker die een klant minder brood geeft als de ander, omdat die er iedere dag komt. Ik blijf het vreemd vinden. Zal allemaal wel zijn om te voorkomen dat iedereen om 08:00 in de rij staat voor brood, dat ze het rond die tijden gewoon stervensduur maken en wanneer de treinen wat leger zijn, je dan tegen een (acceptabel tarief denk ik wel, zo in verhouding bezien) proberen de treinen wat voller te krijgen. Vanuit de NS bezien, snijdt dat mes aan twee kanten: en volle treinen minder vol, en lege treinen voller.
Ook voor de incidentele reizigers zijn er mijns inziens volop mogelijkheden om goedkoper te reizen. Denk bijvoorbeeld aan actietickets van de spoordeelwinkel, of het groepsretour (voor voordelig reizen met een groep vanaf 4 personen). Ook zijn er regelmatig goedkope dagkaarten te koop bij bijvoorbeeld het Kruidvat, Blokker of Hema.
Reputatie 1
Badge
QUATSCH! Dit ticket kost nu 24 € voor persoon1+ 4€ extra voor personen 2-5, dus voor 5 is het 44:5= 8,80 pp.
Dito-met iets andere prijzen, in elk Bundesland.
Het is wel geldig in vrijwel alle OV, incl bus/metro etc., ma-vr pas vanaf 9.00
Reputatie 4
Badge
QUATSCH! Dit ticket kost nu 24 € voor persoon1+ 4€ extra voor personen 2-5, dus voor 5 is het 44:5= 8,80 pp.
Dito-met iets andere prijzen, in elk Bundesland.
Het is wel geldig in vrijwel alle OV, incl bus/metro etc., ma-vr pas vanaf 9.00

Waarom is de post van Macca onzin? Ook in Duitsland zijn prijsverhogingen heel normaal, zeker na een jaarwisseling. Wanneer ik dit voordeelticket opzoek kom ik voor Beieren trouwens op een prijs van 8.60 p.p, (23 euro basis + 20 euro voor de 4 overige pasagiers) http://www.bahn.com/i/view/USA/en/prices/germany-regional/bavaria-ticket.shtml Toch fijn, dat belastinggeld van de bewoners van Duitsland. 😛
Reputatie 2
Het is soms in het buitenland goedkoper, maar soms ook om redenen waar je niet snel bij stil staat. Zo betaalde je laatst in Belgie maar maximaal 11 euro voor de meeste trajecten (16euro 1ste klas) voor een retour dezelfde dag aangezien de Christmas Deal. Als je er niet mee bekend was, zou dit je niet zijn opgevallen aangezien veel loketmedewerkers dan gewoon automatisch je dit actiekaartje gaven.
Daarnaast is het in landen als Frankrijk en Duitsland niet ongewoon om op het laatste moment goedkoper kaartjes te krijgen voor langere trajecten waarvan niet genoeg tickets zijn gekocht voor de reis. Zo had ik laatst ook op Lille Europe een kaartje naar Parijs voor 8,20euro (traject van circa 225km): ga dit bij de sncf vantevoren boeken en je bent minstens dubbel zoveel kwijt. Echter heb ik in Engeland een keer bijna 200pond moeten betalen voor een treinkaartje (binnenlands), iets wat je in Nederland niet zo vaak tegenkomt. Het is alleen lastig ook te bouwen op die goedkope prijzen soms in het buitenland. Plan maar een mooie reis en kom er dan achter dat dit kaartje niet beschikbaar is in de automaat.
Daarnaast reizen studenten hier gratis, in het buitenland betalen ze mee aan het systeem. Andersom hebben ze in veel landen juist weer goedkopere kaarten voor jongeren. Iets wat je als jongere misschien niet zomaar opvalt als aan de kaartautomaat een leeftijdsgroep gevraagd wordt.

Daarnaast zijn er situaties waarbij de vergelijking nederland tegen het buurland vaak ook ongunstig uitpakt voor de NS qua grensoverschrijdend vervoer: mede omdat je daar de kaartje kan vergelijken van hetzelfde traject tussen de vervoerders uit 2 landen. Zo is het, zeker in het weekend, goedkoper om op Roosendaal een kaartje naar Belgie te kopen bij de treinbegeleider van de NMBS/SNCB dan hetzelfde kaartje uit de kaartautomaat van de NS. En bij Maastricht/Eijsden idem dito, al wisselt het daar bij sommige kaartje nog wel eens in het voordeel van de NS. Ook in de grensstreek met Duitsland valt de prijs van het grenskaartje wel eens ongunstig uit voor degene die het kaartje bij de NS koopt. Maar deze situatie komt niet alleen in Nederland voor. Ook tussen Belgie en Frankrijk komt hetzelfde voor. Sommige mensen lopen daar liever de kilometer tussen het belgische en franse station van Comines om voor lokaal tarief te rijden, dan 8 euro voor een trampoline kaartje te betalen en dan met de trein de grens over te mogen bij Tourcoing.

Nu is het wel belangrijk om ook te denken aan het feit dat de buitenlandse railsystemen behoorlijk van elkaar verschillen en dit ook invloed heeft op de prijzen. Zo moet je in Belgie niet verwachten dat je elk half uur of elk kwartier een trein hebt rijden, zelfs niet op drukke intercity trajecten, in het weekend(incl dus zaterdag).
Maar ook onze hele nederlandse cultuur heeft invloed op ons prijskaartje hier. Zo vinden een hoop mensen dat de oude dubbeldekkers met 1600/1700 lok maar snel vervangen moeten worden. Inclusief het getrokkel materieel tussen Zwolle en Roosendaal. Maar ja, nieuw materieel kost geld en dat moet ergens vandaan komen. En toch, die dubbeldekkers met 1700loc is fantastisch voor sprinter trajecten aangezien het in nederland het snelst optrekkende materieel is in het reizigersvervoer. Andere landen is het minimum loon lager en mede daardoor goedkoper om ouder materieel te onderhouden. Daarnaast willen wij wifi, stopcontacten, elektronische borden op het station, meer treinen, meer zitplaatsen, meer veiligheidspersoneel in de trein en een 'moderne' ov-chipkaart. Alles heeft invloed op het kaartje. In buurlanden Belgie en Duitsland zijn misschien vaker de wc's schoner, maar minder wifi, minder modern materieel op gewone lijnen, minder treinen gemiddeld en moet je niet verbaasd zijn als je op een station uitstapt waar nog kiezels liggen en je op gelijke vloer het rails komt te staan(bijvoegde foto is op Gent Sint-Pieters, het centraal station van Gent en min of meer wel vergelijkbaar met een station als Rotterdam of Den Bosch). Daarnaast reizen wij hier in Nederland gewoon meer en meer met het spoor. Ook zijn overstappen geregelt minder soepel en gecombineerd met meer wachten. Kan je dan landen makkelijk vergelijken? Niet echt. Want soms ligt de prijs qua kilometer hetzelfde en betaal Je soms meer doordat in grotere landen gewoon langere trajecten zijn, of juist korter. En soms zijn er door het hele systeem gewoon af en toe goedkopere kaartjes omdat in het buitenland reserveringen en vooraf boeken juist weer heel gewoon is.

Ik reis vaak en denk ik evenveel in Belgie als Nederland. Daarnaast reis ik ook regelmatig in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Toch als ik moet kiezen tussen treinen in Nederland of een van onze buurlanden, gaat mijn voorkeur eerder naar de NMBS/SNCB en Die Bahn dan naar de NS. Reizen is daar veel makkelijker geregelt als je zomaar wilt reizen (ov chipkaart lijkt makkelijk, maar blijft complex en onoverzichtelijk), de treinen zien er van buiten niet altijd even goed uit, maar zijn van binnen vaker schoner naar mijn mening, het personeel is over het algemeen vriendelijker en behulpzamer (mede doordat de stormtroopers van service en veiligheid niet altijd een klantvriendelijke uitstraling hebben en daarom het gemiddeld niveau van ns personeel naar mijn mening onderuit haalt) en ik heb zelf minder vaak last gehad in het buitenland van vertragingen. Dit is voor mij belangrijk en dan is de NS duur. De ander wilt goede en snelle verbindingen, zo snel mogelijk weer thuis zijn: dan is de NS eigenlijk niet eens zo duur als je het vergelijkt met het buitenland. Betekend dan dat wij in Nederland te klagen hebben? Absoluut niet. Wij stellen als maatschappij in Nederland hoge eisen aan de NS. Uiteindelijk betalen we hier voor en zodoende ook de prijzen en prijsveranderingen.
Maar andere landen hebben ook genoeg te klagen over hun eigen systeem en hun prijzen. En daar ga ik ook lekker in mee, want voor een paar tientjes vlieg je tussen London en Manchester of Parijs en Barcelona, en met de trein daar mag je er rustig 200+ euro voor neertellen.

Overigens in reactie op een post hierboven: ook Belgie en Duitsland hebben met regelmaat dagkaartjes, alleen dan niet zo snel voor het hele net. Belgie kent elk jaar met kerst de Christmas deal (voor een goedkoop bedrag een retourtje), met de zomervakantie idem dito zo'n deal, rond de zomer ook het zwemkaartje (voor een relatief klein bedrag naar de badplaatsen) en soms(niet maandelijks, maar tijdens de solden in de zomer nog wel eens) dagkaartjes bij de FNAC. Duitsland kent ook bepaalde kortingen, maar dan meer vergelijkbaar met 'onze' spoorgeelwinkel. Maar ja, bedenk even hoeveel een dagkaart op het enorme net van Duitsland zou moeten kosten en dan een hoop korting is een kaartje dan nog te duur.

Reageer