Wat is er zo leuk aan het beroep machinist?

• 27 september 2016
  • 30 reacties
  • 3944 Bekeken

Naar mijn idee is het weinig doen, wat gas geven en weer remmen.
Het lijkt mij een saai beroep.
Ik hoor wel dat sommige zeggen dat er onderweg veel is te zien.

30 reacties

Reputatie 6
Badge
Het is een zeer verantwoordelijke baan. Jij hebt het leven van de passagiers in je handen. Bovendien is het scheuren met 140 km/u door de mooie landschappen erg bevredigend, en krijg je zo grote delen van het land te zien.

Je kan ook wat video's op YouTube kijken over "meerijden met de machinist." Dan zul je het wat meer begrijpen 🙂
Het is een zeer verantwoordelijke baan. Jij hebt het leven van de passagiers in je handen. Bovendien is het scheuren met 140 km/u door de mooie landschappen erg bevredigend, en krijg je zo grote delen van het land te zien.

Je kan ook wat video's op YouTube kijken over "meerijden met de machinist." Dan zul je het wat meer begrijpen :)

Ben je ook machinist?, is wel handig om even te melden.

Wat ik trouwens achtelijk vind is dat de machinist geen radio/muziek oid. aanmag.
Zelfs in een lijnbus mag dat vaak gewoon.

Je kan ook wat video's op YouTube kijken over "meerijden met de machinist." Dan zul je het wat meer begrijpen :)

Ben je ook machinist?, is wel handig om even te melden.

Wat ik trouwens achtelijk vind is dat de machinist geen radio/muziek oid. aanmag.

:?:?

En wat doe jij in het dagelijks leven....
Reputatie 4

Heb je al eens een tijdje op het balkon aan de voorzijde van een trein gestaan? Dan kan je namelijk horen dat de trein nogal wat geluidssignalen geeft om aan te geven dat er wat gaat gebeuren. Daarnaast is het voor de machinist belangrijk om altijd te kunnen communiceren met de conducteur en de treindienstleiding, zodat hij/zij snel op calamiteiten kan reageren. Het luisteren naar muziek kan dit onmogelijk maken.

En nee, "je kan de muziek zachter zetten" is ook geen oplossing. We weten allemaal dat we allemaal geneigd zijn om muziek harder te zetten op bepaalde momenten.
Het leuke..? Ja, de omgang met techniek, mooie landschappen die je buiten ziet, het gevoel van verantwoordelijkheid over je trein, je 'eigen kantoor' en dan toch nog de omgang met reizigers. Dit maakt het leuk. Géén dag is hetzelfde.

Je mag inderdaad geen radio of MP3 speler gebruiken in je cabine. Dit heeft allemaal te maken met je concentratie. Het lijdt toch af van het spoor, en het spoor kun je niet met een lijnbus vergelijken. Dit gaat vele malen sneller en je hebt een factor 10 aan mensen bij t.o.v. een bus.

Heb je al eens een tijdje op het balkon aan de voorzijde van een trein gestaan? Dan kan je namelijk horen dat de trein nogal wat geluidssignalen geeft om aan te geven dat er wat gaat gebeuren. Daarnaast is het voor de machinist belangrijk om altijd te kunnen communiceren met de conducteur en de treindienstleiding, zodat hij/zij snel op calamiteiten kan reageren. Het luisteren naar muziek kan dit onmogelijk maken.

En nee, "je kan de muziek zachter zetten" is ook geen oplossing. We weten allemaal dat we allemaal geneigd zijn om muziek harder te zetten op bepaalde momenten.

Een geluidsbegrenzer kan dat probleem oplossen. bv. max 50dBa.
Het lijkt me voor de machinist zo eenzaam zonder radio gesprek of muziekje!
Een beetje gezelschap is wel zo prettig.
Ook handig de verkeersinformatie zodat dat hij/zij dan op de hoogte blijft van de files op de rails;):P
Reputatie 6
Badge
Hij moet zich wel concentreren op de seinen. Niet op de voetbaluitslagen van Ajax - Feijenoord!
En de radio (GSM-R) is alleen bedoeld voor dringende gesprekken en is geen 27MC bakkie ofzo om even te babbelen met de machinist van een andere trein. Voor files op de rails hebben ze wel een railpocket met Routelint. Zie ook de video!

Muziek luisteren ze maar lekker in hun vrije tijden.
Reputatie 4
Dat routelint is groot aangekondigd, maar (bijna) niemand gebruikt het. Officieel moet je een opleiding (iemand een dag mee) hebben gehad, wat vele nog niet hebben gehad, en daarom mag je het niet gebruiken. Ook zijn er een paar die het geprobeerd hebben, en deze vonden het een extra afleiding en ze kwamen erachter dat een volledig opgeladen railpocket na een halve dienst al leeg was.

Daarnaast heeft geen radio (maar ook geen krant,boek, onbevoegde personen ect.) gewoon te maken met concentratie en het afleiden, en daardoor ook het niet horen/zien van signalen. Als er iets gebeurd kan elke sec. tellen, want elke sec. bij 140 km/h is wel 39 meter. Ook het rondje om de kerk wat sommige soms voorstellen kan naar afleiding gaan, omdat je een bepaalde rit zo vaak doet, sluipen er door gemak fouten in of zie je afwijking niet meer.

Terug gaand naar het hoofdonderwerp. Ieder heeft zo zijn redenen om het een mooi beroep te vinden. Waarbij het mooie kantoor, verantwoordelijkheid, de zelfstandigheid (als alles goed gaat zie je een paar keer per jaar je leidinggevende, en soms extra in de wandelgangen) en afwisselend werk vaak hoofdredenen zijn.
Ga je je toch hartstikke eenzaam voelen zo alleen in een "kantoor", zonder radio, zonder collega en zonder krantje en TV. Net een cel, maar daar heb je dan wel weer een TV.
Mag de marchinist trouwens wel zelf zingen?

Verder moeten buschauffeurs zich ook concentreren op de weg en het binnenlaten van passagiers etc. maar die hebben wel weer een radio aan. o.a. Syntus en de RET.

PS. Waarom heeft de conducteur/conductrice trouwens eigenlijk geen radio aan?
Reputatie 6
Badge
Je stelt wel interessante vragen, maar gaat er niet zelf een lichtje bij je branden, vraag ik mij af? Of lok je nou gewoon antwoorden uit 😉?

Over je vraag van de buschauffeur, die is al in dit topic beantwoord. (3 uur geleden zelfs)
Waarom een controlerende conducteur met een publieksfunctie geen radio aan heeft, dat mag je zelf wel raden 😉.
Je stelt wel interessante vragen, maar gaat er niet zelf een lichtje bij je branden, vraag ik mij af? Of lok je nou gewoon antwoorden uit 😉?

Over je vraag van de buschauffeur, die is al in dit topic beantwoord. (3 uur geleden zelfs)
Waarom een controlerende conducteur met een publieksfunctie geen radio aan heeft, dat mag je zelf wel raden 😉.

Ikzelf vind het niet behoorlijk als een buschauffeur de radio aanheeft, en die heeft ook een beetje een publieksfunctie toch?

Geen idee waarom de conducteur geen radio aanheeft, kun je het uitleggen? (oortje kan trouwens toch ook?)

Geen idee waarom de conducteur geen radio aanheeft, kun je het uitleggen? (oortje kan trouwens toch ook?)

Is hierboven ook al uitgelegd:

Daarnaast heeft geen radio (maar ook geen krant,boek, onbevoegde personen ect.) gewoon te maken met concentratie en het afleiden, en daardoor ook het niet horen/zien van signalen. Als er iets gebeurd kan elke sec. tellen, want elke sec. bij 140 km/h is wel 39 meter.
Conducteur hoeft zich niet echt te concentreren toch? Ik snap de uitleg niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ben je nou werkelijk serieus? Een conducteur die met een ghettoblaster op z'n schouder door de trein loopt om te controleren? Hoe zie je dat voor je?
Of met oortjes in? Als een conducteur ooit mijn kaartje wil controleren, terwijl hij muziek luistert, gaan we echt een leuke discussie krijgen ...

Overigens is het volgens mij ook bij buschauffeurs niet de bedoeling dat ze met de radio aan passagiers vervoeren. Maar het gebeurt inderdaad wel.
Ik heb weleens met Syntus contact gehad hierover en het antwoord was dat het inderdaad was toegestaan.
Of ik nu controleer of niet, ik wil graag alle geluiden om me heen blijven horen, dan merk ik sneller als er iets niet klopt.
Mooi voorbeeld was laatst op een SGM. Hij was voor mij te stil en kreeg het vermoeden dat de ventilatie niet aan stond. Mijn vermoeden was juist en deze werd na mijn melding naar de machinist direct ingeschakeld. Normaal staat deze schakelaar altijd in bij overname, tenzij er opleiding wordt gegeven.
Dit kon je ook in de Mat'64 perfect horen.
Reputatie 6
Badge
Conducteur hoeft zich niet echt te concentreren toch? Ik snap de uitleg niet.
Lees mijn vorige bericht eens over 'publieksfunctie'?
Zou jij het als reiziger fijn vinden dat je een HC aan de mouw moet trekken voor aandacht, omdat hij een koptelefoon op heeft, als je hem een reisadvies wilt vragen?

Komt niet echt sociaal over.
Reputatie 7
Badge
Ik heb weleens met Syntus contact gehad hierover en het antwoord was dat het inderdaad was toegestaan.Ik ben, voor ik machinist werd, buschauffeur in Nijmegen geweest. Het was toen ten strengste verboden om muziek in de bus te hebben. Dat is in onze cabine niet anders. Als je daar niet tegen kunt, ben je niet geschikt om het werk te doen. Zo simpel is het.
We hebben (vind ik zelf) de mooiste baan van de wereld. Veel vrijheid en veel verantwoordelijkheid. Ik zou het niet anders willen.
Ik heb weleens met Syntus contact gehad hierover en het antwoord was dat het inderdaad was toegestaan.Ik ben, voor ik machinist werd, buschauffeur in Nijmegen geweest. Het was toen ten strengste verboden om muziek in de bus te hebben. Dat is in onze cabine niet anders. Als je daar niet tegen kunt, ben je niet geschikt om het werk te doen. Zo simpel is het.
We hebben (vind ik zelf) de mooiste baan van de wereld. Veel vrijheid en veel verantwoordelijkheid. Ik zou het niet anders willen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor 😉, ik vind mijzelf beter in mijn huidige functie passen en vind die baan even mooi als machinist, want ik zou gillend gek worden als ik alleen op de bok zou zitten. Ik ken mezelf 😉.
Reputatie 6
Badge
Een idioot die op het spoor springt terwijl je met 140 km/u met geen mogelijkheid meer op tijd stil kunt staan daargelaten, is het een prima baan om maandelijks van rond te komen.

Connexxion (Breng) toch?, en daar mag dat inderdaad niet.
Maar bij Syntus bv. weer wel.

Maar het kan mischien ook per regio/concessie verschillen. Zo had ik daar Arnhem een tijdje met Veolia bus gereist. NOOIT chauffeur muziek aan maar bij Veolia Limburg gebeurd dat weer wel, heb ik zo gehoord.
Reputatie 6
Badge
Het lijkt mij sterk. Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het toegestaan is.
Reputatie 3
Mooi dat je zo veel sympathie hebt voor machinisten!

Veiligheid op en rond het spoor is nummer 1. Je werkt veilig of je werk niet. Het geldt voor vrijwel iedere functie op en rond het spoor dat muziek luisteren tijdens het werk niet is toegestaan. Dit is simpelweg omdat je je gehoor nodig hebt om deze veiligheid te kunnen waarborgen. Ook het schoonmaakpersoneel van de treinen mag absoluut geen muziek luisteren tijdens het werken en hier wordt ook streng op gehandhaafd.
Reputatie 3
Een idioot die op het spoor springt terwijl je met 140 km/u met geen mogelijkheid meer op tijd stil kunt staan daargelaten, is het een prima baan om maandelijks van rond te komen.

Nu ik deze reactie lees gaat er toch iets bij mij kriebelen om hierop te reageren. In dit geval spreek je uit de ervaring die je (niet) hebt. Ik snap je reactie dat je spreekt van iemand die wel idioot moet zijn om voor een trein te springen. NS als bedrijf krijgt over het algemeen meer te maken met suïcide dan andere bedrijven. Lang niet in alle gevallen is er sprake van suïcide bij een aanrijding met een persoon. Een misdrijf of een noodlottig ongeval kunnen hierbij van toepassing zijn. Wel is het zo dat er in de meeste gevallen bij een aanrijding met een persoon sprake is van suïcide. Ik zal eerder de woorden sneu en hartverscheurend noemen. Het vergt inlevingsvermogen en begrip om te snappen wat iemand doormaakt en waarom iemand zo iets doet. Er moet veel in iemands leven hebben gespeeld wat vooral uit ellende bestond. Een aanrijding met een persoon maakt veel los bij mensen die er op een bepaalde manier bij zijn betrokken, maar spreken van idioot lijkt mij niet op zijn plaats.

Het maakt mij een beetje boos als reizigers klagen dat ze te laat thuis komen door een aanrijding en bepaalde opmerkingen maken. Dan denk ik: er is nu iemand in Nederland die helemaal niet meer thuis komt.
Dat lijkt mij een heel mooie nuancering en aanvulling, Bezemsteel. Ik sluit me daar volledig bij aan.

Reageer