beantwoord

Wat is dit voor gebouw?

• 13 februari 2020
  • 14 reacties
  • 284 Bekeken

• Stapt net in
  • 2 reacties

Ik ben op dit moment het Westerborkpad aan het lopen, en gisteren liep ik de etappe Hilversum Sportpark - Baarn. Op een gegeven moment kwam ik deze locatie tegen, die ook onderdeel is van een NS-wandeling en ik vroeg me af wat dit voor pand is. 

Omdat ik geen tijd had om zelf dichterbij te gaan kijken vroeg ik me af of iemand weet waar dit gebouw dienst voor heeft gedaan en wanneer het gebouwd is. Die brug is iig vrij nieuw, het pand is behoorlijk oud en vervallen. 

De NS-webcare kon me op twitter melden dat het ‘waarschijnlijk’ om een servicegebouw of een privé-station ging, maar zeker weten deden ze het niet. Dus bij deze mijn vraag: waar diende dit gebouwtje voor?!?

icon

Beste antwoord door mweiss 13 februari 2020, 20:59

Dat is volgens mij gemeentelijk monument  Van Reenenlaan 22 , gebouw was van een waterleidingmaatschappij. Volgens het kadaster is het in 1923 gebouwd

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 3

Dat is volgens mij gemeentelijk monument  Van Reenenlaan 22 , gebouw was van een waterleidingmaatschappij. Volgens het kadaster is het in 1923 gebouwd

Hallo DJMO en welkom bij de NS Community,

Ik heb je vandaag via Twitter geholpen en tof dat je deze vraag hiet ook stelt. Ik hoop dat er iemand binnen onze community actief is die dit weet.

Badge +3

Zo hee.. dan hebben de vandaaltjes (zie foto op de wikipedia link van @mweiss) het flink beklad en is het monument gelukkig weer (snel) gereinigd.

Bij station Helmond iets soortgelijks, ook vlak naast het spoor eigenlijk.

Binnen Parallelweg, was vroeger iets met goederendistributie Van Gend en Loos… @mrfreeze weet meer misschien? 

Voor wie hartje Eindhoven (minuutje of 8-10 met een IC) te duur vindt, parkeren voor een ‘prikkie’ https://www.helmond.nl/1/parkeren/Parkeerterrein-Binnen-Parallelweg

Ik weet niet wanneer @Danny NS weer aan het werk is. De kaNS dat hij het weet is zeer aannemelijk.

Dat is snel _O_ hoewel vanuit een andere hoek genomen lijkt het wel dit pand te zijn inderdaad, dank je wel! Ik ga eens zoeken of ik er nog meer over kan vinden, want het viel me enorm op (hoewel dat misschien ook kwam door die brug die letterlijk in the middle of nowhere lijkt te zijn geplaatst) 

Hallo DJMO en welkom bij de NS Community,

Ik heb je vandaag via Twitter geholpen en tof dat je deze vraag hiet ook stelt. Ik hoop dat er iemand binnen onze community actief is die dit weet.

Dank je wel :hugging:

Reputatie 3

Misschien kan Hydron (zal wel anders heten inmiddels) je er meer over vertellen of eens bij de gemeente Baarn informeren ? 

https://www.oozo.nl/bekendmakingen/baarn/p-h-w-park/wilhelminapark/omgevingsvergunning/1378164/gemeente-baarn-ingediende-aanvraag-omgevingsvergunning

Reputatie 7
Badge +3

Bij station Helmond iets soortgelijks, ook vlak naast het spoor eigenlijk.

Binnen Parallelweg, was vroeger iets met goederendistributie Van Gend en Loos… @mrfreeze weet meer misschien? 

Geen idee of en zo ja, waar het nu voor gebruikt wordt, maar er staat inderdaad een oud gebouw van Van Gend & Loos.

edit: Lang leve Google :slight_smile:

Het EDAH-Museum en het Draaiorgelmuseum in Helmond verhuizen definitief naar het voormalige pand van Van Gend en Loos aan de Binnen Parallelweg. 

Nou ben ik stiekem toch best benieuwd naar een “EDAH-Museum” ?!

https://www.ed.nl/helmond/musea-in-helmond-voor-tien-jaar-naar-voormalig-pand-van-gend-en-loos~a50f02e3/

Badge +3

Wordt nergens voor gebruikt en ziet er doodtriest uit (die oude Van Gend & Loos Helmond).

Mag wat kosten die grond, dus zal ook wel ‘monumentaal’ zijn, of een andere status/bestemmingsplan?

Het heeft de Ciara storm overleefd.. ben dus benieuwd maar dacht misschien weet jij meer? We wachten wel af.. en in Helmond hebben ze nergens haast mee toch?

Edit: Je was me voor, maar nog steeds benieuwd en we zien wel.

Reputatie 7
Badge

Beetje off-topic allemaal weer @Robert B 

Er staan nog tientallen oude interresante gebouwen op zichtafstand langs de NL spoorlijnen, gaan we die nu ook allemaal bespreken ?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom niet? Kan best interessant zijn lijkt me :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken EDAH alleen als een supermarkt. Had vroeger ook vestigingen in Leiden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken EDAH alleen als een supermarkt. Had vroeger ook vestigingen in Leiden.

Ja precies, maar hoe je daar een museum over vult? En ook nog bezoekers verwacht?

Badge +3

Off-topic is leuk soms Abbey,

Maar bij een EDAH zou het ook zomaar een (museum en) standplaats voor de EHAD (Helmondse taxibedrijf sinds 1924) kunnen worden of zo.

Detail, op die oude foto's staat het Munckhof logo?

Reageer