Wat heb je als inwoner van Duitsland nog aan de NS en ander Nederlands ov?

Ik vraag me af wat Duitse reizigers nog aan de NS hebben met zijn vreemde kaart- en betaalsysteem nu de Duitse intercitybusdienst Mein Fernbus vanaf 17 juli dagelijks minstens 2x per dag op Groningen, Amsterdam, utrecht en Arnhem v.v. rijdt tegen zeer lage prijzen vanuit een aantal grote Duitse steden.
Je kunt de bus in het internet boeken en via paypal, creditcard etc. betalen of bij een reisbureau boeken. Bij de chauffeur contant betalen kan ook, maar een zitplaats is dan niet zeker omdat zij die al eerder geboekt hebben natuurlijk voorgaan. De fiets kan tegen 9 euro ook nog mee. Aan boord is een toilet en een bar met beperkt assortiment. Op lange trajecten wordt zelfs gestopt bij een Raststätte.
In Duitsland is de intercitydienst een groot succes sinds de treintrajecten geprivatiseerd zijn en er zelfs een uitgebreid nachtnet is ontstaan.. En je kunt er mee naar Luxemburg, Wenen en Zürich en nu dus enige plaatsen in Nederland voor heel weinig geld. Amsterdam-Oberhausen kost bijv. 15 euro, met fiets 24 euro.
Ik zou niet met het Nederlandse ov gaan als ik Duitser was. Veel te duur en veel te omslachtig.

17 reacties

In Londen was er vooraf ook veel gezeur over de Oyster Card, die gelukkig veel sneller werd ingevoerd dan onze OV-chipkaart. Ik denk dat alleen de notoire zwartrijders in Londen met weemoed terugkijken op de periode zonder Oyster.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind de chipkaart echt ideaal, nooit meer in de rij voor papieren kaartjes. Snelle controle voor de conducteur en door de dalurenmogelijkheid die er door geschapen wordt, goedkoper reizen. Snel, simpel en overzichtelijk. Conducteurs worden gestoord van de vele papieren kaartjes. De ovchipkaart kostte me niks, van dat tientje op de kaart ga ik niet dood en het is een redelijke eis dat dat er op moet staan. Over een paar jaar willen weinigen meer terug. Zelfs als je Nederland met een Bundesland vergelijkt, krijg je nog nergens de mogelijkheden van een weekendvrij abonnement voor dat geld.
Moet je even aan senioren over hun keuzedagen vragen. Dan schijnen die helemaal niet aan de ov-chipkaart toegevoegd te kunnen worden. Velen hebben ze al laten vallen om die reden.
Voor 99% van de reizigers is de OV-chipkaart uiteindelijk een uitkomst. Dat enkelen er problemen mee hebben is jammer, maar met de treinkaartjes was het ook nooit goed.

Wat was er mis met de treinkaartjes dan ?

Nee ik denk niet dat je daar gelijk in heb, 99% :D
En dat er enkelen problemen mee hebben is gewoon je kop in het zand steken voor de problemen.

Niet dat ik er tegen ben, ik gebruik al 8 jaar de OV chipkaart.
Voor 99% van de reizigers is de OV-chipkaart uiteindelijk een uitkomst. Dat enkelen er problemen mee hebben is jammer, maar met de treinkaartjes was het ook nooit goed.
Reputatie 7
Badge +4
In 120 steden is dat zo zij het alleen van en naar het station. Bijzonder handig al weet je nooit zeker of het geldt of niet in veel steden. Een Bahncard is dan wel verplicht maar de meeste Duitse treinreizigers hebben die, zelfs deze Nederlander.

In Hasselt(B) is alle openbaar busvervoer gratis, meen ik.
Overigens vind ik het gezeik over dat de OV-chipkaart zo ingewikkeld is belachelijk. Wat is er in vredesnaam moeilijk aan inchecken voor je reis en uitchecken aan het einde van je reis? Als je automatisch opwaarderen aanzet, is dat feitelijk alles wat je moet kunnen om fatsoenlijk en eenvoudig te kunnen reizen. Eventueel kun je het zelf ingewikkelder maken, zodat je kunt genieten van kortingen die geboden worden middels abonnementen. Ook bij reizen in Duitsland loont het vaak om even uit te zoeken van welke kortingen je gebruik kunt maken. Die kortingen zijn op zich vergelijkbaar ingewikkeld met de kortingen in Nederland.

De OV chipkaart is wel belachelijk complex voor grote groepen reizigers. Inderdaad niet voor mensen die stomweg in- en uitchecken bij 1 reis.

Als je in bv Munchen met het OV gaat met meerdere personen, hoeven die al geen OV chipkaart te hebben van 7,50 en een min saldo van 10 euro om te reizen. Met 5 man ben je dan al dubbel zoveel kwijt zonder dat je reist.

En dan praten we niet eens over de fouten van de OV chipkaart of de onmogelijkheden.
Wat wel opvallend is dat een 1e klas OV-jaarkaart in Nederland 6890 kost een een Bahncard100 waarmee je in ieder geval in de steden ook mag reizen 7061 kost. Duitsland is toch echt vele malen groter...

Je mag zelfs gratis met ov naar en van station als je meer dan 100 km reist met de DB.
Overigens vind ik het gezeik over dat de OV-chipkaart zo ingewikkeld is belachelijk. Wat is er in vredesnaam moeilijk aan inchecken voor je reis en uitchecken aan het einde van je reis? Als je automatisch opwaarderen aanzet, is dat feitelijk alles wat je moet kunnen om fatsoenlijk en eenvoudig te kunnen reizen. Eventueel kun je het zelf ingewikkelder maken, zodat je kunt genieten van kortingen die geboden worden middels abonnementen. Ook bij reizen in Duitsland loont het vaak om even uit te zoeken van welke kortingen je gebruik kunt maken. Die kortingen zijn op zich vergelijkbaar ingewikkeld met de kortingen in Nederland.
OV in Munchen en omgeving is niet voor niets uitgeroepen tot het beste van Europa.

Ik ken het, was ooit een week naar Mittenwald met trein. Uiteraard ook naar München en Innsbruck met trein geweest en het OV in die streek uitgebreid benut.

Opmerkelijk is dat Duitsland het als fietsland ook heel goed doet. In het weekend hebben bussen in toeristenstreken zelfs vaak aanhangwagens voor fietsen. Tenminste in het Sauerland bij Arnsberg zagen we dat.
Reputatie 7
Badge +4
Wat wel opvallend is dat een 1e klas OV-jaarkaart in Nederland 6890 kost een een Bahncard100 voor de eerste klas waarmee je in ieder geval in de steden ook mag reizen 7061 kost. Duitsland is toch echt vele malen groter...
OV in Munchen en omgeving is niet voor niets uitgeroepen tot het beste van Europa.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb er en tijdlang gewoond en het beviel me daar zeker. De grofheidscultuur zoals die in Nederland bestaat, heb je niet en het is een zeer fatsoenlijk bestuurd land dat het Rijnlandse maatschappijmodel wel heeft weten te bewaren in tegenstelling tot Nederland. Maar wat betreft de door u genoemde zaken zie ik in Nederland toch aantrekkelijke ontwikkelingen met de dalabonnementen en Kidsvrij. Schoenes Wochenende en aanverwant zijn wel mooi maar het geldt lang niet voor alle wat snellere treinen. Met een weekendvrij abonnement en drie Kidsvrij ben je hier goedkoper uit en mag je ook in de Intercity.
In Nederland heb je straks een computer nodig en een speciaal ontworpen programma om te kunnen ontdekken wat de beste optie is om te reizen en tegen welke prijs.

Ik hoop niet dat Duitsland ooit aan de OV chipkaart begint, zo relaxt reizen daar (en goedkoop)

Wij willen naar Duitsland verhuizen. ov-kaartjes zijn er goedkoop en in de weekeinden ook voor meerdere mensen tegelijk bruikbaar zonder extra kosten en kaartjes (spaart grondstoffen en afval).
In elke Duitse bus en trein is nog steeds gewoon een automaat waarbij je een kaartje kunt kopen als je geen abonnement hebt. Contant betalen hoeft niet eens, automaat geeft teveel betaald gewoon weer terug.
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt in Duitsland inderdaad niet de zwartrijders met agressiecultuur zoals in Nederland - zwartrijders worden geminacht - en het is in Duitsland sowieso meer relaxed maar goedkoop vraag ik me af. Wie in Nederland een beetje slim reist is echt niet duurder uit. Ik heb voor mijn reizen in Duitsland de Bahncard en let op de Sparpreis, wat veel kan uitmaken, maar ik vraag me ernstig af of Duitsland over het geheel genomen goedkoper is. Mijn portemonnee ervaart het niet zo.
In Nederland heb je straks een computer nodig en een speciaal ontworpen programma om te kunnen ontdekken wat de beste optie is om te reizen en tegen welke prijs.

Ik hoop niet dat Duitsland ooit aan de OV chipkaart begint, zo relaxt reizen daar (en goedkoop)
Reputatie 7
Badge +4
Deze bussen rijden tegen prachtige en aantrekkelijke prijzen maar daar staat wel tegenover dat de frequentie die van de trein niet haalt. Daarnaast is aanvullend vervoer zonder meer noodzakelijk. Persoonlijk vind ik het Nederlandse ov met een snel en modern betaalsysteem dat zeer frequent rijdt verder echt zo gek nog niet; busverbindingen geven wel en mooie aanvulling en zijn zeker niet duur. Er was hier eerder een topic over een verbinding Antwerpen-Eindhoven-Dusseldorf en daarvan uit verder naar een groot aantal Duitse bestemmingen en Basel.

Reageer