Wat is de wiskundige definitie van lange afstandskorting?

  • 29 September 2014
  • 10 reacties
  • 1911 Bekeken

"De lange afstandskorting is een korting per kilometer. Hoe langer de reis, hoe hoger de korting."

Kunt u wiskundig definiëren waaraan de tarieventabel enkele reis moet voldoen, om in overeenstemming te zijn met voorgaande door NS gegeven omschrijving van de lange afstandskorting?

10 reacties

Badge +3
Over lange-afstandskorting is in dit topic op een ander forum wat geschreven door reizigers die dezelfde vraag hadden als u. Kennelijk is de berekening eigenlijk geheim, want vervoerders doen er zelf geen mededelingen over.
Reputatie 6
Badge +2
Werkende link: www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=10456.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/off-topic-forum-32/fout-tarief-5030. De vraag van TS lijkt te gaan over onregelmatigheden in de NS-tarieven, niet over het vervoerderoverstijgende tariefsysteem.
Zoals Dennis al aanduidt gaat het mij niet om het vervoerderoverstijgende systeem, maar louter om de lange afstandskorting in de tarieventabel van de NS.

De achterliggende formule waarop die tabel is gebaseerd wordt niet openbaar gemaakt, maar er worden door de lange afstandskorting wel randvoorwaarden omschreven waaraan die formule zou moeten voldoen. De tarieventabel voldoet echter niet aan de voor de hand liggende wiskundige vertalingen van die randvoorwaarden.
Wat we op dit moment publiceren over tariefopbouw is te vinden via deze pagina. Op het moment is dit dus de informatie die ik jullie kan bieden. Ik zal hier intern aangeven dat er bij een aantal forumleden behoefte is aan informatie over tarieven op een dieper niveau.
Reputatie 3
Badge
"De lange afstandskorting is een korting per kilometer. Hoe langer de reis, hoe hoger de korting."

Kunt u wiskundig definiëren waaraan de tarieventabel enkele reis moet voldoen, om in overeenstemming te zijn met voorgaande door NS gegeven omschrijving van de lange afstandskorting?


Wiskundig gezien zou deze formulering betekenen dat P(t+1)/(t+1) > P(t)/t voor elke t>0, waarbij t de afstand in tariefeenheden is, en P(t) de prijs voor een reis over een afstand van t tariefeenheden.

Steekproefsgewijs vind ik bijvoorbeeld dat de prijs voor 32 tariefeenheden € 6,10 is, gemiddeld per tariefeenheid € 0,1906. De prijs voor 33 tariefeenheden is € 6,30, gemiddeld 0,1909 . Een reis van 33 tariefeenheden is per kilometer dus duurder dan een reis van 32 tariefeenheden, en daarmee klopt de algemene formule niet.

Het punt is natuurlijk dat de meeste lezers niet zo'n boodschap hebben aan wiskundige precisie.
Reputatie 3
Badge
Nog een paar steekproeven genomen:

57 tariefeenheden voor 10,00 euro, prijs per tariefeenheid 0,1754
58 tariefeenheden voor 10,20 euro, prijs per tariefeenheid 0,1759
59 tariefeenheden voor 10,40 euro, prijs per tariefeenheid 0,1762
60 tariefeenheden voor 10,50 euro, prijs per tariefeenheid 0,175
61 tariefeenheden voor 10,70 euro, prijs per tariefeenheid 0,1754

In zijn algemeenheid klopt de bewering van NS dus inderdaad niet. Zij het dat je het dan hebt over afwijkingen van honderdsten van centen . . . Maar de wiskundige fijnproever maakt er gehakt van.
Thijs NS schreef:
Ik zal hier intern aangeven dat er bij een aantal forumleden behoefte is aan informatie over tarieven op een dieper niveau.


Met deze reactie werd meer dan een maand geleden dit topic door NS voorlopig afgedaan. Wil nu langzamerhand wel graag weten hoe er intern is gereageerd op de aangegeven behoefte aan meer informatie over de tariefstructuur, en die informatie of de verwijzingen daarnaar zo mogelijk ook binnenkort hier aantreffen.
Mag ik, na meer dan acht weken tevergeefs wachten op een antwoord, concluderen dat NS geen definitie van langeafstandskorting hebben?
Reputatie 6
Badge +1
Nog een paar steekproeven genomen:

57 tariefeenheden voor 10,00 euro, prijs per tariefeenheid 0,1754
58 tariefeenheden voor 10,20 euro, prijs per tariefeenheid 0,1759
59 tariefeenheden voor 10,40 euro, prijs per tariefeenheid 0,1762
60 tariefeenheden voor 10,50 euro, prijs per tariefeenheid 0,175
61 tariefeenheden voor 10,70 euro, prijs per tariefeenheid 0,1754

In zijn algemeenheid klopt de bewering van NS dus inderdaad niet. Zij het dat je het dan hebt over afwijkingen van honderdsten van centen . . . Maar de wiskundige fijnproever maakt er gehakt van.


Zo'n steekproef is leuk, maar je kunt het zo niet stellen. De NS rond de prijs die reizigers moeten betalen af op 10 eurocent, terwijl de werkelijke prijs waar de NS zelf meer rekent bestaat uit een opstaptarief plus een bedrag per kilometer (wat afneemt met aantal gereisde kilometers). Daarnaast kan het best zo zijn dat het tarief niet afneemt per kilometer, maar per staffel (bijvoorbeeld: kilometer 10-15 kosten 0,20, km 15-20 kosten 0,195 etc).
Gezien je steekproef kan het best zijn dat het kilometertarief van bijvoorbeeld 55-65 kilometer gelijk is aan 0,1757 ofzo, maar dan verwaarlozen we het opstaptarief.

Reageer