Waarom zoveel derde die met jou meekijken op dit forum?

• 9 oktober 2015
  • 5 reacties
  • 586 Bekeken

Bij het bezoeken van forum.ns.nl maak jouw browser ook automatisch verbinding met de servers van;
Facebook.com (Facebook.net)
Google.com (Google Analytics, Google+, API*)
Twitter.com
Sizmek.com
Newrelic.com
Amazonaws.com*
Serving-sys.com (Bs.serving-sys.com)
Sitestat.com
Smartagent.nl
Cloudfront.net*

Enkel met een * zijn daadwerkelijk benodigd, de rest kun je zonder enig probleem blokkeren.

Beseft NS dat hiermee de privacy van hun bezoekers in het geding is? NS voorziet namelijk deze bedrijven hiermee van cruciale informatie, zodat hun het 'online profile' wat ze van ons (dus ook van jou) creëren nog verder kunnen uitbreiden.

Wat doen deze bedrijven exact met de informatie die ze via forum.ns.nl verzamelen? Hoelang worden deze gegevens bewaard? Waar kunnen wij ons melden om deze gegevens definitief te laten verwijderen?
Is NS van plan om deze spyware te verwijderen?

ps insided.com mag zich behoorlijk schamen om dit soort ketellapperswerk te durven leveren.

5 reacties

Ik heb inmiddels een reactie voor jullie gekregen. Allereerst wil ik het volgende uitleggen over de lijst van gegevensverwerkers. Het is belangrijk om te benadrukken dat de meeste items in de lijst geen cookies zijn, maar over andere dingen gaan (e.g. scripts, codes, etc.). Hier een overzicht van de door inSided gebruikte cookies en scripts:

Amazonaws
Dit is de Service waar de community data is opgeslagen - dit is de enige reden waarom deze referentie hier in de lijst staat, er wordt niks getracked of zoiets.

Cloudflare
Wij gebruiken cloudflare niet zelf, vaak wordt dit door een klant (bijv. streamlabs) zelf geladen.

Google Analytics
Wij gebruiken GA om de performance van de website te analyseren (bijv. belangrijk om sessions te meten voor de contract), maar data is volledig geanonymiseerd en wordt niet voor marketing doeleinden gebruikt. Dit kan o.a. hier gelezen worden: Link

Newrelic
Dit wordt enkel gebruikt voor de werking van ons platform. Om ervoor te zorgen dat users geen problemen hebben bij het laden van pagina's of andere functies.

Algolia
Dit is ons interne zoekmachine - door het gebruik hiervan te tracken (vanzelfsprekend geanonimiseerd) kunnen wij de zoekfunctie verder verbeteren.

De anderen cookies en scripts die genoemd worden, worden voor andere doeleinden door NS zelf geladen.

Nog wat algemene informatie over privacy:

GDPR
Ons platform is GPDR-compliant, dus ook mbt tracking gebeuren hier geen dingen die tegen het belang van de user gaan / waar de user niet in staat is om dit uit te schakelen.

Verwerkersovereenkomst
We hebben met de NS een verwerkersovereenkomst opgesteld. Hierin staan alle afspraken over privacy en de verwerking van persoonsgegevens.

Daar komt bij dat elke gebruiker zelf invloed heeft op de cookies die geïnstalleerd op zijn pc staan. We informeren je hier ook over:

Ik hoop hiermee jullie vragen te hebben beantwoord.
Persoonlijk kan ik hier heel weinig mee/aan doen, al snap ik goed dat hier vragen over zijn. Ik ga dit intern uitvragen en kom erop terug.
Grappig maar noodzakelijk topic. Stand heden ten dage;

Groen is benodigd, rood totaal niet.

Ben benieuwd naar de gegevensverwerkersovereenkomst die NS heeft met deze 10 bedrijven.
Aangepast bericht.Goed signaal, Kirsten. Bedankt voor je melding. We gaan hier intern mee aan de slag.
Of die cloudservices nodig zijn kun je natuurlijk net zo goed betwijfelen, immers, NS kan de hele rambam ook zelf hosten. Overigens zou ik de moeite niet eens willen nemen om hier vragen over te stellen, praktisch het hele internet zit vol met dit soort onzin, en er zijn client-side legio mogelijkheden om deze te blokkeren.

Reageer